Aanleggen netwerk bedrijfsgebouw met appartement

Pagina: 1
Acties:

• ShApeBE
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-12 16:05
Hallo,

Graag had ik wat hulp gekregen voor het aanleggen van ons netwerk in het atelier.
De kabels komen binnen aan de teller wand waar nu ook (voorlopig)? een switch en een router hangt.
Van hieruit dienen er verbindingen gelegd te worden naar het bureau en naar het appartement.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/4gp1eq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/29z1uli.jpg
Bestaande situatie

Alle verbindingen utp en coax dienen nog gelegd te worden naar de bureau en het appartement. Voorlopig is alle bekabeling op die 2 plaatsen in orde en deze worden elk in zijn eigen bergruimte verzameld.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/othlbm.jpg
Berging bureau

Aangezien we hier bij telenet zitten (belgië), weet ik ondertussen dat er normaal gezien tussen iedere digicorder een rechtstreeks verbinding moet zitten naar de telenet router (al dan niet met een switch ertussen)
De coax lopen ook best rechtstreeks van de NIU naar de tv aansluiting om een zo goed mogelijke verbinding te maken.

Nu heb ik een schema proberen maken, met mij beperkte kennis van netwerken en dergelijke om een zo goed mogelijke oplossing te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/ing5ti.jpg

Zoals je kunt zien heb ik voorlopig op de bestaande situatie verder gewerkt. Al denk ik dat het beter is om router 1 te verplaatsen naar de berging in de bureau om daar een betere draadloze verbinding te krijgen.

Nu had ik nog enkele belangrijke vragen:
1) Kan ik twee aparte netwerken aanleggen? één in de bureau en één in het appartement en toch van in het appartement aan de bestanden van het bureau netwerk geraken en omgekeerd? (wel met een wachtwoord uiteraard)

2) Liggen mijn verbindingen tussen de digicorders en switch op de juiste plaats?

3) Cat 6 of cat6a? aangezien de lengte tussen atelier en appartement reeds 35m bedraagt zou ik dan niet beter rechtsstreeks voor cat6a gaan? Om zo toch een beetje future proof te zijn.

4) Aangezien ik van plan ben in beide bergingen een nas plaatsen mag ik deze op beide plaatsen in de berging plaatsen? Of moeten deze rechtstreeks aan een draadloze router hangen?
De routers zou ik ook in de bergingen plaatsen.

5) Aansluitend op vraag 4, dien ik de nas met de router te verbinden of mag dit naar de switch, ze zullen alletwee normaal gezien in dezelfde ruimte staan.

6) Dien ik een versterker achter de NIU te plaatsen voor de coax naar het appartement of zal het signaal sowieso sterk genoeg zijn?

7) Zou ik in beide bergingen een patchkast plaatsen of kan ik deze ook netjes genoeg rechtstreeks op de switch aansluiten?

Graag had ik dus wat feedback gekregen over deze situatie en waardoor ik de beste oplossing kan kiezen

Steam: ShApeBE

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
1. hangt er vanaf hoe je de scheiding wilt opzetten. Het spreekt zich namelijk een beetje tegen zoals je het hebt neergezet. Je creëert of een scheiding of niet, uiteraard kan je natuurlijk wel bepaalde routes toestaan binnen die scheiding.
Indien je een echte scheiding tussen de netwerken wilt hebben maar toch bij bepaalde bestanden wilt kunnen binnen beide netwerken zal je dus 1 centrale opslag moeten creëren welke toegankelijk is voor beide netwerken of in ieder netwerk een eigen opslag welke toegankelijk (d.m.v. een route) is voor beide netwerken.
Ik denk dat het makkelijkste is om 1 centrale opslag te gebruiken welke je aan de hand van een wachtwoord een directory kan afschermen.
Je zou dan bijv. naar een Microtik router kunnen kijken welke deze configuratie kan routeren.
Bijv.
VLAN10 = Bureau
VLAN20 = Apartement
VLAN30 = Storage/NAS
Je kan dan d.m.v. de VLAN's een aantal routes maken, VLAN10 mag toegang tot VLAN30 maar niet tot VLAN20 en VLAN20 mag toegang tot VLAN30 maar niet tot VLAN10
D.m.v. wachtwoorden op bepaalde shares kan je dan je prive netwerk afschermen van je bureau omgeving en andersom natuurlijk met een ander wachtwoord kan je je bureau omgeving afschermen van je prive omgeving.
De share omgeving is op deze manier wel een compromis om tot de gewenste situatie te komen. Het mooiste is als je een domein situatie creëert welke de rechten beheerd en toegang verleent van de shares.

2. Hangt er helemaal van af hoe de digitale kasten aan het modem dienen te worden aangesloten, zover is bekent ben met dit soort technieken is er namelijk een aparte aansluiting aanwezig op het modem waarop de digitale kasten aangesloten dienen te worden.
Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden om dit via een VLAN over de bestaande/nog aan te legen LAN kabels heen kan, maar dit is een compromis. Het nadeel is hiervan dat er bandbreedte verloren gaat hierdoor voor je normale netwerkactiviteiten waardoor je bijv. problemen kan krijgen met trage bestandsoverdracht of een schokkend beeld op de tv.

3. Een goede CAT5E kabel zou al voldoende moeten zijn om de verbindingen van 1gbit over 100M te kunnen maken, de afstanden waar jij het in je schema over hebt zou dus al over CAT5E mogelijk zijn. Je kan natuurlijk een betere kabel gebruiken voor de verbindingen. CAT6A is geschikt voor 10Gbit verbindingen. Het is dus aan jezelf welke kabel je hiervoor wilt gaan gebruiken, houd alleen rekening mee dat goedkopere kabels meestal duurkoop zijn aangezien deze niet volgens de specificaties zijn gemaakt.
Ik verwijs je daarom naar het slechte CAT5E topic wat hier ook op het forum loopt.

4.Hangt er helemaal vanaf hoe je punt 1 gaat oplossen. Natuurlijk kan je de NAS aansluiten op een poort van de draadloze routers maar ik begrijp alleen niet waarom je daar draadloze routers voor wilt gaan gebruiken. Zelf zou ik een accesspoint pakken aangezien je in je schema aangeeft dat er verder niets wordt aangesloten achter de router. Als je de routers al hebt dan kan ik het begrijpen al zou ik dan wel de DCHP server uit zetten en niet de WAN poort maar de LAN poort aansluiten op het netwerk, zo houd je "makkelijk" toegang tot je netwerk(en)

5.Dit maakt niet uit als je mijn beschreven manier hanteert, de switch poorten zijn zo gemaakt dat ze dan als een "domme" switch reageren en dus als verlenging van je andere switch werken. In het geval dat je dus de routers nog niet hebt en nog moet aanschaffen zou ik dus een tweetal accesspoints pakken dat scheelt je geld ;)

6. Als ik het aantal tv's tel in je schema zal je net uit moeten komen, echter heeft de NIU (zover ik om het inet heb gezien) een ingebouwde versterker welke verschillende uitgang vermogens heeft per aansluiting.
Het zal dus even uitproberen worden of dit zo gaat werken voor je.
Het mooiste is om een ster opstelling te hebben 1 ingang 4 uitgangen. Dit is alleen niet altijd mogelijk omdat niet elke kabel evenveel vermogen nodig heeft om het signaal goed door te geven. Wat je zal merken dat als je te veel vermogen op een tv zet dat er dan witte stipjes willen ontstaan in het beeld, maar dat bijv. een andere tv met veel meer kabel er tussen goed beeld heeft. Je zal dan de merken als je het vermogen terug schroeft de tv met meer kabel er tussen slecht beeld heeft en de tv die dichterbij staat goed beeld heeft. Het blijft een beetje proberen met kabelverschillen. Gelukkig zijn de verschillen bij jou niet zo groot waardoor je mogelijk de tv in je bureau op een uitgang kan zetten en de andere tv's d.m.v. een coax splitter (wel een met f-pluggen) op een zwaarder versterkte uitgang kan zetten. Het is dan uitproberen welke vermogen je op welke groep moet zetten.

7. Hangt er helemaal van af wat je er voor wilt uitgeven. Rechtstreeks werkt maar aangezien het een zakelijke omgeving lijkt zou ik met patch aansluitingen gaan werken

Een lang verhaal en hopelijk heb je er wat aan ;)

• ShApeBE
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-12 16:05
1) Dit lijkt mij een goeie oplossing, is dit vrij eenvoudig in te stellen of hoef je hiervoor een echte ICTer zijn?

2) Uit de modem van telenet zit slechts één netwerkaansluiting, deze loopt naar de switch, hieraan hangt de digicorder maar ook de router, ik neem aan dat je je digicorder nooit in een router mag steken maar wel in een reeks van switches?

3) ik zou gewoon cat6A kabel leggen om afstanden van 10gbit te kunnen verkrijgen, indien ik cat6 zou gebruiken ben ik er niet zeker van dat ik van de volle snelheid gebruik zal kunnen maken, omdat de afstand groter kan zijn dan dat ik hier vermeld. En inderdaad cat5e is voor nu voldoende maar wie zegt dat dat binnen 10 jaar nog zo zal zijn, vandaar mijn keuze voor CAT6A.

4) Hier heb ik inderdaad wat misse woordenschat gebruikt, zoals ik nu uit jouw post kan afleiden maak ik één netwerk met 3 verschillende groepen, maar heb ik inderdaad twee acces points nodig (bureau en appartement). Worden er momenteel nog acces points gebruikt? Ik dacht dat de meesten inderdaad DCHP uit zetten in hun router waardoor deze als acces point werkt.

5) De router en switch zijn nog 100mbit dus deze dienen nog vervangen te worden, de switch is van telenet zelf, de router hebben we gekregen. Dus alles dient nog aangekocht te worden, daarom dat ik hier achter uitleg vraag zodat ik zeker geen miskoop doe.

6) De NIU heeft 4 aansluitingen ( 2 x +4db , 2x +0db), dus vraag ik mij af of deze sterk genoeg zullen zijn. Ik zal waarschijnlijk een +4db gebruiken om de 20m te overbruggen naar de bureau, en dan rest nog de vraag hoek ik de +-35m overbrug naar het appartement en of deze versterk aan de NIU, en dan pas later splits in het appartement zelf. Waarschijnlijk zal ik dit moeten uitzoeken met trial & error ?

Het was inderdaad een lang verhaal, maar ik ben al heel wat wijzer, dus dank u!

Steam: ShApeBE

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
1. Met de documentatie welke Microtik levert zou het mogelijk moeten zijn (heb er zelf nog geen ervaring mee). Het is even een uitzoekklusje hoe je de routes moet instellen binnen de VLAN's.

2. Je digitale kasten moet je inderdaad niet achter een router stoppen al kan dit in sommige situaties wel.
Voor je digitale kasten zou ik een aparte netwerkkabel neer leggen. Via een switch kan je dan meerdere boxen aansluiten. In je schema gaf je aan dat er 2 digitale kasten aangesloten moeten worden, daarom zou ik voor die 2 kasten een aparte kabel neer leggen (naast de kabel voor je netwerk) en die rechtstreeks aansluiten op de switch welke aan het modem hangt. Voor deze kabel kan je gewoon CAT5E pakken.

4. Wordt inderdaad vaak gedaan, maar dan meer omdat ze al een router hebben liggen. Als je toch moet gaan aanschaffen dan kan je net zo goed een accesspoint pakken. Scheelt meestal ongeveer de helft

5. Bij de meeste internet verbindingen is een 100mbit switch achter het modem voldoende. Waarom dan toch een sneller exemplaar, verbindingen tussen een of meerdere computers kunnen meer verwerken. Als je een 100mbit exemplaar er tussen zet dan zou dit de snelheid beperken. Door de situatie zoals die nu aangesloten zit is het niet verplicht om deze te vervangen. Een 100mbit switch is daar voldoende.
Voor de rest van het netwerk zou ik wel een 1Gbit exemplaar pakken.

6. Komt het wel op neer, bij een goede kwaliteit aan kabel en aansluitmateriaal zal het goed te doen moeten zijn. Denk bijv. aan Hirshmann, dit merk levert kwalitatief goed materiaal om tot een goede tv verbinding te komen.

Een ander punt waar je misschien nog niet aan hebt gedacht of wel is als je met netwerkbekabeling aan de gang gaat om dan gelijk te kijken naar de telefoonverbindingen. Deze bekabeling kan je makkelijk mee trekken als je toch netwerkkabels neerlegt.