WHS 2011 multiple raid arrays

Pagina: 1
Acties:

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Hey iedereen,

Ik heb een vraagje, waar ik spijtig genoeg op het internet niet echt bepaald info kon over vinden.
Zou eventueel willen afstappen van mijn xpenology nas en willen overstappen op WHS2011.

Maar, ik zit dus nog met gegevens! Ik heb in totaal 5x1 TB (jbod) schijven en 4x2Tb(raid 5) in mijn nas momenteel steken.. De raid 5 wordt gebacked-uped naar mijn jbod.
Nu, daardoor zou ik dus in principe mijn jbod backup kunnen deleten, de schijven er manueel uitnemen en dan even al mijn bestanden kopiëren naar aparte schijven. Zo heb ik al mijn gegevens nog, en is mijn raid 5 array vrij om ergens anders in te steken..

Nu, ik weet dat WHS een opstartschijf nodig heeft (partitioneert ie zelf dacht ik) en al de andere drives dat er bij aan hangen worden de 'd' drive.. Klopt dit?
Maar ik zou wel graag mijn 2 partities (apart) behouden, dus dat m'n raid 5 bv. de D drive is en mijn jbod de E drive.. Is dit mogelijk om te configureren?
En is het dan ook mogelijk dat ik (op een raid card) eerst mijn raid 5 opzet en nadat ik alle gegevens heb overgekopieërd
mijn jbod partitie opzet? Zonder dat de gegevens op mijn raid5 verloren gaan ?

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Verwijderd

Vragen over hoe Windows werkt, horen niet in dit forum. Hoe je drive letters kunt veranderen van opslagvolumes kun je voorts prima met Google vinden.

Verder begrijp ik je laatste drie regels niet zo. Je vermeldt ook niet om wat voor RAID controller het gaat en wat je nu precies wilt doen.

Je zegt dat je je data op twee arrays hebt staan. Dan lijkt het me simpel: stop één array in je Windows server en kopiëer dan de gegevens. Pas daarna kun je - als je dat wilt - je backup ook in de Windows machine stoppen.

Weet wel wat Windows opslag niet enorm veilig is en grote problemen kent met bad sectors en datacorruptie. Zeker als je een RAID5 controller gebruikt die niet goed tegen bad sectors kan, en je normale 2TB WD Green consumentenschijven gebruikt.

Wat wil je nu precies met je topic? Heb je je al voldoende ingelezen in de materie?

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 17:29
Daarbij maakt WHS 2011 geen grote d schijf aan, dat doet alleen WHS 2003, in 2011 ben je vrij om het in te delen zoals je wil.

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
-Venom- schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 18:40:
Daarbij maakt WHS 2011 geen grote d schijf aan, dat doet alleen WHS 2003, in 2011 ben je vrij om het in te delen zoals je wil.
Voila, en daar is het antwoord op mijn vraag.. Daarmee dat ik die vraag stelde, was bezig met me in te lezen.. En las dus dat WHS 1 grote partitie aanmaakt (wat ik al zelf vrij raar vond) vandaar de vraag.

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."