Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SEO Onderzoek houden binnen een bedrijf.

Pagina: 1
Acties:

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Beste Tweakers,

Momenteel voer ik mijn afstudeerstage uit bij een industriebedrijf met 30-40 werknemers. Mijn opdracht is de huidige score van SEO in kaart te brengen van hen en hun collega's en de markt te onderzoeken waar de kansen liggen.

Mij leek het interessant om te zien hoe de werknemers van dit bedrijf zich zelf gedragen op het internet. Zijn er verschillen waarneembaar tussen buitendienst en magazijnmedewerkers etc. Ik geef dan bijv. een twintigtal opdrachten op papier. Hierna wil ik de medewerkers dit laten uitvoeren. Nu wil ik hieruit afleiden welke zoekopdrachten zij gebruiken voor het geen zij zoeken. Welke zoekresultaten zij kiezen en waarom.

Nu moet dit wat mij betreft zo objectief mogelijk blijven. Hoe kan ik dit onderzoeken zonder de hele tijd achter hun te blijven kijken. Hoe kom ik erachter wat zij precies doen?

Ik ben zonet hierover aan het brainstormen en ik zoek eigenlijk wat adviezen hoe ik dit het beste in praktijk kan uitvoeren. Dit lijkt mij een onderwerp waar een schriftelijke enquete niet het juiste effect geeft. Een experiment zoals dit lijkt mij precies hetgeen zou helpen. Dit onderzoek zou ik ook het liefst doen onder de afnemers van ons maar dit lijkt me volstrekt onmogelijk

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Foxio schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:58:
Nu wil ik hieruit afleiden welke zoekopdrachten zij gebruiken voor het geen zij zoeken. Welke zoekresultaten zij kiezen en waarom.
Dan bouw je een interface'je ("wrapper") om Google (of Bing :P ) heen m.b.v. wat API calls? Je slaat de query op (relateert dat aan een (synthetic) ID'tje), passed 'm naar de zoekmachine, leest de zoekresultaten en geeft ze weer terug aan de gebruiker met een redirectje erachter a-la: http://mijn.onderzoek.nl/...kipedia.org%2Fwiki%2FTest of http://mijn.onderzoek.nl/...ueryid=123&resultnumber=7 waardoor je kunt "tracken" welke resultaten ze kiezen en bij welke query dat resultaat hoorde. Kun je zelfs nog tracken welke resultaten ze allemaal voorgeschoteld werden en zien welke resultaten wel/niet geklikt zijn.

Moet je ze alleen duidelijk maken dat ze dus, voor dat onderzoek, "jouw Google" moeten gebruiken en niet google.com.

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 10-09-2013 12:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• De-Hamster
RobIII schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:06:
[...]

Dan bouw je een interface'je ("wrapper") om Google (of Bing :P ) heen m.b.v. wat API calls? Je slaat de query op, passed 'm naar de zoekmachine, leest de zoekresultaten en geeft ze weer terug aan de gebruiker met een redirectje erachter a-la: http://foo.site.com/redir...kipedia.org%2Fwiki%2FTest waardoor je kunt "tracken" welke resultaten ze kiezen. Moet je ze alleen duidelijk maken dat ze dus, voor dat onderzoek, "jouw Google" moeten gebruiken en niet google.com.
Ik snap wat je wil zeggen maar ik doe dit namens een marketingopleiding niet namens een ict opleiding. Als ik het goed begrijp krijgen mijn respondenten dan Google en zijn nornale resultaten te zien en ik krijg alle statistieken te zien wat zij intypen en welke links zij aanklikken etc.

Is zoiets moeilijk te maken? M.a.w zou je zoiets kunnen uitleggen of kan ik dat ergens vinden?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Je zoekt eigenlijk software ala Morae, alleen zal deze wat te duur zijn. Dit heb ik gebruikt om gebruikers opdrachten op een pc te laten uitvoeren om zo diverse sites te testen. De software laat de opdrachten zien en neemt alles op wat de gebruiker aan het doen is, zowel qua scherm als met de webcam. Eventueel kun je live meekijken in een andere ruimte.

Hier staan een aantal alternatieven:
http://www.90percentofeve...ability-testing-software/

• De-Hamster
Dat is inderdaad een goede optie. Vergelijkbaar met Fraps dus? Alleen het probleem is, onder de afnemers/klanten wil ik ongeveer hetzelfde bereiken. Het probleem is dat het bedrijf niet wil dat klanten/afnemers worden uitgenodigd om als proefpanel te dienen.

Vraag is dan ook, hoe kan ik door middel van diepte-interviews of enquetes meten?

[ Voor 14% gewijzigd door De-Hamster op 10-09-2013 14:29 ]