Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
Ik zit met een probleem namelijk: Mijn UEFI/Bios van mijn Z87 Sabertooth wil mijn Samsung SSD niet als eerste bootapparaat gebruiken, en draait dus eerst mn 3TB Opslag schijf en mijn DVD speler.. kan dit opelost worden door ik noem maar een schijfbeheer o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Heb je al de DVD + hdd losgemaakt om te kijken of hij hem dan wel herkend ?
Laatste bios versie ?
Herkent hij de ssd wel in windows ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadeblast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 20:22
Ik denk dat hij bedoelt dat hij hem niet naar nummer 1 krijgt. Dus de boot-order is op het moment:
1. HDD
2. DVD
3. SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03-2022
Als je SSD herkend wordt en je de OS er op geinstalleerd hebt, dan dien je nog in je bios de bootorder aan te passen. Eerst SSD en wat daarna komt ligt aan jouw voorkeuren. Bij mij staat het op SSD, dan USB en vervolgens CD/DVD.

Overigens als je SSD wel eerst boot, maar geen OS hebt geinstalleerd zal je systeem altijd dan naar de HDD gaan en als daar wel een OS op staat daarmee booten.

Als je SSD niet herkend wordt, dan moet je dat eerst oplossen natuurlijk. Kabels aangesloten? SSD in goede conditie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
Alles is in goede staat en alles aangesloten..

Boot order is al volgt:

1. DVD
2. (3TB) HDD
3. Other (staat niets maar de bios zegt zelf "Bij gebrek aan beter dan maar verder zoeken")

Mn windows start gewoon op en ben er al een krappe 2 maanden mee aan het werk.. Het levert wel een vertraging op in het opstarten..

Een High-end gaming PC (zoals dit wel omschreven mag worden) dient vlot op te starten...

Heb alle kabels al geherpositioneerd. Alles er uit, en van daar uit alles inpluggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:13
Ja leuk die boot sequence, maar zet SSD eens op 1 en disable de rest?!?! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Hij geeft duidelijk aan dat de SSD er helemaal niet tussen staat.

Dit is een probleem in de Hard Drive controller. Weet je zeker dat alle juiste drivers geïnstalleerd zijn op de SSD? Dit heeft mij ook wel eens problemen veroorzaakt, en zo heb ik het opgelost. Kijk ook gelijk de firmware van de SSD na.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:11
SSD op je mobo aansluiten op port 0 (eerste poort) Daarna in je BIOS/UEFI de SSD als eerste in de boot order zetten (Vergeet de bios/UEFI niet op te slaan)

Daarna zou het gewoon moeten werken om de SSD als eerste op te starten. Er moet dan natuurlijk wel een OS op staan ;) Anders wordt deze gewoon overgeslagen ;)

Je zou ook de BIOS/UEFI van het mobo kunnen updaten en die van de SSD.

Als je in de buurt van Den Haag woont wil ik wel even in een avondje langs komen om er een blik op te werken :)

[ Voor 22% gewijzigd door TECHcrime op 09-09-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

ignition_mp schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:18:
Alles is in goede staat en alles aangesloten..

Boot order is al volgt:

1. DVD
2. (3TB) HDD
3. Other (staat niets maar de bios zegt zelf "Bij gebrek aan beter dan maar verder zoeken")

Mn windows start gewoon op en ben er al een krappe 2 maanden mee aan het werk.. Het levert wel een vertraging op in het opstarten..

Een High-end gaming PC (zoals dit wel omschreven mag worden) dient vlot op te starten...

Heb alle kabels al geherpositioneerd. Alles er uit, en van daar uit alles inpluggen..
Optie 2 zijn je schijven. Ergens anders in de bios kun je instellen van welke schijf(=SSD/HDD).
edit: Bij 2 als is op enter gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
Je hebt volgens mij een moederbord met 2 sata controllers erop. Je moet dan in de bios aangeven dat de 2de controller ook bootable moet zijn. Volgens mij valt dan de functie hot swap weg, maar dan wordt de SSD wel opgenomen in de bootorder. Je kan natuurlijk ook de SSD op je andere sata controller aansluiten.

Edit: Ik heb het voor je opgezocht en mijn vermoeden klopt. Je SSD moet op een bruine poort aangesloten worden. Kijk maar bij storage op deze pagina: http://www.asus.com/Mothe...TOOTH_Z87/#specifications

[ Voor 25% gewijzigd door FastPinguin op 09-09-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben het met tazzios eens, je moet je HDD (optie 2 dus) ergens in een nader menu instellen dat ie de ssd neemt.

De handleiding is ook niet echt wat het moet zijn, maarja is eventjes zoeken en dan weet je het meestal.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
In de sabertooth z77 kwam ik ook zoiets tegen. Omdat er (weet niet meer waar uit mn hoofd) 2 plekjes in de bios over de bootorder gaat, 1tje over HDD vs andere drives, en verder welke HDD binnen het HDD lijstje prio had. In eerste instantie wilde de pc steeds van de langzame hdd starten, ondanks op het eerste oog prima lijkende instellingen.

De meest voor de hand liggende was inderdaad HDD > ODD > etc, echter daarmee pakte die pc enkel de HDD en niet de SSD, maar ergens dieper in de bios was een "UEFI HDD boot order" lijstje (zoiets, uit mn hoofd hoor), waar je de volgorde van aangesloten HDDs (of SSDs uiteraard) kon kiezen, waarna het probleem was verholpen. Heb hem hier niet meer staan, maar denk dat je hetzelfde probleem hebt, en wat ik mij nog goed herinner dat het echt ergens verder/dieper in de bios te vinden was, denk met een beetje rustig doorzoeken van de bios je het wel gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Klopt, wat je nu vaak hebt is dat er een keuze is voor HDD en de overige opties (ODD, USB, LAN etc).
Onder HDD zitten weer verschillende apparaten. Je moet dus navigeren naar het menu (stond volgens mij ook waar je AHCI, IDE, RAID kan instellen) en daar ssd als eerste "HDD' kiezen. Daar staat nu je 3TB schijf.

Uitleg is beetje wazig. Ik kan het nu niet zo goed voor de geest halen, o.a. omdat het verschilt per moederbord. Ik heb nu even geen UEFI moederbord voorhanden.

Heeft met je moederbord te maken, dus ook naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
op zich hoeft dat toch geen probleem te zijn?
je kan perfect booten van de HDD en die laten verwijzen naar de SSD, dat is bij mij ook zo
ik heb namelijk een dualboot waarbij het ene OS op de SSD staat en de andere op de HDD

• ignition_mp
Gefixt!!!

Het lag aan het extra menu onder de HDD

Thanks allen!!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ignition_mp schreef op woensdag 11 september 2013 @ 01:11:
Gefixt!!!

Het lag aan het extra menu onder de HDD

Thanks allen!!
Zo kan je het ook zeggen :)

Het lag natuurlijk niet aan het menu, maar aan het feit dat jij niet in de gaten had dat daar een menu zat.

• ignition_mp
Reepje schreef op woensdag 11 september 2013 @ 08:54:
[...]

Zo kan je het ook zeggen :)

Het lag natuurlijk niet aan het menu, maar aan het feit dat jij niet in de gaten had dat daar een menu zat.
Haha, dat klopt.. Maar mijn frustratie lag aan het menu :P zo kan je het ook nog eens zien..

Correctie:

Gefixt!!!

Het instellen van de boot opties zat onder het extra menu HDD

Thanks allen!!
Pagina: 1