Om lokaal te kunnen ontwikkelen in PHP probeer ik een werkende Debian-installatie te maken in een virtual machine. Dit lukt allemaal vrij aardig, maar nu ben ik tegen een probleem opgelopen dat ik niet kan oplossen na ruim een uur Googlen. Tot nu toe heb ik zelf PHP 5.5.3 gecompileerd en zelf XDebug erbij gecompileerd en geactiveerd, dat werkt allemaal. Nu wil via Composer het framework Laravel installeren om ermee te testen, maar hier gaat het fout.
Het rare is dat OpenSSL wel is geïnstalleerd en ook is meegecompileerd.
Stukken uit mijn phpinfo():
Nu vermoed ik dat ik OpenSSL ergens moet vinden om toe te voegen aan php.ini ofzo, maar hier loop ik dus vast. Het bestand php_openssl.so bestaat niet op mijn systeem, ook niet nadat ik OpenSSL opnieuw compileer. Ik heb het ook nog geprobeerd met phpize in de ext-map van de PHP-broncode, maar ook dat biedt geen soelaas. Op Google kom ik het probleem vaak tegen maar eigenlijk nooit een oplossing die anders luidt dan "voeg het toe aan je php.ini", maar daarvoor mis ik dus nog een stap.
Wie geeft mij een duwtje in de goede richting? Het gaat om een schone Debian Wheezy installatie.
code:
1
2
3
4
| $ composer create-project laravel/laravel --prefer-dist [RuntimeException] You must enable the openssl extension to download files via https |
Het rare is dat OpenSSL wel is geïnstalleerd en ook is meegecompileerd.
code:
1
2
3
4
5
6
| # apt-get install openssl Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done openssl is already the newest version. 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. |
Stukken uit mijn phpinfo():
code:
1
2
3
| Configure Command [...] '--with-openssl-dir=/usr' [...] SSL Version OpenSSL/1.0.1e OpenSSL support disabled (install ext/openssl) |
Nu vermoed ik dat ik OpenSSL ergens moet vinden om toe te voegen aan php.ini ofzo, maar hier loop ik dus vast. Het bestand php_openssl.so bestaat niet op mijn systeem, ook niet nadat ik OpenSSL opnieuw compileer. Ik heb het ook nog geprobeerd met phpize in de ext-map van de PHP-broncode, maar ook dat biedt geen soelaas. Op Google kom ik het probleem vaak tegen maar eigenlijk nooit een oplossing die anders luidt dan "voeg het toe aan je php.ini", maar daarvoor mis ik dus nog een stap.
Wie geeft mij een duwtje in de goede richting? Het gaat om een schone Debian Wheezy installatie.