Ontwerpen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 526222

Topicstarter
Stel..ik wil voor bedrijfX een compleet nieuw netwerk ontwerpen. Hoe pak ik dit aan? Of nog liever, hoe pak ik dit methodisch aan?

Volgens mij hebben wij in infra-land niet de luxe zoals in applicaitie-land met alle methodes/practises. Scrum agile etc.

Ik wil niet zomaar bepaalde devices of technieken toepassen. Alles moet ondersteunend zijn aan de Business. Wat zijn de best practises? Een soort top-down OSI model verantwoording? Starten vanuit de applicatie/diensten van de organisaties?

Ik ben wat dit betreft erg onervaren. Wie kan mij hier iets meer over vertellen hoe dit doorgaans gebeurt? Tips? Startpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:59
Wat een ongebruikelijke vraag; je begint eigenlijk nooit vanuit het niets...

Veruit het meest gebruikelijke is core - distributie - edge, al is het niet ongebruikelijk de distributie-laag over te slaan (hangt heel erg van je fysieke topologie en het aantal poorten af).

Je begint met inventariseren, hoeveel devices heb ik, waar staan die, welke eisen stellen die devices? 100 mbit? Gigabit? 10GE? PoE? Geen PoE? Moet het galvanisch gescheiden?

Daarna ga je kijken, wat zijn aggregatiepunten? Hoeveel devices komen daar bij elkaar? Welke overboeking kan ik gebruiken? Wat zijn de afstanden?

Vervolgens maak je een plan, hoe groot maak ik mijn subnetten qua IP-adressen, hoe groot maak ik mijn VLAN's fysiek? 1 VLAN per SER, 1 VLAN per verdieping? 1 VLAN per gebouw? Of andersom, 1 VLAN per applicatie (paslezers, deurbellen, hartbewaking, CNC Frezen, werkstations)...

Next hop: Bewaking. Intern alles plat en enkel een firewall op externe verbindingen? Alles zo dicht mogelijk? Werkstations plat maar centrale firewall tussen core en servers?

Nog iets: redundancy. Wat mag er uitvallen? Wat niet? Hoeveel mag dat kosten? Welke middenweg ga je bewandelen?

Als je al die dingen weet kun je gaan kijken welke vendors er zijn, welke leveranciers, welke devices, kun je offertes op gaan vragen of een aanbestedingstraject starten, of domweg de Mycom binnenlopen en een 8 poort Sweex kopen (als uit je vooronderzoek blijkt dat er maar 3 pc's, een kabelmodem en een printer zijn of zo...).

Mijn tip: Ga eerst gewoon als netwerkbeheerder ergens aan de slag en raak bekend met de materie, dan leer je vanzelf hoe netwerken in elkaar steken en wat er bij komt kijken. Zonder voorkennis op een forum vragen "Hoe maak ik een enterprise netwerk" is wel heel ambitieus maar ik betwijfel ten zeerste of BedrijfX geholpen is bij het design wat er vervolgens uit komt rollen. Je moet zo ontzettend veel informatie hebben, en beslissingen nemen met zulke verstrekkende gevolgen... en dan niet één beslissing, tientallen. En al die beslissingen hebben de potentie 'de business' zwaar ongelukkig te maken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:25
Je zou eens kunnen zoeken op 'PPDIOO' (coined by Cisco I think): prepare, plan, design, implement, operate, optimize.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 526222 schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:17:
Stel..ik wil voor bedrijfX een compleet nieuw netwerk ontwerpen. Hoe pak ik dit aan? Of nog liever, hoe pak ik dit methodisch aan?

Tips? Startpunt?
Niet. Als je niet weet waar je mee bezig bent. Of uitbesteden aan een professionele partij.

Startpunt is het halen van CCDA. Dit is de netwerk design training van Cisco. Daarna kan je verder met CCDP.
Verder zijn er referentie ontwerpen, maar daar mag je natuurlijk van afwijken, of andere fabrikanten gebruiken. Maar CCNA of CCDA is een aardige basis opleiding.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 526222

Topicstarter
Dank voor de nuttige info allen!

@Paul. Hartelijk dank. Goede info. Het ging om "stel dat...". Ik heb namelijk geen ambities om een Enterprise netwerk te ontwerpen. Maar ik wil wel een redelijke gesprekspartner zijn voor iemand die een design maakt. Hoewel ik nog steeds een beetje de koppeling met de business mis. Is er geen methodiek voor het ontwerpen van IT-infrastructuur in de brede zin? Dus niet alleen voor netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:59
"De business" komt in alle punten terug, je gaat aan een netwerkontwerp echter niet 1, 2, 3 kunnen zien wat het bedrijf precies doet :) Het is echt de business die je informatie aanlevert bij de inventarisatie, zowel qua apparatuur en plattegronden als de gegevens waar je je beslissingen op moet gaan baseren.

IT-infrastructuur, wat bedoel je daar precies mee? Bij infra denk ik juist aan netwerken; lokaal, extern, storage :? @ Equator: Euhm, we hebben het toch over IT-infra hier? :P Tenzij 'de business' net de BAM of Heijmans is of zo :+

[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 10-09-2013 08:07 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 08:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat is er mis met een waterval model?
Functioneel ontwerp / {optioneel globaal ontwerp} / Technisch ontwerp

Probeer eerst functioneel op papier te krijgen wat de business wil. Functionele termen, geen technische. In een functioneel ontwerp vind je ook vaak de niet-functionele eisen als performance. Idealiter laat je die ook beschrijven. Benoem beschikbaarheid, redundantie etc. Denk na over een mogelijk OOB beheernetwerk.

Ga daarna kijken hoe je de functionele eisen in kan vullen met techniek met het maken van een technisch ontwerp. Het zou mooi zijn als je gebruik kunt maken van eerder benoemde standaarden, richtlijnen of principes uit enterprise/business architectuur.

@Paul: Infrastructuur kan ook het wegennet, elektriciteitsnet betekenen. De infrastructuur binnen de IT gaat inderdaad meer over het netwerk, storage, fysieke hardware etc..

[ Voor 11% gewijzigd door Equator op 10-09-2013 07:44 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Zijn deze vragen puur uit interesse of heb je hulp bij je studie nodig? ;)
Je start een hoop topics op netwerk gebied.

Ik sluit mij echter aan bij eerder genoemde, vanuit de business wensen via de technische mogelijkheden een keus maken gebaseerd op muscow o.i.d. De business roept echter vaak technische wensen, vraag wat ze functioneel willen en zoek zelf uit wat technisch het beste is. De ervaring leert mij dat de business vaak iets roept omdat een ander het heeft of omdat het nieuw is o.i.d.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Pagina: 1