• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 22:19
Ik zit te twijfelen of ik zelf een HTPC zal samenstellen of een alles in een oplossing moet kopen (zonder optische drive).

De reden van mijn twijfel is dat ik XBMC gaan draaien en een optische drive wil kunnen inbouwen, maar ook een zuinige behuizing zoek en het liefst met passieve koeling. En daarnaast vind ik het belangrijk dat het goed met een afstandsbediening te besturen is.

Heeft iemand tips voor goeie behuizingen die aan mijn eisen voldoen?

[ Voor 11% gewijzigd door Burnd op 09-09-2013 22:06 ]

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb zelf een Streacom fc8 evo en ben daar prima over te spreken. Waar je wel rekening mee moet houden icm xbmc is dat bluray nog wel wat werk vereist voordat het wil spelen.

Kwa afstandsbediening had ik eerst de ir-sensor van Streacom, maar dat werkte niet lekker. Nu heb ik een Flirc; daarmee kan je elke knop van je remote heel simpel aan een keypress binnen xbmc knopen.

• Burnd
Werkt dat Flirc ook met IR of heb je dan een RC afstandsbediening nodig? Ik heb namelijk een Logitech Harmony 515 ( en een Maximum IR bender) en die zou ik eigenlijk ook willen gebruiken.... voor mn media center...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
je kan ook CEC gebruiken dmv een adapter en daarmee de remote van je receiver of TV gebruiken. Werkt perfect.
Wat betreft behuizing is er zat mogelijk, maar er is weinig dat echt volledig passief gekoeld zal willen draaien. De streacom-cases zijn wat dat betreft een uitzondering.
Overigens kun je natuurlijk ook een niet-passieve setup al heel erg stil krijgen (maar nooit 100% dus).

iRacing Profiel

• Burnd
Niet 100% stil is opzich geen probleem, ik wil het namelijk ook in een afgesloten kast zetten. Als het systeem dan maar zuinig is en niet al te veel warmte produceerd zodat ik het in een afgesloten kast kan zetten. Dan is minimale geluidsproductie ook een minder groot probleem.

Wat zijn naast de Steracom behuizingen dan nog andere goeie opties? Het hoeft opzicht niet klein te zijn, als het maar energie zuinig is.

Opzicht is de Epsilon EC-HTPC-1 behuizing wat mij betreft prima, maar welke energie-zuinige en stille voeding die een beetje betaalbaar is kan ik er dan het beste inzetten?

• kroegtijger
Energie-zuinig heeft niet zo gek veel verband met je case. De voeding kan wel van invloed zijn, maar de meeste A-merk voedingen ontlopen elkaar niet zo veel.
Voor jou build zul je met name je temperaturen in de gaten moeten houden. Immers, temperatuur (warmte dus) wordt veroorzaakt door energie-vebruik. Hoe hoger je temperaturen worden, hoe meer energie er verbruikt wordt. Zaak is dus om hardware (met name CPU) te kiezen die zo min mogelijk warmte genereert (en dus ook zo min mogelijk energie verbruikt) maar wel krachtig genoeg is om te doen wat je wilt. Voor je GPU geldt uiteraard hetzelfde, maar dat is over het algemeen in dergelijke builds niet van toepassing ivm gebruiken van een APU. Daarnaast is het goed afstellen van je systeem en energiebeheer iets wat je nog wel de nodige winst kan opleveren.
Wat betreft geluidsproductie geldt ook weer dat hoe meer warmte je produceert, hoe meer warmte je ook weer moet afvoeren en dus hoe meer actieve koeling er nodig is en dus hoe meer geluid er wordt geproduceerd.
Daarnaast is het handig om je goed te realiseren hoe koeling precies werkt. Kort gezegd is het 't overdragen van warmte van metaal (de ribben op je koeler) met de lucht. er omheen. Hoe groter het contact-oppervlakte van het metaal met de lucht is, hoe meer warmte er dus afgevoerd kan worden. Daarom is een koeler ook niet een platte plaat, maar zijn er ribben op gemaakt, zodat dit oppervlakte aanzienlijk groter is. Een koeler met een groter oppervlakte zal daarom dus ook beter zijn werk kunnen doen.
Nu is er in een computer-case wel iets van airflow nodig om de lucht die langzaam maar zeker warmer wordt weer af te voeren, en “verse” koele lucht aan te voeren. Daar is dus een fan voor nodig. Streacom heeft dat dus opgelost door de koelribben niet in de binnenkant van de case te verstoppen mbv een losse koeler, maar de hele case als 1 groot koel-blok te gebruiken. Dat werkt prima, maar gaat mis als je de case in een kleine, afgesloten ruimte gaat plaatsen.
In de meeste gevallen zul je dus toch een fan nodig hebben om warme lucht af te voeren en verse koele lucht aan te voeren. Vaak heb je er dan ook 2 nodig. 1 op de CPU om daar een constante lucht-stroom gaande te houden, en 1 om de warme lucht vervolgens de case uit te werken. Bij deze fans draait het allemaal om capaciteit; het aantal m3 lucht dat er per minuut kan worden verplaatst. Dit is per fan verschillend, en is o.a. afhankelijk van de diameter, de snelheid (die normaal gesproken flexibel te regelen is), maar ook het design van de schoepen en de hoek die de schoepen maken. In de regel geldt vrijwel altijd dat een fan met een laag RPM en een grote diameter aanzienlijk stiller functioneert dan een hoog RPM met een kleine diameter, en vaak is het zo dat een fan op hoog RPM meer geluid produceert dan 2 dezelfde fans op een laag RPM. Wees dus niet te bang om fans te gebruiken, zolang je deze principes hanteert.
Een andere geluidsbron is de HDD. Deze zou je kunnen vervangen voor een SSD voor je OS, en de HDD in een NAS (of via andere storage-oplossingen) en deze via het netwerk beschikbaar stellen. Als dat niet mogelijk is, dan is het toepassen van een HDD met een laag RPM (5400 bijvoorbeeld) vaak de beste oplossing en kom je al gauw bij de WD Green HDD’s uit
Tot slot dan nog de energie-voorziening. Ook deze zijn vaak met fans voorzien, maar je zou ook voor een case kunnen kiezen met een externe voeding (zoals bijvoorbeeld de Silverstone LC19), passief gekoelde voedingen gebruiken (zoals Silverstone NightJar, maar let op dat je hierdoor dus minder airflow in je kast krijgt en je wel iets van airflow nodig hebt om de voeding koel te blijven houden) of het gebruik van een PicoPSU die een externe voeding gebruikt. Daarnaast kun je nog het rendement van de voeding in de gaten houden (hoe hoger het rendement is, hoe minder energie er in warmte wordt omgezet en dus verloren gaat) en zijn er PSU’s die voorzien zijn van cable-management waardoor je alleen de kabels hoeft aan te sluiten die je ook gaat gebruiken en alle overbodige kabels dus niet in je case terrecht komen (wat weer je airflow ten goede komt).
Er is dus heel veel mogelijk op dit gebied, maar het hangt heel erg af van welke hardware je wilt gebruiken, wat je doel van je build precies is en wat het mag kosten.

iRacing Profiel

• Burnd
Dit is de build die ik voor ogen had:

Epsilon EC-HTPC-1
be quiet! SFX Power 300 Watt
2xCorsair VS2GB1333D3
Intel Celeron G1610 Boxed - dit wil ik eigenlijk vervangen voor een nieuwe Intel Celeron een G1630 of G1630T
ASRock B75 Pro3-M
Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)
Samsung 840 series Pro 128GB

Waarin kan ik optimaliseren?

Ik heb bij behuizing ook heel erg gekeken naar een waar een afstandsbediening bij zit. Maar dat hoeft niet zo zwaar te wegen als ik naar andere oplossingen zoals CEC modules of Flirc kijk...

[ Voor 23% gewijzigd door Burnd op 10-09-2013 17:45 ]

• kroegtijger
Ik zou in ieder geval een andere CPU-koeler erbij nemen. Daarin zal je qua geluidsproductie de meeste winst halen. Wat betreft energie-verbruik valt hier weinig nog vanaf te doen vrees ik.

iRacing Profiel

Pagina: 1