Ik moet maandag een dag naar Antwerpen en ik wil graag weten hoe je daar het makkelijkst met het openbaar vervoer kunt reizen. Ik woon in Nederland en ik denk niet dat die OV chip kaart daar gaat werken.
volgens mij deze http://www.delijn.be/index.htm
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Sorrie ik bedoelde eigenlijk dat ik ook met de bus moet. Een treinkaartje koop ik natuurlijk gewoon in Nederland.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 19:57 ]
gewoon op de bus zelf, of via de gsm (kan op verschillende plaatsen dus waarschijnlijk ook in Antwerpen) of als je aan een grote bus halte staat, dan zal er wel een lijnwinkel zijn
Op sommige plaatsen staan er ook automaten waar je mits wat geld in te werpen er een kaartje uit komt. Hou er ook rekening mee dat een kaartje op voorhand kopen (automaat, lijnwinkel) goedkoper is dan op bus of tram.
In het station zullen waarschijnlijk wel zo'n automaten staan. Mag ik vragen naar waar je precies moet? Ik veronderstel dat je toekomt in Antwerpen centraal.
In het station zullen waarschijnlijk wel zo'n automaten staan. Mag ik vragen naar waar je precies moet? Ik veronderstel dat je toekomt in Antwerpen centraal.
Heeft verschillende gebouwen. Als je nog even weet te zeggen welk (of welke straat), wil ik nog even opzoeken hoe je daar gemakkelijk geraakt.
Je hebt dus twee dingen:
1) hoe in Antwerpen te geraken,
- Thalys: snelst, duurst, enkel vanaf Amsterdam/Schiphol/Rotterdam]
- Intercity die min of meer oude Benelux vervangt vanaf Den Haag, Rotterdam, Roosendaal
- L-trein (stoptrein) van Roosendaal naar Antwerpen. Traag, maar stopt ook op andere plaatsen dan Centraal Station. Mogelijk handiger dan de IC als je daar moet zijn.
- Bus van Breda naar Hulst (nummer kun je opzoeken). Trager dan de treinen, echter betere optie als je ergens langs de route woont cq ergens langs route in Antwerpen moet zijn.
2) hoe in Antwerpen te reizen.
Zoals gezegd, het gaat De Lijn worden. Of een bus danwel een tram/premetro de beste optie is hangt af van waar je moet zijn. Tickets koop je in het vervoersmiddel of bij een kantoor van De Lijn.
- Intercity die min of meer oude Benelux vervangt vanaf Den Haag, Rotterdam, Roosendaal
- L-trein (stoptrein) van Roosendaal naar Antwerpen. Traag, maar stopt ook op andere plaatsen dan Centraal Station. Mogelijk handiger dan de IC als je daar moet zijn.
- Bus van Breda naar Hulst (nummer kun je opzoeken). Trager dan de treinen, echter betere optie als je ergens langs de route woont cq ergens langs route in Antwerpen moet zijn.
Zoals gezegd, het gaat De Lijn worden. Of een bus danwel een tram/premetro de beste optie is hangt af van waar je moet zijn. Tickets koop je in het vervoersmiddel of bij een kantoor van De Lijn.
Oslik blyat! Oslik!
Het adres is:Youk schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 22:47:
Heeft verschillende gebouwen. Als je nog even weet te zeggen welk (of welke straat), wil ik nog even opzoeken hoe je daar gemakkelijk geraakt.
Campus Paardenmarkt
Paardenmarkt 92 - 2000 Antwerpen
Er is daar een open dag voor de opleiding Professionele bachelor Elektronica-ICT. Daar wil ik graag bij zijn. De opleiding start 16 september en dan moet ik ook nog een kot zien te vinden voor die tijd. Hopelijk gaat dat lukken. Als je daar ook nog goede adresjes voor weet heel graag.
Mijn vader werkt in Barendrecht en die wil me eventueel droppen in Barendrecht op het centraal station. Daar vandaan zou ik dan naar Rotterdam CS moeten en dan de trein naar Antwerpen nemen. Niet zo moeilijk. Ik maakte me vooral zorgen over het busvervoer. Maar als ik het goed begrijp kan je dus een buskaartje uit een automaat halen die op het centraal station van Antwerpen staan? En anders gewoon contant betalen in de bus dan maar.dion_b schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 00:32:
Je hebt dus twee dingen:
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2013 01:58 ]
Je kan dan buslijn 17 nemen die gaat van Antwerpen Centraal en dan afstappen op halte Paardenmarkt. De uurregeling kan je hier vinden.
In het centraal station is een lijnwinkel waar je het ticket kunt kopen. Deze is open van 8 tot 18 uur. Je kan ook hier nog wat info vinden over de tarieven. Op voorhand kopen (winkel/automaat) kost je dan 1,30 € per rit, tegenover op de bus zelf kopen is 2 €. Neem dan ineens de 2 ticketjes, anders moet je alsnog op de bus betalen bij de terugreis.
Persoonlijk zou ik dit stukje te voet doen, is slechts 5 minuutjes langer dan met de bus.
https://www.google.be/map...=me&mrsp=0&sz=16&t=m&z=16
In het centraal station is een lijnwinkel waar je het ticket kunt kopen. Deze is open van 8 tot 18 uur. Je kan ook hier nog wat info vinden over de tarieven. Op voorhand kopen (winkel/automaat) kost je dan 1,30 € per rit, tegenover op de bus zelf kopen is 2 €. Neem dan ineens de 2 ticketjes, anders moet je alsnog op de bus betalen bij de terugreis.
Persoonlijk zou ik dit stukje te voet doen, is slechts 5 minuutjes langer dan met de bus.
+1 zelf ook in antwerpen gestudeerd, das echt niet ver, en die 5 min verlies je anders wschlk toch met wachten op je bus.Youk schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:27:
Je kan dan buslijn 17 nemen die gaat van Antwerpen Centraal en dan afstappen op halte Paardenmarkt. De uurregeling kan je hier vinden.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Ik heb het er zeker naar mijn zin gehad. Zelf zat ik op de Karel de Grote Hogeschool aan de Groenplaats. Dus meer dan genoeg terrasjes en zo in de buurt daar. Van het nachtelijke studentenleven heb ik minder meegepikt. Ik pendelde dagelijks op en af en ook voor/door de toenmalige IT richting werd niet zoveel georganiseerd. Tja, dat was nog de tijd van de echte nerds.
Ik hoop echt dat ik nog op tijd een kamer kan vinden want ik heb er op zich wel zin in
. Geen zin om nog een jaar te moeten wachten.
Beetje laat om daar nu pas bij stil te staanVerwijderd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 12:19:
Ok thanks. Hier kan ik zeker wat mee. Is Antwerpen trouwens een leuke stad om in te studeren?

Heb er niet gestudeerd, wel vaker gekomen toen ik in Leuven studeerde en af en toe op andere momenten. Was er goed over te spreken, al is de vooroordeel van andere Vlamingen dat de locals 'dikke nekken' hebben niet geheel ongegrond

Studeren in BE is bovenal een stuk goedkoper, zowel qua collegegeld als qua kosten huisvesting. Koten zijn stukken goedkoper dan kamers in NL (al verschilt het in beide gevallen per stad, Brussel is niet noemenswaardig goedkoper dan Rotterdam, om maar eens wat te noemen), plus veel meer gesubsideerde voorzieningen eromheen (studentenrestaurants enzo).
Tip: het is erg gezellig 's nachts laat op de De Koninckplein
Overigens zou ik vanaf Barendrecht aanraden om allicht over Dordt te reizen, die IC stopt daar ook, evenals de IC naar Vlissingen die aansluiting geeft op de L-trein.
Het loont trouwens om - zodra je een kot hebt - goed te kijken naar hoe je reist en hoe je ervoor betaalt. Als je niet ieder weekend naar mammie en pappie reist zou het goedkoper kunnen zijn om je OV in te leveren (kan als je buiten NL studeert) en de kleine vergoeding daarvoor te krijgen. Kijk bovendien naar het prijsverschil tussen:
- NS kaart Barendrecht -> Antwerpen met 40% korting op NS-traject en jongerenkorting internationaal
- NS kaart Barendrecht -> Roosendaal (40%), Roosendaal -> Antwerpen NS met jongerenkorting intl
- NS kaart Barendrecht -> Roosendaal (40%), Roosendaal -> Essen met jongeren INTL korting en Essen - Antwerpen NMBS-tarief
- NS kaart Barendrecht -> Roosendaal (40%), Roosendaal -> Essen met jongeren INTL korting en Essen - Antwerpen GoPass
- NS kaart Barendrecht -> Roosendaal (40%), Roosendaal -> Antwerpen NMBS met jongerenkorting intl
- NMBS kaart Barendrecht -> Antwerpen jongerenkorting internationaal
- NS kaart Barendrecht -> Breda met 40% korting en buskaartje Breda -> Antwerpen
Exact wat het goedkoopst is moet je zelf uitzoeken, maar destijds (bijna 20 jaar terug

Oslik blyat! Oslik!
Ik zou niet gaan, als je dit niet zelf kunt dan zie ik het niet goed komen.
Ik weet dat het laat is maar ik heb die opleiding ook pas vorige week gevonden. Toen erover nagedacht of ik het wilde doen en het lijkt mij wel wat. Daar is het ook krap maar niet echt een reden om er nu niets mee te doen en dan een jaar te gaan zitten wachten.dion_b schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:51:
[...]
Beetje laat om daar nu pas bij stil te staan
Mijn vraag ging over buskaartjes in Belgie. Dat was eigenlijk alles wat ik wilde weten (meer info is natuurlijk erg welkom). Reizen plannen kan ik zelf ook wel aangezien ik zelf zo vaak alleen heb gereisd. Bovendien zit ik er krap met mijn tijd momenteel. Graag niet zo niet negatief doen als je niet weet waarover je het hebt.GoldenSample schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:14:
Ik zou niet gaan, als je dit niet zelf kunt dan zie ik het niet goed komen.
Elk advies is welkom!
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2013 19:54 ]
Wat is trouwens de best website om een kamer/kot te zoeken? Ik zie er hier al genoeg: http://www.kot.be/
Op de site van de www.delijn.be kan je veel info vinden.
Maar ook op de site van den nmbs zelf (spoortmaatschappij)
Zie dat je het lijnnummer van de buslijn(en) te weten komt, daarna bij elke bus gewoon opstappen en een kaartje bij de chauffeur kopen.
Ik weet niet of je een sms-ticket kan kopen, misschien gaat het wel als jou provider een overeenkomst heeft met de belgische provider waar je op over schakelt:
http://www.delijn.be/en/verkooppunten/sms_ticketing_copy.htm
Maar ook op de site van den nmbs zelf (spoortmaatschappij)
Zie dat je het lijnnummer van de buslijn(en) te weten komt, daarna bij elke bus gewoon opstappen en een kaartje bij de chauffeur kopen.
Ik weet niet of je een sms-ticket kan kopen, misschien gaat het wel als jou provider een overeenkomst heeft met de belgische provider waar je op over schakelt:
http://www.delijn.be/en/verkooppunten/sms_ticketing_copy.htm
Maar mijn advies dus niet, nee serieus gebruik gewoon google dan vind je het met 5 minuten, en dat is al veel.Verwijderd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:47:
[...]
Ik weet dat het laat is maar ik heb die opleiding ook pas vorige week gevonden. Toen erover nagedacht of ik het wilde doen en het lijkt mij wel wat. Daar is het ook krap maar niet echt een reden om er nu niets mee te doen en dan een jaar te gaan zitten wachten.
[...]
Mijn vraag ging over buskaartjes in Belgie. Dat was eigenlijk alles wat ik wilde weten (meer info is natuurlijk erg welkom). Reizen plannen kan ik zelf ook wel aangezien ik zelf zo vaak alleen heb gereisd. Bovendien zit ik er krap met mijn tijd momenteel. Graag niet zo niet negatief doen als je niet weet waarover je het hebt.
Elk advies is welkom!
De beste is gewoon ter plekke in Antwerpen kijken. Als je de stad niet kent kun je online geen idee krijgen van een buurt, van een huis, van de omgeving. Pak nu alvast de trein die kant op, installeer jezelf voor een nacht of twee in een jeugdherberg, ga naar de hogeschool en kijk op het prikbord, loop door de wijk eromheen. Vrij standaard zie je overal borden hangen met "Kamer te huur" met een telefoonnummer eronder. Zie je er eentje die je wat lijkt, bel eens.Verwijderd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:56:
Wat is trouwens de best website om een kamer/kot te zoeken? Ik zie er hier al genoeg: http://www.kot.be/
Let wel dat kamerverhuur in BE er anders aan toe gaat dan in NL. Zo is het normaal dat een kot maar voor 10 maanden verhuurd wordt en niet 12, en word je geacht nog bij je ouders te 'wonen' en echt elk weekend terug te gaan; uitzonderingen zijn mogelijk maar dat moet je dus vooraf afstemmen. Ook moet je oppassen dat je niet op kot gaat bij een peda, waar daadwerkelijk avondklok geldt en geen bezoekers toegestaan zijn. Volgens mij zijn de strengere varianten daarvan echt een Leuvens verschijnsel (en mogelijk daar ook een halve generatie verder wat verwaterd), maar zorg dat je zeer duidelijk en expliciet verwachtingen over en weer afstemt met de verhuurder. Zij zijn geen Hollanders gewoon (en hebben er vaak een fors vooroordeel over - een Vlaams Blok raadslid in Antwerpen zei ooit liever op een onbewoond eiland gestrand te zijn met een Marokkaan dan met een Hollander

Ik heb twee keer een kot gezocht in Leuven, de eerste keer toen ik in Rotterdam woonde. Ik heb een weekend een 'verkenningstocht' gedaan, nav info die ik toen vond wat telefoontjes gepleegd en weekend erop contract getekend. Als je de tijd hebt zou ik zeker voor meerdere dagen erheen gaan, sfeer proeven en gelijk iets uitzoeken, zeker als het erg dringend is.
Oslik blyat! Oslik!
Vandaag geweest bij Artesis. Over het algemeen een hele goede indruk gekregen van de opleiding. Echt heel vreemd dat ze dit niet in Nederland hebben. Ik kan het zeker iedereen die geïnteresseerd is in techniek om daar een kijkje te gaan nemen. Aangezien vrijdag al "onthaaldag" is (in het Nederlands gewoon introductiedag
) heb ik besloten om het volgend jaar maar te doen. Ik wil geen achterstand en ik ben er totaal niet op voorbereid. Het niveau is ook wel iets moeilijker dan ik eerst dacht dus het lijk me gewoon niet verstandig om hals over kop naar Antwerpen te verhuizen. Als ik dat überhaupt nog zou redden. Dan de andere praktische zaken. Ik kan bijvoorbeeld wel een beetje koken maar ook niet alles wat zou moeten (om gezond te kunnen leven. Wassen wel, strijken nog nooit gedaan. Allemaal kleine dingetjes maar alles bij elkaar wel veel. Van het leren koken tot het kopen van een laptop en daarbij windows opnieuw te moeten installeren om de bloatware te verwijderen tot van me boeken regelen tot een kamer zoeken en mijn spullen daar te verplaatsen en te installeren en een wasmachine, pannen, handdoeken kopen, etc, etc, etc. En dat alles zou dan in 3 dagen gebeurd moeten zijn. Ik was inderdaad al van plan om in een hostel te gaan slapen. Zeker aangezien een hotelkamer reserveren op korte termijn vrij duur is. Uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat ik gewoon het gewoon te kort dag is. Wel jammer maar ja... ik heb nu in ieder geval iets om naar uit te kijken. Ik had toch nog zat dingen die ik wilde doen dus daar heb ik nu tijd voor (zoals mijn motorrijbewijs halen). Ik had trouwens verwacht dat de school iets van een campus had maar dat bleek, volgens die vrouw van de STUVA, tenminste niet zo te zijn. Ik vermeende zoiets gelezen te hebben maar dat zal wel aan mij liggen.
Antwerpen is wel heel anders dan ik had gedacht. Ik ben inderdaad niet zo heel vaak in Belgie geweest. Naar bobbejaanland en naar de ardennen misschien toen ik een kind was en een keer naar Gent een paar jaar terug met school
. Voor de rest zou ik het niet meer weten eigenlijk. Naar mijn gevoel is het een beetje het Rotterdam van Belgie. Ik krijg er in ieder geval geen Boergondisch gevoel bij. Dan lijkt Gent en Leuven mij toch heel anders. Minder druk, minder buitenlanders, voor Leuven meer een dorpssfeer/studentenstad (denk ik). Antwerpen lijkt me niet echt een typische studentenstad. Maar het is nog steeds beter dan Rotterdam
.
Misschien dat ik nog even ergens een topic ga openen voor andere tweakers. Ik vind het toch wel een unieke kans voor Nederlanders aangezien deze opleiding gewoon niet bestaat in Nederland (of hadden ze dat maar moeten googlen GoldenSample?).
@GoldenSample
Ik kan prima zelf bepalen hoe ik aan informatie kom. Ik heb even gegoogled en binnen 10 seconden antwoord gevonden:
Google-> belgie+bus+betalen: http://studentonbekend.nl...vervoer#ov-studentenkaart
Soms geef ik de voorkeur aan een forum. Dan krijg je misschien nog wel eens goede tips van mensen zoals Youk en Dion_b
.
Antwerpen is wel heel anders dan ik had gedacht. Ik ben inderdaad niet zo heel vaak in Belgie geweest. Naar bobbejaanland en naar de ardennen misschien toen ik een kind was en een keer naar Gent een paar jaar terug met school
Misschien dat ik nog even ergens een topic ga openen voor andere tweakers. Ik vind het toch wel een unieke kans voor Nederlanders aangezien deze opleiding gewoon niet bestaat in Nederland (of hadden ze dat maar moeten googlen GoldenSample?).
@GoldenSample
Ik kan prima zelf bepalen hoe ik aan informatie kom. Ik heb even gegoogled en binnen 10 seconden antwoord gevonden:
Google-> belgie+bus+betalen: http://studentonbekend.nl...vervoer#ov-studentenkaart
Soms geef ik de voorkeur aan een forum. Dan krijg je misschien nog wel eens goede tips van mensen zoals Youk en Dion_b
Dat begrijpen we ook wel, maar we verwachten op GoT dan wel dat je in je topicstart aangeeft wat je zelf al hebt geprobeerd. Nu komt het over als "Ik wil naar Antwerpen, maar weet niet hoe. Geven jullie even dat antwoord dat ik met 5 minuten Googlen ook had gevonden." Blijkbaar had je zelf ook al gezocht en dat had je beter even aangegeven in de topicstart.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 01:17:
@GoldenSample
Soms geef ik de voorkeur aan een forum. Dan krijg je misschien nog wel eens goede tips van mensen zoals Youk en Dion_b.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Pagina: 1