Advies over aanschaf nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Riemer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:49
Laat ik beginnen met te vermelden dat mijn hardware kennis behoorlijk achterloopt.

Momenteel gebruik ik een 7 jaar oude HTPC in de huiskamer voor de volgende doeleinden:
- Muziek luisteren
- TV kijken en opnemen (dual tuner)
- Films kijken.

Nu is het systeem aan de oude kant. De kast valt bijna uit elkaar en is nogal lawaaiig. Daarnaast draait windows XP niet stabiel meer, duurt het opstarten erg lang en heb ik sinds kort eindelijk een TV waar ik ook digitaal op kan kijken en in HD beeld. Oftewel, het moment om over te stappen op iets nieuws!

Mijn wensen:
- Muziek luisteren (wederom pc aansluiten op mijn versterker)
- Films e.d. afspelen op TV in HD kwaliteit
- TV kijken EN opnemen tegelijk!
- Wellicht nog de mogelijkheid van het spelen van een game (bijv. Fifa)
- Stille kast.
- Draait op windows ivm kennis andere systemen!

Budget:
- Laten we zeggen tot maximaal 800,- exclusief randapparatuur.

Reeds in mijn bezit:
- NAS alwaar al mijn muziek e.d. op staat.

Vragen:
- Hoe kan ik het beste digitaal TV kijken + opnemen tegelijkertijd? Ik heb hier wel wat over gelezen (ook op het forum) maar ben benieuwd naar jullie eventuele oplossingen
- Wat bevelen jullie mij aan qua moederbord, processor e.d. ?

Alvast bedankt voor jullie input!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Om te kijken en op te nemen tegelijkertijd heb je twee tuners nodig. Afhankelijk van wie je aanbieder is voor tv, zijn daar verschillende oplossingen voor.
Wat betreft de hardware heb je niet zo gek veel nodig. Een windows-build zou je prima met een AMD A6 met 4GB en 60GB SSD af kunnen als je van plan bent om bijvoorbeeld XBMC met MediaPortal / Argus TV te draaien.

iRacing Profiel

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

Als je een kleine HTPC wilt dan stop je alles in een mITX kastje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,60€ 77,60
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,50€ 66,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 29,99€ 29,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,49€ 83,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,03

mITX mobo's hebben echter maar 1 PCI-e slot. Je TV-tuner is waarschijnlijk PCI-e (x1 of x4?) dus dan kun je geen losse videokaart meer erin stoppen. Dan zul je of genoegen moeten nemen met een APU — welke best redelijk is — of je moet een µATX systeem kiezen.

Is een losse tuner wellicht een oplossing? pricewatch: Humax iHDR-5050c

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• kroegtijger
De meeste tuners zijn niet PCIe-based, maar PCI of USB. Daarbij is het nog steeds de vraag wat voor signaal het is (DVB-T, DVB-C en welke aanbieder dan? Of IPTV, alhoewel dat minder waarschijnlijk is?)

iRacing Profiel

• Riemer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:49
Even een update.

Ik gebruik een ziggo abonnement en wil graag digitaal tv kijken en opnemen tegelijkertijd.

• kroegtijger
Met ziggo kan je een anysee gebruiken, maar ook bijvoorbeeld een DVB-C-tuner met een CI-module zoals een AlphaCrypt. Zelf gebruik ik in Ziggo-gebied een Technisat Cablestar HD2, maar deze zijn dacht ik niet meer verkrijgbaar. Alternatief is de Cablestar Combo, wat in principe dezelfde tuner is, maar dan op USB. In jouw geval zou je dan dus 2 tuners nodig hebben. Hou er ook rekening mee dat de kans aanwezig is dat je nog een digitale versterker erbij nodig gaat hebben, en ook de juiste bekabeling erbij hebt.

iRacing Profiel

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Technisat Cablestar HD2 is nog te koop, maar indien er twee tuners nodig zijn moet de overstap gemaakt worden naar een Intel-systeem aangezien er geen mATX borden zijn die én de FM2 socket hebben én 2 PCI-sloten. Digital Devices heeft wel een pci-express oplossing, maar deze is vrij prijzig.

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 12:54
beste-spellen schreef op woensdag 11 september 2013 @ 01:37:
Technisat Cablestar HD2 is nog te koop, maar indien er twee tuners nodig zijn moet de overstap gemaakt worden naar een Intel-systeem aangezien er geen mATX borden zijn die én de FM2 socket hebben én 2 PCI-sloten. Digital Devices heeft wel een pci-express oplossing, maar deze is vrij prijzig.
Je kan toch ook gewoon een dual-tuner kaart gebruiken? Dan heb je aan één slot genoeg. Al zijn die wel vaak PCI-e volgens mij.

Edit: Oh, dat is dus waar je naar linkt :+ . Ik kwam deze ook nog tegen: BGT3620. Die is al een stuk goedkoper. Zelf geen ervaring mee overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Snippo op 11-09-2013 11:27 ]

• kroegtijger
Zo heel gek is die dualtuner qua prijs nou ook weer niet... 2 Cablestars kosten je ook al 100,- en dan komt er nog een alphacrypt bij (en nu weet ik niet zeker of je 2 cablestars met 1 alphacrypt CI kan decoderen, anders worden het nog 2 Alphacrypts en ben je helemaal de hoofdprijs kwijt).

iRacing Profiel

Pagina: 1