Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:10:
[...]
Bedankt voor je reactie,
mijn TV is helemaal up-to-date. Daarnaast kan ik films etc. wel afspelen vanaf mijn pc via AllShare van Samsung. Dus het ligt niet aan de verbinding. Ook krijg ik mijn mappen van de HDD die aan mij router hangt gewoon te zien. Maar kan met geen mogelijkheid de bestanden afspelen (wordt niet ondersteund).
Ik heb een xbox staan en dat gaat wel werken waarschijnlijk. maar kan het dan net zo goed via mij PC laten lopen.
Mijn idee was om geen andere apparatuur meer aan te hebben staan om een film te kunnen kijken.
Het probleem van DLNA is dat niet alle bestandsformaten door alle devices altijd goed worden ondersteund. Je TV moet om kunnen gaan met die bestandsformaten. Als die dat niet kan, zal de server (in dit geval dus je router) de decoding moeten doen, en deze dus decoded over je verbinding naar je TV moeten gaan sturen. Dat gaat vaak niet goed. Als je router dit al wil doen (en waarschijnlijk niet, omdat het een vrij CPU-intensief proces is en de CPU’s in de routers over het algemeen hier te kort voor schieten), dan zal de beeldkwaliteit zeer waarschijnlijk dermate tegen vallen dat je het niet eens zou willen gebruiken. Daarnaast is er toch wel regelmatig een probleem met ondertiteling e.d.
Mede daarom heb ik DLNA nu ook niet meer in gebruik; het was té veel ellende voor wat het opleverde. Voor foto’s e.d. werkt het best aardig, maar ook dan nog steeds niet geweldig. De snelheid valt toch wel wat tegen, en ook het bedieningsgemak vond ik niet dermate groot dat ik er veel tijd in heb willen steken om het allemaal wat te verbeteren.
Zelf heb ik daarom destijds de overstap gemaakt naar een HTPC in de woonkamer, en de slaapkamer van een Raspberry Pi voorzien. De HTPC is destijds mede tot stand gekomen doordat ik nog een berg onderdelen had liggen. In jouw situatie zou ik dan ook eerder voor een Raspberry Pi kiezen in combinatie met OpenElec. Dan heb je voor een paar tientjes een oplossing die wel goed werkt, en volledig Full HD je content kan weergeven. Het grote voordeel van de Raspberry Pi is dat deze CEC ondersteund je dus gewoon de remote van je TV of receiver kan gebruiken om je Pi te bedienen; geen additionele remotes of iets dergelijks.
Je router zal zeer waarschijnlijk de USB-disk wel via het netwerk kunnen aanbieden als share (SMB of NFS) en dus kan je die gewoon benaderen over het netwerk heen. Lijkt me de beste en meest economische oplossing voor deze situatie eigenlijk.