Ubuntu dual monitor setup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een vervanger van Unity. Vooral omdat een dual monitor setup met Unity waardeloos is. Ik heb een tijdlang cinnamon bovenop mijn 12.04 gehad maar dat was een beetje buggy en na uitkomen van 12.10 (ik wilde niet upgraden) werkte het helemaal niet meer. Cinnamon is dus geen optie.

Nu zag ik in het 'Post hier je Non-Windows screenshots' topic deze post:
blouweKip schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:26:
Nog even wat meer gnome propaganda :P

[afbeelding]

Gtk-theme: gnome-cupertino, Icons: Faenza, Mutter: MediterraneanWhite
wallpaper: Deviantart
En dacht ik yes!

En dan nu mijn vragen:
- Als ik gnome installeer werkt dat een beetje probleemloos?
- Werkt de dual monitor setup in gnome goed? Of misschien een alternatief?

Disclaimer: Ik weet dat als je op T een vraag stelt dat de eerste wedervraag is 'Heb je al gegoogled?'. Het antwoord is ja, maar dan krijg je alleen antwoord op de vraag of het technisch mogelijk is. Ik wil weten of het ook prettig werkt.

Extra info, wat is irritant aan Unity:
- Sowieso het kleurenpallet.
- Bij dual monitor heb je alles dubbel, ook die lelijke balk links met alle programma's.
- Als je op het ene scherm bezig bent dan werkt full screen op het andere scherm niet meer.
- Dat de menu balk altijd boven aan zit.
- Er zit een 'aarzeling' als je de muis van het ene scherm naar het andere beweet. Sowieso irritant en als je een window wilt verschuiven extra irritant.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je vasthouden aan Ubuntu als je het vervolgens toch half wilt verbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Met Cheatah.

Probeer KDE eens, werkt bijzonder prettig voor Dual monitor naar mijn ervaring

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cheatah, Wolfboy:
Ik snap jullie reactie niet. Hij gaat niet de helft verbouwen, hij wil alleen van Unity af en naar plain Gnome.

@TS:
Elke DE heeft z'n eigen 'feel' voor het instellen van dual screen en bij de meeste wordt vereist dat je de open source video driver gebruikt. Het is dus handig als je verteld welke videokaart je hebt en welke driver je daarbij gebruikt.
Ik heb dual screen met de ATi en nVidia gesloten drivers via xorg.conf ingesteld en werkt prima. Heb je een PC of laptop?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
bedankt alvast :)
Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:00:
Waarom wil je vasthouden aan Ubuntu als je het vervolgens toch half wilt verbouwen?
vanwege de combinatie van veiligheid en luiheid waar Ubuntu hoog scoort
veiligheid = zeer regelmatig (veiligheids) updates
luiheid = ik heb geen zin (meer) om uren te moeten zoeken naar oplossingen, voordeel van Ubuntu is dat 'out of the box' eigenlijk alles gewoon direct werkt
Wolfboy schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:04:
Met Cheatah.

Probeer KDE eens, werkt bijzonder prettig voor Dual monitor naar mijn ervaring
persoonlijk voorkeur; vroeger met SuSe/KDE gewerkt en daarna overgestapt op Ubuntu/Gnome
laatst nog eens een Live/VM instantie van Suse bekeken maar kon er niet warm van worden
Hero of Time schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:56:
Elke DE heeft z'n eigen 'feel' voor het instellen van dual screen en bij de meeste wordt vereist dat je de open source video driver gebruikt. Het is dus handig als je verteld welke videokaart je hebt en welke driver je daarbij gebruikt.
Ik heb dual screen met de ATi en nVidia gesloten drivers via xorg.conf ingesteld en werkt prima. Heb je een PC of laptop?
video driver is geen probleem; de AMD Catalyst die ik gebruik werkt erg goed, zeg maar probleemloos
dus daar wil ik niet vanaf stappen (ook ivm hardware acceleratie)
waar het mij om gaat is de functionaliteit in Unity/Gnome zelf

het is een PC, geen laptop

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
En dan nu mijn vragen:
- Als ik gnome installeer werkt dat een beetje probleemloos?
- Werkt de dual monitor setup in gnome goed? Of misschien een alternatief?
Ik heb zowel in gnome als kde geen problemen met dual monitor setup, enige wat soms lastig kan aanvoelen is als je hot corners voor acties gebruikt.

Overigens kun je ook wat aan die problemen in unity doen (als deze informatie nog juist is)

http://askubuntu.com/ques...er-on-a-dual-screen-setup

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hero of Time schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:56:
@Cheatah, Wolfboy:
Ik snap jullie reactie niet. Hij gaat niet de helft verbouwen, hij wil alleen van Unity af en naar plain Gnome.
Mijn punt is meer, waarom Ubuntu gebruiken waar Unity in zit als je Ubuntu Gnome hebt die default al Gnome draait.

Of Xubuntu/Kubuntu/Lubuntu/etc.

Uit mijn ervaring scheelt dat een lading nutteloze dependencies en conflicten met software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wolfboy schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:12:
[...]
Mijn punt is meer, waarom Ubuntu gebruiken waar Unity in zit als je Ubuntu Gnome hebt die default al Gnome draait.

Uit mijn ervaring scheelt dat een lading nutteloze dependencies en conflicten met software.
Dat zal z'n doel ook zijn denk ik.
Vishari Beduk schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:42:

[...]

video driver is geen probleem; de AMD Catalyst die ik gebruik werkt erg goed, zeg maar probleemloos
dus daar wil ik niet vanaf stappen (ook ivm hardware acceleratie)
waar het mij om gaat is de functionaliteit in Unity/Gnome zelf

het is een PC, geen laptop
Daar zit je probleem dan ook. Mijn ervaring is dat de ingebouwde monitor instellingen van de DE niet 100% werken met de gesloten drivers en je dit dan via hun config tool moet doen, amdcccle in jouw geval. Die config kan je dan opslaan naar een xorg.conf en zodoende heb je een degelijke dual monitor setup. Het laten instellen per user heb ik wat minder goede ervaringen mee, dat gaat niet altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
hele interessante link _/-\o_
hier wordt eigenlijk alles uitgelegd waar ik naar op zoek was
[...]

ik neem je advies over en ga vanavond proberen deze te installeren
http://cdimage.ubuntu.com...e/releases/13.04/release/
Hero of Time schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:08:
[...]
Daar zit je probleem dan ook. Mijn ervaring is dat de ingebouwde monitor instellingen van de DE niet 100% werken met de gesloten drivers en je dit dan via hun config tool moet doen, amdcccle in jouw geval. Die config kan je dan opslaan naar een xorg.conf en zodoende heb je een degelijke dual monitor setup. Het laten instellen per user heb ik wat minder goede ervaringen mee, dat gaat niet altijd goed.
OK, ik houd dit in mijn achterhoofd als er na install nog problemen zijn

bedankt

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

[...]

Jij doet ook steeds een herinstallatie als je een nieuw stukje software installeert of een config veranderd? Vast niet want dat is zoveel werk en ook zeker niet de slimste aanpak. Als je een reeds bestaand systeem hebt met allerlei configs dan breidt je dat uit en ga je dat niet opnieuw installeren. Mocht er iets mis mee zijn dan is dat weer wel een mooie aangelegenheid om zo'n herinstallatie te doen en uiteraard pak je dan wel de juiste Ubuntu variant.
Bij Linux en wat andere systemen is dit een mogelijkheid door de modulaire aanpak. Ander voordeel is dat je in de tussentijd mooi kunt testen. Bevalt het dan mik je de oude eraf, bevalt het niet dan mik je het nieuwe eraf. Zo'n distro biedt je een mooie basis maar uiteindelijk ben jij als gebruiker degene die de eindregie heeft. Uiteraard zou je dit ook in een vm kunnen doen en zo zullen er nog wel wat meer mogelijkheden zijn (mocht je een andere distro willen proberen dan is dit ook wel een goede manier om dat te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ppl schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:16:
[...]

Jij doet ook steeds een herinstallatie als je een nieuw stukje software installeert of een config veranderd? Vast niet want dat is zoveel werk en ook zeker niet de slimste aanpak. Als je een reeds bestaand systeem hebt met allerlei configs dan breidt je dat uit en ga je dat niet opnieuw installeren. Mocht er iets mis mee zijn dan is dat weer wel een mooie aangelegenheid om zo'n herinstallatie te doen en uiteraard pak je dan wel de juiste Ubuntu variant.
Bij Linux en wat andere systemen is dit een mogelijkheid door de modulaire aanpak. Ander voordeel is dat je in de tussentijd mooi kunt testen. Bevalt het dan mik je de oude eraf, bevalt het niet dan mik je het nieuwe eraf. Zo'n distro biedt je een mooie basis maar uiteindelijk ben jij als gebruiker degene die de eindregie heeft. Uiteraard zou je dit ook in een vm kunnen doen en zo zullen er nog wel wat meer mogelijkheden zijn (mocht je een andere distro willen proberen dan is dit ook wel een goede manier om dat te doen)
Tuurlijk is het mooi dat Linux zo modulair is. Maar zit jij te wachten op een systeem dat 200+ packages achter laat die je niet nodig hebt? Je kan prima Unity verwijderen, maar er blijft veel te veel achter dan wanneer je direct plain Gnome installeert. Of in jouw geval van task-unity-desktop (of task-ubuntu-desktop, weet even niet hoe ze 't noemen) naar task-gnome-desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ppl schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:16:
[...]

In principe doe ik bijna nooit reinstalls maar als ik dat wel doe dan kopieer ik altijd het grootste gedeelte van de configuratie over. Het overzetten van configs van 1 installatie naar een andere is vrij triviaal en met "dpkg --get-selections" kan je een lijst van geinstalleerde software krijgen zodat je ook die over kunt zetten.
Precies. Een andere distro is een geweldige test van kijken of het kan werken zoals je het wilt, werkt het dan goed dan kan je proberen die config over te zetten naar je huidige installatie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb hier geen problemen met andere DE's als LXDE XFCE, Gnome of KDE met triple-monitor.
Behalve LXDE misschien, die heeft geen monitor-out voor de menubalk, althans niet via GUI misschien wel op een andere manier. Je kan wel de positie handmatig een beetje instellen dus zelfs dat is wel mogelijk.
Unity op zich ook niet, behalve dan drie dezelfde balken bovenaan inderdaad, dat is nergens voor nodig, zal vast wel uit kunnen misschien.
Wel ben ik nu dol-enthousiast over Gnome, ik weet niet waarom maar het werkt echt lekker, en het ziet er mooi uit.
Maar na een weekje ben ik het misschien al weer beu, maar dat zien we dan wel. :P
Wat wel handig is onder Gnome, is een scriptje maken met het xrandr command om de linker en rechter monitor 1 pixel naar beneden te schuiven ten opzichte van de middelste monitor, zo kan ik makkelijker zonder klikken activiteiten openen door mijn muis over de bovenste rand naar links te bewegen zonder dat hij naar de linker monitor kan springen.Ok dit werkt wel maar heeft als nadeel dat je vensters niet meer helemaal maximaliseren. Edit2: ok het werkt wel met een veelvoud aan pixels zoals 50 niet met 1 pixel. :)

Maar zou zeggen, installeer ze allemaal en probeer ze gewoon, je kan ze er altijd weer af gooien als je even copy-paste de pakketten die hij installeert.

Edit:
Er zit een 'aarzeling' als je de muis van het ene scherm naar het andere beweet. Sowieso irritant en als je een window wilt verschuiven extra irritant.
Kan je uit zetten, sticky-randen heet dat ofzo in systeeminstellingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Soldaatje op 09-09-2013 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
inmiddels mijn 12.10 systeem geupgrade naar gnome en ik sta verbaasd hoe goed alles werkt; echt een hele grote verbetering t.o.v. Unity :)
wat een verademing, als ik dit geweten had |:(

nu mijn 12.04 systeem upgraden

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
Vishari Beduk schreef op zondag 08 september 2013 @ 11:42:

Extra info, wat is irritant aan Unity:
- Sowieso het kleurenpallet.
- Bij dual monitor heb je alles dubbel, ook die lelijke balk links met alle programma's.
- Als je op het ene scherm bezig bent dan werkt full screen op het andere scherm niet meer.
- Dat de menu balk altijd boven aan zit.
- Er zit een 'aarzeling' als je de muis van het ene scherm naar het andere beweet. Sowieso irritant en als je een window wilt verschuiven extra irritant.
Ik zou eens naar de systeeminstellingen kijken dan als ik jou was, want alles wat je hier noemt kun je gewoon zelf instellen.
Ik vind Unity juist geniaal werken met dual-monitor setup. Vind het juist heel prettig op beide schermen een dock te hebben, die ook nog eens heel duidelijk laat zien welke schermen er open staan op dat scherm en op andere schermen.
Bij mij werkt full-screen trouwens wel gewoon terwijl ik op een ander scherm nog wat aan het doen ben.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 13-09-2013 12:28 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hero of Time schreef op maandag 09 september 2013 @ 00:18:
[...]

Tuurlijk is het mooi dat Linux zo modulair is. Maar zit jij te wachten op een systeem dat 200+ packages achter laat die je niet nodig hebt? Je kan prima Unity verwijderen, maar er blijft veel te veel achter dan wanneer je direct plain Gnome installeert. Of in jouw geval van task-unity-desktop (of task-ubuntu-desktop, weet even niet hoe ze 't noemen) naar task-gnome-desktop.
Daarom staat er in de reactie die je citeert ook het volgende:
Mocht er iets mis mee zijn dan is dat weer wel een mooie aangelegenheid om zo'n herinstallatie te doen en uiteraard pak je dan wel de juiste Ubuntu variant.
Ik ga echt niet voor ieder wissewasje de hele zut overhoop halen, dat doe ik alleen wanneer dat echt nodig is. Als de boel niet echt lekker meer draait dan begin ik pas aan een herinstallatie te denken. Daarbij kijk ik wel kritisch naar wat ik op mijn systeem heb staan en wat op de nieuwe installatie nog wenselijk is (aka een herinstallatie gebruiken als goed excuus om ook eens op te ruimen). Een herinstallatie betekent dat je daar toch weer aardig wat tijd aan het spenderen bent en daar heeft bijna niemand zin in (je bent al gauw een dag of 2 kwijt). Met scripting, preseeding, puppet/chef/etc. kun je veel. Vooral leuk als je vaak en/of veel machines moet (her)installeren. Wellicht leuk voor in de toekomst.

Een complete reinstall omdat iemand een andere windowmanager wil is overtrokken. Dan kun je beter het gebruik van een vm aanraden zodat je naar hartelust kunt testen zonder je werksysteem in puin te helpen. Het gaat erom dat je nadenkt over wat je aan het doen bent en dat gebeurde hier niet. Dat is het uiteindelijke moraal van het hele verhaal. Want zeg nou zelf, dit was van het niveau "format c".

In ieder geval leuk om te lezen dat Gnome de TS bevalt.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
ppl schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 01:23:
In ieder geval leuk om te lezen dat Gnome de TS bevalt.
ja, gnome werkt over het algemeen prettiger dan unity
alleen zijn er wat kleine probleempjes; krijg teamviewer niet geinstalleerd en youtube in fullscreen mode loopt soms vast

echter ik moet bekennen dat dual monitor setup toch niet zo handig is, ik heb daarom toch maar een 2560x1440 monitor gekocht

weet het niet meer

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 21:32
Mijn ervaringen met een Ubuntu 12.04 LTS dual monitor setup zijn prima, al lijkt het er wel op dat de diverse videodrivers ook de boel aardig kunnen verstieren. Ik draai nu met een Intel Core i3 3225 HD4000 systeem, en alles draait retestabiel. Gewoon de 2e monitor inpluggen, de (verschillende) resoluties voor beide monitoren instellen en klaar.

Dat is met een Nvidia-kaart toch wel anders, dan wordt de xorg.conf nog wel eens vernaggeld. Wiens fout dat is laat ik in het midden. En of je op beide monitoren of 1 monitor de Unityu programmabalk wilt hebben, is allemaal in te stellen via diverse tools. Net als de sticky-instelling op de 2e monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
ik heb een vervolg vraag: heeft het zin om de AMD video kaart om te wisselen met een nieuwe Nvidia kaart?

probleem is dat bewegende beelden met mijn 6670 er niet uit zien, vooral youtube in chrome ziet er niet uit; altijd een blokken patroon in beeld omdat het beeld niet goed ververst
zelf als youtube op klein formaat staat
ik gebruik de (closed source) driver van AMD

nu lees ik in diverse SteamOS topics dat Nvidia kaarten betere (closed source) drivers hebben voor Linux
dus zit ik mij af te vragen of overstappen zinvol is

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren geen Linux met AMD combinatie meer gedraaid heb dus ik weet niet wat de huidige staat van de drivers is, maar de nVidia met Linux combi werkt naar mijn ervaring in ieder geval prima.

Prima performance en eigenlijk nooit gezeur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Probeer voor een AMD-kaart anders de open-source drivers, die zijn ook redelijk goed.

Maar idd, er is een reden dat Valve voor NVidia kiest, die drivers zijn echt 100x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op het werk een AMD kaart en de laatste fglrx driver ondersteund 'm al niet meer. De open source driver werkt wel, maar gigantisch traag. Door de korte support van AMD en de vele quirks die de hardware heeft in Linux ga ik voor geen goud er mee werken op Linux. Voor mij alleen nog maar nVidia, nu en in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
OK bedankt, Nvidia dus
mcDavid schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:31:
Probeer voor een AMD-kaart anders de open-source drivers, die zijn ook redelijk goed.
redelijk misschien, maar nooit beter
http://www.phoronix.com/s...em=amd_nvidia_15way&num=3

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Intel kan op zich ook wel, maar voor het betere 3D werk is een nVidia toch prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Performance is vaak ietsje minder ja, maar in veel gevallen zal dat niet heel veel uitmaken. maar 't is een kwestie van proberen wat het beste werkt.
Hero of Time schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:44:
Intel kan op zich ook wel, maar voor het betere 3D werk is een nVidia toch prettiger.
Intel HD-graphics werken echt gewoon het aller-aller-aller best in linux. Enige dat echt gewoon werkt zoals het hoort te werken.
Het enige is dat de intel HD-graphics gewoon hardware-technisch niet bepaald krachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:44:
3D werk??
nee, het enige wat ik met deze pc doe is internetten en youtube filmpjes bekijken
maar zelfs al met het verslepen van een window hapert het beeld
mcDavid schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:12:

[...]
Intel HD-graphics werken echt gewoon het aller-aller-aller best in linux. Enige dat echt gewoon werkt zoals het hoort te werken.
Het enige is dat de intel HD-graphics gewoon hardware-technisch niet bepaald krachtig zijn.
dat viel tegen, bij mijn eerste set-up gebruikte ik nog de interne Intel graphics met Intel driver maar als ik (per ongeluk) op F11 drukte om youtube full-screen te bekijken dan werd het beeld corrupt en kon ik de pc resetten
de voornaamste reden om een discrete video kaart te gebruiken is omdat het mobo geen 2560x1440 ondersteund

ter info, de gebruikte hardware en software:
Intel i5-3550 / Gigabyte GA-Z77-D3H / Crucial 8 GB DDR3-1333 / Asus 1 GB HD6670 / OCZ 120 GB SSD
Ubuntu Gnome 13.4 / AMD driver (geen speciale instellingen)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43

Remcom00

hij is gek

Sorry als ik wat gemist heb of dit al genoemd is, heb nu geen tijd om het topic door te lezen, maar probeer Elementary OS eens.

Heb zelf een tijdje Ubuntu gebruikt, niet volledig overtuigd maar ik gebruik nu sinds vlak na de release Elementary OS, werkt echt heerlijk.
Gebaseerd op Ubuntu, interface steekt alleen wat anders in elkaar en het is een heel stuk sneller.
Werkt ook out of the box prima met twee monitoren, hang thuis altijd een tweede monitor aan mijn laptop.

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:08:
[...]

3D werk??
nee, het enige wat ik met deze pc doe is internetten en youtube filmpjes bekijken
maar zelfs al met het verslepen van een window hapert het beeld
Apart, ik heb nog een oudere laptop met een Intel HD3000 oid en daar heb ik geen problemen mee. Gewoon snel zoals ik 't gewend ben. De animaties van het openen en sluiten van schermen e.d. gaat zelfs initieel sneller dan op m'n computer, omdat de nVidia videokaart op on-demand snelheid staat en standaard laag geklokt is totdat er wat meer wordt gevraagd.
[...]

dat viel tegen, bij mijn eerste set-up gebruikte ik nog de interne Intel graphics met Intel driver maar als ik (per ongeluk) op F11 drukte om youtube full-screen te bekijken dan werd het beeld corrupt en kon ik de pc resetten
de voornaamste reden om een discrete video kaart te gebruiken is omdat het mobo geen 2560x1440 ondersteund
Met eerder genoemde laptop geen probleem mee. Draai er Compiz-Fusion op en alle 3D effecten doen het prima. F11 voor full screen werkt gewoon, geen reboot nodig (of herstart van X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
eerst een bekentenis :$

de amd driver heeft een setting 'scheurvrij' die niet aangevinkt stond
na aanvinken was het grootste probleem opgelost

8)7 |:(

maar goed, inmiddels was de Nvidia kaart al besteld en betaald
deze probeer ik nu aan de praat te krijgen, maar ik kon niet vinden hoe ik die video driver kon verwijderen
vervolgens toch maar gewoon de Nvidia kaart erin gezet maar nu wil gnome niet opstarten :X
na wat googlen wordt ik niet veel wijzer, opstarten met shift toets ingedrukt helpt niet verder

nu is mijn nieuwe vraag: wat is handiger/sneller; Ubuntu opnieuw installeren of proberen de oude te herstellen?

edit: laat maar, ik ga Ubuntu GNOME 13.10 (Saucy Salamander) Final Beta installeren
Remcom00 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:11:
Sorry als ik wat gemist heb of dit al genoemd is, heb nu geen tijd om het topic door te lezen, maar probeer Elementary OS eens.
Ubuntu/Gnome bevalt goed, dus daar stap ik niet vanaf

[ Voor 4% gewijzigd door Vishari Beduk op 10-10-2013 20:19 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor het archief dan maar:
sudo apt-get purge fglrx* glx-alternative-fglrx libfglrx* libgl1-fglrx-glx
sudo apt-get install nvidia-driver nvidia-settings nvidia-xconfig
sudo nvidia-xconfig

Dat zou genoeg moeten zijn. Package namen kunnen iets anders zijn, want ik kijk hier in m'n Debian repo en die is niet 1-op-1 gelijk qua namen met Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

persoonlijk gebruik ik de monitor-functie van ubuntu zelf voor dual screen - wanneer ik die van nvidia hanteer wil er bij mij, nog wel eens wat verkeerd gaan; monitor omgedraaid qua volgorde.

met instructie van Heroe of time zou de boel aan de gang moeten gaan.

ps; purge ook je nvidia-current

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 11-10-2013 11:23 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:31:
Voor het archief dan maar:
sudo apt-get purge fglrx* glx-alternative-fglrx libfglrx* libgl1-fglrx-glx
sudo apt-get install nvidia-driver nvidia-settings nvidia-xconfig
sudo nvidia-xconfig

Dat zou genoeg moeten zijn. Package namen kunnen iets anders zijn, want ik kijk hier in m'n Debian repo en die is niet 1-op-1 gelijk qua namen met Ubuntu.
bedankt, maar probleem was dat ik niet in de command line mode kwam
niet met shift toets ingedrukt houden en ook niet met ctrl-alt-f1

dus daarom maar de SDD leeggemaakt en 13.10 RC er op gezet
maar toen wilde mijn network verbinding niet meer connecten |:(
blijft op 'connecting ...' staan, maar gebeurt verder niets
kale installatie, 'out of the box' maar niet werken :(

toen maar de Nvidia driver via een andere pc gedownload
maar nu blijkt dat die in de command line mode moet installeren
en daar kom ik nu dus niet in -O-

:X

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vishari Beduk schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:59:
[...]bedankt, maar probleem was dat ik niet in de command line mode kwam
niet met shift toets ingedrukt houden en ook niet met ctrl-alt-f1.

en daar kom ik nu dus niet in
je hebt ook nog een safe-mode in je bootmenu zitten (mits niet gewijzigd)

is je hardware wel compatible?

Linux smaak of coctail
Arch Linux Hardware compatibility
CentOS Hardware compatibility
Debian Hardware compatibility
Gentoo Hardware Compatibility
Linspire Hardware Compatibility
Mandriva Hardware Compatibility
MEPIS Hardware Compatibility
Mint Community survey
PCLinuxOS Hardware Compatibility
Red Hat Certified Hardware
SUSE Linux Hardware Database
Turbolinux Hardware Compatibility
Ubuntu Hardware Support

Overige hardware
Printers
Alsa
Wifi shit
• Grafische kaart - nie twijfelen, nvidia pakken!

Wanneer er merkwaardige/twijfelachtige/onduidelijke/willekeurige (hardware)problemen voordoen...?!
>
Begin ik de speurtocht meestal met een bootable knoppix; omwille de uitgebreide hardware ondersteuning. Werkt de hardware met knoppix niet? Dan zoek ik niet lang verder.

Maar qua desktop en interface? Ben zeeer te spreken over SparkyLinux icm. Mate desktop, maar dat is persoonlijk. Gelukkig heb je die vrijheid met linux :P

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:59:
[...]

bedankt, maar probleem was dat ik niet in de command line mode kwam
niet met shift toets ingedrukt houden en ook niet met ctrl-alt-f1

dus daarom maar de SDD leeggemaakt en 13.10 RC er op gezet
maar toen wilde mijn network verbinding niet meer connecten |:(
blijft op 'connecting ...' staan, maar gebeurt verder niets
kale installatie, 'out of the box' maar niet werken :(

toen maar de Nvidia driver via een andere pc gedownload
en daar kom ik nu dus niet in -O-

:X
En precies DAAROM heb ik altijd openssh-server erop staan. Als 't systeem boot en netwerk heeft (wat 't bij mij altijd heeft, statisch IP in /etc/network/interfaces, ipv dat idiote gezeik altijd met 't brakke NM dat buiten X geen zak doet), kan ik heerlijk met video drivers klooien en xorg.conf rommelen voor dual-screen e.d. tot ik 't zat word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
himlims_ schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:34:
[...]
is je hardware wel compatible?

wat hardware betreft heb ik nog nooit problemen gezien (althans de laatste 10 jaar niet meer)
de pc draait ook al een jaar Ubuntu, enige verschil is de nieuwe video kaart
Hero of Time schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:17:
[...]

En precies DAAROM heb ik altijd openssh-server erop staan. Als 't systeem boot en netwerk heeft (wat 't bij mij altijd heeft, statisch IP in /etc/network/interfaces, ipv dat idiote gezeik altijd met 't brakke NM dat buiten X geen zak doet), kan ik heerlijk met video drivers klooien en xorg.conf rommelen voor dual-screen e.d. tot ik 't zat word.
klinkt als telnet (remember the good old times) :9
straks eens kijken of ik dat aan de praat krijg

inmiddels Ubuntu 13.04 weer geinstalleerd maar waarschijnlijk weer iets verkeerd gedaan :X
want ik kwam na reboot in grub terecht 8)7
ik heb geen zin om iedere keer met de hand de kernel in te laden, dus nogmaals 13.04 geheel opnieuw geinstalleerd (de vierde keer deze week)
13.04 doet het nu weer inclusief netwerk :*) nu kijken hoe ik die Nvideo driver erop krijg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou bijna aanraden om Debian Jessie/Testing te gaan draaien, ipv met Ubuntu te gaan werken wat blijkbaar niet al te super is. Maar daarmee los je het probleem niet op en leer je uiteindelijk net even iets minder over 't systeem (hoe meer problemen je oplost, hoe meer je leert :P). En je kan juist kiezen voor Ubuntu vanwege de afwijking van vanilla omgevingsinstellingen die je bij Debian hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:35:
Ik zou bijna aanraden om Debian Jessie/Testing te gaan draaien, ipv met Ubuntu te gaan werken wat blijkbaar niet al te super is. Maar daarmee los je het probleem niet op en leer je uiteindelijk net even iets minder over 't systeem (hoe meer problemen je oplost, hoe meer je leert :P). En je kan juist kiezen voor Ubuntu vanwege de afwijking van vanilla omgevingsinstellingen die je bij Debian hebt.
nee, ik wil echt heel graag Ubuntu Gnome vanwege de beschikbare software die (meestal) probleemloos werkt

ik begrijp dat je de X server uit kan zetten met 'gdm stop'
dat werkt
in zoverre dat het beeld zwart wordt en blijft :X
de monitor zit aangesloten op de Nvidia kaart en daarom voor de zekerheid eens een tweede monitor aangesloten op de video uitgang van het moederbord, maar daar krijg ik 'no signal'

iemand nog een tip wat ik kan proberen?
even voor alle duidelijkheid: probleem is om in command mode te komen zonder X server (zodat ik de Nvidia set up kan draaien)
shift key vasthouden werkt echt niet

edit: het is gelukt via (remote) telnet :)
ik heb eindelijk 2560x1440 op NVidia, nu eerst weekend vieren en daarna de settings uitvogelen om beeld weer 'scheurvrij' te krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door Vishari Beduk op 12-10-2013 15:38 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je eerst wel beeld hebt, kan je de nvidia driver packages prima installeren en dan nvidia-xconfig uitvoeren. Mocht dat falen, dan is het handig om naar single user mode te gaan, of ook wel rescue genaamd. Als je het Grub menu krijgt, kan je ook de default boot optie aanpassen en de parameter 'single' meegeven, dan krijg je hetzelfde.

Als niets werkt daarmee, dan blind openssh-server proberen te installeren. Het vervelende van de nvidia driver is dat de TTYs door de framebuffer niet goed weergegeven worden, met als resultaat een zwart beeld. Of zelfs 'no signal'. Het gewoon opstarten gaat prima, totdat de kernel module geladen wordt.

Niet elke kaart, driver of kernel versie heeft hier last van, maar de uitzondering komt iig minder vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:11:
Als je eerst wel beeld hebt, kan je de nvidia driver packages prima installeren en dan nvidia-xconfig uitvoeren. Mocht dat falen, dan is het handig om naar single user mode te gaan, of ook wel rescue genaamd. Als je het Grub menu krijgt, kan je ook de default boot optie aanpassen en de parameter 'single' meegeven, dan krijg je hetzelfde.

Als niets werkt daarmee, dan blind openssh-server proberen te installeren. Het vervelende van de nvidia driver is dat de TTYs door de framebuffer niet goed weergegeven worden, met als resultaat een zwart beeld. Of zelfs 'no signal'. Het gewoon opstarten gaat prima, totdat de kernel module geladen wordt.

Niet elke kaart, driver of kernel versie heeft hier last van, maar de uitzondering komt iig minder vaak voor.
waarschijnlijk zit er wel een verschil met Ubuntu-Gnome die ik gebruik en de Linux die jij gebruikt. Die driver installeren was echt uitsluitend mogelijk als X-server niet draaide en grub menu heb ik niet en kom ik ook niet in.
Anyway, de video kaart draait nu. Het was nog wel een puzzel om de 'scheurvrij' optie te vinden
na lang zoeken bleek dat ik twee regels moest toevoegen aan /etc/environment
CLUTTER_PAINT=disable-clipped-redraws:disable-culling
CLUTTER_VBLANK=True

nu is het beeld 100% strak :)
laatste probleem is hardware acceleratie van flash in chrome (in firefox werkt het wel), nu staat mijn quadcore te stampen op een simpel youtube filmpje :')

terugkijkend snap ik niet waarom 'iedereen' zo enthousiast is over Nvidia op Linux :?
aangezien de installatie wel de nodige uren heeft gekost en dat terwijl de AMD driver installatie redelijk simpel was

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee welke driver jij hebt gepakt, maar het lijkt erop dat je 'm à la Windows van de nVidia site hebt geplukt, ipv uit de repo zoals het gebruikelijk is. Die kan je zonder gezeur vanuit een X sessie installeren en zelfs configureren. Daarna hoef je alleen maar opnieuw op te starten (of eigenlijk X herstarten) en het werkt. Of niet :P. Daarom heb ik ook die terminal commando's gegeven om uit de repo te halen.

En het maakt niet uit of je Ubuntu-Gnome hebt en ik Debian Sid met XFCE, het werkt in beide gevallen hetzelfde. Voor ik Sid ben gaan gebruiken had ik Xubuntu en daar werkte het precies hetzelfde mee, alleen hadden de packages toen een iets andere naam.

Pagina: 1