Toon posts:

Tips server voor Asterisk gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wil voor vrienden, bekenden, familie en andere relaties Asterisk (AsteriskNOW, inclusief FreePBX) gaan opzetten op een server. Zit te denken aan uiteindelijk tussen de 500 en 1000 aansluitingen die de server aan zou moeten kunnen (500 tot 1000 telefoonnummers zeg maar). Ik ben hiervoor op zoek naar een geschikte server.

Ik heb zelf al een soort van eisenpakket opgesteld, zie hieronder, maar zou graag weten wat jullie adviseren.

- VPS of dedicated?. Dat is een zeer wezenlijke keuze lijkt me (sowieso qua kosten). Welke is aan te bevelen? En maakt het in basis qua snelheid e.d. uit of je vps of dedicated hebt?
- Besturingssysteem Linux Debian of Ubuntu of ??? met automatische updates vanuit hoster
- Hoeveel processors /cpu's?
- (RAM)Geheugen
- Schijfruimte
- Dataverkeer zowel qua snelheid als qua maximum data per maand bijvoorbeeld (lijkt me een hele belangrijke toch, zeker met wat meer aansluitingen/bellers?)
- Hoog uptime percentage
- Redundant
- Snelle actie door hoster als er toch uitval zou zijn
- Goede en snelle helpdesk
- Eenvoudig uitbreidbaar of inkrimpbaar
- Prijstechnisch interessant (maar liever iets meer betalen voor meer kwaliteit, want de server is het hart van ons het systeem lijkt me).
- Nog andere relevante zaken?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ron

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Ron, een asterisk server opzetten is geen probleem en zo gedaan,

Maar vertel me even 1 ding: Waar heb jij 500 tot 1000 nummers voor nodig.

sowieso: als je meerdere aansluitingen op 1 locatie wil gebruiken (denk tot 60 gebruikers) dan is het misschien wel slim om lokale servers te plaatsen en die onderling te laten verbinden met de andere servers.. scheelt je bakken met bandbreedte, en bij uitval trek je niet het hele systeem naar beneden

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:44
Heb je ooit al eens Asterisk opgezet? Ik zou er eerst eens mee gaan spelen, zorgen dat je een idee hebt hoe telefonie werkt, en wat Asterisk is/doet. Voor 500-1000 nummers is geen huis-tuin-en-kuiken setup meer, en om 't redundant op te zetten komt nog veel meer bij kijken.

Bijvoorbeeld, wat is je kezue om voor AsteriskNow/Freepbx te gaan? Wil je een Unified Communications platform aanbieden waarbij al je gebruikers alles zelf kunnen instellen? Is het om voor je zelf het onderhoud te vergemakkelijken? Wat voor upstream provider ga je gebruiken, of ga je zelf middels een ISDN-BRI aansluiting je centrale aan het PSTN hangen?

Moet de Asterisk server publiek bereikbaar zijn (zoja, hoe ga je dit beveiligen? Heb je een Bastionconstructie op het oog)? Of ga je verschillende omgevingen middels bijvoorbeeld ipsec (of mpls) aan elkaar knopen?

Als je er iets van een eigen onderneming van wil maken (en gezien het aantal aansluitingen lijkt me dat niet onwaarschijnlijk) zou ik in ieder geval beginnen een professional in te schakelen die jou hierbij goed op weg kan helpen.

offtopic:
Een dm sturen mag altijd... ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan op internet best vinden wat de hardware specs zijn voor X aantal connecties tegelijk, zoek daar eerst eens naar. Maar je moet eerst zelf afvragen welke codecs je wilt gebruiken, wordt het alleen intern gebruikt of ga je ook naar buiten bellen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit is niet de bedoeling van het forum.
We verwachten hier toch wel enige eigen inzet, in plaats van een boodschappenlijstje.
Wat is je budget, wat is je ervaring met het bouwen een van Asterisk server (zowel hard- als softwarematig)?
Een eisenpakket is leuk, maar daarmee ga je maar naar een dozenschuiven voor een offerte. Hier vragen wij eigen inzet.

Tijd voor een nieuwe sig..