Toon posts:

Videokaart: out of range, kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broer (woont helaas 200 km verderop) heb ik een game pc gegeven. Nu heeft hij sinds kort dat de pc elke dag uitvalt en op het scherm komt te staan: signal out of range.

Nu vermoed ik dat de videokaart defect is. Ik ga binnenkort bij mijn broer langs (telefonisch is het wat lastig omdat hij autistisch is en het telefonisch helpen daardoor nooit zo goed gaat).

Nu wil ik als eerste de drivers opnieuw installeren (of oudere drivers erop). Als dat geen oplossing geeft wil ik de videokaart testen en dan voor reperatie aanbieden.

Ik moet echter wel even zeker weten of hij defect is. Zijn daar tools voor? Even naar de webwinkel terugsturen is lastig omdat ik hem bij Salland gekocht heb en dat bedrijf is faiiliet gegaan en ik moet 45 euro betalen voor reperatie. Die 45 euro is geen probleem, maar ik wil wel even zeker weten dat hij echt kapot is.

Het is wat summiere info, maar het is een nvida videokaart en ik heb er meen ik 400 of 600 euro voor betaald, geen budget uitvoering ofzo. En de kaart is nu een jaartje oud.

Wie heeft een paar tools die ik kan gebruiken om te testen? Voor de rest kom ik er dan wel uit.

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
je kan misschien op afstand proberen met teamviewer

Verwijderd

Topicstarter
Teamviewer heb ik op beide pc's. Nu nog software waarmee ik de videokaart kan testen. Ik zoek eigenlijk iets als memtest. Nu kan ik wel een tool downloaden om de kaart te stresstesten, maar dat lijkt me niet de juiste testmethode?

• lassieman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01-2025
"Out of range" betekent normaal gesproken dat de resolutie die naar het scherm wordt gestuurd, te hoog voor dat scherm is. Probeer het anders eens met een ander scherm.

Verwijderd

welke type videokaart is het?

Verwijderd

Topicstarter
lassieman schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:18:
"Out of range" betekent normaal gesproken dat de resolutie die naar het scherm wordt gestuurd, te hoog voor dat scherm is. Probeer het anders eens met een ander scherm.
dat begrijp ik. Ik heb alleen daar geen ander scherm, maar het is geen low budget scherm, ik heb er 400 euro voor betaald een jaar terug (breedbeeld scherm). Volgens mij ook met een vrij hoge resolutie. Dus de melding begrijp ik totaal niet, hoe kan dat nu out of range zijn, dan moet het meer dan 3000 pixels breed zijn en het gebeurd tijdens het gamen en ook tijdens het opstarten (keuzelijst welke Windows omgeving gestart moet worden).
Nvidia, meer weet ik niet, is een jaar oud en was tussen de 400 en 600 euro. Ik heb het duurste gamesysteem van de tweakers game pc genomen van september 2012 meen ik.

Even uit mijn hoofd heb ik 2500 euro betaald voor de gamepc met beeldscherm erbij. Dus ik vermoed een van de top kaarten van een jaar terug van nvidia. Maar ik zit daar niet zoveel in, ik heb gewoon die hele pricewatch aan salland.eu gestuurd en laten bouwen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2013 18:19 ]

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 09:29

thorgal21

Forum Noob

Als je videokaart wilt stresstesten: Furmark.

Verwijderd

Topicstarter
thorgal21 schreef op zondag 08 september 2013 @ 18:19:
Als je videokaart wilt stresstesten: Furmark.
ik wil eigenlijk weten of een stresstest een goede manier is om een defecte kaart te ontdekken. Ik vermoed van wel, maar ik krijg uit furmark volgens mij geen logfile die ik aan de fabrikant kan sturen.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Met OCCT kun je je CPU en video kaart tegelijkertijd stresstesten, (daarmee ook een goede test voor de voeding). GPU temperatuur wordt niet gemeten (tenminste met de versie die ik ooit gedownload heb). Van het moederbord wordt wel spanning en temperatuur gemeten. Zo wordt het foutzoeken misschien makkelijker.

http://www.ocbase.com/index.php/software

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-02 14:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zoals hierboven al gezegd is; out-of-range = te hoge resolutie voor beeldscherm of hz te hoog. Ik zou zeggen, start de PC op in veilige modus (F8 rammen vlak voor Windows start), en dan Safe Mode starten.

Professioneel Heftruck Syndroom

Verwijderd

Topicstarter
Kan een out of range niet een instabiele driver of een defecte videokaart betekenen?

Ik kan me het anders niet voorstellen, het gebeurd bijv. tijdens het gamen. En het is niet zo dat dan opeens de resolutie aangepast wordt. Verder is het een scherm dat vrij veel aankan, niet een huis tuin en keuken scherm.

Wat is het idee achter in veilige modus opstarten? Als je de pc herstart heb je gewoon weer beeld namelijk. Ik zit zelf toch echt aan een defecte kaart te denken.

Ik ga met OCCT aan de slag, ik zie zo 123 niet waarom ik in velige modus zou moeten starten. Dat kan ik ook lastig doen met een teamviewer. Ik zoek wat oplossing om te testen van buitenaf zodat ik vervolens instructies kan geven zaken op te sturen naar de leverancier.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:25
Sowieso eerst beginnen met een aantal dingen:

1. Resolutie controleren...
2. Aantal hz controleren, de meeste monitoren geven namelijk alleen beeld op de hoogste resolutie als het aantal hz op 59 of 60 is ingesteld... misschien heeft je broer geprobeerd dat te veranderen?
3. Ander kabel aan de monitor proberen, die kan altijd stuk gaan.
4. De monitor aan een andere pc proberen
5. De videokaart in een ander systeem testen

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen. zou je moeten kunnen vaststellen of het de monitor is of de videokaart... en dan weet je ook wat je terug kan sturen. Zonder dergelijke stappen te doorlopen kan je het nooit zeker weten... het is even een kwestie van dingen uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Zo te lezen kan ik er het beste even een dag heen binnenkort, dit is wat complex op afstand te regelen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 10:23
Ja support op afstand kan complex zijn..
Je TS is ook complex, alle hardware is "geen budget maar weet niet wat het is"

Nou om te beginnen staat je resolutie niet goed, deze moet op 800*600. Daarnaast moet je echt de refreshrate hoger zetten. Deze komt niet overeen met de specs van de monitor.. 8)7 Mijn glazenbol kan er wat naast zitten.

Ik denk dat ik namens meer lezers kan melden dat deze info alles behalve hulpvol is.

Wat handig is om te weten is wat voor hardware er draait (incl. monitor) en welke instellingen gebruikt worden. Als die kloppen kun je testen:
MicGlou schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:42:
Sowieso eerst beginnen met een aantal dingen:

1. Resolutie controleren...
2. Aantal hz controleren, de meeste monitoren geven namelijk alleen beeld op de hoogste resolutie als het aantal hz op 59 of 60 is ingesteld... misschien heeft je broer geprobeerd dat te veranderen?
3. Ander kabel aan de monitor proberen, die kan altijd stuk gaan.
4. De monitor aan een andere pc proberen
5. De videokaart in een ander systeem testen

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen. zou je moeten kunnen vaststellen of het de monitor is of de videokaart... en dan weet je ook wat je terug kan sturen. Zonder dergelijke stappen te doorlopen kan je het nooit zeker weten... het is even een kwestie van dingen uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het heeft even geduurd, maar dit is het systeem:

Processor Intel Core i5 3570K Boxed
Processorkoeling Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Moederbord Gigabyte GA-Z77X-D3H
Geheugen Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
Solid State Drives Samsung 830 series 128GB
Harde schijf Western Digital Red WD20EFRX, 2TB
Solid State Drives Crucial m4 CT064M4SSD3 64GB
Videokaarten Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top V2 (volgens mij 2 kaarten, kan ik niet goed meer inzien zonder er langs te gaan).
Behuizingen Corsair Carbide 500R Black
Voedingen XFX ProSeries 750W XXX Edition
Optische drives LG GH24NS90 Zwart
Monitor Dell Ultrasharp U2711 Zwart

De monitor kan volgens mij 2560 x 1440 pixels aan en volgens mij staat hij daar ook op. Althans, als daar niet aan geknutseld is inderdaad. Monitor was bijna 700 euro zie ik op de bon.

Maar ik ga er even langs, ik kan het zo lastig zien en wil ook even een image terugzetten op alle 3 de partites voordat ik ga testen. Zal even een dag vrij maken hiervoor. Had de hoop het op afstand te kunnen doen aangezien hij niet echt dicht in de buurt woont.

Ik zal ook even met salland bellen, ik kan volgens mij ook de hele pc ter reparatie aanbieden daar voor maximaal 75 euro.

Thanks allemaal voor de hulp.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 09:06 ]

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-02 14:13
Das dus totaal geen nVidia videokaart :P Tevens kan je toch altijd GPU Drivers updaten op afstand? Om nou meteen ook 3 images terug te zetten lijkt mij ook een beetje te.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Out of range kan ook betekenen dat de uitgestuurde refresh rate te laag is.

Vaker dan te hoog is dat dan ook het geval. Ik heb dat euvel gehad met SLI instellingen bij bepaalde driver versies. Er wordt dan maar een halve refresh rate uitgestuurd, 22-30 Hz doorgaans, en dat is voor monitoren niet te behappen.

Laat hem het eens met zijn HDTV proberen (op 1080i ofzo), grote kans dat ie daar wel beeld krijgt. Ik zie ook in de specs dat je denkt dat het 2 kaarten zijn, dan lijkt me dit heel waarschijnlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Vayra op 10-09-2013 12:28 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Jongens, jullie lezen niet.

Zoals ik het lees: De PC werkt het ene moment prima, van het een op het andere moment valt de boel uit en geeft de monitor de melding out of range. Dit komt regelmatig in-game voor.

Suggesties als opstarten in veilige modus of resolutie veranderen is dus niet aan de orde. Iets gaat er mis waardoor de videokaart ineens een foutief signaal gaat uitsturen. De monitor snapt dit signaal niet en geeft de melding "Out of range".

@TS:

Dit probleem kan echt vanalles zijn en hoeft niet aan de videokaart te liggen. Stresstesten van alle onderdelen is een goede mogelijkheid om te onderzoeken waar het probleem kan liggen. Een echte waterdichte test voor videokaarten is er volgens mij niet.

Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Loopt het spel nog door als het beeld wegvalt?
Als je de monitor uit zet en weer aan, komt het beeld dan terug?
Gebeurt het alleen in-game of ook met gewone desktop programma's?

Ik heb wel eens gezien dat een monitor bij een vreemde refresh rate pas na enige tijd besluit om een "out of range" melding te geven.

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp van mijn broer dat het 1 keer per dag voorkomt, bij het spelen van een spel gebeurd het. Dan krijgt hij melding out of range van de monitor en speelt het geluid e.d. wel door. Aan en uitdoen van de monitor helpt dan niet. Als ik het goed heb komt het alleen bij een spel voor, maar ik bel hem vanmiddag even om het na te vragen.

Als hij dan opstart blijft de melding out of range er staan totdat windows 8 helemaal is opgestart. Het keuze menu van windows (staat ook nog windows xp op) krijgt hij dan niet te zien.

Ik zal in iedergeval dus zo even bellen als hij thuis is van het werk en de refreshrate controleren en vragen of het ook bij desktop programma's voorkomt.
JerX schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:15:
Das dus totaal geen nVidia videokaart :P Tevens kan je toch altijd GPU Drivers updaten op afstand? Om nou meteen ook 3 images terug te zetten lijkt mij ook een beetje te.
Excuus, ik heb hier de bon van de pc niet en door het faillisement van de webshop kan ik ook bepaalde oude orders niet goed inzien.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 13:03 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je broer kan toch even in de safe mode+netwerk opstarten. die resolutie pakt meestel wel

dan kan je het met teamviewer afmaken

Iperf

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat ook de moeite waard is: kijk eens over welke spellen het gaat en of het bij meerdere games zo is of bij een specifieke.

Er zijn gevallen bekend van games die in een .cfg opslaan dat de refresh rate laag moet staan, er zijn zelfs games waarbij het gebruik van een HDMI kabel verschil maakt tov een DVI. Die blijven dan 24hz forceren bijvoorbeeld. CitiesXL heeft dit euvel bij sommige configuraties.

[ Voor 6% gewijzigd door Vayra op 10-09-2013 13:05 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oh 1 spel..

Iperf

• Ploink
Als het een specifiek spel is, dan vermoed ik inderdaad een software probleem. Maar het zou misschien ook kunnen dat de kaart te warm wordt na een tijd intensief spelen.
Als het een temperatuur probleem is, dan merk je dat aan de symptomen. Met een koude start kun je vrij lang spelen tot het mis gaat, maar als je dan snel herstart en verder speelt dan gebeurt het veel sneller omdat ie nog warm is.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij gaat het om star wars the old republic, die speelt hij veel met de tweakers clan hier. Maar hij heeft mijn steam accoun gekregen en daarin zitten meer dan 300 spellen, dus ik moet even navragen wat hij momenteel nu veel speelt.

Later vanmiddag heb ik alle vragen gesteld. Moet even wachten tot hij thuis is van het werk.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou, het heeft even geduurd, broer was ziek geworden.

ik probeer nu op afstand de kabel uit. Heb met teamviewer pc overgenomen en als ik resolutie aanpas verdwijnt bij hem soms het beeld en dan komt het soms opeens weer terug als ik schakel naar een lagere resolutie en net was het 3 minuten weg en kwam het beeld ook opeens weer terug.

dat lijkt me vaag, heel vaag. Een defecte kaart gaat niet opeens weer draaien lijkt mij. Dus ik denk de kabel, dat gaan we dit weekeinde even op afstand proberen uit te zoeken.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2013 17:37 ]

• Ploink
Heb je ook al naar de refresh rates gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels alles bekeken, refresh rate, instellingen. Leek allemaal goed te zijn. Bij het aanpassen van de resolutie ging het beeld weg bij mijn broer, maar ik bleef wel beeld houden op mijn pc. Na een paar minuten had mijn broer weer beeld, heel apart.

Ik moest gelijk denken aan de opmerking van MicGlou van een tijdje terug hier in het topic. Ik heb mijn broer gevraagd bij mijn ouders de dvi kabel van de pc daar te pakken en die te proberen en toen was het opgelost.

Het werkt weer helemaal prima! Erg fijn, ik zit wat druk in de agenda en had niet veel mogelijkheden om een hele dag te gaan autorijden en de pc te proberen te repareren. En aan zoiets kleins had ik niet gedacht zonder de hulp hier.

Inmiddels heb ik ook al voor pa een nieuwe dvi kabel op bol.com besteld zodat die ook weer op de pc kan werken.

Allemaal reuze bedankt!
Pagina: 1