Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 13:09
Goedenmiddag tweakers.

Ik heb afgelopen woensdagmiddag een sollicitatiebrief met cv naar bedrijf X gestuurd. Ik heb tot heden geen antwoord gekregen in vorm van een bevestiging van ontvangst of een belletje. Mijn vraag is: Hebben jullie dit ook wel is gehad?

Ik heb al een aantal tips gelezen en dat is: nabellen. Ik ben op zoek gegaan naar een telefoonummer van het bedrijf, maar het is alleen maar klantenservice en technische lijnen voor particuliere klanten en zakelijke klanten. Een nummer voor een persoon die bijvoorbeeld over solicitatie's, personeel en dat soort zaken gaat staat er niet bij.

Wat kan ik het beste doen? Mail sturen met de vraag of mijn solicitatiebrief is binnen gekomen, of bellen naar de klantenservice van het bedrijf en vragen naar de afdeling personeel?

Voor de duidelijkheid: mijn brief+cv is verstuurd via de e-mail naar het juiste adres ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Waarschijnlijk worden ze bedolven onder de reacties.

Maar los daarvan is het tegenwoordig blijkbaar normaal aan het worden om geen respons of afwijzing te vesturen. Heb het al veel vaker gezien. Slechte ontwikkeling imho.

Als je wel een telefoonnummer hebt van bedrijf X dan bel je dat toch?
Met de vraag of ze je naar PZ of HR door willen verbinden?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hallo. woensdagmiddag verstuurd betekent donderdag of misschien vrijdag pas binnengekomen bij het bedrijf. En het is nu maandag, wanneer vaak ook geen post bezorgd wordt.

Geef ze wel even de tijd om te reageren. Iets meer geduld voor je verdere actie onderneemt zou ik zeggen ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
''Voor de duidelijkheid: mijn brief+cv is verstuurd via de e-mail naar het juiste adres ;)''

;)

Dus hij is wel direct binnen gekomen, lijkt mij. Maar wat is een normale respons tijd via de mail? 7 normale dagen?

@AZul2001
Ik ben/was aan het twijfelen of dat de juiste manier is, maar als dat een normale gang van zaken is ga ik dat na een bepaalde tijd zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
DennisM6 schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:21:
Goedenmiddag tweakers.

Ik heb afgelopen woensdagmiddag een sollicitatiebrief met cv naar bedrijf X gestuurd. Ik heb tot heden geen antwoord gekregen in vorm van een bevestiging van ontvangst of een belletje. Mijn vraag is: Hebben jullie dit ook wel is gehad?

Ik heb al een aantal tips gelezen en dat is: nabellen. Ik ben op zoek gegaan naar een telefoonummer van het bedrijf, maar het is alleen maar klantenservice en technische lijnen voor particuliere klanten en zakelijke klanten. Een nummer voor een persoon die bijvoorbeeld over solicitatie's, personeel en dat soort zaken gaat staat er niet bij.

Wat kan ik het beste doen? Mail sturen met de vraag of mijn solicitatiebrief is binnen gekomen, of bellen naar de klantenservice van het bedrijf en vragen naar de afdeling personeel?

Voor de duidelijkheid: mijn brief+cv is verstuurd via de e-mail naar het juiste adres ;)
8/10 reageren niet.

Helemaal nu tegenwoordig de keuze voor 1 vacature uit 2000 mensen bestaat ( bewijze van )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Kzou mijzelf pas na 2 weken eens gaan afvragen waarom ik niks hoor to be honest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Soieso geen fan van via de mail soliciteren, ik ga er liever gelijk op af en duw het ze in hun handen en wens ze dan een prettige dag.

Sommige bedrijven kunnen het niet waarderen, en andere juist weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
Mektheb schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:28:
[...]

8/10 reageren niet.

Helemaal nu tegenwoordig de keuze voor 1 vacature uit 2000 mensen bestaat ( bewijze van )
Toch is het wel bizar dat er simpel weg geen mail of brief wordt gestuurd met een reden van afkeur. Lees het wel op meer plekken dat het steeds minder gebeurt.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
Mektheb schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:29:
Soieso geen fan van via de mail soliciteren, ik ga er liever gelijk op af en duw het ze in hun handen en wens ze dan een prettige dag.

Sommige bedrijven kunnen het niet waarderen, en andere juist weer wel.
Bedrijf X vindt het prima dat het met de mail gebeurt. Staat er simpelweg beschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
DennisM6 schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:30:
[...]

Bedrijf X vindt het prima dat het met de mail gebeurt. Staat er simpelweg beschreven ;)
Klopt, maar er zijn er ook een hoop die juist het dan meer waarderen als je er mee langs komt.

Maar dat is aftasten en gokken :P, maar als het een beetje bedrjif is hoor je wel wat van X.
En nabellen kan altijd, zo van Excuse moi ik heb dan en dan een mail gestuurd en ik was benieuwd of deze in goede orde is aangekomen ?.
Meer niet als ze zeggen ja dat is die dan weetje genoeg en laat je het met rust, als ze zeggen nee weetje dat je hem nogmaals moet versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Mektheb schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:28:
[...]

8/10 reageren niet.

Agreed, heel vaak hoor je gewoon niets meer, ook niet als je vervolgens een follow up mail stuurt. Als je ergens echt enthousiast over bent kun je ze na een week eens bellen of ze het hebben ontvangen, eerder kan een beetje zeurderig overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
Ik denk dan dat ik het op een donderdag of vrijdag ga nabellen, uiteraard niet in alle vroegte. In elk geval bedankt voor de (bijzonder snelle) reactie's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mektheb schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:32:
[...]

Klopt, maar er zijn er ook een hoop die juist het dan meer waarderen als je er mee langs komt.

Maar dat is aftasten en gokken :P, maar als het een beetje bedrjif is hoor je wel wat van X.
En nabellen kan altijd, zo van Excuse moi ik heb dan en dan een mail gestuurd en ik was benieuwd of deze in goede orde is aangekomen ?.
Meer niet als ze zeggen ja dat is die dan weetje genoeg en laat je het met rust, als ze zeggen nee weetje dat je hem nogmaals moet versturen.
Die vooral ja. Gewoon even nabellen om te vragen of het is aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Was het een bedrijf in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 528078

In België, toch volgens mijn ervaring, is het eerder een wonder als je al een reactie krijgt bij afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn vraag is: Hebben jullie dit ook wel is eens gehad?
Nee. Ik draai het namelijk om: als ik werk zoek solliciteren bedrijven op mij :)

Maar aangezien vele bedrijven inderdaad bizar veel reacties krijgen op vacatures zou ik niet raar staan te kijken als je helemaal geen reactie gaat ontvangen. Nabellen kan altijd, zeker als ze iemand zoeken die pro-actief en communicatief vaardig is kan dit in je voordeel werken.

Geef ze een week de tijd en ga dan eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 07:58

_Erikje_

Tweaker in Spanje

je moet niet verwachten dat je binnen 1,5 werkdag een reactie krijgt...

Als je vrijdag nog geen reactie hebt gekregen even bellen! Bel de klantenservice en die verbinden je heus wel door als je het netjes vraagt!

Wat is de functie en wat voor soort bedrijf is het, klein, MKB of groot... Dat maakt ook nog veel uit, een MKB of groot bedrijf heeft vaak een HR medewerker/afdeling. Even via linkedin zoeken O-)

[ Voor 31% gewijzigd door _Erikje_ op 09-09-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:44

Wokschotel

Op 6 wielen

wildhagen schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:26:
Hallo. woensdagmiddag verstuurd betekent donderdag of misschien vrijdag pas binnengekomen bij het bedrijf. En het is nu maandag, wanneer vaak ook geen post bezorgd wordt.
Een brief? Hallo, het is 2013....

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Het kan soms enkele weken duren. Vaak reageren ze pas na een week of twee. Als ze reageren tenminste.

Ik heb er ondertussen wel honderden gemaild maar de meeste bedrijven sturen geen antwoord en vaak ook niet eens een bevestiging.
Geen goede ontwikkeling. Leuk is het niet, als sollicitant zijnde. Bedrijven worden denk ik bedolven onder de sollicitatiebrieven, ergens snap ik het ook wel. Maar het blijft gewoon niet leuk.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 09-09-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Laatst online: 26-06 19:00
solliciteren is tegenwoordig enorm intensief geworden.
Dat je geen antwoord krijgt is tegenwoordig heel normaal geworden bij bedrijven en dat is nog niet het ergste.

Je hebt ook enorm veel spookvacatures, soms is het overduidelijk soms ook niet. De redenen zijn divers : men wilt hun databanks met cv's aandikken, men wil aandacht trekken voor het bedrijf, men wil de illusie opwekkken dat het goed gaat met het bedrijf (want kijk we werven aan!)

Daarnaast kan je aan alles verwachten, ik heb gesprekken meegemaakt waar men zei dat het in orde was en ze mij gingen terugbellen om af te spreken voor het contract te tekenen. Nooit heb ik nog iets gehoord van dat bedrijf en als ik belde namen ze de telefoon niet op...

CV's lezen doen ze ook al niet, zat ooit is bij een persoon op kantoor, las ze mijn cv en zei ze vlakaf dat ik niet genoeg ervaring had (ik had nog geen woord gezegd)...

Al met al moet je tegenwoordig stevig in de schoenen staan. Een reden van afwijzing krijg je doorgaans ook niet. Als ze niet antwoorden op mijn eerste sollicatie ging ik er ook niet meer achteraan. Maar achter een gesprek vroeg ik dan wanneer ik nieuws kon krijgen. En dat contacteerde ik ze een dag of 2 later dan de afgesproken datum (en ja dan krijg je soms ook niets meer te horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Gelukkig heb ik er zelf geen enkele ervaring mee, maar sinds ongeveer een jaar is onze dochter werkeloos en solliciteert ze zich helemaal suf. Weliswaar niet in de ICT, zij richt zich op personeelszaken. Maar het is bedroevend om te zien hoe er op haar sollicitaties wordt gereageerd......in 80 to 90 procent van de gevallen krijgt zij geen enkele reactie, zelfs niet een berichtje dat haar sollicitatie is aangekomen.
Ik vind het onbeschoft van dergelijke bedrijven, maar wat doe je er aan. Vrienden van haar die op andere gebieden solliciteren ervaren precies het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Echt het is pure terror dat je geen antwoord krijgt (ook een standaard afwijzing dan weet je tenminste waar je aan toe bent).

Overigens kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je uit Azië en Latijns Amerika zo ongeveer helemaal nooit antwoord krijgt, is Europa nog heilig bij. Wat ik overigens doe, als er een telefoonnummer bij staat gewoon even bellen met een paar vragen. Hier kun je dan natuurlijk naar refereren en dan zit je bij die mensen in 't systeem. Overigens als ik op die manier solliciteer dan bel ik pas na 2 weken na (omdat ik al gezegd heb in het gesprek dat ik ga solliciteren en dat dan gelijk doe) meer algemeen hoe het er mee staat.

Niet terugbellen nadat dat wel beloofd is (zelfs nadat je in eerste instantie zelf werd gebeld en die gene je een half uur je heeft doorgezaagd over t een en ander en dan een afspraak maakt wanneer iemand anders je weer gaat bellen) heb ik ook zat ervaring mee. En dat gebeurd zelfs bij multinationals.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 09-09-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Blue-eagle schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:58:
[...]

Nee. Ik draai het namelijk om: als ik werk zoek solliciteren bedrijven op mij :)
Inderdaad, willen alle potentiële werkgevers een nette rij vormen, geen paniek, niet dringen, iedereen krijgt de kans mij een bod te doen 8)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nabellen, vragen of e-mail is binnengekomen en vragen wat de verwachting is voor vervolg communicatie (afwijzing of uitnodiging voor gesprek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 13:28

spacy

+++

Binnen 1 week een reactie verwachten is wel snel...
Heb ook eens in een periode ongeveer 20+ sollicitaties verstuurd in korte tijd, idd van een enkele geen of pas hele late reactie terug, vooral bij een open sollicatie is het maar hopen dat je ergens het juiste adres gebruikt hebt.
Ook heb ik een enkele keer navraag gedaan over het aantal reacties dat ze kregen, en 100+ sollicaties is echt niet vreemd. Daar tussen zal een bedrijf eerst moeten zoeken, selecteren en terugschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07 17:22
tja, aan de andere kant, ik werk bij een bedrijf met ongeveer 100 man waarbij alleen intern is gecommuniceerd dat er een vacature is met het verzoek dit in hun netwerk te communiceren. Hier waren in 2 dagen tijd 100 sollicitaties op binnen gekomen (vacature op HBO-niveau met relevante opleiding als eis).

Ik kan me voorstellen bij sollicitaties die op internet staan bij de meer algemenere functies nog veel meer reacties opleveren, waarbij er veel tussen zitten die verplicht zijn omdat 't moet vanwege hun uitkering. Dan kan ik me voorstellen dat er niet gereageerd wordt op elke sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Als ik jou was zou ik tot vrijdagmiddag (na luchtijd) bellen mocht je nog geen reactie hebben ontvangen en dan inderdaad via de klantenservice netjes vragen.

OT: bij ons op kantoor krijg je via sollicitatie@waarikwerk.nl automatisch een reply met nummer etc als je een sollicitatie stuurt. Dan weet je in ieder geval dat het binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
zoals velen al zeggen, bel niet te snel. Is een beetje opdringerig. Maar als je na 1 week helemaal niets hebt gehoord, ook geen ontvangtsbevestiging, mag je gerust bellen. Gewoon vragen of ze jouw sollicitatie in goede orde hebben ontvangen en eventueel vragen hoe het vervolg traject loopt bij hun. Wanneer gaan ze met de sollicitaties aan de slag.
Tegenwoording krijgen bedrijven inderdaad erg veel sollicitaties. Voorheen was je misschien 1 van de 20, nu ben je 1 van de 200 als het er niet meer zijn. Door te bellen toon je jou interesse, geeft ze vaak toch een goed gevoel en dan val je op. Krijgt jouw sollicitatie misschien toch wat extra aandacht. Bedrijven maken heel snel een eerste schifting. Ze gaan echt niet rustig aan alles lezen. Je kan om de kleinste dingen al afgewezen worden. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die op van alles en nog wat solliciteren omdat het moet en niet omdat ze het zo graag willen.

En het is inderdaad tegenwoordig meer heel bijzonder als je al reactie krijgt. Zelfs afwijzingen gebeurt niet vaak meer. Daarom gewoon eens bellen en als je wordt afgewezen gewoon vragen waarom. Daar leer je zelf ook weer van voor de volgende keer.

Suc6 met solliciteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Of ze denken, daar hebben we weer een beller die geen geduld heeft.

Met het aantal werklozen neemt ook het aantal mensen die solliciteren op voor hen nutteloze functies toe om aan de sollicitatieplicht te voldoen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Laatst online: 08:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Een week is een nette afwachttijd, laat alleen maar zien dat je het geduld hebt maar wel pro-actief kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:48
Mijn tip is: probeer van tevoren een inschatting te maken of je een reactie mag verwachten. Een goede indicator is of er een telefoonnummer, en liefst nog contactpersoon wordt genoemd. Indien ja: dan hoef je geen zorgen te maken over reactie. Dat zit wel snor. Tip: Bel van tevoren, al is het met een kutsmoes over de procedure oid. Noem je naam twee keer duidelijk tijdens het gesprek, en geef aan dat je je CV wilt sturen, het liefst persoonlijk naar de gene die je spreekt. Als ze dan je brief leest, is er meteen een link met het gesprekje van eerder; +2 voor jou.

Als er geen contactinformatie wordt genoemd: maak je zorgen. Als je reactie wilt - bijvoorbeeld omdat het belangrijk is (UWV!) - vraag er dan gewoon naar. Stuur bij voorkeur een e-mail, waarin je in drie zinnen schrijft wat je stuurt (Geachte lezer, hierbij stuur ik mijn motivatiebrief en CV voor vacature voor x met kenmerk y. Graag ontvang ik bevestiging van ontvangst van mijn e-mail. Met vriendelijke groet,). Doe je brief en cv als attachment in .doc of .pdf formaat.

Als ze dan niet binnen 2wk reageren weet je zeker dat het helemaal niks wordt.

EDIT: Was ik vergeten; het is tegenwoordig blijkbaar niet meer "gewoon" om een bevestiging van ontvangst of afwijzing te sturen als je niet wordt uitgenodigd, dat is ook mijn ervaring. Ik vind het niet meer dan normaal dat het wel gebeurd, maar ik begrijp dat er tegenwoordig hele fte's aan besteed zouden moeten worden om dit te regelen - en dat kan allicht niet verantwoord worden...

[ Voor 14% gewijzigd door Helixes op 09-09-2013 20:31 . Reden: ff vergeten... ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 14:26
Helixes schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:27:
Tip: Bel van tevoren, al is het met een kutsmoes over de procedure oid. Noem je naam twee keer duidelijk tijdens het gesprek, en geef aan dat je je CV wilt sturen, het liefst persoonlijk naar de gene die je spreekt. Als ze dan je brief leest, is er meteen een link met het gesprekje van eerder; +2 voor jou.
Mensen die met een kutsmoes opbellen hebben juist een streepje achter bij mij. -1 voor jou dus.
De tip om te bellen is sowieso redelijk achterhaald en wordt door iedereen gedaan. Je valt niet meer op als van de 200 sollicitanten er 100 gaan bellen.
EDIT: Was ik vergeten; het is tegenwoordig blijkbaar niet meer "gewoon" om een bevestiging van ontvangst of afwijzing te sturen als je niet wordt uitgenodigd, dat is ook mijn ervaring. Ik vind het niet meer dan normaal dat het wel gebeurd, maar ik begrijp dat er tegenwoordig hele fte's aan besteed zouden moeten worden om dit te regelen - en dat kan allicht niet verantwoord worden...
Het zegt IMHO genoeg over het bedrijf als deze niet eens in staat is hun processen zo in te richten dat zij geen ontvangstbevestiging en/of afwijzing kunnen sturen. Dit hoort geen hele FTE's te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Mijn vrouw werkt in het basisonderwijs (waar de markt nu zeer krap is en een overschot aan personeel) gemiddeld krijgt ze 3/10 keer een vorm van reactie op haar brieven. Dat is dan een nette afwijzing of bevestiging en heel soms een uitnodiging voor een gesprek (samen met 30 anderen)

Ik werk al mijn gehele arbeidsverleden bij dezelfde werkgever dus heel veel verstand van solliciteren heb ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Heel normaal bij bedrijven. Ik zie het soms wel eens gebeuren dat er twee weken later pas een reactie komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als er een sollicitatieperiode bij staat, dus dat het bijvoorbeeld voor 20 setember binnen moet zijn, dan gaan ze er pas naar kijken na 20 september. Voor die tijd ga je dus geen reactie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-07 07:53
De meest rare situatie die ik heb mee gemaakt.

Wegens een strak schema was er de mogelijkheid om maar 2 weken te reageren op de vacature. In de 4e week zouden de gesprekken plaats vinden. Per mail een automatisch reactie ontvangen dat mijn c.v was ontvangen. In de tussen week geen reactie gehad. Op vrijdag gebeld, maar de telefoon werd niet opgenomen. Dus per mail contact gezocht, bleek dat de mevrouw van PR op vakantie was tot en met de 5e week. Uit eindelijk via via iemand aan de telefoon gekregen die me kon vertellen dat de uitnodigingen al verstuurd waren, ze ging er dus vanuit dat ik niet op gesprek mocht komen.

Ook een afwijzing gehad op een ICT functie met 30 andere e-mail adressen op de aan lijst. Een sollicitant was er niet zo blij met zijn afwijzing en heeft via alle antwoorden een boze mail gestuurd dat hij het niet vond kunnen dat het e-mail adres van alle sollicitanten zichtbaar waren. En dat hij blij was dat hij niet uitgekozen was voor een gesprek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ernemmer schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:39:
Als er een sollicitatieperiode bij staat, dus dat het bijvoorbeeld voor 20 setember binnen moet zijn, dan gaan ze er pas naar kijken na 20 september. Voor die tijd ga je dus geen reactie krijgen.
Dat doen we dus ook,
alles op een berg en vervolgens op de laatste dag een grove selectie.

Sturen wel iedereen netjes een standaardbriefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483431

Als er geen eindtermijn bij de vacature staat, is het toch best verstandig om na een ruime week te bellen of het wel is aangekomen. Jij bent wellicht één van de vele sollicitanten, maar zo hoeven ze je niet te behandelen. Bovendien, wanneer je even nabelt, gaan ze kijken of je binnen bent gekomen en wordt er dus nog een extra blik op je sollicitatie geworpen. Je kan navragen hoe de procedure verloopt en ohja, heb je veel sollicitaties binnengekregen? 200!? Jeetje wat een werk, dan snap ik wel dat ik nog geen reactie heb gekregen. Heel veel succes met het selecteren! Je komt al meteen heel aardig en meelevend over.

Zeker wanneer je weet dat je leuk en vlot overkomt via de telefoon is dit zeker de moeite waard. Je bent geen zeur, je meent gewoon wat je in je sollicitatie hebt geschreven, namelijk dat je geinteresseerd bent in die functie en dat laat je blijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon doorgaan met soliciteren. en laat dit voor wat het is er is geen regel dat je er maar 1 tegelijk mag leten lopen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
solliciteren is te makkelijk geworden, met een druk op de knop je CV versturen en hooguit een regel motivatie erbij. Dat is mede de reden dat er zo ontzaglijk veel respons komt op een gemiddelde vacature.

Als bedrijf kun je als via mail wordt gesolliciteerd nog een standaard mail terug sturen ter ontvangst bevestiging of afwijzing maar verwacht geen persoonlijk bericht terug. Als je er als sollicitant om vraagt dan dienen ze wel te melden waarom je bent afgewezen. Ook dan niet verbaasd zijn als het antwoord is dat je CV matcht maar dat er simpelweg te veel sollicitanten zijn.

Overigens altijd via de gevraagde weg solliciteren, dan volgt deze het proces en is de kans het grootst dat je sollicitatie behandeld wordt en je netjes bericht krijgt. Het langs gaan met je brief werkt misschien bij kleine bedrijven maar niet bij de wat grotere, daar raakt een brief kwijt, vinden ze het irritant dat deze eerst gescanned moet worden voordat deze gedeeld kan worden etc.

Dit geld natuurlijk alleen bij "algemene" banen, bij de banen waar het lastig mensen vinden is boeit het niet hoe je solliciteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Er is een periode geweest waarin ook ook op veel advertenties had gereageerd en daar kreeg ik van ook 9 van de 10 keer niets meer op terug. En bij die ene hoorde ik maar niets en heb zelf toen gebeld en daarop kreeg ik te horen dat er een afwijzing zou zijn gestuurd. Mooi maar ik heb niets ontvangen?

Ach toen maar besloten dat ik maar bleef zitten waar ik zat. Kostte al genoeg moeite om elke keer na een mooie vacature een nette brief de deur uit te doen om daarna weer een afwijzing te ontvangen.

Ik zou er niet speciaal op wachten en hooguit een week na de einddatum eens informeren als je nog niets hebt gehoord.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Altijd_Lastig schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:20:
Het langs gaan met je brief werkt misschien bij kleine bedrijven maar niet bij de wat grotere, daar raakt een brief kwijt, vinden ze het irritant dat deze eerst gescanned moet worden voordat deze gedeeld kan worden etc.
Bij grote bedrijven zitten ze daar inderdaad niet op te wachten. Langs gaan met je brief betekent bij ons dat je die bij de receptie af mag geven en als je geluk hebt, en de receptioniste weet wat ze met brieven moet doen (die komen normaal niet via receptie binnen), komt ie dan na wat omzwervingen hopelijk bij de postkamer terecht die 'm alsnog aflevert bij de geadresseerde. Dan had je beter een e-mail kunnen sturen want dan heb je pakweg 50% minder kans dat je sollicitatie zoek raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

downtime schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:34:
[...]

Bij grote bedrijven zitten ze daar inderdaad niet op te wachten. Langs gaan met je brief betekent bij ons dat je die bij de receptie af mag geven en als je geluk hebt, en de receptioniste weet wat ze met brieven moet doen (die komen normaal niet via receptie binnen), komt ie dan na wat omzwervingen hopelijk bij de postkamer terecht die 'm alsnog aflevert bij de geadresseerde. Dan had je beter een e-mail kunnen sturen want dan heb je pakweg 50% minder kans dat je sollicitatie zoek raakt.
Bij ons kun je hem ook afleveren en dan krijg je een ontvangstbewijs van de receptioniste. Dat doen ze ook met tekeningen ed. De receptioniste zorgt er via de interne post voor dat het bij P&O/HRM terecht komt.

De kans is de erg klein dat zo'n brief zoekraakt. Daarbij krijg je ook digitaal een ontvangstbewijs als je e.a. per mail stuurt.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Anoniem: 57942

Ik denk dat je tegenwoordig meer andwoord krijgt als je een brief stuurd, dit omdat iedereen uitgemakszucht al een emailtje de deur uit plempt, dit lijkt dermate weinig moeite te kosten om tot stand te laten komen, dat veel bedrijven niet eens de moeite terug doen om een automatisch mailtje terug te sturen.

Ik denk dat de meeste kans creeert door het zelf af te leveren bij hun receptie, omdat dit immers zelden gebeurt, worden deze solicitaties denk ik wel direct naar HR verstuurd.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
Anoniem: 57942 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:23:
Ik denk dat je tegenwoordig meer andwoord krijgt als je een brief stuurd, dit omdat iedereen uitgemakszucht al een emailtje de deur uit plempt, dit lijkt dermate weinig moeite te kosten om tot stand te laten komen, dat veel bedrijven niet eens de moeite terug doen om een automatisch mailtje terug te sturen.

Ik denk dat de meeste kans creeert door het zelf af te leveren bij hun receptie, omdat dit immers zelden gebeurt, worden deze solicitaties denk ik wel direct naar HR verstuurd.
Ga vooral niet afwijken van het proces. Als er via een webformulier om input wordt gevraagd dan doe je het via een webform. Als het via email wordt gevraagd doe het via email. Houd er rekening mee dat een papieren sollicitatiebrief/CV potentieel door minder ogen wordt gezien omdat doorsturen meer werk is (!).

Een uitzondering kan zijn als je de hiring manager kent. Dan is het eventueel een optie om iets daar (ook) in te schieten omdat je de blackbox filter van HR overslaat.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Alle sollicitaties worden naar HR gestuurd en aan het einde wordt er een selectie gemaakt dus qua kans maakt dat echt niet uit.

Van wat ik weet is dat elke serieuze* sollicitatie uitgeprint/gekopieerd wordt. Daarna gaat de procedure gewoon lopen.

*ik heb het dan niet over de kladjes met tekst en de 'omdat-het-moet brieven

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• McVirusS
  • Laatst online: 25-06 17:13
Je moet je niet vergissen in aantal reacties. Op sommige vacatures komen honderden reacties. Mijn vrouw heeft gesolliciteerd bij een bedrijf die met 3 man een week bezig is geweest om alle sollicitaties serieus te bekijken (waren er volgens mij 500).

Wat meestal gebeurt (bij sollicitaties van mijn vrouw) is dat iedereen een massa-email krijgt dat sollicitatieprocedure is afgerond en dat de mensen die worden uitgenodigd voor een gesprek hiervoor inmiddels een uitnodiging hebben ontvangen. Nabellen na een week of sollicitatie in goede orde is ontvangen lijkt me op zich niet raar maar hou er rekening mee dat er grote stapel sollicitaties ligt en er dus soms pas na afsluiten van vacature reacties verstuurd worden.

Anoniem: 286207

Zelfde geld bij mijn bedrijf. Nabellen heeft geen zin. Je krijgt een standaard antwoord dat als je uitgekozen bent een reactie krijgt.

Tegenwoordig komen er op alle vacatures 100+ reacties binnen. Vervelende hiervan is dat mensen tegenwoordig maar op alles reageren, ook al voldoen ze totaal niet aan de gevraagde eisen. Dit maakt het voor iedereen vervelender.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 286207 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 12:40:

Tegenwoordig komen er op alle vacatures 100+ reacties binnen. Vervelende hiervan is dat mensen tegenwoordig maar op alles reageren, ook al voldoen ze totaal niet aan de gevraagde eisen. Dit maakt het voor iedereen vervelender.
Komt voor een flink deel ook door de sollicitatieplicht die men tegenwoordig bij veel uitkeringen heeft.

Heb via-via (zit zelf niet bij HRM, maar heb wel vrienden die (elders) bij een HRM-afdeling werken), heb daar wel eens wat verhalem sollicitatie-"brieven" van dat type gehoord. Soms gaat het blijkbaar letterlijk niet verder dan "Geachte lezer, hierbij mijn CV, kijkt maar of u er iets mee kunt, groeten <naam>" als enige motivatie, waarbij de CV niet gek veel meer bevat dan de personalia en een vermelding van de opleiding, niet zelden ook nog met flink wat spelfouten.

Hebben ze toch aan de sollicitatieplicht voldaan, want daar worden (of iig werden, weet niet of dat is veranderd) verder geen kwaliteitseisen aan gesteld ofzo, puur kwantiteit.

En voor een ander deel omdat sommige vacatures zó algemeen zijn opgeschreven dat er bij wijze van spreken wel 1 miljoen mensen aan kan voldoen.

Virussen? Scan ze hier!

wildhagen schreef op woensdag 11 september 2013 @ 12:55:
[...]

Komt voor een flink deel ook door de sollicitatieplicht die men tegenwoordig bij veel uitkeringen heeft.

Heb via-via (zit zelf niet bij HRM, maar heb wel vrienden die (elders) bij een HRM-afdeling werken), heb daar wel eens wat verhalem sollicitatie-"brieven" van dat type gehoord. Soms gaat het blijkbaar letterlijk niet verder dan "Geachte lezer, hierbij mijn CV, kijkt maar of u er iets mee kunt, groeten <naam>" als enige motivatie, waarbij de CV niet gek veel meer bevat dan de personalia en een vermelding van de opleiding, niet zelden ook nog met flink wat spelfouten.

Hebben ze toch aan de sollicitatieplicht voldaan, want daar worden (of iig werden, weet niet of dat is veranderd) verder geen kwaliteitseisen aan gesteld ofzo, puur kwantiteit.

En voor een ander deel omdat sommige vacatures zó algemeen zijn opgeschreven dat er bij wijze van spreken wel 1 miljoen mensen aan kan voldoen.
Ik kan je wel zeggen dat ze in ieder geval ook niet op serieuze, goed voorbereide en met echte interesse gestuurde sollicitaties reageren.
Ik heb bijvoorbeeld geen uitkering en doe gewoon nette sollicitaties sturen, voor elk bedrijf uniek geschreven inclusief uitgebreide motivatie. Toch krijg ik zeer vaak geen reactie terug.

(En je zou verwachten dat jouw brief dan juist opvalt tussen al die snelgeschreven verplichte sollicitaties... Maar dat is blijkbaar niet zo.)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 11-09-2013 13:07 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsja, er zijn méér mensen die proberen op te vallen, waardoor een enkele brief dus weer niet opvalt. Mooie Catch 22 ;)

Overigens is het blijkbaar niet zo dat er honderden sollicaties op een vacature binnenkomen. Als je dit artikel leest zie je dat er op 60+ procent van de vacatures tussen de 3 en 30 sollicitaties binnenkwamen, en op slechts 4 procent van de vacatures kwamen meer dan 30 reacties.

Zijn weliswaar getallen van 2012, maar neem aan dat dat in een paar maanden niet opeens heel erg anders zal zijn geworden.

Virussen? Scan ze hier!

• DVDL
https://www.google.nl/pub...nl&q=werkloosheidscijfers

Het gaat hard hoor met de werkloosheid, vooral in mijn categorie schijnen er behoorlijk wat procenten bij te komen. (heb geen exacte cijfers)

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 14:28
Ik heb vorige week woensdag een vacature online gezet ter uitbreiding van ons team. We zijn nu een week verder en ik heb inmiddels bijna 350 officiële sollicitaties binnen. Ik heb ervoor gekozen om geen massamail naar alle sollicitanten te sturen. Hierdoor kan het even duren voordat de sollicitanten een reactie krijgen.

Met andere woorden, geef het bedrijf even de tijd om alles goed door te lezen en te ordenen. Mocht het echt lang duren dan kun je altijd nog even bellen, maar te snel bellen kan ook averechts werken!

• DVDL
De grote vraag is natuurlijk, wat is te snel bellen? Kan per bedrijf enorm verschillen hoe de gedachte's daar op de personeelszaken lopen en daarbij kan het zijn dat er amper sollicitaties binnen komen, of juist enorm veel. Het idee dat je de juiste balans zoekt van bellen/afwachten is dus lastig...

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-07 21:22
Ik heb pas na meer dan een maand een (negatief) antwoord ontvangen...

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 14:28
DennisM6 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:21:
De grote vraag is natuurlijk, wat is te snel bellen? Kan per bedrijf enorm verschillen hoe de gedachte's daar op de personeelszaken lopen en daarbij kan het zijn dat er amper sollicitaties binnen komen, of juist enorm veel. Het idee dat je de juiste balans zoekt van bellen/afwachten is dus lastig...
Dat klopt, maar bellen binnen 1 week na het versturen van je sollicitatie vind ik echt te snel. Daarna een keer bellen om te vragen of je sollicitatie goed is ontvangen kan geen kwaad. Wel zou ik adviseren om dit gesprek kort te houden. Mocht het bedrijf op dat moment de behoefte hebben om er verder over uit te wijken dan merk je dat tijdens het telefoongesprek snel genoeg en kun je hierop anticiperen.

Anoniem: 399299

Amerikaanse toestanden dus inmiddels in Nederland, waar er inmiddels duizenden reacties op bijvoorbeeld software ontwikkelaar vacatures binnen komen. Behalve natuurlijk verder solliciteren eventueel ook eens verder kijken en in landen die het wel goed doen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Scandinavië solliciteren. Hier in de regio loopt bijvoorbeeld een project om werklozen in de bouw in Zwitserland aan de slag te krijgen.

• Rukapul
Volgens mij ligt de IT-markt er nog prima bij voor functies zoals ontwikkelaars of eigenlijk iedereen die echt wat kan (op HBO/WO niveau).

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
briljante programmeurs is inderdaad een gigantische vraag naar. Ik werk voor een organisatie die momenteel ook vacatures online heeft staan op onze eigen website (dus geen monsterboard etc), het punt is dat we zelfs dan veel te veel sollicitatiebrieven krijgen, en daartussen zit maar weinig wat we zoeken, daarom werken we het liefste op basis van referrals : dus een collega moet de sollicitant voorstellen aan ons. De kans is veel groter dat zo iemand loyaal is en de investering terug verdient.

Mocht je dus nog steeds alleen ouderwets emails sturen zoals zovelen, bedenk je dat werken aan je professionele netwerk veel produktiever zal zijn.

ICT & Reizen

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 23:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Recent nog gehad: halverwege augustus sollicitatie de deur uit. Toen was ik dat weer vergeten en toen werd ik vorige week vrijdag gebeld of ik op gesprek wou komen.

Dat duurde dus ook 3-4 weken voordat er een reactie kwam.

Ik had naderhand niet zo'n behoefte aan de functie, dus ik had ook niet echt de intentie om er achteraan te bellen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 11-09-2013 17:35 ]

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:20

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Bij een grote kaasfabriek in het midden van het land ( ze smelten de kazen) verdwijnen heel veel sollicitaties in het grijs/blauwe archief.
Die komen om in de sollicitatiebrieven, ze hebben liever dat de mensen aan de deur komen en persoonlijk meteen solliciteren.
Of dit nu de juiste weg is??? Maar zo werken die nu, die hebben wel werk maar willen niet die hele procedure ingaan van ronde 1, ronde 2 enz.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Rukapul schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:48:
Volgens mij ligt de IT-markt er nog prima bij voor functies zoals ontwikkelaars of eigenlijk iedereen die echt wat kan (op HBO/WO niveau).
Mijn opmerking had betrekking op de VS. Maar als ik de fora over de grote detacheerders hier op GoT lees dan lijkt de markt hier ook snel minder te worden.

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Wat ik meestal doe is in de sollicitatiemail vragen of ze even bericht willen geven als ze deze in goede orde ontvangen hebben. Dan is het zeker dat het goed is aangekomen.
Meestal krijg ik hier de volgende werk dag reactie op. Heb ik na 2+ werkdagen niks gehoord dan zoek ik contract. Meestal is hij dan om onduidelijke redenen(spamfilter?) niet aangekomen en kun je hem nogmaals versturen.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 07:31

sopsop

[v] [;,,;] [v]

10 jaar geleden was dat al schering en inslag. ongeveer 40 brieven gestuurd, 5 positief antwoord gekregen, 5 afwijzingen en bij 30 bedrijven gewoon helemaal niets.

Ik vind het prima dat ik niets hoor van een open sollicitatie, maar als het bedrijf vacatures heeft openstaan dan moet je gewoon het fatsoen tonen om binnen afzienbare tijd een bericht te sturen.

• rocketno46
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-04 19:29
Ik ben al sinds maart op zoek naar ander werk (+/- 50 sollicitatiebrieven/emails verstuurd).

Op ongeveer 15 een reactie gehad, waarbij ongeveer 10 tot de conclusie kwamen dat ik te ver weg woon (meer dan 50km enkele reis). Veel reistijd is inderdaad lastig, maar het lijkt er op dat als je hoger woont dan Zwolle/Arnhem je al niet meer interessant bent, ook al voldoe je aan alle competenties.

De meest vreemde afwijzing die ik heb gehad is (helaas 2x) is:

"ah ik zie hier dat je maar een MBO diploma hebt hebt... nou dan kun je net niks natuurlijk"

(Ik voldeed aan alle gevraagde andere competenties/diploma's) Ronduit belachelijk!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rocketno46 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:28:
"ah ik zie hier dat je maar een MBO diploma hebt hebt... nou dan kun je net niks natuurlijk"
Ik hoop dat je parafraseert en dat dat niet de letterlijke tekst van de afwijzing is.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

^ :o Ik heb ook 'alleen' maar een MBO-diploma (Niveau 4) later dan ook MCSA (2003) maar goed ik neem aan dat werkervaring toch ook een pré is?!

Ach ik zag vorige keer nog een Helpdeskfunctie met schaal 5/6 waar HBO voor werd gevraagd 8)7

Het is dat ik liever een nieuwe certificering wil halen, maar je zou bijna verplicht HBO papieren moeten gaan halen om nog ergens een kans te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 12-09-2013 16:57 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Dit gebeurt aan den lopende band vrees ik. Laatst aangenomen op een baan waar in totaal 1000 brieven op gekomen waren. Het verschil? ik belde met de locatie manager over hetgeen ik zou moeten doen als ik hem/haar tevreden zou stellen. Dat leidde tot een lang gesprek aan de telefoon gevolgd door een brief, 2e gesprek en aanstelling. Ook hier leek te gelden: een beller is sneller (aangenomen) Ik heb vervolgens 2 anderen hetzelfde gezegd te doen voor de baan die ze op het oog hadden en beiden zijn in de baan terecht gekomen.

:)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocketno46
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-04 19:29
downtime schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:55:
[...]

Ik hoop dat je parafraseert en dat dat niet de letterlijke tekst van de afwijzing is.
Was het maar waar... dit was telefonisch. Blijkbaar een headhunter die me wel graag wilde hebben maar voor een zo laag mogelijk uurtarief. Ik denk (hoop) ook niet dat het zo bedoeld was. Meer in de trant van je komt bij een autodealer om je auto in te ruilen, je auto is perfect maar de verkoper verteld je doodleuk dat de kleur die je auto heeft totaal niet verkoopt om zo de prijs te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Tjeerdtq schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:05:
Ook een afwijzing gehad op een ICT functie met 30 andere e-mail adressen op de aan lijst. Een sollicitant was er niet zo blij met zijn afwijzing en heeft via alle antwoorden een boze mail gestuurd dat hij het niet vond kunnen dat het e-mail adres van alle sollicitanten zichtbaar waren. En dat hij blij was dat hij niet uitgekozen was voor een gesprek :X
Ik heb het een keer andersom gedaan per ongeluk, ik had mailadressen van interessante bedrijven in een notepad geplakt en toen per ongeluk ipv 1 bedrijf, 10 bedrijven in het to veld van een sollicitatie geplakt, needless to say dat ik geen respons kreeg van alle 10 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Uncle Mel schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:20:
[...]

Ik heb het een keer andersom gedaan per ongeluk, ik had mailadressen van interessante bedrijven in een notepad geplakt en toen per ongeluk ipv 1 bedrijf, 10 bedrijven in het to veld van een sollicitatie geplakt, needless to say dat ik geen respons kreeg van alle 10 :X
Ach, als je sollicitatie wel op het bedrijf toegespitst was en het puur een fout was dan zou het nog niet zo heel erg zijn en reparabel. Als het me zou overkomen dan zou ik in elk geval bij het bedrijf waar ik echt zou werken er achteraan bellen.

Ik kreeg een keer een sollicitatie van een student binnen die een generieke tekst had geschreven en de ontvangers in het BCC veld. De schot hagel methode :X

• DVDL
Uiteindelijk bood bellen bij mij de optie. uiteraard gevraagd of de sollicitatie in goede handen was aangekomen en hoe de procedure ging. Korte antwoorden, maar wel duidelijk. De dag erna een mail gehad of ik even wilde bellen voor een afspraak! Vandaag dus de kennismaking gehad.

Thanks iedereen voor de tips, toch een beetje over de ''angst'' heen om foute handelingen te plegen.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

wildhagen schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:31:
Overigens is het blijkbaar niet zo dat er honderden sollicaties op een vacature binnenkomen. Als je dit artikel leest zie je dat er op 60+ procent van de vacatures tussen de 3 en 30 sollicitaties binnenkwamen, en op slechts 4 procent van de vacatures kwamen meer dan 30 reacties.

Zijn weliswaar getallen van 2012, maar neem aan dat dat in een paar maanden niet opeens heel erg anders zal zijn geworden.
Dit is wel wereldwijd he? Ik weet niet hoe het in NL zit, maar ik lees echt op veel plekken dat er vaak honderden sollicitaties binnen komen, al verschilt dat per sector. In mijn sector is het meer headhunter-werk, vaak worden vacatures niet beantwoord omdat ze te specifiek zijn. Het gebeurt regelmatig dat mensen direct uit universiteit/hogeschool of van een andere werkgevers worden weggekaapt :P

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07 17:22
Als aanvulling op de tips, als je belt zorg dan wel dat je echt dingen te vragen hebt die ergens op slaan, ik weet dat hier intern mensen die bellen om 't bellen maar eigenlijk niets te vertellen hebben op de telefoon juist een streepje achter hebben op de rest ipv een streepje voor.

Jezelf onder de aandacht brengen is prima, maar zorg dat je niet opdringerig overkomt (al hangt 't natuurlijk wel van de functie af), want als er 10 tot 100-en sollicitanten zijn moet je toch ergens op schiften.

Ik weet dat bij de vacatures die op mijn werk de afgelopen jaren zijn uitgezet met name de laatste maanden een enorme stijging in het aantal sollicitanten plaats heeft gevonden.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
-En4Cer- schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:19:
Ik heb vorige week woensdag een vacature online gezet ter uitbreiding van ons team. We zijn nu een week verder en ik heb inmiddels bijna 350 officiële sollicitaties binnen. Ik heb ervoor gekozen om geen massamail naar alle sollicitanten te sturen. Hierdoor kan het even duren voordat de sollicitanten een reactie krijgen.
350 sollicitaties in 1 week.. wow :D

Wat voor functie is dat dan?

Vraag me af of dat bij software ontwikkelaars ook zo storm loopt.

Dan wordt veranderen van baan als je het niet meer naar je zin hebt nog best een uitdaging.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ook zijn de gevraagde eisen niet passend bij de functie. Alleen maar om op deze manier te schiften.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Skydd86
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:54
Ik merk dat bij grotere bedrijven (in mijn geval ziekenhuizen) de mails al zoek raken in de HR afdeling.
Ik stuurde mail met sollicitatiebrief en CV via een webformulier naar HR van een ziekenhuis. Twee weken uberhaupt niets van gehoord, dus ik mail er achteraan. Krijg ik van 3 HR medewerkers afzonderlijk bericht dat er het één en ander fout gegaan was en dat de uitnodigingen al de deur uit waren.

Echt heel jammer, want ik was enthousiast voor die positie.

Ik vind het erg moeilijk om enthousiast te blijven en steekhoudende sollicitatiebrieven te schrijven.

• EiT
  • Laatst online: 09:11

EiT

Bij de baan die ik nu heb heeft het zo'n 4 maanden geduurd voor ik het eerste gesprek had, tussen eerste en 2e gesprek zat overigens maar anderhalve week. Overigens kreeg ik wel een ontvangst bevestiging en een mailtje tussen door dat het wat langer duurde.

Zij hadden ook gigantisch veel reacties, maar er zat maar een handvol tussen wat geschikt was voor die functie.

Moet eerlijk toegeven dat het sollicitatie gesprek zelf voor mij nooit een issue is, ik ben tot dus ver altijd aangenomen na een sollicitatie gesprek, wat echter wel een probleem kan geven is dat de persoon die de brieven bekijkt blijkbaar geen idee heeft dat een MBO-er ook kan werken.

Beste is volgens mij ook gewoon een baan te zoeken via je kennissen kring. Als je niet genoeg mensen binnen jouw sector in je vrienden kring hebt, moet je proberen iets meer te netwerken.

Tevens, als je net van school kom en geen werk ervaring hebt en daardoor problemen hebt met het vinden van een baan, ga ergens voor niets werken in dezelfde sector, doe ervaring op en solliciteer verder en je hebt natuurlijk de kans dat het bedrijf waar je op dat moment werkt je een contract geeft.

Sowieso snap ik het niet dat er mensen zijn die van school komen en nog nooit een uur gewerkt hebben, denk je echt dat er veel werkgevers zijn die dit niet relevant vinden?

Druk en zetfouten voorbehouden.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

EiT schreef op donderdag 26 september 2013 @ 22:53:
Tevens, als je net van school kom en geen werk ervaring hebt en daardoor problemen hebt met het vinden van een baan, ga ergens voor niets werken in dezelfde sector, doe ervaring op en solliciteer verder en je hebt natuurlijk de kans dat het bedrijf waar je op dat moment werkt je een contract geeft.
Hoe doe je dat? Ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt waar mensen gratis werken. Ik vraag me af wat de belastingdienst daarover te zeggen heeft, hoe het met je juridische positie zit en of (fulltime) werken onder het minimum loon uberhaupt wel toegestaan is. Ik kan me bijvoorbeeld niet goed voorstellen dat je het recht op een bijstandsuitkering behoudt als je fulltime werkt.

Ik zou als werkgever ook geen "gratis" mensen willen behalve om de plee schoon te maken en het parkeerterrein te vegen. Je weet nooit of je zo iemand morgen nog terug ziet, want ze zijn je niks verplicht, dus je wilt daar geen minuut in steken.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 26-09-2013 23:40 ]

• EiT

EiT

Bij mijn vorige werkgever liepen er twee die het op die manier deden, geen idee hoe het geregeld was, de ene heeft er uiteindelijk een baan aan overgehouden. Nu had dat bedrijf wel goede contacten met het UWV, dus misschien vandaar uit geregeld.

EiT schreef op donderdag 26 september 2013 @ 22:53:
Maar hoe moet die persoon dan alle vaste lasten betalen? Wonen, eten, zorg, reizen... Dat lukt gewoon niet.
Ik zou het niet kunnen in ieder geval, ergens gratis werken. Dan heb ik een groot probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 26-09-2013 23:56 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 84021 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 23:56:
Maar hoe moet die persoon dan alle vaste lasten betalen? Wonen, eten, zorg, reizen... Dat lukt gewoon niet.
Ik zou het niet kunnen in ieder geval, ergens gratis werken. Dan heb ik een groot probleem.
Als gratis gewoon "met behoud van uitkering" betekent dan kan het wel. En voor een schoolverlater die nog thuis woont zal het ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

downtime schreef op donderdag 26 september 2013 @ 23:58:
[...]

Als gratis gewoon "met behoud van uitkering" betekent dan kan het wel. En voor een schoolverlater die nog thuis woont zal het ook wel kunnen.
Ah, dan kan het inderdaad wel! Wat mij betreft mogen ze dat werken met behoud van uitkering per direct verbieden, dat sloopt de hele arbeidsmarkt. (Reguliere banen worden minder omdat ze opgevuld kunnen worden door banen waar iemand werkt met behoud van bijstand. Zie o.a. http://www.ad.nl/ad/nl/10...ering-straten-vegen.dhtml ).
En ik kan er bijvoorbeeld niet tegenop concurreren. Geen geld = geen eten. Die persoon die dan gratis werkt met behoud van bijstand krijgt immers wel nog geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 27-09-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik weet niet bij wat voor bedrijven je solliciteert maar voor veel bedrijven die wat internationaler zijn kan je op Glassdoor wel goede sollicitatie ervaringen vinden. Mensen beschrijven daar bij de reviews ook hoe lang het duurde tijdens hun proces en of ze uiteindelijk langs mochten komen etc. Hieruit kan je aflezen wat voor verwachting je kan hebben qua response tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Anoniem: 84021 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 00:21:
[...]

Wat mij betreft mogen ze dat werken met behoud van uitkering per direct verbieden, dat sloopt de hele arbeidsmarkt.
Dat is wel heel erg kort door de bocht, dit is namelijk een manier hoe mensen via re integratie weer aan het werk komen.

Ik vind het juist een nette oplossing, als iemand een langere tijd thuis heeft gezeten en toch aan het werk wil maar de werk ervaring mist, kan die via deze manier toch nog ervaring opdoen.

Er zijn bedrijven zat die puur leunen op dit soort volk en sowieso niet genoeg omzet draaien om de mensen volledig te betalen. Ik geloof dat dit nogal eens bij Wajongers wordt toegepast.

Ben nog steeds van mening dat als iemand echt wil werken deze ook wel een baan vind.

Maar ik denk dat het nu te ver off-topic gaat. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
EiT schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 01:30:
[...]

Dat is wel heel erg kort door de bocht, dit is namelijk een manier hoe mensen via re integratie weer aan het werk komen.

Ik vind het juist een nette oplossing, als iemand een langere tijd thuis heeft gezeten en toch aan het werk wil maar de werk ervaring mist, kan die via deze manier toch nog ervaring opdoen.

Er zijn bedrijven zat die puur leunen op dit soort volk en sowieso niet genoeg omzet draaien om de mensen volledig te betalen. Ik geloof dat dit nogal eens bij Wajongers wordt toegepast.
Je zegt het zelf al dat men van die goedkope, zeg maar rustig, door de overheid gesubsidieerde mensen, misbruik word gemaakt.

Het is tegenwoordig standaard dat je voor een uitkering verplicht moet werken en dat betekend dus met behoud van een uitkering of een loon ter hoogte van de uitkering, nauwelijks rechten en ook geen secundaire voorwaardes.

Je hebt gelijk dat re-integratie een manier is om werk ervaring op te doen, het verhaal is alleen, dat ook mensen met veel ervaring en hoog opgeleid naar deze trajecten en projecten worden gestuurd om werk ervaring op te doen.

Je moet niet verbaast zijn als je in zo'n werk bedrijf, hoog opgeleide mensen met ruime werk ervaring tegen kom waaronder ICT'ers, die handjes liggen te vouwen of die de post moeten rond brengen, gemeentehuizen moeten poetsen of in de plantsoen staan te schoffelen en eigenlijk het werk doen waar bedrijven en gemeentes niet meer voor kunnen of willen betalen. Eerst waren het de de arbeidsplekken laag geschoolde mensen die overgenomen werden, nu zie je ook dat functies waar toch een hoge opleidings niveau voor nodig is, ook opgevuld worden door mensen met een uitkering.

De mensen die dat eerst deden en daar een normaal loon voor kregen zijn ontslagen omdat ze te duur waren en uitkerings gerechtigden moeten die werkzaamheden overnemen. Hier blijft het niet bij omdat gemeentes en werk en re-integratie bedrijven zich opstellen als een uitzend bureau en uitkerings gerechtigden op commerciële werkzaamheden zetten, maar dan met behoud van de uitkering of een "loon" ter hoogte van de uitkering (een uitkering die omgezet is en gebruikt word als loon).

Er zitten 1 miljoen mensen in de bijstand, wajong en noem het maar op en vallen volgend jaar allemaal onder het bijstands regiem waar verplicht werken voor de uitkering de norm is. Dat zijn dus een hoop goedkope, gesubsidieerde arbeidskrachten, die nu regulier werk overnemen. Dat is een flinke verdringing op de arbeidsmarkt die nu al erg krap is. Tel daarbij ook nog eens de buitenlandse arbeidskrachten die via buitenlandse ZZP en uitzend constructies ook ver onder het minimum loon werken dan moet je het toch wel met me eens zijn dat de verdringing op de arbeidsmarkt, hele grote proporties begint aan te nemen.

Mij zelf is 2 keer gevraagd (geëist) dat ik als systeem beheerder aan de slag moest met behoud van een uitkering bij de gemeente en een commercieel bedrijf. Pure kosten besparing voor de gemeente en dat bedrijf. Ik heb diverse van die trajecten mee gemaakt, niet 1 heeft werk opgeleverd. Waarom zouden ze me aan moeten nemen en een normaal loon moeten betalen als de volgende uitkerings gerechtigde het werk gesubsidieerd moet doen, gratis en voor niks voor de werkgever. Als de uitstroom cijfers er eens bij pakt kom je er snel achter dat 4 of 5 % van die groep uitstroomt naar regulier betaald werk en dat van die kleine groep, de meeste zelf het werk gevonden hebben, zonder hulp van het werk of re-integratie bedrijf (maar zij wel de krediet en bonus daar voor opstrijken)

Het hele re-integratie verhaal doet niet meer wat ze moeten doen en dat is iemand die echt een afstand heeft tot de arbeidsmarkt, begeleiden, bijscholen of opleiden een aan het werk helpen. Re-integratie en werk trajecten/projecten zijn geld machines geworden voor gemeentes, werk en re-integratie bedrijven en ook normale bedrijven, waar ieder jaar, geschat een 8 miljard belasting geld in verdwijnt en dit word door het huidige overheid beleid, steeds meer.

[ Voor 20% gewijzigd door junk01 op 27-09-2013 14:56 ]

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Goedenmiddag tweakers.

Jazeker, en mijn reactie daarop is een mail sturen of ze mijn C.V. in goede orde hebben ontvangen. Bij verder uitblijven van reactie gaat de mail in een map in mijn mailbox die ik altijd raadpleeg bij een toekomstige sollicitatie ronde. Er zijn partijen geweest die ik op basis daarvan afwijs. Een bedrijf dat niet de moeite kan nemen om een fatsoenlijke terugkoppeling te geven hoef ik niet voor te werken. Hoe veel moeite is het om een bcc lijst en een algemeen mailtje te sturen met een algemene afwijzing?

Maar ik ben altijd in de positie geweest dat ik altijd gewerkt heb, ik ben hierdoor iets kritischer in een sollicitatie procedure.

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 28-09-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
init6 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 13:56:
[...]

Jazeker, en mijn reactie daarop is een mail sturen of ze mijn C.V. in goede orde hebben ontvangen. Bij verder uitblijven van reactie gaat de mail in een map in mijn mailbox die ik altijd raadpleeg bij een toekomstige sollicitatie ronde. Er zijn partijen geweest die ik op basis daarvan afwijs. Een bedrijf dat niet de moeite kan nemen om een fatsoenlijke terugkoppeling te geven hoef ik niet voor te werken. Hoe veel moeite is het om een bcc lijst en een algemeen mailtje te sturen met een algemene afwijzing?

Maar ik ben altijd in de positie geweest dat ik altijd gewerkt heb, ik ben hierdoor iets kritischer in een sollicitatie procedure.
Het is niet mogelijk om een reactie bij mensen af te dwingen. Een controlevraag stellen in de vorm van een mail of brief is altijd mogelijk.

Bij het uitblijven van een reactie hier een notitie van maken voor jezelf. Ik ga in de toekomst met dergelijke partijen niet meer verder. Ik heb partijen hier in een later gesprek wel eens mee geconfronteerd wanneer men weer contact met mij probeerde te leggen. De reactie dat het nu allemaal anders is etc. ben ik niet zo gevoelig voor.

Het feit dat iemand niet in de positie zit om kritisch te zijn, hoeft niet te betekenen dat je als persoon minder kritisch met de fatsoensregels om moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:59

defiant

Moderator General Chat
junk01 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:43:
Het is tegenwoordig standaard dat je voor een uitkering verplicht moet werken en dat betekend dus met behoud van een uitkering of een loon ter hoogte van de uitkering, nauwelijks rechten en ook geen secundaire voorwaardes.
Het verstoort de marktwerking op de arbeidsmarkt. Arbeid verricht in een uitkeringssituatie zou nooit normaal werk mogen verdringen, want niemand kan concurreren met een werknemer die feitelijk gratis werkt. Het argument is dan vaak dat er niemand is om dat werk te doen, maar dat is nu juist de crux: er is een reden waarom er niemand te vinden is voor die positie (vaak loon en arbeidsvoorwaarden gerelateerd). Dat is nou de zoveel door politici geprezen marktwerking

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
defiant schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:13:
[...]

Het verstoort de marktwerking op de arbeidsmarkt. Arbeid verricht in een uitkeringssituatie zou nooit normaal werk mogen verdringen, want niemand kan concurreren met een werknemer die feitelijk gratis werkt. Het argument is dan vaak dat er niemand is om dat werk te doen, maar dat is nu juist de crux: er is een reden waarom er niemand te vinden is voor die positie (vaak loon en arbeidsvoorwaarden gerelateerd). Dat is nou de zoveel door politici geprezen marktwerking
Natuurlijk verstoord dat de arbeids markt en dat is nu net de bedoeling van de VVD/D66 en de CDA.

Je kunt inderdaad niet concurreren tegen deze goedkope mensen dus zul je zelf met de prijs / loon omlaag moeten om nog werk te houden / te krijgen. Een voorbeeld. Kijk maar naar de ZZP'ers in de ICT, daar flikt men het zelfde. Men neemt een goedkoop iemand aan en zegt tegen de andere dat ze hun werk mogen houden als ze met hun prijs op het niveau zitten van de goedkopere ZZP'er. Post.nl is ook zo'n voorbeeld waar men postbodes ontslaat en via de achterdeur postbezorgers, die exact het zelfde werk doen, tegen een veel lager loon en voorwaardes weer aanneemt. Zo zijn er veel meer voorbeelden op te noemen.

Het gaat er om, om de lonen omlaag te krijgen. Het probleem is alleen dat de lonen omlaag gaan, maar de kosten voor het levens onderhoud blijven stijgen. Men kan op een gegeven moment niet lager meer. Deze ontwikkeling is niet nieuw, maar dit is al tientallen jaren aan de gang. Om de werknemer te beschermen is het minimum loon in het leven geroepen en nu wil de politiek, met de VVD voorop, er graag van af. Daarom staat de overheid ook toe dat via constructies onder het minimum loon gewerkt kan worden en de overheid kan dadelijk zeggen, kijk hun werken onder het minimum loon, dan kun jij dat ook.

Voor de gevolgen hoef je maar in Duitsland te kijken, waar geen minimum loon is en waar een hele grote groep mensen werken voor 400 euro in de maand. Mensen die een paar jaar geleden nog een normaal loon kregen voor het zelfde werk wat ze toen deden en het nu moeten doen voor een stuk minder.

Terug naar het solliciteren en geen reactie krijgen. Ik moet zeggen dat ik van de meeste bedrijven wel een reactie terug krijg. Laat ik zeggen dat op de 100 sollicitaties, van 70 bedrijven een reactie terug kreeg. Soms heel snel, maar soms ook 2 of 3 maanden later. Het is me ook al overkomen dat ik op een verstuurde sollicitatie brief, 1 jaar later, gevraagd werd om op gesprek te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Mijn ervaring door de jaren heen is dat het idd slecht gesteld is met de reacties van bedrijven, het maakt niet uit of het een brief, email of via hun eigen site is....

Ik zit ook nog te wachten op een antwoord op een sollicatie brief via email. Een vriend van me had op dezelfde functie gesolliciteerd, maar toen ie er over belde kreeg hij direct de volgende dag een afwijzing.

Ik wacht nog maar wat langer, zo lang als ik niet bel, word ik niet afgewezen, ze hebben vast nog wat tijd nodig, het is nog maar 2 JAAR geleden..

edit:
Die vriend van me belde na 2,5-3 maand BTW, ik zie de bui al hangen, maar zo lang als ik niet bel, bellen ze mij ook niet....

[ Voor 17% gewijzigd door jeanj op 29-09-2013 17:16 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

junk01 schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:48:

Voor de gevolgen hoef je maar in Duitsland te kijken, waar geen minimum loon is en waar een hele grote groep mensen werken voor 400 euro in de maand. Mensen die een paar jaar geleden nog een normaal loon kregen voor het zelfde werk wat ze toen deden en het nu moeten doen voor een stuk minder.
Die 400 euro mag je naast bijstand(heet Hartz iv of Arbeitslosengeld 2 in Duitsland) verdienen en die wordt dan deels aangerekend op je bijstand. Overigens kom ik bij een berekening voor een gezin van 2 volwassen + 2 kinderen op een bedrag van rond de 1800 euro bijstand incl. kinderbijslag. Zo slecht is het in Duitsland dus niet, niemand hoeft van 400 euro rond te komen. Bovendien zijn levensonderhoudskosten een stuk lager dan in Nederland.

In Nederland is het echt niet beter, bovenop het minimumloon krijg je hier nog iets van maximaal 400 euro aan huurtoeslag + zorgtoeslag. Waarom is er een minimumloon als je daar niet van rond kan komen omdat het blijkbaar nog aangevuld moet worden met allerlei toeslagen? De enige reden dat het allemaal zo ingewikkeld wordt gemaakt met toeslagen is dat de modaal verdienende loonslaaf dan gewoon niet doorheeft dat ie netto eigenlijk gewoon hetzelfde verdient als iemand met minimumloon + toeslagen of een familie in de bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydd86
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:54
Ik heb na mijn afstuderen een jaar(!) voor niets gewerkt bij de universiteit waar ik afstudeerde.
Om verschillende redenen:
-Ik hoorde van oud klasgenoten die al eerder afgestudeerd waren dat het ontzettend lang duurt voordat ze ergens aangenomen werden en schijnbaar is er een officieuze regel voor HR figuren dat als iemand 3 maanden thuis op de bank zit hij/zij niet meer uptodate is in het vakgebied.
-Toen ik klaar was met HBO studeren had ik 0 uur relevante werkervaring
-Ik krijg toch geen uitkering(omdat ik wat centen geerft heb)
-Ik kan wel een baan gaan doen ver onder mijn niveau en wat centjes verdienen en dan tussendoor verder solliciteren naar een baan op niveau, maar daar wordt ik niet zo gelukkig van
-De plek waar ik afstudeerde was leuk/gezellig en echt goed op niveau.

Al met al heeft het me nu wel een echte baan opgeleverd. Ik werkte voor niets bij de universiteit en dat gonsde als een mythe door de faculteit, dus toen er ergens nood aan de man was en er een vacature vrij kwam, kwam die idioot die al een jaar voor niets aan het werk is opeens in beeld.

Dus ik kan het iedereen aanraden om na het afstuderen voor niets aan het werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
In de VS zijn (onbetaalde danwel laagbbetaalde) stages voor reeds afgestudeerde mensen in minder gewilde studierichtingen schering en inslag.

Op individueel niveau kan het enorm helpen, jij hebt dan als enige van je jaargenoten wat ervaring en geen gat in je CV, waardoor je meteen bovenop de stapel sollicitaties ligt.

Op collectief niveau is het de volgende stap in de ontwikkeling dat bedrijven steeds meer economische macht krijgen en burgers steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 13:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

t_captain schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:34:
In de VS zijn (onbetaalde danwel laagbbetaalde) stages voor reeds afgestudeerde mensen in minder gewilde studierichtingen schering en inslag.

Op individueel niveau kan het enorm helpen, jij hebt dan als enige van je jaargenoten wat ervaring en geen gat in je CV, waardoor je meteen bovenop de stapel sollicitaties ligt.

Op collectief niveau is het de volgende stap in de ontwikkeling dat bedrijven steeds meer economische macht krijgen en burgers steeds minder.
Inderdaad, onbetaalde afgestudeerde "stagiars" worden misbruikt door bedrijven om gratis werkkrachten te krijgen. Er is geen enkele waarboring dat er educatief aspect is, ondertussen wordt er wel het minimum loon omzeild, en wordt het werk lekker gratis gedaan terwijl er normaal gesproken iemand voor zou worden betaald. Jonge mensen die pas zijn afgestudeerd zijn hiervan de dupe, en moeten opeens maanden of jaren voor niks werken om mee te komen met de rest.

Als je bij een bedrijf werkt dat dit zich bezig houdt met soort praktijken zou ik aanraden om dit aan te kaarten bij de ondernemingsraad, want het is regelrechte uitbuiting, als het al niet verboden is om minimumloon op deze manier te omzeilen is het nog steeds moreel verwerpelijk.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit topic komt uit 2013, de kick is vrij off-topic. Deze gaat dus dicht. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.