Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:47
Hoi!

Ik zoek een manier om internet te krijgen op het clubgebouw van de lokale scoutingvereniging.
ADSL lukt niet want we zitten te ver van de wijkcentralen en kabel of glasvezel liggen er niet. Glasvezel is wel laatst aangelegd in zo'n beetje de hele stad, inclusief de woonwijk die nog geen 200 meter verderop ligt.

Dan blijft er nog een optie over, en dat is mobiel internet. Het bereik is (buiten het gebouw) prima, en ik haal op m'n eigen telefoon de max. van mijn eigen abbonement (2MBit op het t-mobile netwerk).

Nu ben ik van plan om een oplossing in elkaar te zetten bestaande uit een Raspberry Pi met een 3g-usb-dongle en uiteraard een wifi-usb-dongle.

De vraag waar ik nu mee zit, is welk abbonement moet ik hiervoor hebben?

Wijzelf* zitten eigenlijk alleen op zaterdag in ons gebouw, dus een maandabbonment is relatief ongunstig voor ons. Bliep heeft een abbonement waar je per dag €1 betaalt wat dus neerkomt op €4 of €5 per maand. Er staat niet heel duidelijk op de site of in de voorwaarden of het toegestaan is om dat te gebruiken in een ander apparaat dan een telefoon. Ik zoek eigenlijk naar een abbonement waar dat wel duidelijk is, maar dat niet zo heel duur is.

Verder ben ik op zoek naar een 3g usb domgle met een externe antenne, zodat ik die buiten (op het dak) kan plaatsen. Ons gebouw bevat namelijk erg veel metaal en op m'n telefoon merk ik een gigantisch verschil tussen binnen en buiten.

* we verhuren het gebouw doordeweeks aan een BSO, maar die hoeven niet op onze kosten te internetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 15:52
Hoe is de relatie met de buren? Anders kan je ook een gedeelte van hun internet kopen en een kabel leggen?

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Mcdeath schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:50:
Hoe is de relatie met de buren? Anders kan je ook een gedeelte van hun internet kopen en een kabel leggen?
De buren (Jeugdland) zitten meer dan 100 meter verderop (dus ethernet gaat niet), en ik weet nieteens of die wel internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:37
Is er ook vrij zicht naar de woonwijk? Je zou bijvoorbeeld ook een wifi brug kunnen maken tussen het scouting gebouw en een woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Dan moet je iemand vinden die in die straat woont en wilt meewerken. Ik denk ook eerlijk gezegd dat we niet afhankelijk willen zijn van een persoon.

Het is opzich wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:52
Breedbandwinkel.nl

UPC zit bij jullie met de kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
TECHcrime schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:17:
Breedbandwinkel.nl

UPC zit bij jullie met de kabel..
Nee.

Als je de startpost had gelezen had je kunnen weten dar er bij ons geen kabel ligt. We zitten een paar honderd meter van een woonwijk vandaan, daarom worden we overgeslagen met kabel en glasvezel.

Voor de duidelijkheid maar ff een Google Maps-linkje:
https://maps.google.nl/maps?q=Scouting+de+Meridiaan&z=16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
P.E.T.E.R. schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:06:
De buren (Jeugdland) zitten meer dan 100 meter verderop (dus ethernet gaat niet), en ik weet nieteens of die wel internet hebben.
Ik zou zeggen vraag het eens. Leg een kabel aan, fix halverwege iets met een switch/versterker weetik wat met een zonnepaneel en accu en je hebt internet.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
Valt met een van die bedrijven op het bedrijventerrein niet iets te regelen. Dat is 400-450 meter zichtafstand.
Anders 150 meter naar een van die woonhuizen.

Ander alternatief is een 3g modem waar meerdere sims in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
jeroen3 schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:25:
Valt met een van die bedrijven op het bedrijventerrein niet iets te regelen. Dat is 400-450 meter zichtafstand.
Anders 150 meter naar een van die woonhuizen.

Ander alternatief is een 3g modem waar meerdere sims in kunnen.
Waarom meerdere sims? Voor de snelheid? Eentje lijkt me genoeg, als we daar 3.6 MBit/s op kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Laatst online: 10:52
Is het niet zo dat als er nog geen kabel ligt, en je wilt het wel (en het is mogelijk volgens de postcodecheck) dat het betreffende bedrijf dan gewoon een kabel ernaartoe trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Misschien handig om te weten waarom je internet wil in een scouting gebouw.

Ik kan namelijk zelf geen reden bedenken om een 3G oplossing aan te gaan leggen. 95% van de scouts heeft waarschijnlijk een smartphone met 3G in zn broekzak zitten. Als je die allemaal op wifi gooit met 1 3G kastje voor internet, dan wordt het internet waarschijnlijk een factor 10 trager dan wanneer ze op hun eigen 3G zaten.
Als je om een of andere reden op een ander apparaat even internet nodig hebt kun je tetheren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
TECHcrime schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:33:
Is het niet zo dat als er nog geen kabel ligt, en je wilt het wel (en het is mogelijk volgens de postcodecheck) dat het betreffende bedrijf dan gewoon een kabel ernaartoe trekt?
Daar vragen ze honderden of duizenden euro's voor. Dat valt met afstand buiten elk budget wat we hebben.
RocketKoen schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:34:
Misschien handig om te weten waarom je internet wil in een scouting gebouw.

Ik kan namelijk zelf geen reden bedenken om een 3G oplossing aan te gaan leggen. 95% van de scouts heeft waarschijnlijk een smartphone met 3G in zn broekzak zitten. Als je die allemaal op wifi gooit met 1 3G kastje voor internet, dan wordt het internet waarschijnlijk een factor 10 trager dan wanneer ze op hun eigen 3G zaten.
Als je om een of andere reden op een ander apparaat even internet nodig hebt kun je tetheren.
Het gaat niet om onze jeugdleden met smartphones, het gaat juist om leiding met laptops die we willen gebruiken tijdens opkomsten. Bijvoorbeeld iScout, een wedstrijd waarbij je foto's moet inleveren. Hier hebben we een enorm nadeel gehad omdat we niet vanaf ons clubgebouw konden meespelen (waar alle materialen liggen) en veel andere verenigingen wel. Denk ook aan IRC'en tijdens de JOTI of simpelweg je email checken tijdens de groepsraad.

Tetheren via een smartphone is lastig omdat dat zo'n beetje je hele accu leegtrekt en lang niet alle leiding weet hoe dat werkt en/of een ongeschikt abbonement hebben.
Ook is het bereik binnen ons gebouw best slecht, en je telefoon buiten leggen om binnen op je laptop te werken is niet mijn favoriete oplossing. (vandaar dat een externe antenne voor een 3g-dongle belnagrijk is, want ik wil de antenne op het dak kunnen zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
P.E.T.E.R. schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:43:
[...]

Daar vragen ze honderden of duizenden euro's voor. Dat valt met afstand buiten elk budget wat we hebben.

[...]

Het gaat niet om onze jeugdleden met smartphones, het gaat juist om leiding met laptops die we willen gebruiken tijdens opkomsten. Bijvoorbeeld iScout, een wedstrijd waarbij je foto's moet inleveren. Hier hebben we een enorm nadeel gehad omdat we niet vanaf ons clubgebouw konden meespelen (waar alle materialen liggen) en veel andere verenigingen wel. Denk ook aan IRC'en tijdens de JOTI of simpelweg je email checken tijdens de groepsraad.

Tetheren via een smartphone is lastig omdat dat zo'n beetje je hele accu leegtrekt en lang niet alle leiding weet hoe dat werkt en/of een ongeschikt abbonement hebben.
Ook is het bereik binnen ons gebouw best slecht, en je telefoon buiten leggen om binnen op je laptop te werken is niet mijn favoriete oplossing. (vandaar dat een externe antenne voor een 3g-dongle belnagrijk is, want ik wil de antenne op het dak kunnen zetten).
In dat geval:
KPN heeft 4G dekking op jullie lokatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 20:20
P.E.T.E.R. schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:34:
ADSL lukt niet want we zitten te ver van de wijkcentralen
Huh?
Op de door u opgegeven postcode 1335LZ en huisnummer 15 zijn de volgende diensten over ons netwerk beschikbaar:
Dienst Omschrijving Snelheid (max.)
ADSL BBned ATM DSL 512kb/512kb
ADSL2+ BBned ATM DSL 4Mb/1Mb
SDSL BBned ATM DSL 512kb/512kb
B-SDSL BBned ATM DSL (IMA/4WIRE) 2Mb/2Mb
ADSL2+ BBned Ethernet DSL 512kb/512kb
ADSL2+M BBned Ethernet DSL 512kb/512kb
B-SDSL.bis BBned Ethernet DSL 2Mb/2Mb
Wijkcentrale
Naam:Almere-Buiten West
Code:Alr-Bw
Afstand:± 5279 meter
Misschien niet snel, maar 4mbit is mogelijk dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 08-09-2013 14:58 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PdC

Oudere 3G USM modems (zoals de Huawei E173) hebben een aansluiting voor een antenne. Daar kun je dus een externe antenne op aansluiten. Is wel lastig om dit goed en zonder verlies voor elkaar te krijgen. Vanaf de buitenantenne moet je met een goede kabel tot vlak bij de modem gaan; daar koppelen naar een dun kabeltje met daaraan de juiste connector (in dit geval een CRC-9)

Ik heb nog wel een E173 liggen, mag je zo hebben. PB me even in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Groentenboer schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:58:
[...]

Huh?

[...]
Misschien niet snel, maar 4mbit is mogelijk dus :)
Er is aan ons bestuur gemeld dat ze niet kunnen garanderen dat de verbinding stabiel is. Als het stabiel is zullen we ongetwijfeld 4 mbit/s halen, maar als de verbinding er elk uur uit ligt is het eigenlijk geen optie. Mobiel internet is potentieel sneller.

Ik vind het heel fijn dat jullie met allerlei alternatieven komen en alles, maar eigenlijk is er al besloten om voor mobiel internet te kiezen. De oorspronkelijke vraag was dan ook welk abonnement het beste geschikt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:26
Kan je ADSL niet een maand proberen? Tegenwoordig zijn dat bijna allemaal maand contracten.
Als het dan niet goed genoeg werkt kan je altijd nog kijken naar mobiel internet lijkt mij?

[ Voor 3% gewijzigd door xares op 08-09-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Laatst online: 11:02
P.E.T.E.R. schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:06:
[...]

Hoezo gaat dat niet? Ook wij (scouting) hebben geen internet, maar als we het nodig hebben leggen we een kabeltje naar een buurscouting 125 meter verderop en hebben we zonder problemen/versterker prima 8MBit internet. Je zou het kunnen vragen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
xares schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:40:
Kan je ADSL niet een maand proberen? Tegenwoordig zijn dat bijna allemaal maand contracten.
Als het dan niet goed genoeg werkt kan je altijd nog kijken naar mobiel internet lijkt mij?
Het bestuur van de vereniging heeft al besloten dat ADSL niet mogelijk is. Ikzelf kwam daarna met het idee van mobiel internet, en ze hebben mij gevraagd om dat verder uit te zoeken. Dus het heeft weinig zin als ik nu aankom met 'probeer ADSL eens'.
MaZeLe schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:41:
[...]

Hoezo gaat dat niet? Ook wij (scouting) hebben geen internet, maar als we het nodig hebben leggen we een kabeltje naar een buurscouting 125 meter verderop en hebben we zonder problemen/versterker prima 8MBit internet. Je zou het kunnen vragen :)?
Ten eerste, we weten helemaal niet of Jeugdland internet heeft. Ikzelf denk eerlijk gezegd van niet. Als ze dat wel zouden hebben zitten we met het probleem dat het waarschijnlijk eerder 200 meter zal zijn. Ethernet over koper kan maximaal 100 meter zijn. Dat je 125 meter haalt is leuk, maar 200 meter is te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:16
P.E.T.E.R. schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:45:
Het bestuur van de vereniging heeft al besloten dat ADSL niet mogelijk is. Ikzelf kwam daarna met het idee van mobiel internet, en ze hebben mij gevraagd om dat verder uit te zoeken. Dus het heeft weinig zin als ik nu aankom met 'probeer ADSL eens'.
Aangeven dat mobiel internet hem niet gaat worden vanwege de stabiliteit is geen optie? Er is gevraagd om iets te onderzoeken. Dan kan je ook terugmelden dat dat niet kan. Ik verwacht dat een 3g verbinding sowieso instabieler is dan een ADSL verbinding. Als ik zou moeten kiezen tussen een 2mbit 3g verbinding of een 4mbit (mogelijk onstabiele) adsl verbinding dan zou ik direct voor ADSL gaan.

Als aangegeven word dat 4mbit mogelijk instabiel is (vanwege de hoge packetloss op die afstand) heb je grote kans dat je 3mbit weer wel kan halen. Kies dan in ieder geval voor een provider die je vrij laat in de modemkeuze dan kun je ook naar hartelust je intrain snelheden tweaken.
P.E.T.E.R. schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:45:
Ten eerste, we weten helemaal niet of Jeugdland internet heeft. Ikzelf denk eerlijk gezegd van niet. Als ze dat wel zouden hebben zitten we met het probleem dat het waarschijnlijk eerder 200 meter zal zijn. Ethernet over koper kan maximaal 100 meter zijn. Dat je 125 meter haalt is leuk, maar 200 meter is te veel.
Meten is weten. Je bent nu aan het gokken. 125 meter met degelijke bekabeling ga je wel redden. Moet je alleen een paar scouts charteren om het zooitje in te graven.

Ik krijg een heel hoog oogkleppen idee van je terug. Als je hier puur bent om om abbo's te vergelijken zijn daar tig vergelijkingssites voor te vinden. Maar idee ander idee dat word aangedragen schiet je af met, naar mijn idee, rare argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Craven schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:55:
[...]

Aangeven dat mobiel internet hem niet gaat worden vanwege de stabiliteit is geen optie? Er is gevraagd om iets te onderzoeken. Dan kan je ook terugmelden dat dat niet kan. Ik verwacht dat een 3g verbinding sowieso instabieler is dan een ADSL verbinding. Als ik zou moeten kiezen tussen een 2mbit 3g verbinding of een 4mbit (mogelijk onstabiele) adsl verbinding dan zou ik direct voor ADSL gaan.

Als aangegeven word dat 4mbit mogelijk instabiel is (vanwege de hoge packetloss op die afstand) heb je grote kans dat je 3mbit weer wel kan halen. Kies dan in ieder geval voor een provider die je vrij laat in de modemkeuze dan kun je ook naar hartelust je intrain snelheden tweaken.

[...]

Meten is weten. Je bent nu aan het gokken. 125 meter met degelijke bekabeling ga je wel redden. Moet je alleen een paar scouts charteren om het zooitje in te graven.

Ik krijg een heel hoog oogkleppen idee van je terug. Als je hier puur bent om om abbo's te vergelijken zijn daar tig vergelijkingssites voor te vinden. Maar idee ander idee dat word aangedragen schiet je af met, naar mijn idee, rare argumenten.
Ik heb de route van de kabel uitgetekend op een kaart. Ik kom uit op 18 meter, en dat is nog zonder het deel dat in de gebouwen zelf loopt. 200 meter is niet zomaar een gok. Ik ben het helemaal met je eens dat ADSL een optie zou zijn, maar het bestuur (waar ik geen onderdeel van ben) heeft inderdaad flinke oogkleppen (en nul komma nul kennis van dit soort zaken). Het probleem is wel dat als de helpdesk van KPN zegt dat het niet kan, en ik zeg dat het wel kan, dat ze mij dan niet snel zullen geloven.

En op vergelijkingssites kan ik niet terugvinden hoe het zit met de voorwaarden, en wat interessant is als je maar een dag per week wilt betalen. Tot nu toe is Bliep de enige mobiele provider die ik ken en deze mogelijkheid lijkt te hebben. Helaas met een beperkte snelheid - ik zat te hopen op een vergelijkbare aanbieding die 7.2 of 14.4 mbit is, en dan mag het best meer dan €1 per dag zijn. Dat is waar mijn vraag over ging.
Pagina: 1