Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Allround desktop vervanger

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Mijn desktop is bijna naar z'n grootje en moet vervangen worden, het ding is nu zo'n 4-5 jaar oud en langzaam beginnen alle onderdelen het op te geven. Vanwege mijn werk en relatie ben ik niet altijd thuis en is het handig om een keer een laptop aan te schaffen ipv een desktop,

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik gebruik op dit moment mijn desktop voor downloads, browsen, office (en soortgelijke programma's) en ik speel er enkele games op (veelal league of legends, en af en toe een game die ik even wil proberen). In de toekomst wil ik er nog wel op blijven gamen, het hoeft van mij niet op ultra settings te draaien echter lijkt het mij wel erg leuk om een keer niet alles op low te zien (zoals bij mijn huidige desktop)

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het liefst niet meer dan 1000 euro. Maar als er boven dit budget een dikke bump zit qua prijs/kwaliteit dan moeten we daar ook maar aan geloven.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ben wel van plan hem veel mee te slepen, maar dit is veelal in de auto dus dat is geen probleem. Ook heb ik altijd wel de beschikking over een stopcontact dus een megalange accuduur is absoluut geen must (hooguit een extra).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Totaal niet, ik zou het wel prettig vinden als hij niet de looks heeft van een koffieblik uit de jaren 70.

Extra eisen
- Wat ik zelf erg prettig zou vinden is dat er een SSD inzit, ik heb ook wel veel gelezen over hybride schijven maar ik moet toegeven dat ik niet echt een held ben qua computerkennis (vandaar dit topic).
- Wel zou ik graag een laptop willen die niet snel superheet wordt wanneer ik er games op zou spelen. Ik begrijp dat een laptop warmer aan zal voelen dan mijn keyboard van de desktop maar niet meteen dat ik mij zorgen ga maken of het beestje het wel aankan (en dat doe ik snel, vrees ik).
- Ik zou het ook prettig vinden als de optie bestaat dat ik hem aan mijn HDTV kan hooken om thuis toch nog te genieten van een beetje gamen op maximaal scherm ter ontspanning.

Wat heb ik tot nu toe gevonden
Ik ben nu een week of 4 aan het rondneuzen en heb al vanalles bekeken. Een Apple ziet er altijd gelikt uit, en dat leek mij eerst heel mooi, maar ik zie gewoon dat ze qua specs voor dezelfde prijs veel minder bieden als het om gamen gaat (om de multimedia ervaring juist niet).
Ik heb een aanbod gekregen om een Sony FIT Vaio over te nemen van een bekende met de volgende specs: Intel Core i7-3537U 2.0 GHz, 8 GB DDR3 1600mhz RAM werkgeheugen, Nvidia GeForce GT735M 2 GB, 1000 GB (1TB) hybride. Dit alles voor een schappelijke prijs (900 euro). Echter lees ik geregeld dat de i7 niet veel sneller is dan een goede i5, en dat de GeForce GT735 ook niet optimale prestaties levert. Ook kan ik niet iets vinden over de hitte die dit model afgeeft.
Zijn er soortgelijke of betere laptops in dit prijssegment te vinden?

Dank voor jullie hulp.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jeps, die zijn er (gelukkig) nog. Ik echter wel dat je snel moet zijn: De asus n56. Goede koelprestaties zijn echt een pluspunt van dit apparaat. De accuduur is +- 4 uur, de bouwkwaliteit is zeer goed te noemen net als het scherm. Je moet zelf alleen even kijken of de aansluitingen van jouw HD scherm ook op deze laptop zitten. Als er een HDMI op zit zit je sowieso goed :').

pricewatch: Asus N56VB-S4016H

http://www.alternate.nl/A...uct/1091038/?event=search

zelf heb ik er deze ssd bij gekocht: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
en een caddy om de ssd in te zetten: notebookcaddy.nl

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
De Asus is ongeveer dezelfde prijs en als ik het goed heb zijn dit de verschillen met de Sony:

Pro's
- goede koeling (echt een pluspunt als ik naar mijn angst voor teveel hitte kijk)
- beter scherm
- betere processor
- betere videokaart (idem)

Con's
- kleinere HDD (maar ten opzichte van 500 GB heeft die 1TB HDD echt geen meerwaarde qua grootte)
- een 5400 rpm HDD, de Sony heeft een fusion - die is volgens mij wel veel sneller
- 2GB ram minder

Echter als ik de optie van de caddy (dit is echt nieuw voor mij, het ziet er uit als een super idee!) gebruik kom ik dan ongeveer 90 euro duurder uit maar heb dan wel een full SSD, Ik zie ook op de site dat de oude DVD drive gewoon in een behuizing kan worden geplaatst, dus dan is dat ook geen weggegooid iets.

Heeft er iemand een idee of een fusion HDD echt zoveel beter is als de Asus? Want naar mijn mening is de +SDD losse optie echt veel beter dan de fusion.

De processor komt uit de bench er veel beter uit, echter heb ik totaal geen verstand van wat een goede bench is. Daarmee bedoel ik niet dat ik mij niet inlees (ik klik maar raak :p) maar zien dat de ene een resultaat heeft van 2.8 en de ander van 5.11 zegt mij niets. Is dat veel beter? Iemand die mij dat iets beter uit kan leggen?

Het verschil in ram is wel jammer, maar volgens mij is 6 GB op het moment nog meer dan genoeg en het is altijd nog te upgraden.

Wederom dank voor de respons.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2013 14:56 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33

Thomg

Aww yiss

Hoe toevallig, ik heb zelf een S4061H en heb ook een caddy erin zitten overgenomen. Helaas blijkt de laptop DOA ( godverdriedubbeltjes ) en is nu naar asus.

Losse SSD is superieur in zo'n beetje alle opzichten. Als de laptop uit zet en ik zet het aan met SSD start het zo snel op dat je nauwelijks visueel wat te zien krijgt.
  • Bios ~5 s
  • Zwart scherm 2s
  • Windows 8 logo 2s
  • Zwart scherm 2s
  • Windows account 2s
  • Zwart scherm 1s
  • Windows metro
Met de harde schijf is dat echter aanzienlijk langer, denk maar aan richting de 30-40. Kan me moeilijk voorstellen dat een fusion hier ook maar ergens in de buurt van gaat komen.

Iemand biedde ook een caddy aan mij aan nadat ik er al één had, Kicx.
Een suggestie is dat je contact met hem opneemt ;)

Over welke sony heb je het eigenlijk?

naar nieuwe post

[ Voor 39% gewijzigd door Thomg op 07-09-2013 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om deze, maar dan met een 1TB fusion disk als HDD: http://tweakers.net/price...svf15a1z2e/specificaties/

Dat verschil zal inderdaad niet te halen zijn met de disk van de Sony. Dus op dit moment ziet de Asus (+SSD) er veel aantrekkelijker uit, mits ik goed begrijp dat de processor en de videokaart een stukje sneller zijn en mijn aanname dat zoiets meer weegt dan 2 GB ram extra klopt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2013 15:02 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

"De processor komt uit de bench er veel beter uit, echter heb ik totaal geen verstand van wat een goede bench is."
Dit komt vooral omdat de i7 die in de asus zit een echte quad core is, de i7 in de sony is een dual core ( nogal verwarrend ). Processor van Asus is in een "league of it's own", de vaio komt nieteens in de buurt.

Verschil tussen 6GB en 8GB ga je zeer waarschijnlijk niet merken. Als dat echt een probleem blijkt te zijn kan je in de pricewatch een andere kopen voor een paar tientjes.
http://tweakers.net/categ...-Vuw0wJzSaa5zrUP1TxQvM-QU

Videokaart is een beetje beter, maar blijkt nou net het verschil uit te maken tussen "speelbaar" en "choppy".
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GT-740M-vs-GeForce-GT-735M

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 07-09-2013 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah dat ziet er dan ook alweer als pluspunt uit.

Bij het zoeken op een benchmark verschil tussen de GT735M en de GT740M kom ik uit op een 12% verschil in het voordeel van de 740M.

Volgens mij is het probleem dan snel opgelost, er is eigenlijk geen reden om de Sony aan te schaffen ten opzichte van de Asus. De extra 90 euro zijn het geld meer dan waard. Ik denk dat de Sony (normaliter) duurder is vanwege het touch screen, iets dat ik nooit zal gebruiken (ik zie het praktisch nut er niet van op dit moment).

Edit: Uit de link die hierboven gegeven wordt van GPU boss begrijp ik dat hij inderdaad beter is. Het ziet er niet naar uit dat hij veel high end games aankan, maar mijns inziens moet ik er de komende paar jaren wel op kunnen gamen op niet maximale (is ook geen eis) graphics. Right?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2013 15:16 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Iets dat ik nog niet langs heb zien komen is dat de Sony langer kan werken zonder op te hoeven laden, de accuduur is ( 7-8 uur ), asus is slechts de helft daarvan ( 3-4 uur ).

Maar kijkende naar je eerste post is dit geen breekpunt.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 07-09-2013 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Correct. Echter is de accuduur voor mij totaal geen punt, het gaat mij om verplaatsbaarheid (tov desktop) - en ik zal de laptop dan ook altijd gebruiken in de buurt van een stopcontact, het wordt geen "schoothondje" :).

Verwijderd

Topicstarter
In een recent gestart topic door een andere poster komt deze met
http://tweakers.net/price...6vb-s4062h/specificaties/ als voorstel. Als ik deze vergelijk met http://tweakers.net/price...6vb-s4016h/specificaties/.
De eerste is 10 euro goedkoper en heeft 2 GB ram extra, mis ik nu een speciaal detail? Of is de 4016 gewoon stiller en stabieler en is dat niet terug te vinden in de specs.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De eerste is 950 euro, take IT now levert niet. Zelfde gehakkel als met de 4060. Tenzij je 2 weken kan wachten, dan is het 905 ( zonder prijsveranderingen ).

[ Voor 32% gewijzigd door Thomg op 07-09-2013 16:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay thanks, daar was ik mij niet van bewust. Dan scheelt het dus toch een slordige 50 euro, waarmee prima het ram verschil te overbruggen is, mocht dat ooit nodig zijn.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:25:
Okay thanks, daar was ik mij niet van bewust. Dan scheelt het dus toch een slordige 50 euro, waarmee prima het ram verschil te overbruggen is, mocht dat ooit nodig zijn.
Alsjeblieft :) Ik kan zeggen dat ik als trotse gebruiker erg tevreden ben over de laptop. Het geluid is overigens ook nog echt geweldig (vergeleken met veel andere laptops)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Na een goede nachtrust heb ik besloten de Asus laptop + losse SSD + notebook caddy aan te schaffen als combi. Ik ben er helemaal klaar voor :).

Echter heb ik nog wel een kleine vraag. Het gaat mij prima lukken om de SSD in de caddy te krijgen en de caddy te wisselen met de DVD brander/speler. Ook krijg ik die DVD brander/speler wel in de behuizing die ik bij de caddy krijg (als extra optie).
Ik zit alleen met het volgende: kan ik makkelijk windows overzetten op de SSD? Daarmee bedoel ik dat ik niet weet of de externe DVD wel gezien wordt door de laptop wanneer ik windows er opneuw op wil zetten (en de standaard HDD dus moet formatteren). Ik ben zelf namelijk bang dat ik straks alles klaar heb maar dan windows niet op de SSD krijg omdat ik dus geen DVD brander/speler heb die de laptop ziet - of kan daar weinig mee misgaan als ik op deze manier doe:
1. Zet SSD in caddy
2. Haal DVD uit laptop
3. Zet SSD in laptop
4. USB link de DVD aan de laptop
5. Doe windows 8 CD die bij de laptop hoort in de DVD en dubbelklik en van daaruit kan ik alles (format de standaard schijf, reinstall op de SSD en zet deze als 1e boot optie)?

Ik ben namelijk (nog) niet een BIOS held, of bijzonder handig (daarom ben ik ook zo blij met de filmpjes die op de caddy site staan).

Wederom dank voor de respons alvast!

(ik begrijp dat deze vraag niet bij "laptop aankoop advies" hoort maar het leek mij nuttiger om hem aan deze post te hangen wegens het feit dat het achtergrond verhaal duidelijk is, ipv een nieuwe topic op een ander deel van het forum te maken voor één kleine vraag)
Pagina: 1