• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-01 17:04
Goedemiddag allemaal,

Omdat ik een beetje uit ben gekeken op mijn huide setup (Macbook Pro i.c.m. Apple TV3) én omdat het me leuk lijkt zelf een keer iets in elkaar te zetten ben ik gaan zoeken naar een configuratie voor een HTPC. Deze moet op termijn gaan draaien met een Synology NAS.

Door middel van Google, de BBG van januari en verschillende topics over zelfbouw HTPC's hier op Tweakers heb ik volgens mij een redelijke config samengesteld. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,30€ 77,30
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 35,77€ 35,77
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,92
  • Het is de bedoeling dat ik de HTPC met XBMC ga draaien op Windows 7 (staat nog niet in de lijst) met een CEC-adapter als besturing
  • Hij moet alles af kunnen spelen qua beeld en geluid, ook 3D
  • Mijn huidige receiver heeft geen HDMI in- of uitgang dus een optische uitgang op het moederbaord is noodzakelijk maar wellicht dat er in de toekomst een nieuwe AVR komt dus de nieuwe audioformaten speel ik dan graag af :)
  • Daarnaast zou ik graag Spotify kunnen draaien zonder dat m'n tv (Panasonic 55vt50) aan hoeft te staan
  • Het liefst alles zo stil en zuinig mogelijk, budget is ongeveer wat ik op dit moemtn heb geselecteerd, liever nog iets minder ;)
  • Gamen had ik eerst als optie. Op dit moment denk ik, om de kosten te sparen, dat het sporadisch of helemaal niet voor zal komen aangezien ik ook een Xbox 360 heb staan (en wellicht een next gen console op termijn)
Een paar vragen die nog spelen:
  • Voldoet het systeem?
  • Welk intern geheugen kan ik het beste gebruiken?
  • De Milo ML04 kan ik ook voor bovenstaande config gebruiken?
  • Over het opstarten, ik kan 'm in XBMC laten booten begrijp ik? Maar wat als ik dan via een iPad of iPhone Spotify aan wil zetten, switcht 'ie dan automatisch? En hoe ga ik dan terug naar XBMC?
Any thoughts? Alvast bedankt!

[ Voor 63% gewijzigd door omnom op 08-09-2013 17:46 . Reden: Leesbaarheid verbeterd, wenslijstje toegevoegd en uATX config verwijderd. ]

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07-2025

dere12

Kennis delen is goud waard!

Welk geheugen? 4/8 - 1600/1866?
4GB geheugen voldoet voor een HTPC, wil je veel gaan gamen en zie je een scherpe prijs voor 2x 4GB dual channel modules dan zou ik het zeker doen. De AMD APU's hebben baat bij geheugen dat hoger geklokt is, 2133 wordt zelfs ondersteund!

Je hebt al een mooi systeem bij elkaar gezocht. Een belangrijk punt is de ruimte in de behuizing, heb je jouw favoriete case gevonden? Lees dan goed de beperkingen door qua afmetingen waar je met die case rekening mee moet houden. Denk aan mobo, cpu koeler, voeding etc. Ik kies zelf bijvoorbeeld voor LP ( low profile) geheugen. Heb je de reviews op Tweakers gelezen van de Milo? Super mooie kast maar alles past maar net!

[ Voor 12% gewijzigd door dere12 op 07-09-2013 20:06 ]

Life is all about Tweaking

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Als je een incidentele game wilt gaan spelen kan je beter voor een Richland APU kiezen in plaats van een Trinity. Dus in dit geval een pricewatch: AMD A8-6600K Boxed
De Trinity APU's konden prima met DDR3-1600 overweg, maar de Richlands profiteren nog veel meer van snel geheugen en daarbij is de logische keuze dus DDR3-2133. De Richland APU heeft een iets sterkere GPU, wat je bij je games ten goeden zal komen. 4GB is in alle2 de configs voldoende. Je zou eventueel 8GB kunnen kiezen, of later uitbreiden naar 8GB als je merkt dat je toch wat te kort komt in games, maar noodzakelijk is het niet.
Wat betreft bediening en opstarten kan je dat met Wake-on-Lan doen als je een app gebruikt.
Leuke toevoeging kan een CEC-adapter zijn (zie www.pulse-eight.com) zodat je de remote van je tv of receiver kan gebruiken om je HTPC mee te bedienen.

iRacing Profiel

• omnom
Bedankt voor de reacties! Ik zal proberen de startpost enigszins aan te passen voor de leesbaar- en duidelijkheid.

@dere12: Nee, dat is eigenlijk m'n grootste struikelblok. Ik lees inderdaad de reviews en dan blijkt het ene product weer niet te passen, of de kast is (te) compact wat zeker voor een eerste build niet erg raadzaam is lijkt me... Vandaar dat ik de case uit de BBG van januari heb genomen. Erg ruim volgens mij dus alles zou vrij makkelijk moeten passen, ook de Big Shuriken 2 rev B. Het enige is dat de kast vrij hoog is waardoor ik wellicht t.z.t. een probleem krijg bij een nieuwe TV unit. De prijs van de lagere kasten houdt me tegen om daar voor te kiezen. Probeer het toch enigszins 'on budget' te houden :) Dus als je nog een goede tip hebt waar alles 'makkelijk' in zou passen... ;)

Mocht ik in de toekomst tv willen kijken via de pc dan moet ik daar ook rekening mee houden, al lees ik hier en daar verhalen dat dat nog niet optimaal werkt in XBMC. Maar de kast moet dan wel groot genoeg zijn om de betreffende tuners o.i.d. kwijt te kunnen lijkt me. Edit: Het zou allemaal wel moeten passen in deze kast http://tweakers.net/price...ilverstone-milo-ml04.html toch?

@kroegtijger: Mm. Dilemma. Er komt toch weer € 20 bij in dat geval. Ik heb een Xbox staan dus het spelen van een game zal sporadisch (of wellicht wel helemaal niet) gebeuren. Heeft de Richland dan nog steeds een groot voordeel? Of gewoon de Trinity nemen met DDR3-2133? De CEC-adapter had ik trouwens al vermeld ;) Lijkt me erg makkelijk! De rest van de bediening gebeurt dan via muis/tobo?

Ik heb ook nog een andere, praktische, vraag waar ik mee zit (heb het antwoord nog niet kunnen vinden): stel ik zet de pc aan en XBMC start daarna automatisch op. Wat gebeurt er dan wanneer ik [A] via m'n iPad Spotify wil luisteren via m'n receiver en [B] ik daarna m'n tv aanzet om iets via XBMC te kijken, moet ik XBMC dan weer opstarten in Windows? Hoe gaat dat in z'n werk? Als je gebruik zou maken van de Spotify add-on in XBMC dan moet de tv ook aanstaan wanneer je Spotify gebruikt lijkt me, en dat wil ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door omnom op 08-09-2013 19:37 ]

• omnom
Anyone? :)

• kroegtijger
Als je geen games gaat spelen heb je genoeg aan een A6 Trinity met DDR3-1600. Een richland voegt daar heel weinig aan toe, behalve een sterkere GPU. Gezien je die toch niet tot zn max zal benutten dan, heeft ook DDR3-2133 geen meerwaarde mee.
Nu kan ik natuurlijk niet voor je beslissen of die 20,- meer veel of weinig is, maar ik zou het 't wel waard vinden om de extra (grafische) kracht tot mn beschikking te hebben voor dat bedrag, gewoonweg omdat het kan, maar het is dus geen must.

Wat betreft TV aan / uit bij spotify of andere muziek-diensten is dit geheel afhankelijk van hoe je de boel aansluit. Als je alles via je receiver aansluit hoeft je TV niet per se aan, en kan je via de app alles doen.

iRacing Profiel

• omnom
kroegtijger schreef op maandag 09 september 2013 @ 17:21:
Als je geen games gaat spelen heb je genoeg aan een A6 Trinity met DDR3-1600. Een richland voegt daar heel weinig aan toe, behalve een sterkere GPU. Gezien je die toch niet tot zn max zal benutten dan, heeft ook DDR3-2133 geen meerwaarde mee.
Nu kan ik natuurlijk niet voor je beslissen of die 20,- meer veel of weinig is, maar ik zou het 't wel waard vinden om de extra (grafische) kracht tot mn beschikking te hebben voor dat bedrag, gewoonweg omdat het kan, maar het is dus geen must.

Wat betreft TV aan / uit bij spotify of andere muziek-diensten is dit geheel afhankelijk van hoe je de boel aansluit. Als je alles via je receiver aansluit hoeft je TV niet per se aan, en kan je via de app alles doen.
Misschien heb je ergens wel gelijk wat die € 20,- betreft. Maar goed, dat is op zich een makkelijke keuze, wel of niet :) Daar kom ik wel uit...

Ik zal de andere vraag nog eens stellen, ik ben waarschijnlijk erg onduidelijk :+ Stel, m'n tv staat uit. Ik zet de htpc aan en wacht tot 'ie is opgestart, dan draait 'ie op een gegeven moment XBMC (autostart). Nu wil ik vanaf bijvoorbeeld m'n iPad Spotify luisteren over m'n versterker (tv staat nog steeds uit). Is dit mogelijk met enkel de htpc die optisch is aangesloten op de versterker?

Spotify draait op dat moment niet op de htpc... Enkel XBMC vanwege de autostart. Dus dan moet je met een muis in Windows switchen tussen beide programma's? Of kun je ze naast elkaar laten opstarten en dat Spotify dan op de achtergrond draait?

Ik hoop dat dit iets duidelijker is :D Anders moet ik altijd m'n tv aanzetten om muziek te kunnen luisteren via Spotify...

• kroegtijger
omnom schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:15:
[...]

Misschien heb je ergens wel gelijk wat die € 20,- betreft. Maar goed, dat is op zich een makkelijke keuze, wel of niet :) Daar kom ik wel uit...

Ik zal de andere vraag nog eens stellen, ik ben waarschijnlijk erg onduidelijk :+ Stel, m'n tv staat uit. Ik zet de htpc aan en wacht tot 'ie is opgestart, dan draait 'ie op een gegeven moment XBMC (autostart). Nu wil ik vanaf bijvoorbeeld m'n iPad Spotify luisteren over m'n versterker (tv staat nog steeds uit). Is dit mogelijk met enkel de htpc die optisch is aangesloten op de versterker?
Ja
Spotify draait op dat moment niet op de htpc... Enkel XBMC vanwege de autostart. Dus dan moet je met een muis in Windows switchen tussen beide programma's? Of kun je ze naast elkaar laten opstarten en dat Spotify dan op de achtergrond draait?
Spotify kan gewoon op de achtergrond draaien, dat is geen enkel probleem. De vraag is eerder waarom je dat zou doen. Je kan namelijk gewoon een addon voor XBMC nemen om Spotify te gebruiken. Zie o.a. hier: http://www.elbay.net/nl/c...on-voor-xbmc-media-centre
Ik hoop dat dit iets duidelijker is :D Anders moet ik altijd m'n tv aanzetten om muziek te kunnen luisteren via Spotify...
Dat is niet nodig, maar je kan het denk ik nog wel makkelijker maken, omdat je XBMC als uPNP-device kan gebruiken en dus direct vanaf je iPad vanuit Spotify de HTPC als playback-device kan nemen (en die geeft zn audio dus weer door aan je receiver)

iRacing Profiel

• omnom
kroegtijger schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:58:
[...]

Ja

[...]

Spotify kan gewoon op de achtergrond draaien, dat is geen enkel probleem. De vraag is eerder waarom je dat zou doen. Je kan namelijk gewoon een addon voor XBMC nemen om Spotify te gebruiken. Zie o.a. hier: http://www.elbay.net/nl/c...on-voor-xbmc-media-centre

[...]

Dat is niet nodig, maar je kan het denk ik nog wel makkelijker maken, omdat je XBMC als uPNP-device kan gebruiken en dus direct vanaf je iPad vanuit Spotify de HTPC als playback-device kan nemen (en die geeft zn audio dus weer door aan je receiver)
Helemaal goed! Thanks :)

Het spulletje maar eens bestellen dan en kijken of ik 't voor elkaar krijg het allemaal in elkaar te zetten 8)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou die gekozen SSD toch echt vervangen door een type wat flink sneller is met schrijven. Ik snap niet helemaal waarom dit type SSD keer op keer weer in de verlanglijstjes terugkomt? Een schrijfsnelheid van 90MB/sec is niet meer 2013. Daarbij kun je voor hetzelfde bedrag een 120GB SSD scoren met flink betere prestaties.

Testing, one, two ...

• omnom
kroegtijger schreef op maandag 09 september 2013 @ 17:21:
Dit vind ik toch wel lastig :)

Die € 20,- extra is dan voor de processor, maar er komt natuurlijk ook nog een redelijk bedrag bij voor 2x 4GB DDR3-2133. Scheelt zo'n € 60,- totaal. Toch vrij veel als ik geen spel aan blijk te raken...
hardware-lover schreef op woensdag 11 september 2013 @ 11:57:
Ik zou die gekozen SSD toch echt vervangen door een type wat flink sneller is met schrijven. Ik snap niet helemaal waarom dit type SSD keer op keer weer in de verlanglijstjes terugkomt? Een schrijfsnelheid van 90MB/sec is niet meer 2013. Daarbij kun je voor hetzelfde bedrag een 120GB SSD scoren met flink betere prestaties.
Ik zag de Crucial SSD vaak voorbij komen bij configuraties hier, dus ik heb eigenlijk niet heel veel verder gekeken moet ik zeggen maar je hebt wel een punt :) Denk dat ik dan voor de http://tweakers.net/price...-v-series-v300-120gb.html ga.

Er van uitgaande dat ik op korte termijn zelden een game zal gaan spelen maar wel voorbereid wil zijn op de toekomst, is dit dan een uitkomst? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 98,43€ 98,43
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Silverstone Milo ML04€ 78,95€ 78,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 35,77€ 35,77
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,99

Wat me op termijn ook wel handig lijkt is live tv kijken via XBMC, ik begrijp dat ik dan een kaart met tuner moet kopen maar is de/het processor/intern geheugen hier nog voor van belang?
Pagina: 1