Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 13:08
Hoi mede tweakers,

Ik heb de afgelopen 3 jaar een iPhone 3GS gebruikt en ben zeer tevreden over het gebruik geweest. Echter wordt deze telefoon nu veel te traag en een nieuw toestel is wel noodzaak nu.

Nu zit ik eigenlijk al een tijdje te wachten op de nieuwste iPhone. Ik heb een tijdje een upgrade uitgesteld, omdat ik de vernieuwingen erg vond tegenvallen. Ik heb ook een Mac en daarmee is de integratie met IOS wel fijn. Veel synchroniseert met mn telefoon en vooral iMessage is een leuke toevoeging op mn laptop.

Tegelijkertijd valt mijn oog op de Android toestellen. Daar zijn de vernieuwingen nu wel te merken (grotere schermen, waterdicht, etc).
Met Android heb ik alleen geen ervaring, dus vind ik het moeilijk om daar op over te stappen. Wat me er van aantrekt is dat het compleet open is en daadwerkelijk meegaat met vernieuwingen.

De Xperia Z1 heb ik even mee rondgespeeld en is een wereld van verschil met wat ik nu gewend ben. NFC, waterdichtheid, de geweldige camera en het grotere scherm doen me toch erg twijfelen. Het voelt alsof Apple achterblijft met de ontwikkeling van hun apparaten en besturingssyteem.

Is er iemand die voor een soorgelijke keuze heeft gestaan en hier advies over kan geven?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-11 16:01
Het advies wat ik je kan geven is: wacht rustig de komst van de 5S af en kijk hoe deze zich verhoudt tegenover iets als een Xperia Z1. Afgezien daarvan zullen de grootste verschillen met name liggen in het formaat (een iPhone 5(S) is een stuk kleiner) en het operating system. Sommige mensen vinden een 5 inch telefoon niet lekker in de hand liggen, anderen hebben er totaal geen probleem mee. Hetzelfde geldt min of meer voor het operating system; de een heeft moeite met wisselen na jaren één systeem gebruikt te hebben, de ander voelt zich na een week al helemaal thuis en weet alles te vinden.

De Sony Xperia Z1 lijkt een fantastische telefoon te zijn. Zelf gebruik ik al een half jaartje de Xperia Z, daarvoor had ik de Xperia S. Mijn voorkeur naar Sony heeft een aantal redenen. Ten eerste vind ik dat zij over het algemeen de mooiste telefoons maken. Daarnaast is hun skin van Android licht, strak en de meegeleverd apps zijn ook echt goed (Walkman, Movies etc). Sony is, zeker het afgelopen jaar, zeer actief met het uitbrengen van updates van zowel Android versies als apps en firmware. Ook is Sony heel open over rooten en custom roms. Op developer.sonymobile.com staan tal van stap-voor-stap handleidingen, tools en video's over hoe je telefoon te rooten en te voorzien van een rom.
Wat verder een heel handige feature is, is Throw. Vanuit de Movies of Album app kan ik met 1 druk op de knop de plaatjes of video's doorsturen naar mijn tv, iets wat super fijn is wanneer je dingen wilt laten zien aan vrienden of familie.

Anyway, genoeg over Sony. Helaas kan ik geen info geven vanaf de Apple kant, aangezien ik nooit zelf een Apple device gehad heb. Een aantal van mijn collega's hebben er wel, het blijven mooie dingen die erg soepel lopen, maar bij heel wat dingen denk ik "hmm.. een iPhone kan X niet wat ik als zowat standaard functie beschouw". Simpel voorbeeld, wat schijnbaar op meerdere platforms niet kan: als ik iemand wil bellen ga ik naar de telefoon app en d.m.v. letters op het numberpad zoek ik een persoon Voor "Thuis" toets hoef ik maar "848" te typen en het nummer staat al bovenaan de suggesties. Bij iOS kan dit niet, bij Blackberry ook niet, bij WP8 weet ik het niet. Het is zo iets simpels waarvan ik dacht dat het overal wel kon.

Hopelijk dat er nog wat mensen het meer vanaf de Apple kant kunnen bekijken, of inderdaad mensen die eerder voor eenzelfde keuze stonden. Ik kan alleen maar aangeven dat, als de Xperia Z1 inderdaad (99% zeker van wel) een paar stapjes beter is dan de Xperia Z en jij je prettig voelt bij een 5 inch telefoon met Android, je zeker geen spijt zult krijgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik heb zakelijk iphones en na de 3gs een 4s en nu een 5 in gebruik. Hoe het komt weet ik niet, maar na de 3gs was ik teleurgesteld in de opvolgers.
Prive heb ik nu een htc one met Android (net als jou Sony), en daar heb ik wel plezier van.

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-11 15:14
Speel met dezelfde gedachte als jij. Heb momenteel een 4s maar ben erg geintresseerd in de Z1. De samsung S4 valt voor mij af, voelt gewoon niet lekker. De HTC One is ook een optie maar denk dat ik de Z1 prefereer. Heb de Xperia Z even vastgehouden en de "handling" viel muij erg mee. Het grotere scherm is lekker met surfen en email. Wel ben ik nog een beetje bang of hij niet te groot gaat zijn om altijd bij je te dragen. Erg subtiel is hij niet en draag niet altijd een "baggy" broek ;)

Eerst maar eens vanavond afwachten waar Apple mee komt...

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Ik heb ook echt jaren een 3gs gehad, en voelde wel als een verademing toen ik eenmaal mijn Sony Xperia Z had. Android is even wennen, mede omdat het zo ontzettend uitbreidbaar is, maar dat is allemaal goed.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
De HTC One die ik heb past in mijn broekzak als ik een normale spijkerbroek draag, en ook met een pantalon. Bij een korte broek paste het niet deze zomer maar die had zakken aan de zijkant dus was geen issue.

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-11 15:14
hmmm de 5C of de 5S gaat het niet worden voor mij...
Pagina: 1