Snel vraagje over installeren nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• darthluck
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09-2022
Hallo mensen van Tweakers.net

Ik heb onlangs een nieuwe GPU gekocht... Een Radeon HD 7950 van Saphire. En nu wil ik natuurlijk, uit voorzorg, de oude drivers van mijn oude GPU (een HD 6850 Toxic, eveneens van Saphire) verwijderen. Echter, als ik nu Catalyst Install Manager opengooi krijg ik dit lijstje:

AMD APP SDK Runtime
AMD-Beeldstuurprogramma
HDMI-geluidsstuurprogramma
AMD USB-filterstuurprogramma
AMD Accelerated Video Transcoding
Transcodering met slepen-en-neerzetten van AMD
AMD Media Foundation-transcoders
AMD VISION Engine Control Center

En ik weet simpelweg gewoon niet wat ik moet deïnstalleren en wat ik moet laten staan. Ik heb ook nog AMD Chipset drivers op mijn PC staan, en wil niet voor vervelende verassingen komen te staan wanneer ik mijn OS reboot met de nieuwe GPU.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Welke dingen moet ik verwijderen als ik alleen de drivers van mijn oude HD 6850 eraf wil hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door darthluck op 09-09-2013 10:09 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

Je blijft bij een ATI GPU...
Dus je hoeft drivers niet te verwijderen... Hoogstens updaten naar de nieuwste versie...

• darthluck
Herkent mijn driver dan automatisch de nieuwe GPU? Zonder ook maar iets aan te passen? Ik las op internet dat je uit voorzorg altijd je oude drivers moest verwijderen om zo eventuele problemen te voorkomen...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:48

Rannasha

Does not compute.

darthluck schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:09:
Herkent mijn driver dan automatisch de nieuwe GPU? Zonder ook maar iets aan te passen? Ik las op internet dat je uit voorzorg altijd je oude drivers moest verwijderen om zo eventuele problemen te voorkomen...
Als de drivers recent genoeg zijn, zal de nieuwe GPU vanzelf herkend worden. GPU-drivers zijn niet verschillend voor specifieke modellen, zowel AMD als Nvidia hebben een driver-suite die alle reguliere GPUs kent. Hoogstens dat er producent-specifieke tooltjes bij de vorige GPU zaten die niet meer bruikbaar zijn (denk aan overclock of fan-control tools), maar die zitten niet in het Catalyst pakket.

Als je overstapt van AMD naar Nvidia of andersom is grondig opruimen wel nodig.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• darthluck
Ok :D Goed om te weten! Draai nu Catalyst 13.1 (update meestal alleen als ik een nieuwe game aanschaf) En deze heeft volgensmij wel gewoon support voor de HD 7900 serie!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Je kan beter regelmatiger updaten, sommige updates brengen goede extra's mee zoals b.v.: tot 15% meer FPS op een game ofzo.

Je kan ook de Beta's gebruiken maar dat is meestal niet helemaal stabiel. (nu 13.10 beta)

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Verwijderd

darthluck schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:09:
Herkent mijn driver dan automatisch de nieuwe GPU? Zonder ook maar iets aan te passen?
Ja.
Ik las op internet dat je uit voorzorg altijd je oude drivers moest verwijderen om zo eventuele problemen te voorkomen...
Dit advies is zeker goed als je van de ééne naar de andere videochipfabrikant overstapt. Maar als je nu drivers downloadt voor je nieuwe kaart zijn dat exact dezelfde files als voor je oude, je drivers herkennen bij het opstarten de nieuwe kaart en Plug en Play doet het configuratiewerk voor je - dan nog één rebootje en het is voldoende.

Toevallig dit weekend m'n (nvidia) kaart vervangen door een nieuwere en ik heb inderdaad alleen één keertje moeten herstarten na installatie van de nieuwe plank. En voor het gemak gelijk even Windows updates geïnstalleerd, omdat er toch gereboot moest worden :+
Pagina: 1