Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Backup oplossing klein videoproductie bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• menne
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 30-08 10:15
Ik ben momenteel bezig om met een beperkt budget een (zeer basic) nood backup oplossing te implementeren voor een klein (relatief jong) videoproductie bedrijf. Wat ik moet gaan implementeren is niet een volledig redundant backup systeem (daar is momenteel geen budget voor), maar in ieder geval een eerste stap zodat op zijn minst de data van lopende projecten die momenteel aanwezig zijn in ieder geval ook nog op een tweede schijf komen te staan en regelmatig worden bijgewerkt. Want momenteel is nergens een kopie van.
  • Budget: €700 - €800
  • Data: 6TB á 8TB
  • Doel: eerste stap naar on-site nood backup bij het uitvallen van een schijf, zodat de data niet direct verloren gaat.
  • Doel is niet: om terug in de tijd te kunnen, om per ongeluk verwijderde bestanden terug te halen etc.
  • Regelmaat: dagelijks een kopie van de changes van verschillende externe schijven met materiaal erop
  • Medewerkers: 2 (waarvan één eigenlijk vooral met de videobestanden etc. werkt vanaf een iMac met een aantal externe schijven)
  • Technisch niveau: laag, het moet geen omgeving worden waar van alles mis kan gaan waardoor er allerlei settings en troubleshooting moet plaatsvinden. Kant-en-klare achtige oplossing heeft de voorkeur.
Huidige idee
Wegens het beperkte budget zit ik op dit moment erover te denken om bijvoorbeeld een Qnap NAS aan te schaffen met 2x4TB schijven erin. Deze in een 1Gbit netwerk te hangen samen met de iMac, en via backup software een schedule maken om elke avond de data (changes) op de schijven met videomateriaal naar de Qnap te mirroren.

Andere mogelijkheden of suggesties?
Mijn vraag is of jullie misschien betere mogelijkheden of suggesties hebben. Ik ben bekend met de simpele huis tuin en keuken oplossingen, en wellicht dat er wel een slimmere oplossing is die binnen het beperkte budget past.

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:13
Uiteraard is een Huis tuin en keuken oplossing makkelijk, maar weinig uitbreidbaar. Je zou eventueel op dit forum kunnen zoeken naar zelfbouw nassen. Zijn goedkoper én makkelijker naar wens uit te breiden.

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:02

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Omdat de technische kennis laag is lijkt mij de NAS-route, zoals geschetst prima. Kijk ook even naar Super Duper, goede tool voor de mac om (incrementele) backups te maken.

Omdat het om een backup gaat is het opzich OK om 2x4TB aan elkaar te knopen om zoveel mogelijk opslag te hebben. Gaat een disk dood dan is je hele backup weg, maar dan staat alles nog op de iMac?

Q wijzigde deze reactie 07-09-2013 12:36 (36%)

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 11-11 17:12
Een NAS backup lijkt mij in dit geval ideaal, de drempel ligt laag qua technische kennis benodigd (half nederland heeft tegenwoordig een NAS voor de media player). Let wel op eventuele data groei, in de video bewerking is data groei een groter issue dan bijv. in een kantoor omgeving, Zeker als de lopende opdrachten toe gaan nemen. Als de eis nu al 6 tot 8 TB is vind ik een oplossing met 4TB effectief vrij karig (NAS met 2 4TB disks in Raid 1, default instelling 2 Bay Qnap) Je zou natuurlijk voor een niet raid oplossing kunnen gaan met 2 volumes dan heb je wel 8TB, echter in een 2 Bay NAS geen uitbreid mogelijkheden meer wat dit effectief gezien geen kosten efficiente opzet maakt wanneer er in de toekomst meer backup ruimte nodig is. Let er wel op dat je geen Raid 0 gaat draaien, lijkt leuk maar bij 1 defecte schijf ben je alle data kwijt.

Is dit trouwens voor jezelf of een vrienddienst o.i.d. voor een bekende? Wanneer dit laatste zou ik dit zeker vooraf bespreken zodat je niet achteraf gedooe krijgt wanneer de begrootte ruimte niet voldoende is, en de investering die dan gedaan moet worden hoger uitpakt omdat de initieel geadviseerde opstelling niet schaalbaar is.

Hoe gaan verder de backups gemaakt worden? Moet dit geautomatiseerd, of gaat de editor dit zefl doen? Mijn ervaring met backups maken van externe schijven is namelijk dat dit erg vaak misgaat door menselijke invloeden (externe schijf niet aangesloten tijdens schedule of medewerker vergeet te backuppen omdat dit een handmatige actie is met alle mogelijke gevolgen van dien).

Als iemand mij voor een opdracht als deze zou vragen zou ik iig de opdrachtgever erg duidelijk maken dat er aan deze wijze van backuppen de nodige risico's hangen en dat er geen garantie afgegeven kan worden voor een altijd aanwezige correcte backup daar de externe (menselijke) invloeden te groot zijn.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Een backup op een lokale NAS? Als het pand verloren gaat ben je je backup dus ook kwijt.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 11-11 17:12
quote:
Wolly schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 12:57:
Een backup op een lokale NAS? Als het pand verloren gaat ben je je backup dus ook kwijt.
Tja, ik denk dat je met het beschikbare budget niet veel verder komt. Professionele backups in de cloud zijn bij deze volumes ook niet goedkoop qua maandelijkse kosten en afhankelijk van de internet verbinding ook niet echt bruikbaar binnen de Video bewerkingswereld vanwege de grote volumes en snel veranderende data.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
De problemen gaan vooral in in de internetsnelheid zitten vermoed ik. Een provider zoals Backblaze is met 5 euro per maand niet duur te noemen en dan kan je er zeer veel data kwijt. Enkel ben je gelimiteerd tot de snelheid van de onderlinge verbinding en dit kan wel eens de beperkende factor worden.
Is het niet een idee om voor dat bedrag twee goedkope NAS'en aan te schaffen waarbij de ene NAS 's avonds mee naar huis genomen wordt en 's ochtends weer mee terug. Zolang je op kantoor zit kan je ze eenvoudig synchroniseren en bij brand snel het pand uit brengen. Bovendien, mocht je ene NAS falen werkt je andere nog.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou hoe dan ook je titel dan aanpassen van backup naar disaster recovery. Dat lijkt mij meer dekkend.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-11 10:41
Pc kopen waar je 8 hd's in kunt zetten, voor in de toekomst.
Nu eerst minder hd's erin zetten, later uitbreiden.
Zelf nas software erop zetten, freenas/nas4free/linux(ligt eraan wat je wilt).
Wel kontroleren hoe je in de toekomst uitbreid en hoe dit gaat.

Wat je ook doet, kijk of je netwerk snel genoeg is, dus de hardware die je koopt.
Bijv een nas kopen, controleer via een review of test wat de echte snelheid is, anders duurt het backuppen zeer lang.

jan99999 wijzigde deze reactie 07-09-2013 14:10 (28%)

• Tsurany
  • Niet online
Zou zeker geen zelfbouw systeem kiezen als je 0,0 verstand hebt van dat soort zaken. Dan ben je veel beter af met iets wat gewoon kant en klaar geleverd wordt en waar support op zit.

• 26779
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is te gaan voor een HP N40L Microserver. Deze heeft standaard 4 Satapoorten en met een tweak kan je er zelfs 6 disks in kwijt
Je kan deze met WHS gebruiken of er een NAS software als freenas of OpenMediaVault of een van de VELE andere alternatieven op installeren.

Ik heb nu zelf de N40L in gebruik met 4GB geheugen (2GB erbij gezet) en een Intel dualport Gb servernic er bij gezet omdat ik de server als gateway gebruik.

Ik ben er uiterst tevreden mee.

26779 wijzigde deze reactie 07-09-2013 15:06 (15%)

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Kijk eens naar synology.. tal van backup mogelijkheden en uitbreiding mogelijk en goed support (uiteraard geen enterprise SLA's).

• Q

Q

quote:
Khildin schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:56:
Wat je zou kunnen doen is te gaan voor een HP N40L Microserver. Deze heeft standaard 4 Satapoorten en met een tweak kan je er zelfs 6 disks in kwijt
Je kan deze met WHS gebruiken of er een NAS software als freenas of OpenMediaVault of een van de VELE andere alternatieven op installeren.

Ik heb nu zelf de N40L in gebruik met 4GB geheugen (2GB erbij gezet) en een Intel dualport Gb servernic er bij gezet omdat ik de server als gateway gebruik.

Ik ben er uiterst tevreden mee.
Menne heeft nooit meer gereageerd, maar dit is ook een leuk idee, kijk dan naar de N54L, de opvolger.
Echter, met weinig technische kennis wordt dit mogelijk al lastig.

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

quote:
Q schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:21:
[...]

Menne heeft nooit meer gereageerd
Niet zo gek, het is zondag.

Een stuk omhoog raad iemand aan een NAS mee naar huis te nemen, maar dat wil je dus echt niet doen. Harde schijven zijn kwetsbaar, als je die elke dag gaat verplaatsen gaan ze vroeg of laat stuk. Wat wel een optie is is om offsite backups te maken naar het huis van een van de 2 werknemers. Bij veel mensen is tegenwoordig glasvezel beschikbaar waarmee het mogelijk moet zijn om ~8TB in 18 uur te uploaden. Als je dat bijvoorbeeld elk weekend doet zit je ook veilig bij brand of inbraak. (uitgaande van 100/100 glasvezel. 500/500 is al beschikbaar voor consumenten).

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Tsurany
  • Niet online
Harde schijven gaan sowieso vroeg of laat stuk. De moderne hardeschijven kan je prima elke dag verplaatsen mits je dat op een verantwoorde wijze doet. Je moet niet met de machine gaan gooien maar wanneer je hem goed verpakt en trillingen vermijd kan het geen enkele kwaad. Zeker wanneer je geen glasvezel hebt is het de makkelijkste manier voor een offsite backup.
Ik raad dan ook aan gewoon een internet verbinding te gebruiken en opper het enkel als idee wanneer de verbinding niet toereikend is.

• menne
Bedankt voor alle reacties. Had het druk dit weekend, dus nu pas tijd om het door te nemen. Wat antwoorden op bovenstaande vragen.

- Het is een bedrijf van twee bekenden van mij. Ik adviseer hen in sommige dingen en zoek de juiste externe schijven etc voor ze. Ik ben vooral degene die pushed om op zijn minst een basis disaster recovery te implementeren. Ik heb verder vrij spel, als in, elke vorm van disaster recovery is al prettig, aangezien momenteel hier niets aan wordt gedaan.

- Mijn idee was niet in raid, gewoon de volle 8TB gebruiken. Puur omdat het hier om een disaster recovery gaat met een klein budget.

- Offsite backup is financieel op dit moment niet haalbaar. Het zou het beste zijn, ook voor diefstal, brand etc. Het belangrijkste voor nu is dat er basic disaster recovery mogelijk is als een externe schijf de geest geeft.

- Ik kan nu al zeggen dat de editor in de praktijk zelf nooit handmatig iets met de backup zal doen. Dus het idee is dan inderdaad om een backup programma te hebben die voor alle "actieve" (gevulde) schijven die men standaard gebruikt een schedule in te stellen. Dit zal inderdaad niet altijd goed gaan, als de mac uit staat of de schijf niet is aangesloten, maar een beter geautomatiseerd proces kan ik voor dit budget niet bedenken. Het liefst heb je alle data al in een netwerk, om van daaruit backups te draaien, maar dat wordt een heel ander verhaal en nu niet haalbaar.

- Mijn hoofddoel is dat, als er een schijf crashed, ze niet bijvoorbeeld al het bron videomateriaal van het project kwijt zijn. Dat er een dag of twee aan edits zelf kwijtraakt is ook erg vervelend, maar het belangrijkste is dat het originele materiaal op zijn minst nog op een tweede schijf staat. Want video kun je nooit meer opnieuw opnemen, een edit kan je in het ergste geval nog opnieuw maken.

Ik zal ook de andere tips even meenemen, vooral de schaalbaarheid inderdaad. Dat is toch niet ideaal met een twee disk NAS. Goede tips tot nu toe :)

menne wijzigde deze reactie 09-09-2013 10:42 (11%)

• Tsurany
  • Niet online
Ik zou wel voor RAID gaan om dat je dan op z'n minst beschermt bent tegen het uitvallen van een enkele harde schijf. Zeker als je een backup moet gaan uitlezen is het uitvallen van een enkele schijf gewoon dramatisch. Ga dan voor een mooie RAID5 configuratie met 4x4TB, heb je netto 12TB aan opslagruimte beschikbaar.

En wat is de capaciteit van een internet verbinding? Er zijn genoeg goedkope offsite backup partijen. Die leveren niet dezelfde garanties maar kunnen in noodgevallen wel eens heel fijn zijn om te hebben.

• menne
Ze hebben een Ziggo internetverbinding met 6 Mbit/s upload. Niet zo snel dus :(

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12-2014
Is het niet wat om gewoon een hotswap mogelijkheid te maken ,als je een backup maakt even schijf inpluggen en de data kopieren naar een backup hd . Alleen de orginele data dat kan inderdaad genoeg zijn om te backupen . Je kan een label syteem maken zodat een hd een sooort van videoband wordt
Maar ik kan me ook voorstellen dat bij een langdurig project je ook de edits en het complete project backuped .

Raid is in weze geen backup ,maar eerder wat redundantie als je een bepaalde raid configuratie neemt :)

• Q

Q

Overweeg om eventueel dan nog via TB of FW800 een dikke lacie schijf aan de mac te hangen. misschien dat dit prijs technisch nog handig is. Maar liever heb je de storage ver weg van de imac (glas drinken valt om...) dus andere kamer.

• aZuL2001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-10 09:33
Je zou naast een QNap ook Thecus en Synology kunnen overwegen.
Die zijn vaak wat vriendelijker geprijsd.

Abort, Retry, Quake ???

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11-11 15:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een nadeel van een nas vind ik wel dat het draaien van backups over een netwerk gruwelijk traag is. Omdat er niet veel opslagcapaciteit wordt gevraagd en deze voornamelijk is bedoeld voor één client zou je ook kunnen overwegen om de backupdrives direct aan de iMac te hangen via usb 3.0 of FW800. Als je een kastje pakt dat 2x 4TB in raid 1 kan zetten kom je al een heel eind. Voor iets meer capaciteit zou je een enclosure met vier drives moeten pakken, bijvoorbeeld een Stardom SohoRAID SR4-WBS3 .

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

quote:
Femme schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:57:
Een nadeel van een nas vind ik wel dat het draaien van backups over een netwerk gruwelijk traag is.
Dat heeft niets met een NAS te maken.. uiteraard is in de meeste (vrijwel alle) gevallen een DAS sneller maar heeft een groot nadeel, het hangt (op block level benaderbaar) aan dezelfde bak. Ergens rotte hardware die je FS corrupt maakt en je hebt aan zowel je bron als backup data niets meer.

• Q

Q

Het probleem van die kant-en-klare NAS doosjes is dat die goedkopere exemplaren super brakke CPUs hebben en je qua bandbreedte niet boven USB2 komt als je dat al haalt. Ik denk dat de betere NAS merken en de wat duurdere modelen best OK zijn.

• 26779
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Vandaar ook dat ik voorstelde om voor een HP Microserver te gaan. Genoeg 'spierballen' en veel flexibeler en meer mogelijkheden.

• menne
Ik vind de HP Microserver inderdaad ook een erg interessant alternatief ten opzichte van een kant en klare NAS. Ik denk dat ik thuis even ga experimenteren met FreeNAS en diversen op een oude bak. Zodra ik daar genoeg in thuis ben zal ik na overleg denk ik voor een HP Microserver gaan als het financieel haalbaar is. Ik denk dat de flexibiliteit van een dergelijke opstelling wel een goed voordeel is in vergelijking met een 2-drive NAS systeem.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True