Basis pc, het fundament (ongeveer 500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik wil graag een pc in elkaar gaan zetten voor twee doeleinden. Ik wil er uiteindelijk als Battlefield 4 uitkomt mee kunnen gamen. Op dat moment zet ik er wel een aardige videokaart in (Nvidia 760 oid). Niet alles hoeft op Ultra, als het maar gewoon lekker speelbaar is. Een ander zeer belangrijk punt is voor mij dat ik hem als Hackintosh kan gaan gebruiken. Nu is op dit moment nog niet helemaal duidelijk welke componenten zich er het best voor lenen als ik voor Haswell zou gaan, dus Ivy Bridge is de veilige optie. Echter wil ik graag componenten kopen waarmee ik de komende tijd uit de voeten zou kunnen. Dit alles mag rond de 500 euro kosten (exclusief de videokaart en eventueel een extra harddisk voor opslag).

Zelf heb ik het volgende bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 165,90€ 165,90
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 84,99€ 84,99
1Corsair Carbide 200R€ 48,54€ 48,54
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 65,03€ 65,03
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 38,45€ 38,45
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,90

Ik twijfel heel erg over Haswell vs Ivy bridge in dit verhaal. Qua kosten maakt het namelijk weinig uit volgens mij. Het voelt daarom een beetje dom om nog voor Ivy Bridge te gaan. Aan de andere kant heb ik dan wel meer zekerheid over correcte werking van de Hackintosh. De pc moet gewoon OSX gaan draaien, want ik ben absoluut niet van plan Windows/Linux als main OS te gaan gebruiken. Daarnaast ben ik wel benieuwd of de voeding en case slimme opties (gezien het budget) zijn? :)

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

De kast is prima en ik verwacht dat OSX gewoon net zo goed op kan schieten met Haswell als met Ivy Bridge (daar in ieder geval de laptop modellen al naar Haswell geupgrade zijn). Verder is je voeding eigenlijk te krap om een fatsoenlijke videokaart te nemen. Deze heeft maar 1 6/8-pins connector voor de videokaart terwijl een GTX 760 er twee nodig heeft. Je zult dus eerder naar ~520 watt voedingen moeten gaan kijken, die hebben er meestal wel twee.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik zie dat je geen processorkoeler neemt. Je kan dus kiezen om high profile geheugen te nemen voor bijna de helft van de prijs en even snel: Kingston HyperX KHX1600C9D3T1K2/8GX of Kingston HyperX KHX16C9T2K2/8X afhankelijk van welke winkel je nog componenten gaat kopen.

Het wordt wel niet meer gemaakt, dus op=op (vandaar ook de lage prijs ;) )

• Reb87
  • Niet online
Dank voor de tip @Liveshort. Dan vervang ik die voor een Seasonic M12II 520W. Dat moet wel voldoende zijn toch?

@Robbedem; Zit er bij deze processor geen koeler? Hij is toch boxed, of zit daar ook nog een verschil in wat ik niet weet? ;) Bedankt voor de geheugentip. Dat scheelt weer!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-04 00:00
Een boxed versie heeft een koeler... dus dat zit goed :)

Persoonlijk zou ik je nog een grotere SSD aan willen raden, 120GB zit al snel vol tegenwoordig. De extra investering van 50 euro dubbel en dwars waard imao. En eventueel handig als je 2 OS-en naast elkaar wil gaan draaien gezien je aangeeft ook met Hackintosh bezig te willen gaan.

pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 07-09-2013 20:57 ]

Verwijderd

Mooi setje, maarwat is je randapparatuur? seasonic S(of M)12 520 W zou ik aanraden als voeding en misschien ook de grotere ssd. De Seasonic is wel 60€ maar dan heb je later waarschijnlijk geen problemen met nieuwe videokaart. Dit was al gezegd en alleen ik twijfel beetje op de harde schijf.

• Reb87
  • Niet online
@MicGlou; De 120GB is alleen voor OSX. Wanneer ik Windows wil gaan gebruiken (voor gaming, dus ook een nieuwe GFX card), dan koop ik een gewone 7200rpm disk van een paar TB. In OSX doe ik alleen office dingen, browsen en een muziekje luisteren. ;)

@HJKoop; Ik gebruik een Dell U2312HM scherm, standaard tobo en muis en een simpel 2.1 setje. Meer niet. ;) Hoe zit het trouwens met die Seasonic. Ik zag net een filmpje waarin werd beweerd dat Haswell nieuwe low-power modus heeft die de voeding moet ondersteunen?! Broodje aap verhaal, of toch belangrijk?

Zelf twijfel ik nu nog over de gekozen kast. Zou er in het 'redelijk goedkoop segment' een beter alternatief zijn? de 200R zou aardig wat geluid veroorzaken, en dat zou wel jammer zijn.

Bedankt voor de input in ieder geval, het helpt me een stuk verder!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je kan ook deze niet modulaire voeding nemen: Seasonic S12II-Bronze 520W of XFX Pro 550W, beetje goedkoper. In een grote kast zoals de 200R heb je helemaal geen modulaire voeding nodig. Je kan de niet gebruikte kabels gewoon samengebonden op de bodem leggen, daar storen ze de luchtstroming niet. ;)

De processor komt inderdaad met een koeler meegeleverd, maar deze is niet zo groot als tower koelers. Als je wel een grote koeler moest nemen, heb je Low profile geheugen nodig. Dit is lager zodat het geheugen niet in de weg zit van zo'n grote koeler.

Afhankelijk van het moederbord kan je de ventilators van de 200R aansluiten op PWM fan-aansluitingen. Hierdoor kan hun snelheid geregeld worden en zal je bij het browsen, films kijken,... geen last hebben van lawaai. Als het systeem onder load is, zoals bij gamen, zal het wel wat meer lawaai maken, maar meestal is er dan ander geluid zodat je er geen last van hebt. Bovendien zal je grafische kaart of de intel stock-koeler dan het meeste lawaai maken. ;)
Als je toch stiller wilt onder load, zal je een kast moeten nemen met geluidsdempend materiaal, maar dit is duurder en meestal heeft dit ook wat mindere luchtdoorstroming.

(Ik heb zelf de 200R en heb met één geregelde fan geen last van geluid)

[ Voor 9% gewijzigd door Robbedem op 08-09-2013 10:51 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Zelf twijfel ik nu nog over de gekozen kast. Zou er in het 'redelijk goedkoop segment' een beter alternatief zijn? de 200R zou aardig wat geluid veroorzaken, en dat zou wel jammer zijn.
Ik kan niets zeggen over het geluid, maar in dat prijssegment is de 200R een prima kast. Weinig andere kasten met ingebouwde stoffilters en SSD-mount voor dat geld.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1