• Equastro
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05-2025
Dag allemaal,

Vorige week ben ik verhuisd en heb ik mijn tv aan een schuine wand bevestigd, met de mogelijkheid om hem plat tegen de wand 'in te klappen' als ik hem niet gebruik. Zo heb ik mooi wat ruimte bespaard, en het ziet er ook nog eens erg bruut uit. Nu zou ik graag mijn laptop en pc op de tv willen aansluiten, zodat ik lekker op de bank een filmpje kan kijken, een spelletje kan spelen of bv. naar muziek van spotify kan luisteren. Het liefst wil ik dit draadloos realiseren. (Kabels vallen erg op bij een 'hangende' tv, ook wil je niet constant je laptop ergens naar de tv zeulen om hem aan te sluiten (defeats the purpose)).
De bedoeling is dus dat ik op de bank ga zitten met alleen de afstandbediening van de tv en evt. laptop. (Of ik start even een filmpje op de desktop PC en ga vervolgens zitten.)

Omdat ik een student ben en de verhuizing ook het nodige geld heeft gekost, heb ik een beperkt budget hiervoor (<100 euro). Ik zoek dan ook geen dure high-end apparatuur met features die ik toch niet zou gebruiken (een media speler hoeft van mij niet per se, als ik mijn apparatuur op een of andere manier maar draadloos kan aansluiten/centraliseren).

Hier wat specs en aansluitmogelijkheden van mijn ratjetoe aan apparaten:

TV: Samsung LE37S62BX/XEC
Ingangen: [HDMI (+ RCA audio L + R)] x1, [VGA + stereo audio in] x1, [S-video/video + RCA audio L + R] x1, [SCART] x2, [nog wat andere (onbelangrijke) aansluitingen]
Geen WiFi of Bluetooth ontvanger. Geen ethernet aansluiting.
(Max. resolutie 1366 x 768 -> HD-ready)

PC: Acer Aspire AX1300
Uitgangen: [HDMI] x1, [VGA + stereo audio] x1, [USB 2.0] x8, [Firewire] x1, [een aantal RCA audio uitgangen en nog wat andere onbelangrijke aansluitingen],
Geen bluetooth ontvanger. Wel WiFi en ethernet uiteraard.

Laptop: HP Elitebook 8570w
Uitgangen: [VGA + stereo audio] x1, [Dual-mode Display Port] x1, [USB 3.0] x2, [Firewire] x1, [en nog meer waarschijnlijk onbelangrijk spul]
Bluetooth, WiFi en ethernet.

Als ik de PC en laptop met draden tegelijkertijd aansluit op de tv met respectievelijk HDMI en VGA + stereo audio, kan ik op de tv (afstandsbediening) tussen PC en laptop switchen en gaat het nog goed.
Zou ik bv. beide met VGA op de tv aansluiten middels een splitter op de tv, weet ik niet hoe het switchen zou moeten gebeuren (dit heb ik uiteraard niet getest) en of dit uberhaupt zou kunnen.

Verder heb ik ook gelezen dat een resolutie boven 1080p niet geschikt is voor draadloze overdracht. De maximale resolutie van de TV is lager. Ik weet niet of dit ook nog geschikt is hiervoor, of er ook enige vertraging is en of evt. kwaliteitsverlies nog acceptabel is of niet.

Uiteraard heb ik uitgebreid gesurfd en gezocht, maar een goede oplossing heb ik nog niet kunnen vinden/bedenken. Uiteraard heb ik heel wat nagedacht en gebrainstormd, en iets in deze trant lijkt me het meest praktisch:

1. Een combinatie van iets van WiFi OF Bluetooth dongle-achtige apparaatjes. 1 voor de PC (als bluetooth), 1 voor in de TV (zowel in het geval van wifi als bluetooth). Uiteraard moet die in de TV wel een adapter voor een van de aansluitingen bevatten/ondersteunen.
2. Helemaal cool zou het zijn als ik middels een app. op mijn Android smartphone mijn laptop en pc (pc geen bluetooth nu) kan bedienen (dus een muis/keyboard transformer app - die bestaan wel, maar welke vinden jullie het beste?)

Weten jullie zoiets? Of zijn er betere ideeën of praktischer oplossingen?

Graag hoor ik van jullie! Alvast bedankt!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 23:15
http://www.thelittleblackbox.co.uk/ (~€100)

relatief goedkoop volwaardig mediacenter met afstandsbediening en alles, draait xbmc, kan met een android app bediend worden. Netwerk kabel vanaf dit ding naar je router, en gedeelde mappen op elke pc.

of, een raspberry pi, ook met xbmc. (zitten wat meer haken en ogen aan) : [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC (~€60)

voordeel hiervan is dat je de pc's gewoon normaal kan blijven gebruiken.

verdere info over xbmc: www.xbmc.org

uiteindelijk komt het er op neer dat je eigenlijk gewoon een vaste netwerk speler wil bij je pc, zodat je niet meer afhankelijk bent van de locatie van de pc's. Als het natuurlijk ook om gamen gaat is het een ander geval maar dat lijkt hier niet het verhaal.

Mocht je later gaan uitbreiden met een NAS oid, dan werkt dit hier ook gelijk mee, en streamen van youtube 1channel en icefilms ed gaat ook prima met een mooie interface.

[ Voor 30% gewijzigd door Squixx op 10-09-2013 12:05 ]

android since G1.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Een Pi lijkt me inderdaad de beste oplossing.
hou er wel rekening mee dat via Wifi je films streamen wel kan, maar full HD content vaak dan toch te weinig bandbreedte heeft. De Pi kan dus ook het beste via een bekabelde aansluiting worden opgenomen in het netwerk. Met een beetje knutsel-werk is dat ook wel netjes weg te werken; ook bij hangende TV's. De Pi ondersteund ook CEC, dus aparte remote is niet nodig. De Pi kan je volledig uit het zicht dan ook plaatsen.

iRacing Profiel

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 23:41
Ik gebruik daarvoor deze mediaplayer:
pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
geeft erg scherp beeld, kost niet zo veel, en heeft ingebouwde wifi. Indien de wifi snelheid dan niet toereikend is kun je altijd nog een kabel gebruiken. Ook hier geldt: mappen delen op pc/laptop en streamen maar

edit: deze mediaplayer heeft ook een Android app voor de besturing

[ Voor 8% gewijzigd door The_Zohan op 10-09-2013 12:36 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
The_Zohan schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:36:
Ik gebruik daarvoor deze mediaplayer:
pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
geeft erg scherp beeld, kost niet zo veel, en heeft ingebouwde wifi. Indien de wifi snelheid dan niet toereikend is kun je altijd nog een kabel gebruiken. Ook hier geldt: mappen delen op pc/laptop en streamen maar

edit: deze mediaplayer heeft ook een Android app voor de besturing
Het "nadeel" van de WD t.o.v. de Pi is dat deze geen XBMC draait en geen CEC ondersteund. XBMC geeft je enorm veel vrijheden qua plugins e.d., is open source, nog goedkoper dan de WD en is Multi-platform. Daarnaast zijn er ook nog wat Add-on bordjes voor de Pi beschikbaar, waaronder een Z-wave-module waarmee je domotica kan toepassen (denk aan aan/uit schakelen van verlichting, bediening van zonwering etc) voor een relatief lage prijs.
Daarentegen biedt de WD dan weer als voordeel dat je ook gegarandeerde software-support hebt (bij de Pi is dat dus niet het geval en ben je afhankelijk van de community, die gelukkig wel weer erg groot en behulpzaam is) en dat de WD wat vloeiender door de menu-structuur gaat.

Verder zullen alle2 inderdaad voldoen. Persoonlijk zou ik voor de Pi kiezen, maar daarvoor zijn we dan ook op tweakers ;)

[ Voor 9% gewijzigd door kroegtijger op 10-09-2013 13:11 ]

iRacing Profiel

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:28
Hey dat is interessant!

Ik ben ook aan het kijken voor een mediaplayer om bestanden vanaf een bedraad netwerk te spelen in de slaapkamer. De Raspberry PI heeft echter moeite met het downmixen van DTS (nodig ivm het niet aanwezig zijn van een versterker)

Kan die litte black box dat wel goed?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1