Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Luide knal PSU

Pagina: 1
Acties:

• Greycastle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10-2019
Ik heb ongeveer 3 weken geleden een compleet niew high end systeem gebouwd. Ik ben hier behoorlijk tevreden over. Het systeem in kwestie is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 177,-€ 177,-
2EVGA GeForce GTX 780 Superclocked 3GB ACX Cooler€ 609,01€ 1.218,02
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 148,-€ 148,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 89,60€ 89,60
1Noctua NH-D14€ 69,-€ 69,-
3Noiseblocker BlackSilentPro PK 1, 140mm€ 14,04€ 42,12
1G.Skill Ares F3-2133C11Q-16GAO€ 152,90€ 152,90
1Corsair AX860€ 156,01€ 156,01
1Samsung 840 series 250GB€ 143,99€ 143,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.486,54

alles draaide uitstekend. zelf metro last light op allerhoogste settings netjes op 60 fps gemiddeld.

Afgelopen donderdag echter stond de pc op stand-by en ik zie uit mijn ooghoek een felle witte flits en hoor een harde knal. De stop was er ook van doorgeslagen.
Na het resetten van de stop en kijken of ik niks raars rook heb ik nog 1 keer geprobeerd om de pc aan te zetten, niks gebeurde.
Ik heb de voeding ontkoppeld en het mobo geinspecteerd op verbrande elco's maar kon gelukkig niks vinden. Ik heb ondertussen een rma nummer gekregen van corsair en de voeding toegestuurd maar ik vraag me af hoe groot de kans is of er niet iets anders kapot gegaan is :'( .

Als iemand hier enige ervaring mee heeft en dat zou willen delen zou ik dat erg op prijs stellen.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22
Was het moederbord wel netjes op de stand-offs geplaatst? (ik roep maar wat)

Enige wat ik weet is dat mn kennis een tijd terug een Seasonic 1050W Gold (X-series) had gekocht en die ook opeens van de ene naar de andere dag ging roken. Maar dat was niet met een knal oid. Lijkt me niet echt zuivere koffie... :?

Maar me lijkt dat mocht blijken dat de hardware gefrituurd is, dit onder de RMA van de voeding valt oid. Het kan toch niet zo zijn dat je dan alleen een nieuwe voeding krijgt... (hoop ik) :/

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 06:39
Volgens mij is nevenschade bij voedingen niet meegenomen onder de garantie.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat de de stroom op de stopcontacten veel te hoog waren (380 oid?), waardoor er dus heel veel elektronica doorgebrand was.
Gelukkig bleef het bij de computers beperkt tot de voedingen.

• Greycastle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10-2019
Ik heb de onderdelen allemaal los besteld en zelf de pc in elkaar gezet dus er is geen algemene rma, alleen een voor de voeding op dit moment.
En ja ik heb het mobo netjes met de juiste spacers geinstalleerd. en de pc zat in een tegen piekspanning beveiligde stekkerdoos. Dus het is geen overspanning geweest. Ik heb het gevoel dat het een defecte voeding is maar maak me een beetje ongerust over mogelijke extra schade

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22
@DCG oké dat is ook geen pretje inderdaad.

Ik denk ook wel dat een fatsoenlijke voeding tegenwoordig vaak beveiligd is tegen zulke lompe verschillen vanaf zowel de AC als DC kant. Geen idee of dat met een zekering gaat ofzo, maar me lijkt dat de AX860 van TS ook dit soort beveiliging heeft. Geen 100% garantie, maar toch wel wat meer zekerheid dan een goedkope meukvoeding.

@ TS (Greycastle): ja ik kan me voorstellen dat je je daar wat ongerust over maakt. Maar je kan het alleen uitsluiten door een andere voeding aan te sluiten. Ik durf niet vanaf hier te zeggen of alles 100% oké is,

Er staat nog wel "Industrial-grade protection, including OCP on the +12V rail". Waarbij OCP staat voor stroompieken. Elders staat zelfs dit:
Deze voeding heeft één 120mm Fan ingebouwd en is beveiligd tegen stroompieken (OCP), tegen overspanning (OVP), tegen onderspanning (UVP) en tegen kortsluiting (SCP).
En op Corsair's eigen productpagina nog dit wat in principe de uitgeschreven versie is van de quote hierboven:
Over-voltage, under-voltage, over-current, and short circuit protection provide maximum safety for your critical system components
Dus die voeding van jouw is maximaal beveiligd. Maar punt blijft, uitsluiten kan je alleen door alles aan te sluiten met een nieuwe (RMA) voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 11-09-2013 22:46 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
FLIP THE SWITCH!

Heel erg raar, vooral omdat die AX860 een voeding uit het high-end segment van Corsair is, een 80+Platinum certificering heeft, en gewoon de "creme de la creme" van alle voedingen is (of teminste, de nieuwe Platinum AX serie, waar deze dus onder valt.).

Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht wat je zou moeten/kunnen doen als zo'n soort voeding ook werkelijk een (groot)deel/al je componenten sloopt...

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-11 12:42
Ik heb dit ook meegemaakt. Alleen toen was er een leerling die voor de grap de voltage schakelaar omgezet. Voeding was naar de klote. Rest van de hardware was niet aangetast. Denk een beveiliging in de voeding die de rest heeft beschermd.

Zou dus een probleem met de voltage kunnen zijn.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Greycastle schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:44:
Ik heb de onderdelen allemaal los besteld en zelf de pc in elkaar gezet dus er is geen algemene rma, alleen een voor de voeding op dit moment.
En ja ik heb het mobo netjes met de juiste spacers geinstalleerd. en de pc zat in een tegen piekspanning beveiligde stekkerdoos. Dus het is geen overspanning geweest. Ik heb het gevoel dat het een defecte voeding is maar maak me een beetje ongerust over mogelijke extra schade
Ik zou me niet al teveel zorgen maken, voedingen hebben niks voor niks beveiligingen, zou er iets mogen zijn en Corsair mocht het niet vervangen, kun je als het goed is toch wel terecht bij een verzekering (correct me if i'm wrong?)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
TECHcrime schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:51:
Ik heb dit ook meegemaakt. Alleen toen was er een leerling die voor de grap de voltage schakelaar omgezet. Voeding was naar de klote. Rest van de hardware was niet aangetast. Denk een beveiliging in de voeding die de rest heeft beschermd.

Zou dus een probleem met de voltage kunnen zijn.
Jep, voltage switch van Amerikaans naar Europees, heb ik ook gedaan, ontwetend 8 jarige jochie had van z'n pa een Macintosh Performa 6400 gekregen, en ja er zat zo'n mooie grote rode schakelaar op, bij mij ontplofte m'n gehele computer dus...

Maar tegenwoordig heb je die switches er niet (of in ieder geval bijna niet) meer op zitten, dat gebeurt allemaal automatisch en intern geloof ik... correct me if I'm wrong.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

auto660

1991 240 GL Brick

Een knal is goed als de voeding kapot gaat! Nee, dit is niet sarcastisch maar echt waar. Als je een knal en een flits ziet dan klapt de primaire kant van de voeding eruit, de kant waar 220v op staat. Dan heeft de secundaire kant, die de voltages naar bruikbare voltages omzet, vaak geen opdonder gehad. En als de voeding "stil" overlijd is het vaak de secundaire kant. En dat is wel gevaarlijk want dan kan er dus een te hoog voltage uit de voeding komen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1