ISPs en PPPoE vs DHCP

Pagina: 1
Acties:

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Op het moment ben ik bezig met mijn profielwerkstuk voor de afronding van mijn HAVO opleiding. Nu wil ik dit (vandaar ook mijn post :P) i.c.m het vak informatica doen. En ik zit een beetje rond de kant van glasvezel/ISPs te mikken al ben ik er nog niet precies uit wat ik ga doen.

Als onderzoek naar een van de mogelijke vragen begon ik me het e.e.a. af te vragen wat ik zo gauw niet om internet terug kan vinden.

Met de huidige glasvezelverbindingen gebruiken veel ISPs PPPoE (KPN, XS4All, etc.) terwijl UPC bijvoorbeeld van DHCP gebruik maakt.
Nou weet ik dat DHCP vele voordelen heeft over PPPoE, zo is DHCP bijvoorbeeld Plug&Play, en heeft PPPoE een gebruikersnaam en wachtwoord nodig.

Dan vraag ik me toch af waarom ISPs voor juist het nieuwe en toekomstvaste glasvezel terugvallen op PPPoE? (wat als ik het goed begrepen heb ook nog eens voor overhead kan zorgen).

En PPPoE heeft een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, nou hebben we op mijn werk een 100/100 lijn van fieber, die over het KPN netwerk, en dus met PPPoE werkt. Maar daar kan ik (bevestigd door de support van fieber) elke willekeurige gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken en ik krijg wel telkens hetzelfde static IP.

Ik hoop dat iemand hier mij mee wil helpen in mn zoektocht :) Deste eerder kan ik ook voor mezelf helderder maken wat ik nou precies kan gaan onderzoeken.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Vrijwel alle consumentenglasvezelverbindingen werken gewoon met DHCP hoor.

Dit inderdaad vanwege de 'plug&play' inderdaad, maar niet te vergeten ook om IP-administratie te versimpelen.

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-12 16:03
Er word door ISP's wel degelijk gebruik gemaakt van een DHCP server.
In het geval van glasvezel bijvoorbeeld is je mac adres gekoppeld aan de CPE bij jou aan de muur.

De PPPoE verbinding is gewoon de verbindingstechniek waarover je de verbinding met je ISP tot stand word gemaakt. Het grote voordeel van een PPPoE verbinding vs DHCP only, is dat bij PPPoE je mac adres van je routeer in dat geval "vernieuwd" word in de DHCP. Maar door allerlei truukjes kan via de CPE een "vast" IP adres gegeven worden.

Maar een consumenten lijn heeft nooit echt een vast IP adres. Dat je toevallig altijd op een consumenten lijn hetzelfde IP houd is min of meer puur geluk.

Richard

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
richardboer schreef op maandag 09 september 2013 @ 15:03:
In het geval van glasvezel bijvoorbeeld is je mac adres gekoppeld aan de CPE bij jou aan de muur.

De PPPoE verbinding is gewoon de verbindingstechniek waarover je de verbinding met je ISP tot stand word gemaakt. Het grote voordeel van een PPPoE verbinding vs DHCP only, is dat bij PPPoE je mac adres van je routeer in dat geval "vernieuwd" word in de DHCP. Maar door allerlei truukjes kan via de CPE een "vast" IP adres gegeven worden.

Maar een consumenten lijn heeft nooit echt een vast IP adres. Dat je toevallig altijd op een consumenten lijn hetzelfde IP houd is min of meer puur geluk.
Fieber is een zakelijke ISP over het reggefiber netwerk, wij hebben daar wel degelijk een vast IP

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Bij xs4all is een vast IP adres wel standaard. Volgens mij is dat PPPoA maar kan ook PPPoE zijn.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 12:15
Wat wil je nu precies weten? Waarom je elke keer hetzelfde IP adres krijgt?
ShadowAS1 schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:56:

En PPPoE heeft een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, nou hebben we op mijn werk een 100/100 lijn van fieber, die over het KPN netwerk, en dus met PPPoE werkt. Maar daar kan ik (bevestigd door de support van fieber) elke willekeurige gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken en ik krijg wel telkens hetzelfde static IP.
Dit is misschien bij KPN zou, maar dit is niet altijd zo bij andere providers.

[ Voor 78% gewijzigd door Skoefel op 09-09-2013 17:30 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
richardboer schreef op maandag 09 september 2013 @ 15:03:

De CPE bij een gemiddelde consumentenprovider is feitelijk een mediaconverter. Het macadres van het aangesloten apparaat komt gewoon bij de provider terecht in de dhcp server, die vervolgens een lease uitdeelt.

Enige is dat meestal gebruik gemaakt wordt van een option, dwz de switch identifier waar de betreffende cpe op aangesloten zit. Dat optie82 id word door de access switch toegevoegd aan de dhcp discover en omvat meestal iets van switch/chassis/lijnkaart/poort oid. Exacte invulling is aan de operator van het netwerk.
Hetzelfde gebeurd op het dsl netwerk, daar is de dslam in de centrale degene die die info toevoegd. Bij Docsis oplossingen is het meestal het macadres van de modem welke als optie82 meegegeven wordt (immers, daar is geen fysieke poort-per-klant). Het macadres van je router wordt echter niet vervangen, het macadres wordt alleen als optie82 veld meegegeven.

Waarom PPPoE soms gebruikt wordt is een keuze van de ISP. Soms omdat men de access op alle netwerken gelijk wil trekken, soms 'vanuit het verleden', en soms omdat men systemen gekoppeld heeft en je pppoe bv aan radius kunt knuppen voor user-level authenticatie

Vast ip: Dat verschilt per provider. De meeste providers bieden het via DHCP aan. Dat is, afhankelijk van de implementatie, zo goed als vast, zeker als een lease adhv een switch-id bepaald wordt.
Men noemt het meestal niet vast, of met kleine letters, omdat men dan vrij is te hernummeren, wat zeker met het tekort aan IPv4 nog wel eens nodig is.

Maar er zijn ook gewoon providers die het keihard vast IP noemen en als zodanig aanbieden. En zakelijke providers zijn daar bv vaak 1 van. (maar die kunnen bv ook meerdere ip's leveren op 1 verbinding)

En je kan prima zakelijke diensten (routed subnets, vlans en whatever) leveren op een consumenten-gericht netwerk (Reggefiber ftth bijvoorbeeld). Technisch zit er geen verschil tussen zakelijk en consumentennetwerk, alleen de SLA's verschillen.

Maar ja, de praktijk leert dat 1 zakelijke lijn net zo duur is als 2 (snellere) consumentenlijnen. En dan is een consumentenlijn x 2 toch een hogere uptime dan 1 zakelijke lijn met een dure SLA.
Als het je puur om internet acces gaat is 2x consumentenlijn goedkoper en sneller....

Zakelijk kies je echt als je specifiekere eisen hebt, qos, garanties op kwaliteit, fatsoenlijke support enz.

[ Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 09-09-2013 18:51 ]

Pagina: 1