Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CRM Software oriëntatie

Pagina: 1
Acties:

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 17:03
Hallo,

Sinds vorige week ben ik stagiair bij een holding bedrijf die meerdere bedrijven onder zich heeft. (Autodealer, tuincentrum en autoaccessoires winkel)

Nu is mij de opdracht gegeven om te kijken naar Salesforce.
Salesforce is een CRM tool die op een cloudserver toegang geeft tot je eigen database van klantinformatie, verkoopresultaten, efficiëntie van internetmarketing en nog vele andere features.

Afijn, in ieder geval biedt Salesforce dus veel naar wat het bedrijf op zoek is. Nu stuitte ik alleen op de vraagprijs van Salesforce.

Alhoewel de startprijs per maand laag lijkt (begint bij $5 per maand o.i.d.), begint het toch wel serieus te worden als je alle features die je graag zou willen zien zou toevoegen. Ik begin ondertussen al rond de 125$ aan te tikken per maand per persoon.

Ik ben dus op dit moment flink aan het speuren naar CRM software die goedkoper is, maar in grote lijnen toch hetzelfde biedt als Salesforce (ik verwacht natuurlijk niet dezelfde diversiteit voor een veel lagere prijs, dat is niet realistisch).

Microsoft Dynamics, Jobnimbus en Infusionsoft heb ik al naar gekeken.

Microsoft Dynamics oogt gelimiteerd tot een soort van extensie van Microsoft Office en Windows Live Mail, mist naar mijn mening veel integratie met meerdere dingen (Zoals social media etc.)

Jobnimbus oogt simpel in gebruik en redelijk netjes in de looks. Biedt veel handige features aan, maar een stuk minder dan de concurrentie. Dat verklaart ook het lage prijskaartje van $25/maand.

Infusionsoft heb ik wat filmpjes van bekeken. Deze software lijkt er meer op gericht om bloggers en websites die werven op communicatie via aanmeldingen etc. Ik denk niet echt dat deze 'campaign creators' zullen worden gebruikt.

Hebben jullie nog andere tips?

Gr.

Daniel

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:46

Wish

ingwell

Hebben jullie nog andere tips?
Ja. Stel je requirements op, bepaal je budget en start een selectietraject.
Verder zijn er ontzettend veel mogelijkheden qua pakketten. Maar hier alvast wat suggesties.
Willekeurige review
Wikipedia: Comparison of CRM systems
Andere willekeurige review
kijk ook eens wat Gartner of andere onderzoeksbureaus je vertellen. klik en vergeet niet een andere goedkope mogelijkheid.

No drama

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Scallius schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:37:
Nu is mij de opdracht gegeven om te kijken naar Salesforce.
Leuke stageopdracht B) *kijkt* -> ziet er mooi/leuk/niet mooi/niet goed/.... uit -> klaar :Y)

Ik neem aan dat onder "kijken naar" wel iets meer valt; dus: met 't oog waarop is je verzocht ernaar te kijken? Ga, zoals hierboven al gezegd, om te beginnen eens een lijst van requirements bouwen (bijv. op de MoSCoW methode). Leg daar een lijst met CRM systemen langs et voila.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:06
Ander optie is toch echt inhouse een server met een CRM opzetten.
er zijn dan genoeg producten die gewoon eenmalig kosten hebben

mag niet te veel zeggen als CRM consultant :)

[ Voor 15% gewijzigd door bdevogt op 10-09-2013 15:02 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Wish

Wish

ingwell

bdevogt schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:01:
Ander optie is toch echt inhouse een server met een CRM opzetten.
er zijn dan genoeg producten die gewoon eenmalig kosten hebben
Dat is zeker een optie... maar als met een dergelijke in house applicatie niet gewerkt (kan) worden/wordt omdat het niet voldoet aan de requirements zijn het toch flinke kosten die je eenmalig maakt voor een dure doos.

No drama

• bdevogt
Wish schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:03:
[...]

Dat is zeker een optie... maar als met een dergelijke in house applicatie niet gewerkt (kan) worden/wordt omdat het niet voldoet aan de requirements zijn het toch flinke kosten die je eenmalig maakt voor een dure doos.
Dit klopt maar dit is zo met elke app, als het niet gebruikt word is het duur.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Wish

Wish

ingwell

En om dat te voorkomen: eerst bepalen wat men wil voordat men vooruitloopt op hoe men het gaat doen :)

No drama

• Scallius
Bedankt voor de tips. Mij zijn geen concrete requirements gegeven of limiet aan budget.

Vandaar wil ik mij verdiepen in de verschillende opties die er zijn en een lijst opstellen met de opties die verschillende CRM softwares aanbieden en dan vervolgens samen met de baas even ga bekijken wat hij precies verwacht van het programma en welke dus het meest aantrekkelijke is naar zijn mening.

Waarschijnlijk moet het iets simpels zijn in gebruik en hoeven de hoeveelheid features niet afschuwelijk groot te zijn.

Ik zit nu te kijken naar Zoho CRM, en dat programma oogt erg prettig in gebruik. Ook is het gratis voor volledig basis gebruik en kan er voor een uitgebreider pakket worden gekozen tegen een prijs van ongeveer €20,- de maand.

Lijkt zo op het eerste gezicht een prima programma. Mist blijkbaar wat diepgang in zijn features, maar ik denk dat dat op zich geen probleem zal zijn. Aangezien het toch gratis is, maar even voorleggen en proberen denk ik ;-D

[ Voor 3% gewijzigd door Scallius op 10-09-2013 15:45 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Scallius schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:36:
Bedankt voor de tips. Mij zijn geen concrete requirements gegeven qua budget etc.
Budget en requirements zijn twee héél verschillende dingen...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Scallius
RobIII schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:43:
[...]

Budget en requirements zijn twee héél verschillende dingen...
Wat aangepast. Posten tijdens het luisteren naar het geouwehoer van een collega over zijn geliefde motor, geen goede combi :D

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Vandaar wil ik een lijst opstellen met de opties die verschillende CRM softwares aanbieden en dan vervolgens samen met de baas even ga bekijken wat hij precies verwacht van het programma en welke dus het meest aantrekkelijke is naar zijn mening.
Requirements stel je vooraf op; voordat je lijsten met features van X, Y en Z gaat opstellen. Waarom? Omdat anders je baas, of jij, bij een lijst opties gaat zeggen: oeh, dat is wel leuk, dat wil ik hebben, dat is ook gaaf. Terwijl 't hem (en 't bedrijf) te doen is om bepaalde zaken die ze met een CRM willen oplossen. Dat zijn je minimale requirements (must-haves), dan heb je nog nice-to-haves etc. maar daar ga je pas naar kijken als je 1 of meer oplossingen hebt gevonden die aan alle must-haves voldoen. Ga je je baas nu die lijsten voorleggen met features van X, Y en Z dan worden allerlei "nice-to-haves" meteen opgewaardeerd naar must-haves en achteraf blijkt dat je er geen zak mee doet of dat 't helemaal niet (zo) nodig is/was. En dan zit je met de verkeerde keuze opgescheept. De vraag is simpel: welk(e) proble(e)m(en) wil je met een CRM oplossen? En wat is dan nog leuk meegenomen als X of Y dat toevallig ook kan?
Waarschijnlijk moet het iets simpels zijn in gebruik en hoeven de hoeveelheid features niet afschuwelijk groot te zijn.
Must-haves! Must-haves! Must-haves! Requirements! Je moet geen meter pakken en kijken welke lijst met features 't langst is! :X
Dat is bijzaak! Je zoekt bepaalde functionaliteit! Als 't er dan gelikt uit ziet is dat leuk/mooi meegenomen maar dat is dan ook alles.
Lijkt zo op het eerste gezicht een prima programma. Mist blijkbaar wat diepgang in zijn features, maar ik denk dat dat op zich geen probleem zal zijn. Aangezien het toch gratis is, maar even voorleggen en proberen denk ik ;-D
In hemelsnaam lees deze post een paar keer goed door. Kap met spelen met allerlei producten en stel éérst je requirements op.

offtopic:
Niet op jou specifiek gericht hoor, maar, Jezus, leert men dit niet op school dan :? 8)7 :X

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 10-09-2013 15:51 ]

Over mij

• bdevogt
RobIII schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:48:

In hemelsnaam lees deze post een paar keer goed door. Kap met spelen met allerlei producten en stel éérst je requirements op.
helemaal mee eens

[ Voor 16% gewijzigd door bdevogt op 10-09-2013 15:57 ]

• Scallius
Op dit moment is het meer oriënteren. De requirements kan ik zelf nog niet bepalen aangezien ik daar nog geen inzicht op. Vandaar dat ik me nu meer verdiep in de opties die er zijn, waar ik eventueel informatie kan halen en ik de requirements naast kan leggen.

De vereisten worden duidelijk wanneer ik weer een afspraak heb met de baas, vandaar dat ik dus tot die tijd geen concluderende vereisten heb. Misschien had ik dit topic beter kunnen opstarten wanneer die bekend waren, maar ik vroeg mij meer af welke goed staan aangeschreven etc.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De selectie van een ERP was een klein onderdeel van mijn afstudeerstage. Het belangrijkste waar ik toen tegenaan liep was dat de eisen aan het pakket niet helder waren en dat die markt allesbehalve transparant is. Zorg dus dat je eerst onderzoekt naar wat het pakket voor het bedrijf minimaal moet doen (zoals al drie keer hierboven gezegd).

Budget* is veel minder belangrijk imo, dit is wat ik ongeveer heb gedaan:
  • Stap 1 verhelder de eisen aan het pakket die je opdrachtgever stelt (vergeet vooral de eindgebruikers niet te interviewen, het is aan jou en je opdrachtgever wat je met die info doet, de wensen van het management doordrukken of de eindgebruiker centraal stellen)
  • Stap 2 maak een longlist van potentieel geschikte systemen
  • Stap 3 onderzoek van de systemen welke het best lijken te voldoen aan de req's (vrij oppervlakkig)
  • Stap 4 maak een shortlist van de best geschikte systemen (3 a 4)
  • Stap 5 Vraag offertes/proof-of-concepts/trials aan ga de diepte in met je vergelijking **
*Tenzij het bedrijf op de centen moet letten zal het waarschijnlijk niet uitmaken wat het pakket kost zolang het maar enigzins schappelijk*** is en aan de eisen voldoet (mijn opdrachtgever betaalde liever 80k voor een pakket dat perfect aan de eisen en de groeistrategie voldeed dan 20k aan een pakket dat in essentie aan de eisen voldeed)

** zowel pakket x als pakket y hebben vaak functie z, welke uitwerking van functie z is het meest geschikt voor jouw organisatie/opdrachtgever.

*** Vergeet SAP maar want die willen je een poot uitdraaien (1ste offerte ruim 2 ton, 2de offerte nog geen 1 ton ergo dikke vinger SAP)

Overigens heb je geluk dat de CRM markt wat transparanter lijkt te zijn dan de ERP markt.
Heel veel succes in ieder geval, ik kan me echter niet indenken dat CRM/ERP selectie an sich een afstudeerwaardig onderzoek is. Toen ik aan bedrijfskunde MER (HBO) afstudeerde begin dit jaar, was de ERP selectie slechts de intro op mijn afstudeer(-waardige) onderzoek. Ik hoop dan ook dat dit je beroepsorienterende stage is, je mbo doet of dat je schriftelijke goedkeuring hebt van de examencommissie/beoordelaars/whomever dat je onderzoek afstudeerwaardig is.

• Scallius
eL_Jay schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:45:
De selectie van een ERP was een klein onderdeel van mijn afstudeerstage. Het belangrijkste waar ik toen tegenaan liep was dat de eisen aan het pakket niet helder waren en dat die markt allesbehalve transparant is. Zorg dus dat je eerst onderzoekt naar wat het pakket voor het bedrijf minimaal moet doen (zoals al drie keer hierboven gezegd).

Budget* is veel minder belangrijk imo, dit is wat ik ongeveer heb gedaan:
  • Stap 1 verhelder de eisen aan het pakket die je opdrachtgever stelt (vergeet vooral de eindgebruikers niet te interviewen, het is aan jou en je opdrachtgever wat je met die info doet, de wensen van het management doordrukken of de eindgebruiker centraal stellen)
  • Stap 2 maak een longlist van potentieel geschikte systemen
  • Stap 3 onderzoek van de systemen welke het best lijken te voldoen aan de req's (vrij oppervlakkig)
  • Stap 4 maak een shortlist van de best geschikte systemen (3 a 4)
  • Stap 5 Vraag offertes/proof-of-concepts/trials aan ga de diepte in met je vergelijking **
*Tenzij het bedrijf op de centen moet letten zal het waarschijnlijk niet uitmaken wat het pakket kost zolang het maar enigzins schappelijk*** is en aan de eisen voldoet (mijn opdrachtgever betaalde liever 80k voor een pakket dat perfect aan de eisen en de groeistrategie voldeed dan 20k aan een pakket dat in essentie aan de eisen voldeed)

** zowel pakket x als pakket y hebben vaak functie z, welke uitwerking van functie z is het meest geschikt voor jouw organisatie/opdrachtgever.

*** Vergeet SAP maar want die willen je een poot uitdraaien (1ste offerte ruim 2 ton, 2de offerte nog geen 1 ton ergo dikke vinger SAP)

Overigens heb je geluk dat de CRM markt wat transparanter lijkt te zijn dan de ERP markt.
Heel veel succes in ieder geval, ik kan me echter niet indenken dat CRM/ERP selectie an sich een afstudeerwaardig onderzoek is. Toen ik aan bedrijfskunde MER (HBO) afstudeerde begin dit jaar, was de ERP selectie slechts de intro op mijn afstudeer(-waardige) onderzoek. Ik hoop dan ook dat dit je beroepsorienterende stage is, je mbo doet of dat je schriftelijke goedkeuring hebt van de examencommissie/beoordelaars/whomever dat je onderzoek afstudeerwaardig is.
Bedankt voor de rijkelijke info. Ik kan voorlopig wel even vooruit.

Dit is maar een klein onderdeel van mijn stage. De verdere stage gaat over het verbeteren van de online prestaties van de 4 bedrijven die onder de Holding valt. Heel breed en daar vul ik mijn half jaartje wel mee. CRM gebeuren kwam alleen er tussen en er werd gevraagd of ik daar naar kon kijken :)
Pagina: 1