Ik ben momenteel bezig om met een beperkt budget een (zeer basic) nood backup oplossing te implementeren voor een klein (relatief jong) videoproductie bedrijf. Wat ik moet gaan implementeren is niet een volledig redundant backup systeem (daar is momenteel geen budget voor), maar in ieder geval een eerste stap zodat op zijn minst de data van lopende projecten die momenteel aanwezig zijn in ieder geval ook nog op een tweede schijf komen te staan en regelmatig worden bijgewerkt. Want momenteel is nergens een kopie van.
Wegens het beperkte budget zit ik op dit moment erover te denken om bijvoorbeeld een Qnap NAS aan te schaffen met 2x4TB schijven erin. Deze in een 1Gbit netwerk te hangen samen met de iMac, en via backup software een schedule maken om elke avond de data (changes) op de schijven met videomateriaal naar de Qnap te mirroren.
Andere mogelijkheden of suggesties?
Mijn vraag is of jullie misschien betere mogelijkheden of suggesties hebben. Ik ben bekend met de simpele huis tuin en keuken oplossingen, en wellicht dat er wel een slimmere oplossing is die binnen het beperkte budget past.
- Budget: €700 - €800
- Data: 6TB á 8TB
- Doel: eerste stap naar on-site nood backup bij het uitvallen van een schijf, zodat de data niet direct verloren gaat.
- Doel is niet: om terug in de tijd te kunnen, om per ongeluk verwijderde bestanden terug te halen etc.
- Regelmaat: dagelijks een kopie van de changes van verschillende externe schijven met materiaal erop
- Medewerkers: 2 (waarvan één eigenlijk vooral met de videobestanden etc. werkt vanaf een iMac met een aantal externe schijven)
- Technisch niveau: laag, het moet geen omgeving worden waar van alles mis kan gaan waardoor er allerlei settings en troubleshooting moet plaatsvinden. Kant-en-klare achtige oplossing heeft de voorkeur.
Wegens het beperkte budget zit ik op dit moment erover te denken om bijvoorbeeld een Qnap NAS aan te schaffen met 2x4TB schijven erin. Deze in een 1Gbit netwerk te hangen samen met de iMac, en via backup software een schedule maken om elke avond de data (changes) op de schijven met videomateriaal naar de Qnap te mirroren.
Andere mogelijkheden of suggesties?
Mijn vraag is of jullie misschien betere mogelijkheden of suggesties hebben. Ik ben bekend met de simpele huis tuin en keuken oplossingen, en wellicht dat er wel een slimmere oplossing is die binnen het beperkte budget past.