[Debian] PHP 5.5 en OpenSSL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:39
Om lokaal te kunnen ontwikkelen in PHP probeer ik een werkende Debian-installatie te maken in een virtual machine. Dit lukt allemaal vrij aardig, maar nu ben ik tegen een probleem opgelopen dat ik niet kan oplossen na ruim een uur Googlen. Tot nu toe heb ik zelf PHP 5.5.3 gecompileerd en zelf XDebug erbij gecompileerd en geactiveerd, dat werkt allemaal. Nu wil via Composer het framework Laravel installeren om ermee te testen, maar hier gaat het fout.
code:
1
2
3
4
$ composer create-project laravel/laravel --prefer-dist

[RuntimeException]                                                 
  You must enable the openssl extension to download files via https

Het rare is dat OpenSSL wel is geïnstalleerd en ook is meegecompileerd.
code:
1
2
3
4
5
6
# apt-get install openssl
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
openssl is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Stukken uit mijn phpinfo():
code:
1
2
3
Configure Command   [...] '--with-openssl-dir=/usr' [...]
SSL Version         OpenSSL/1.0.1e
OpenSSL support     disabled (install ext/openssl)

Nu vermoed ik dat ik OpenSSL ergens moet vinden om toe te voegen aan php.ini ofzo, maar hier loop ik dus vast. Het bestand php_openssl.so bestaat niet op mijn systeem, ook niet nadat ik OpenSSL opnieuw compileer. Ik heb het ook nog geprobeerd met phpize in de ext-map van de PHP-broncode, maar ook dat biedt geen soelaas. Op Google kom ik het probleem vaak tegen maar eigenlijk nooit een oplossing die anders luidt dan "voeg het toe aan je php.ini", maar daarvoor mis ik dus nog een stap.

Wie geeft mij een duwtje in de goede richting? Het gaat om een schone Debian Wheezy installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je gaat compilen, heb je meer nodig dan alleen de libraries. Je hebt ook de header files nodig en een paar symbolic links. Die zitten in het algemeen in packages die eindigen op -dev. In jouw geval libssl-dev.

Maar leg eens uit waarom je PHP 5.5 nodig denkt te hebben? Zelf modules compilen is leuk, maar ga je nu van anderen verwachten dat ze dat ook doen als ze bijvoorbeeld wel een stabiele distro willen gebruiken? Dat is altijd het gevaar van developen met nieuwe versies. Houd wel rekening met de stabiliteit en levensduur van hedendaagse distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Bedankt voor je snelle reactie!
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:09:
Als je gaat compilen, heb je meer nodig dan alleen de libraries. Je hebt ook de header files nodig en een paar symbolic links. Die zitten in het algemeen in packages die eindigen op -dev. In jouw geval libssl-dev.
Dus die moet ik installeren via apt-get, neem ik aan?
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:09:Maar leg eens uit waarom je PHP 5.5 nodig denkt te hebben? Zelf modules compilen is leuk, maar ga je nu van anderen verwachten dat ze dat ook doen als ze bijvoorbeeld wel een stabiele distro willen gebruiken?
PHP 5.5 was gewoon om te kijken, PHP 5.4 zou voldoende zijn. Het probleem is dat ik PHP opnieuw moet compileren omdat de standaard Wheezy-package niet gecompileerd is met de vlag --with-mcrypt, een PHP-extentie die ik nodig heb voor Laravel. Met de normale installatie van PHP + OpenSSL + XDebug werkte alle prima, maar kon ik Laravel niet gebruiken.

Of is er wellicht een manier om MCrypt in PHP te krijgen zonder alles zelf te compileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

apt-get install php5-mcrypt

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Echt!? Dat is dan zonde van mijn tijd geweest... 8)7 Ach, het was wel leerzaam en leuk om uit te zoeken en te doen.

Nu eerst even eten, ga het straks proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom dit:
Tot nu toe heb ik zelf PHP 5.5.3 gecompileerd en zelf XDebug erbij gecompileerd en geactiveerd, dat werkt allemaal.
Je gebruikt toch debian? Dan heb je alles toch standaard in de repo's...

Zit non-free en contrib ook maar aan, dan heb je alles.

Als je xdebug wil installeer je php5-xdebug, en dan heb je xdebug. En als je dan openssl wil installeer je php5, want daar zit dat standaard bij in.

Als ik op een random debian server phpinfo doe krijg ik gewoon:

code:
1
2
3
4
5
openssl

OpenSSL support => enabled
OpenSSL Library Version => OpenSSL 1.0.1e 11 Feb 2013
OpenSSL Header Version => OpenSSL 1.0.1e 11 Feb 2013

Misschien dat je eerst wat beter met linux moet leren werken voor dat je verder gaat ;) Het is niet zo moeilijk als het lijkt. En in elk geval een stuk makkelijker dan wat je nu aan het doen bent.

Daarnaast heeft de debian wiki voor de meeste zaken ook duidelijke tekst.
Bijvoorbeeld dat je a2enmod en a2dismod kan gebruiken voor apache2 modules, en php5-* php extensies zijn die je gewoon uit de repo kan installeren.

Als je wil weten wat te krijgen is, kan je natuurlijk altijd zoeken met apt-cache.
En als je zoekt, maar je resultaat nog even wat extra wil filteren zonder extra zoekparameters te gebruiken kan je greppen.

Bijvoorbeeld:

code:
1
apt-cache search php5 | grep mcrypt

En als je dan toch bezig bent: waarschijnlijk doe je nog alles als root, beter installeer je sudo en zet je jezelf in sudoers of in de sudo groep en gebruik je sudo.

[ Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 09-09-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ja, ik moet me inderdaad meer verdiepen in Linux cq Debian, dat ga ik doen onder het motto learn by doing. Mijn ontwikkelomgeving heb ik nu opnieuw vanuit een kale Debian-installatie opgezet met de kant-en-klare Debian packages, en het draait als een zonnetje. Excuses dat mijn vraag zo simpel te beantwoorden bleek te zijn, maar zelf kwam ik gewoon even niet verder.

Dus: dank aan u allen! _/-\o_
Pagina: 1