Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ben al geruime tijd bezig met SCOM2012, hier heb ik (binnen bedrijf waar ik voor werk) e.e.a. qua monitoring opgezet voor netwerkdevices, Citrixservers, Windows severs, Linux hosts, NetApp, FibreChannel monitoring etc.

Voor de Citrixservers is de monitoring best beknopt, hiervoor wil ik graag een demo aan mijn werkgever laten zien voor het ComTrade Managementpack. Nu is dit niet het enige, want op ESX-niveau is de monitoring ook best minimaal (TE minimaal) en wat is een redelijk prijzig MP kopen voor Citrix als ik de onderliggende hosts niet eens gemonitored heb?

Nu weet ik dat er een VEEAM MP is voor ESX, komt er een nieuw MP aan van OpsLogix en zijn er wat anders aanbieders, echter blijf ik bij hetzelfde probleem: de ESX MP is te duur (en dit kan ik niet verantwoorden qua prijs samen met de ComTrade MP).

Zoek dus nu een goedkope en goede oplossing voor het monitoren van de ESX hosts. Het gaat om een 60-tals hosts met ieder genoeg CPU/memory, daarom mag het echt wel wat kosten maar niet in de range van de 40K.

Zelf heb ik enige ervaring met Nagios en zat ik te denken een MySQL DB op te zetten samet met Nagios op een FreeBSD distro, FW rules open te knallen en de ESX plugins inladen in Nagios.

Andere optie is dat ik handmatig een MP aanmaak voor SCOM op basis van syslog en zo de basale zaken ga monitoren, hier zit echter TE veel werk in mijns inziens.

Laatste en eigenlijk leukste optie voor mij is dat ik een VMM SP1 server op wil zetten (Virtual Machine Manager). Wij hebben vSphere 5.0 draaien en eigenlijk wil ik dus VMM laten praten met vSphere, een MP importeren in SCOM2012 voor VMM en zo de meldingen betreffende healthy (CPU/memory/core) door kunnen krijgen middels alerting.

1. Wat is jullie visie hierop?
2. Zijn er nog andere opties?
3. Iemand ervaring met het opzetten van de laatste constructie? Wat voor servers heb ik dan nodig? (enkel een VMM server? of ook SQL etc)

}:O

Verwijderd

Hi IronMan,

Natuurlijk vinden we het mooi dat we nu al in een adem met Veeam worden genoemd als het om een VMWare management pack gaat.
Aan de andere kan hebben we zelf een pack gemaakt omdat we dachten dat het allemaal veel goedkoper kan dan bij Veeam, dus zeker niet de 40k die jij noemt.

<< Knip >>

Modbreak:Uitleg over het managementpack is prima, maar de rest van het verhaal neigt toch wel heel erg naar spam en dat is niet de bedoeling

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 10-09-2013 12:54 ]

Verwijderd

Spam? Lijkt me niet, ik reageer alleen op een post waar onze naam in genoemd wordt...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Reageren is prima. Een mailadres posten met daarbij de hint om eens te mailen indien er intresse is in een betaalbaar managementpack is in mijn ogen gewoon spam.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Definitie van Spam:
Spam wordt gedefinieerd als unsolicited bulk e-mail (UBE), oftewel: e-mail die ongevraagd (unsolicited) en in grote hoeveelheden (bulk) wordt verzonden.

Verwijderd

Topicstarter
Geen ruzie maken heren ;). En @Opslogix, ik waardeer het bericht heel erg, heb vorige week zelfs een demo aangevraagd, maar met alle respect: ben op zoek naar wat anders (in de vorm van VMM).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 23:11 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:52:
Definitie van Spam:
Spam wordt gedefinieerd als unsolicited bulk e-mail (UBE), oftewel: e-mail die ongevraagd (unsolicited) en in grote hoeveelheden (bulk) wordt verzonden.
Tja... In de algemene voorwaarden (waar je tijdens registratie mee akkoord bent gegaan) staan duidelijk de volgende zaken als niet wenselijk beschouwd:
Spam en werving

Oftewel: Het ongewenst reclame maken voor:
  • Dienst(verlening).
  • Websites, inclusief sitechecks.
  • Evenementen.
  • Vragen naar (betaalde) hulp buiten het forum om.
  • Referals in URLs opnemen.
  • Alle andere dingen die onder de noemer 'spam' vallen.
Ik vind het laatste stukje van je post hieronder vallen, jij kennelijk niet (en dat mag hoor). Er is een topic waar je eea aan kunt kaarten als je het niet eens bent met de actie van een moderator.

Oneens met de actie van een moderator? Post het hier

Post daarin even wat je precies dwars zit aan mijn reactie, en waarom je het er niet mee eens bent. Dat voorkomt dat het topic van IronMan vervuild met een offtopic discussie. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Thanks voor je reactie IronMan :)
Dus je will ESXi -> vCenter -> VMM -> VMM MP gaan doen?

1. Wat is jullie visie hierop?

- Ik zal hier neutraal blijven en zeggen dat het te proberen is, maar als ik met een aantal scom consultants praat hebben ze niet echt een hoge pet op van het VMM MP.

2. Zijn er nog andere opties?

- Heb je zelf al genoemd

3. Iemand ervaring met het opzetten van de laatste constructie? Wat voor servers heb ik dan nodig? (enkel een VMM server? of ook SQL etc)

Nooit vSphere aan VMM gekoppeld, maar we gebruiken zelf wel VMM voor onze testomgeving. VMM en SQL kan je prima op een server draaien. Dus ja je hebt ook SQL nodig.

In ieder geval succes!

Verwijderd

@ Question Mark - Geen problem als het niet mag van de site, dan heb ik er zeker begrip voor als het wordt verwijderd, noem het alleen geen spam want dat is het niet. Overigens wat is de laatste keer dat je een algemene voorwaarden helemaal hebt doorgelezen (met uitzondering die van Tweakers)?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:12:
@ Question Mark - Geen problem als het niet mag van de site, dan heb ik er zeker begrip voor als het wordt verwijderd, noem het alleen geen spam want dat is het niet.
Technisch is het inderdaad geen spam, maar ongewenst reclame maken dan. Hier heb je een punt... Scheidslijn is ook soms lastig te bepalen, zeker als je wat probeert te vertellen over je eigen produkt (logisch dat je daar erg enthousiast over bent en wellicht even rechtstreeks wilt schakelen met de topicstarter).
Overigens wat is de laatste keer dat je een algemene voorwaarden helemaal hebt doorgelezen (met uitzondering die van Tweakers)?
Eerlijk? Ik lees ze nooit. Ik verwees er alleen even naar om aan te tonen waarom ik je bericht even aangepast hebt, zodat je mijn reactie wellicht wat beter begreep. Het is niet mijn bedoeling geweest om je ermee om de oren te slaan of iets dergelijks. :)

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-11 10:05
Ook wij hebben tegen deze vraagstukken aangelopen en ik zag het ook niet zitten om direct een pak €'s neer te leggen voor management packs.

Dus wij hebben op een virtuele server, VMM geïnstalleerd en zo geïntegreerd binnen onze SCOM omgeving.
Dit lijkt vooralsnog prima te werken, project is nog niet opgeleverd, dus er wordt nog niet ten volle gebruik van gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Destn schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:05:
Ook wij hebben tegen deze vraagstukken aangelopen en ik zag het ook niet zitten om direct een pak €'s neer te leggen voor management packs.

Dus wij hebben op een virtuele server, VMM geïnstalleerd en zo geïntegreerd binnen onze SCOM omgeving.
Dit lijkt vooralsnog prima te werken, project is nog niet opgeleverd, dus er wordt nog niet ten volle gebruik van gemaakt.
Kijk, dan kun jij mij vast- en zeker meer vertellen ;-). As we speak gisteren een VMM server opgebouwd met Windows Server 2012 en in zelfde VLAN als de ESX servers + vSphere management geplaatst.

Hoe zit het bij jou nu dan? Hoe zit het met de DB? Is deze / wordt deze 'groot' of is het bij jou/jullie ook nog in beginfase? Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten? ;)

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:21
Ik gebruik zelf de gratis versie van veeam one free edition. Zabbix gebruik ik ook maar nog niet voor de hosts zelf. Dat gaat nog wel komen.

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-11 10:05
Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 09:32:
[...]

Kijk, dan kun jij mij vast- en zeker meer vertellen ;-). As we speak gisteren een VMM server opgebouwd met Windows Server 2012 en in zelfde VLAN als de ESX servers + vSphere management geplaatst.

Hoe zit het bij jou nu dan? Hoe zit het met de DB? Is deze / wordt deze 'groot' of is het bij jou/jullie ook nog in beginfase? Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten? ;)
Is nog te vroeg om er inhoudelijk op te reageren, project is nog niet opgeleverd, maar wij krijgen in ieder geval al deftige meldingen terug over de vsphere omgeving via VMM.

Momenteel worden onze active alerts nog overspoeld door emc meldingen. Dus nog een hoop finetuning te gaan.

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Goedemiddag Destn,

Ik ben jouw reactie tegen gekomen op Tweakers omtrent het monitoren van Esxi hosts en SCOM.

Ik zou graag willen weten of het een succes is met VMM etc omdat ik zelf ook een oplossing moet bedenken voor onze SCOM omgeving, Veeam is erg duur en ik twijfel erg of de kosten te rechtvaardigen is.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Mitchel

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Als het zo min mogelijk mag kosten kun je natuurlijk ook zelf knutselen
http://www.system-center....th-scom-vcenter-for-free/
Traps doen met SCOM 2012 van een Windows bak gaat helaas niet zo goed maar dat kun je wel met Orchestrator afvangen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

Topicstarter
Is nu een gratis managementpack voor (community driven):
http://www.systemcenterce...y-vmware-management-pack/
Pagina: 1