Toon posts:

Game/ werk PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Ik gebruik tweakers al heel lang om computeronderdelen op te zoeken. Ik ben bezig met het samenstellen van een PC om te gamen (bijv. Witcher 2, andere RPG's, CIV V) en op te werken. Dat laatste zal voornamelijk tekstverwerking zijn door mijn vriendin en ik gebruik de PC ook om wat analyses te doen van grote data sets. Die analyses vinden plaats in Linux dat ik via een virtual machine zal runnen binnen windows.

De PC heeft de volgende eisen:

- Wifi aansluiting.
- De PC moet future-proof zijn (>5 jaar).
- De PC moet stil zijn.
- De PC moet zuinig zijn.
- Het budget inclusief beeldscherm is 1300 euro.
- Ik ben niet van plan om te gaan overklocken.

Na wat zoek en vergelijk werk ben ik op het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1Asus H87I-PLUS€ 100,90€ 100,90
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 361,-€ 361,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1BitFenix Prodigy Oranje€ 65,60€ 65,60
1LG IPS237L Zwart€ 152,-€ 152,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,12€ 30,12
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,-€ 110,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,90€ 16,90
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 86,60€ 86,60
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.250,85

Daarnaast hoort de volgende WIFI dongle er ook nog bij (Ik kon deze niet terugvinden in Pricewatch): Sitecom Dualband WLA-6000 https://www.sitecom.com/n...er-n750-x6/wla-6000/p/307

Mijn vriendin en ik zijn er gechameerd van de Bitfenix Prodigy. Daarnaast komen vergelijkbare builds met een Fractal Design Define R4 (onze alternatieve kast) duurder uit (wat je bespaart op de MOBO geef je uit aan de duurdere kast en een WIFI PCIe kaart).

De 16GB geheugen is gekozen vanwege mijn plannen om linux in een virtuele machine te runnen, waarbij processor en geheugen intensieve taken moeten worden uitgevoerd. 8GB (4GB per OS is dan toch echt te weinig).

Ik heb nog de volgende vragen. Ik hoop dat de gezamelijke wijsheid van het Tweakers forum mij hier bij kan helpen:

1. Ik heb ook nog gedacht aan het moederbord van Gigabyte (pricewatch: Gigabyte GA-H87N-WIFI) omdat deze WIFI ingebouwd heeft, maar ik ben bang dat de processorkoeler daar niet oppast, omdat de processor erg dicht bij de PCIe slot is geplaatst. Tenminste niet zonder hem haaks op de airflow van de kast te plaatsen. Is dit in het algemeen een probleem voor de koelprestaties? Ook omdat de lucht dan richting de achterkant van de GPU wordt geblazen.

2. Ik vraag me af of ik met een kleinere voeding afkan (450W), ivm energie zuinigheid? Nu heb ik liever dat mijn systeem goed draait dus vind ik het niet erg om de veilige kant te kiezen. De advies voeding voor de GTX 770 is 600W en als ik deze tool gebruik; http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp kom ik op rond de 520W uit met 30% veroudering van de capacitors (gelijk aan 5 jaar gebruik).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:59:
Hoi Allemaal,

Ik gebruik tweakers al heel lang om computeronderdelen op te zoeken. Ik ben bezig met het samenstellen van een PC om te gamen (bijv. Witcher 2, andere RPG's, CIV V) en op te werken. Dat laatste zal voornamelijk tekstverwerking zijn door mijn vriendin en ik gebruik de PC ook om wat analyses te doen van grote data sets. Die analyses vinden plaats in Linux dat ik via een virtual machine zal runnen binnen windows.

De PC heeft de volgende eisen:

- Wifi aansluiting.
- De PC moet future-proof zijn (>5 jaar).
- De PC moet stil zijn.
- De PC moet zuinig zijn.
- Het budget inclusief beeldscherm is 1300 euro.
- Ik ben niet van plan om te gaan overklocken.

Na wat zoek en vergelijk werk ben ik op het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1Asus H87I-PLUS€ 100,90€ 100,90
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 361,-€ 361,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1BitFenix Prodigy Oranje€ 65,60€ 65,60
1LG IPS237L Zwart€ 152,-€ 152,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,12€ 30,12
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,-€ 110,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,90€ 16,90
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 86,60€ 86,60
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.250,85

Daarnaast hoort de volgende WIFI dongle er ook nog bij (Ik kon deze niet terugvinden in Pricewatch): Sitecom Dualband WLA-6000 https://www.sitecom.com/n...er-n750-x6/wla-6000/p/307

Mijn vriendin en ik zijn er gechameerd van de Bitfenix Prodigy. Daarnaast komen vergelijkbare builds met een Fractal Design Define R4 (onze alternatieve kast) duurder uit (wat je bespaart op de MOBO geef je uit aan de duurdere kast en een WIFI PCIe kaart).

De 16GB geheugen is gekozen vanwege mijn plannen om linux in een virtuele machine te runnen, waarbij processor en geheugen intensieve taken moeten worden uitgevoerd. 8GB (4GB per OS is dan toch echt te weinig).

Ik heb nog de volgende vragen. Ik hoop dat de gezamelijke wijsheid van het Tweakers forum mij hier bij kan helpen:

1. Ik heb ook nog gedacht aan het moederbord van Gigabyte (pricewatch: Gigabyte GA-H87N-WIFI) omdat deze WIFI ingebouwd heeft, maar ik ben bang dat de processorkoeler daar niet oppast, omdat de processor erg dicht bij de PCIe slot is geplaatst. Tenminste niet zonder hem haaks op de airflow van de kast te plaatsen. Is dit in het algemeen een probleem voor de koelprestaties? Ook omdat de lucht dan richting de achterkant van de GPU wordt geblazen.

2. Ik vraag me af of ik met een kleinere voeding afkan (450W), ivm energie zuinigheid? Nu heb ik liever dat mijn systeem goed draait dus vind ik het niet erg om de veilige kant te kiezen. De advies voeding voor de GTX 770 is 600W en als ik deze tool gebruik; http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp kom ik op rond de 520W uit met 30% veroudering van de capacitors (gelijk aan 5 jaar gebruik).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
In mijn opinie, een erg mooie build (hier en daar beter om iets aan te passen)

-Welke versie van Linux wil je gaan draaien?
-Ben benieuwd waarom je zo graag WiFi wilt gebruiken, de vaste lijn is nog altijd het snelst.
-SSD schijf zou ik eerder voor een Samsung 840 EVO gaan, aangezien deze beter uit de test komt en maar 6 euro duurder is.
-Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen werkt super goed in dualchannel, dit zal waarschijnlijk een kleine prestatie winst opleveren. Maar maakt het systeem volgens mij meer future proof. Zelf ben ik geen kenner van Crucial geheugen, wel weet ik dat deze set van corsair goed uit de test komt, ik gebruik deze zelf ook. Maar dan als 2x4gb in dualchannel.

-Overigens zitten er op dit moederbord ''MAAR'' twee geheugensloten (laat ik de socket 1150 maar buiten beschouwing...). Als je op termijn wilt upgraden, kan dit wel eens vervelend worden. Ook voor de portemonnee. Daarom raad ik je graag aan om eens te kijken naar het Gigabyte GA-Z77-D3H moederbord. Ik begrijp dat er geen ambitie is om te overclocken, maar voor minder geld heb je een bordje die dit wel kan. Ook dit moederbord komt super goed uit de test (google maar even) Specs: http://tweakers.net/price.../gigabyte-ga-z77-d3h.html
Zoals je kunt zien is er meer mogelijk met dit moederbord.

P.s. Om data te analyseren / verwerken, kun je ook de CUDA cores van nvidia gebruiken. Hiervoor zal je wel eerst een plugin moeten installeren voor Linux, dus vandaar de vraag. Welke versie van linux wil je gaan gebruiken en wat wil je precies met linux gaan doen?

Gr,
Boeles

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Root op 10-09-2013 10:24 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die Z77 D3H is leuk, maar gaat nevernooitniet in die Prodigy passen, prodigy heeft een ITX ipv ATX bordje nodig. de Prodigy M komt binnenkort uit (in pre-order bij Sitecom), en daar past dus een Micro-ATX bordje in, daarmee komen de B85M-modellen in zicht, 4 geheugensloten en vriendelijker geprijsd.

verder is dat werkgeheugen net zo snel als dat van Corsair met Latency 9
en die 550watt is ruim voldoende voor die setup, zolang je niet gaat OC'en zal een 450 waarschijnlijk ook nog wel voldoen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Dr.Root
NLBUURMAN schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:34:
die Z77 D3H is leuk, maar gaat nevernooitniet in die Prodigy passen, prodigy heeft een ITX ipv ATX bordje nodig. de Prodigy M komt binnenkort uit (in pre-order bij Sitecom), en daar past dus een Micro-ATX bordje in, daarmee komen de B85M-modellen in zicht, 4 geheugensloten en vriendelijker geprijsd.

verder is dat werkgeheugen net zo snel als dat van Corsair met Latency 9
en die 550watt is ruim voldoende voor die setup, zolang je niet gaat OC'en zal een 450 waarschijnlijk ook nog wel voldoen.
Sorry, even gemist van de behuizing.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor jullie opmerkingen.

De versie van linux is Ubuntu. Ik zal vooral genoom analyses doen, wat eigenlijk neer komt op het met elkaar vergelijken van heel grote tabellen tegelijker tijd.

Ja, het nadeel van de mITX is dat er maar 2 geheugen slots zijn en dat de borden niet meer dan 16GB aankunnen. Ik verwacht echter dat dit voor de toekomst meer dan voldoende is. Maar misschien heb ik dat mis?

@ Boeles: "(laat ik de socket 1150 maar buiten beschouwing...)" is dat omdat je een Z77 moederbord aanbeveelde of loop je niet warm voor de Haswell processoren?

De wifi is omdat ik dan geen kabels hoef te leggen van de woonkamer naar de eerste verdieping. Daarnaast zijn we geen grote downloaders en hebben we de extra snelheid van de kabel (hoewel we maar een zeer basale internet verbinding hebben) niet echt nodig. WIFI is dan in mijn ogen veel makkelijker

Ik begreep dat er niet heel veel verschil tussen de verschillende SSD's is tegenwoordig. Ik zal de Samsung EVO in gedachte houden wanneer ik het systeem bestel.

Nog enig idee over airflow in de kast met een koeler die dwars of de luchtstroom staat?

• Dr.Root
Ik loop warm van de Haswell processoren. Het voordeel van een 1155 moederbord, is dat deze zijn getest en gemodificeerd naar perfectie. 1150 is nieuw en kan nog wel wat puntjes hebben ter verbetering. Wel is een 1150 natuurlijk meer future proof.. maar aangezien je geen haswell cpu gaat inbouwen, adviseer ik een 1155 mobo.

Ik ben bekend met Linux ubuntu, die genoom analyses kun je ook via CUDA cores (plugin) van Nvidia laten analyseren. GPU heeft over het algemeen meer kracht dan CPU + Ram.

Je hebt het goed begrepen dat er ''weinig'' verschil tussen de verschillende SSD's is tegenwoordig. Je wilt het beste voor je geld toch? Daarom adviseer ik die samsung, bekijk anders even het gedeelte van Opslagtechnologie binnen het tweakers forum.

Ik heb helaas geen kennis over airflow..

.

Verwijderd

Topicstarter
@ Boeles

Dankjewel voor het advies. Volgens mij is de i5 4670 een socket 1150 en dus haswell processor, of heb ik iets gemist?
Pagina: 1