[raid] mogelijkheid data terughalen van 1 schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11
Ik heb een Ubuntu Server NAS staan met een 6-disk raid 10 soft array. Ben geen expert, maar de BASIS van raid modes en mogelijkheden ken ik wel en mijn keuze voor raid 10 was een bewuste (veel over gelezen).
Ubuntu installatie draait op een usb disk, de 6-disk is dus puur opslag.

Nou had ik, toen ik dit pas installeerde, om de een of andere reden (tijdens het kloten/proberen) een folder gemaakt, maar die zich niet fysiek op de usb disk bevond, maar blijkbaar op 1 van de 6 disks en een symlink naar /home. Ik dacht dus al die tijd dat het een normale home folder was, veilig op de usb disk en ik plaatste hier op enkele config files voor wat applicaties.

Vorige week, valt nou net die ene schijf uit (fysiek dood, boot ook niet op), met als gevolg, folder kwijt, config files kwijt, niks onder /home, omdat de fysieke lokatie weg is...

Denken jullie dat die bewuste folder op de een of andere manier nog terug te halen valt? Kan dit alleen als de folder zich bevondt op de raid array? Ik weet dat raid geen backup is, maar gezien raid10 (striped en mirrored) hoop ik dat dit ergens gemirrored is, alle overige data (films etc) zijn gewoon bereikbaar en alles.

Help! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de map niet op je USB stick stond, maar op je array, dan kan die map niet zomaar weg zijn als de rest van je data nog zichtbaar is. Dat is juist het hele punt met RAID1, wat op de ene schijf staat, staat ook op z'n mirror schijf. Valt er een uit, dan heb je de data nog op de andere schijf. Je zou dan alleen een degraded RAID hebben, maar verders niets moeten merken van verloren data.

Als je map daadwerkelijk weg is, dan is er wat anders gebeurt of heeft je mirror configuratie nooit gewerkt. Maar, als die nooit zou hebben gewerkt, zou je nu helemaal niets moeten kunnen zien, en ik maak uit je verhaal op dat je dat wel doet. Kijk dus nog even verder.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik snap niet helemaal wat er gebeurd is.
Had je een extra partitie aangemaakt op die disk voor je homedir?
Staat /home in /etc/fstab?
Is /home een symlink? Waar naar toe?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11
Hmm, in fstab stond een van de raid schijven (sdg1) met als mountpoint /home, sdg1 viel uit, dus de data in /home viel weg.
MAAR, vandaag wilde ik uitzoeken welke van de 6 schijven kapot was (ik had deze al geremoved uit de raid array een paar dagen geleden), en ik rebootte de server, met alle schijven nog erin, en hij pakte de sdg1 weer! (weird....) anyways, de data uit home heb ik nu en gebackupped en ik heb de mountpoint verwijdert (sloeg nergens op), dus in dat opzicht...opgelost.

Thanks voor het meedenken iig :)