Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hier het volgende probleem waar ik gisteren tegenaan liep.

Mijn moederbord is een Gigabyte GA-F2A85XM-D3H waaop het geheugen volgens de fabrikant zonder OC een geheugensnelheid heeft van 1866 Mhz.
Uit de specificatie:

Support for DDR3 2400(OC)/1866/1600/1333/1066 MHz memory modules

In de pc zitten 2 modules van Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX, uiteraard komt dit geheugen uit de QVL lijst.

Dit geheugen draait op dit moment op de autofunctie van het moederbord op 1333 Mhz, CL9 en 1,5V
Het geheugen kan volgens de specificatie op 1866, CL9 en 1,65V draaien.

Wanneer ik dit aanpas in de bios, dus alles handmatig instel, start het systeem wel op, maar krijg ik na een paar min toch een BSOD.

Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je geheugen 'OC' is niet stabiel. Niet alleen moet het geheugen en moederbord de snelheid aankunnen, ook de CPU, en dan met name de geheugen controller erin, moet dit aankunnen. Als je alles hebt ingesteld volgens de specs (latency e.d.), zou 't goed moeten gaan, maar om zeker te weten kan je na zo'n verandering het beste memtest draaien voor een tijdje. Krijg je fouten dan is er iets mis met je instellingen. Probeer dan eerst eens op 1600, ipv gelijk naar 1866 te gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
De CPU kan het aan, de max van het geheugen wordt ook ondersteund door het moederbord zonder OC zoals in de specificaties.
De latency ook ingevuld zoals voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer de voltages ook eens. Niet alleen die van het memory, ook die van de memorycontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:01:
Controleer de voltages ook eens. Niet alleen die van het memory, ook die van de memorycontroller.
Ok, nog niet naar gekeken. Zal dit vanavond thuis bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47

henwy

Meh

Werkt het ook niet als je het XMP profiel aanzet met alles op auto? (bij memory settings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
henwy schreef op maandag 09 september 2013 @ 12:35:
Werkt het ook niet als je het XMP profiel aanzet met alles op auto? (bij memory settings)
Dit is de oplossing.
In de bios kan ik 2 "profiles" kiezen en 1 daarvan is dat het geheugen via XMP op 1866 Mhz draait.
Dit wordt nu ook mooi weergegeven in CPU-Z.

Bedankt voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1