Window managers en X Window

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hallo,

Ik zit met een probleempje. Voor iemand zit ik nu een RedHat Linux (6.2) systeem zo te installeren dat alleen datgene installeer wat die persoon nodig heeft. Het probleem is nu dat ik geen enkel venster in X Window meer kan verplaatsen met de muis. Ik zie ook geen kruisje etc, de balk boven de menu's file, edit, settings en help e.d. zie ik niet meer. Welk package moet ik hiervoor installeren en wat moet ik configureren. Van het X-Window System weet ik niet heel veel omdat ik alles liever aan de console doe. Ik gebruik gnome als desktop.

Alvast bedankt,

Theodoor

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

The X Windowing System (of gewoon X 8-)) is het programma dat de laag vormt tussen software en je videokaart (opm: voor alle andere hardware doet de kernel dat); programma's zeggen tegen X: hier moet je dit en dat op het scherm schrijven, en X zorgt dan dat de videokaart juist aangesproken wordt. X zelf doet alleen helemaal niks aan window-handling (het zorgen van een border om windows, afsluit, minimize en maximize, het plaatsen van je windows, enz). Deze taken worden verricht door een window manager. De window manager bepaalt hoe die borders en knopjes eruit zien, en op welke manieren jij je windows kunt verplaatsen enzo.

Een paar windowmanagers die ik ken zijn uit mijn hoofd: WindowMaker, Enlightenment, Sawfish, Aferstep, BlackBox, fvwm.
Enlightenment en Sawfish zijn windowmanagers die vaak met Gnome gebruikt worden.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

offtopic:
wrom worden die smileys (8-) enzo) soms wel en soms niet omgezet naar die plaatjes?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

offtopic:
kijk op [url="/listtopics.php/15"]Lieve Adjes[/url], daar is het meerdere malen aan bod geweest, okee? :)

IceWM werkt ook met gnome, is licht, full-featured en extreem te tweaken :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Theodoor
Ja, OK, dit snapte ik allemaal wel (= algemene informatie). Ik snap alleen niet hoe precies dat minimizen, maximizen en sluiten werkt. Ik wil weten door welke software dit wordt afgehandeld, want ik mis nu de balk boven de balk van file, edit, settings en help.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat gebeurt dus door een windowmanager. En als jij geen balk boven 'edit' e.d. hebt, heb je ws. geen windowmanager draaien.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Theodoor
Bedankt, het is al opgelost. Ik snap alleen niet hoe. Ik had eerst twm als WM draaien en nu Window Maker en nu krijg ik wel gewoon balken.
Pagina: 1