Nieuwe auto speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:06
Ik ben al geruime tijd aan het kijken naar nieuwe speakers voor in mijn auto. Het eerste probleem was dat ik niet wist welk formaat er in zou passen, gister het portier open gemaakt en er zouden 13cm speakers in kunnen.

Mijn budget is max 200 euro voor 4 speakers. 2 voor en 2 achter.

Ik heb al veel gelezen en vooral merken al HETZ en MTX kom ik veel tegen.
Zelf spreken de volgende speakers mij zeer aan:
voor: Infinity Kappa 52.11 I
achter: Infinity Ref-5002ix

Ik ben een redelijke hifi purist en luister voornamelijk poprock en sing a song writer muziek. Af en toe is het wel lekker om een beetje te knallen maar dat is zeker niet het doel.

Denken jullie dat ik hier mee een goede keuze maak of kan ik beter naar iets anders kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
Heb je ook rekening gehouden met de diepte die je hebt in de deuren? Sommige wat diepere speakers willen niet passen... of wel passen, maar je ramen blokkeren.

Waarmee ga je het aansturen?

Wat qua geluid in een auto het beste werkt voor is een 'composet', losse tweeter en woofer, met daartussen een filter.
Qua inbouwen wel wat moeilijker, je moet dat filter maar net ergens zien kwijt te raken, extra kabels trekken en je tweeter monteren.
Vaak iets duurder dan een coax setje, maar dat win je terug op geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 18:54
Wat voor auto heb je?
Vaak heb je bij redelijk populaire modellen kant en klare compo setjes te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Diepte is 7.5 cm. Maar ik heb geen rekening gehouden met mijn ramen. Dat is wel een goede zal ik eens nakijken.

Mijn auto is een Toyota Avensis '98

Ik ben wel handig en heb ook zitten denken over een compo setje, en het filter kan ik makkelijk in de deur kwijt. Maar ik zie het niet zitten om mijn hele dashboard uit elkaar te moeten halen om de twee tweeters te kunnen bedraden en te plaatsen.

Mijn radio is een: Sony CDX-GT35U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
Heb je al gekeken naar Focal? Als. "Hifi-purist" is dat toch een merk wat je bekend voor zal komen ;).

Zelf de focalis200 (20cm) erin zitten, zou ze volgende keer zo weer kiezen...

Heb snel zitten zoeken op internet en 16,5/17 cm speakers zouden ook moeten kunnen passen...

Wellicht is een setje iss165 wat?

[ Voor 26% gewijzigd door jorisjan op 07-09-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
16 cm zou misschien kunnen, maar dan moet ik wel de huidige houders vervangen. En aangezien die vast zitten met pop nagels zie ik dat niet echt zitten. Focal had ik naar gekeken, maar ik dacht dat dit een beetje buiten mij budget zat. Zal morgen nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
doe jezelf een plezier, en plaats een versterker tussen Head Unit en speakers. Dit maakt een wereld van verschil. Zo heb ik ooit een tweedehands signat 4 kanaals versterker voor 20 gulden gekocht, en heb er nog dagelijks plezier van. De kwaliteit van het geluid neemt zo'n sprong, dat is niet te beschrijven. En een amp heeft niets met knallen te maken.

deze zou leuk kunnen zijn:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 24% gewijzigd door 107mb op 08-09-2013 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
ik zie een beetje op tegen het trekken van kabels in mijn auto, niet dat ik het niet zou kunnen maar de hoeveelheid werk is het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ja, het is een zaterdag opofferen, maar dat is m.i. de moeite waard. Goed voorbereiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:51
Hoe groot zijn je huidige speakers? Ik heb toendertijd een composet gehaald van Focal, en de geluidskwaliteit was enorm goed. Alleen front gedaan en dat was al meer dan genoeg. Focal 165A, super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Zoals in de openingspost staat, 13cm.

Ik heb ook zitten kijken en meten, maar het is niet echt te doen om 16.5cm speakers in te bouwen. Tenminste niet zonder custom brackets en zelfs dan heb ik nog mijn twijfels.

Mijn huidige budget +-200 euro is niet groot genoeg om 4 speakers van focal te kopen en zoals ik "107mb" aan gaf een extra versterker. Daarnaast moet ik ook nog de bekabeling hier voor aanschaffen.

Voor mij zijn er nu 2 opties. De speakers + amp kopen die ik in mijn startpost genoemd had. Dan moet haalbaar zijn voor 220 euro.
Optie 2 alleen de speakers voor vervangen + amp. Dan zou ik bijvoorbeeld de focal PS 130 kunnen nemen. En ben ik in het totaal ook ongeveer 220 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
Zou optie met alleen speakers voor met degelijke amp doen. En kijken of er geen inbouwsetjes voor een Avensis zijn icm 16.5cm speakers. Vaak zijn dat soort dingen wel kant en klaar te krijgen, zoiets bv: http://www.ebay.co.uk/itm...-Rear-165MM-/261243225946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:05
Reken qua budget ook even je benodigde bekabeling mee. Een goede plus en massakabel is bij een zwaardere versterker aan te bevelen. Daarnaast nog een afgeschermde signaalkabel naar de versterker

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:51
Zou je uberhaupt wel nog een losse amp erbij nemen? Je hebt een goede radio die 4x45w aan vermogen heeft. De speakers zijn 60 watt nominaal. Ik zou voor dat kleine verschil geen losse amp erbij kopen en dat alleen doen als je achteraf alsnog ontevreden bent over het geluid (wat ik betwijfel :))

De genoemde optie van een adapter naar 16,5 cm is een stuk intressanter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Die 4x45W is geen RMS vermogen, denk eerder aan 4x17W RMS als je 4 speakers gebruikt.
Radio's zijn meestal ook maar 10A beveiligd, 10A x 12V = 120W max en dit is inclusief het gebruik van de radio zelf.

Als je op een standaard radio speakers zet die teveel vermogen vragen dan krijg je vervorming en je blaast zo de eindtrap van je radio er uit.

Met goede speakers heb je echt wel een AMP nodig, als je dit niet wilt kun je er anders net zo goed niet al te dure Pioneer speakers inzetten.

Maar voor 200 euro koop je ook wel een leuke speaker set met AMP.

[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 08-09-2013 23:06 . Reden: typo ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
Ik zou ook beginnen met alleen je speakers vervangen, een (goede) amp achter een (middelmatige) headunit zetten is ook niet handig: rubbish in = rubbish out. Beter zet je er nu goeie speakers in en vervang je op termijn je headunit voor een goeie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
kippy schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:11:
Ik ben een redelijke hifi purist en luister voornamelijk poprock en sing a song writer muziek.
offtopic:
Dat is leuk gevonden, maar noem die mensen toch maar singer-songwriter :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jammer dat TS van alles aangepast heeft qua berichten maar volgens mij zaten er in z'n oorspronkelijke set-up een 4-tal 13cm's gemonteerd.

Een simpele compo-set op 16 cm met losse tweeters (en filters) maakt dan al een wereld qua verschil zonder de wereld te hoeven kosten (en de auto kan 8 speakers herbergen).

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 08-09-2013 23:06 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Jezelf een redelijke audio purist noemen, en dan geen amp nemen is hetzelfde als een audiofiel die een paar melkpakjes thuis heeft staan met een 4 inch subwoofer. >:)

Zonder gekheid, een normale autoradio komt echt niet verder dan 4 x 12 watt bij 1% vervorming. Dat is dus echt wat anders dan 4 * 50 watt van een amp bij 0.08 % vervorming...

Welke HU heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

107mb schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:06:
Jezelf een redelijke audio purist noemen, en dan geen amp nemen is hetzelfde als een audiofiel die een paar melkpakjes thuis heeft staan met een 4 inch subwoofer. >:)

Zonder gekheid, een normale autoradio komt echt niet verder dan 4 x 12 watt bij 1% vervorming. Dat is dus echt wat anders dan 4 * 50 watt van een amp bij 0.08 % vervorming...

Welke HU heb je eigenlijk?
TS heeft waarschijnlijk een standaard Head Unit en wil hier een redelijk/goed geluid uit kunnen krijgen? Jij weet hopelijk ook wel dat je met een amp van 4*50 wat? (Watt) ook geen potten gaat breken en 't ook niet zuiver krijgt als je niks doet aan de standaard bekabeling.

Goed geluid in een auto is één.... 't ten gehore kunnen krijgen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
HU >> 2 x RCA >> 4 kanaals AMP >> 2,5mm2 naar de speakers

En dan kom je er achter dat de deurpanelen rammelen :S
Bitumen matjes ftw :P

En Als je dan toch een nieuwe HU koopt koop er dan 1 met DAB+ (JVC heeft goede)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ok. Terug naar af.

Mijn huidige speakers zijn 13 cm. Er is plaats voor 4 stuks totaal, 2 in het voor portier en twee in het portier achter. Mijn radio is een sony cdx-gt35u, volgens spec 4x45 watt. Maar zoals in dit topic ook al aangegeven staat zul je dat vermogen nooit halen.

Ik had ook al gekeken naar spacers voor 16,5 cm speakers maar die kan ik zonder de nodige aanpassingen niet plaatsen. Ik zal binnenkort nog eens meten of het met de aanpassingen mogelijk is.

Als ik de reacties zo lees is iedereen het er over eens om alleen de speakers voor te vervangen, maar dan wel voor 16,5 cm. Persoonlijk denk ik dat deze speakers met een amp op de huidige radio de beste optie is voor mij budget. Of heeft iemand een ander en of beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fast-server schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:30:
HU >> 2 x RCA >> 4 kanaals AMP >> 2,5mm2 naar de speakers

En dan kom je er achter dat de deurpanelen rammelen :S
Bitumen matjes ftw :P

En Als je dan toch een nieuwe HU koopt koop er dan 1 met DAB+ (JVC heeft goede)
Adviseer TS dan meteen een andere voeding/extra accu én massa + zekeringen. Serieus: als je gewoon wat goed geluid in je auto wil hebben dan moet je niet al te ver gaan investeren tenzij je aan wedstrijden mee wil doen (en daar gaat 't niet meer om zuivere audio maar om dB's óf om de apparatuur. Zuiver geluid is in een auto niet te krijgen vanwege de akoestiek welke er niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:41

Sharky

Skamn Dippy!

wimmel_1 schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:41:
[...]

Adviseer TS dan meteen een andere voeding/extra accu én massa + zekeringen. Serieus: als je gewoon wat goed geluid in je auto wil hebben dan moet je niet al te ver gaan investeren tenzij je aan wedstrijden mee wil doen (en daar gaat 't niet meer om zuivere audio maar om dB's óf om de apparatuur. Zuiver geluid is in een auto niet te krijgen vanwege de akoestiek welke er niet is).
Er is wel akoestiek, de vraag is alleen of het de akoestiek is die je wilt. En wat is 'zuiver geluid'? Ik heb in auto's gezeten met fabriek-af prima geluid en in auto's waarvan de eigenaar een paar honderd euro had geïnvesteerd en die ook fantastisch klonken. Het probleem is alleen dat het vaak wat meer werk vergt als je het zelf doet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sharky schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:53:
[...]

Er is wel akoestiek, de vraag is alleen of het de akoestiek is die je wilt. En wat is 'zuiver geluid'? Ik heb in auto's gezeten met fabriek-af prima geluid en in auto's waarvan de eigenaar een paar honderd euro had geïnvesteerd en die ook fantastisch klonken. Het probleem is alleen dat het vaak wat meer werk vergt als je het zelf doet.
Sommige systemen klinken fantastisch als je er een gemiddeld "top 40" nummer op speelt. Ik heb nog weinig/geen enkel systeem in een auto "Canon-D" goed horen afspelen in de originele uitvoering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Net even gemeten hoe groot het rooster is van de huidige grill in mijn auto, en die is maar 12.5cm.
Er zou krap aan een 16,5 cm grill kunnen passen maar dat kan ik nooit mooi passend krijgen. Het plastic van de huidige grill is 16 cm ruitvormig \\ gemeten van hoek naar hoek is het zelfs iets meer dan 17 cm. Als ik dat wil vervangen naar een ronde grill krijg ik dat nooit netjes afgewerkt. En een 16cm speaker achter een 13cm gat plaatsen is garantie voor trillen.
Pagina: 1