Tandemasser met rijbewijs B: hoe zit het nu eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb alleen een rijbewijs B en morgen 'moet' ik met een tandemasser rijden. Op internet is meer dan genoeg informatie te vinden, maar alles en iedereen spreekt elkaar tegen.

Mijn auto is een Ford Focus wagon met de volgende specs:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RO2NFdXozrQjFwMBMQjRkfDB/full.jpg

De tandemasser weegt, als ik het plaatje goed begrijp, ongeveer 1000kg.

Er zijn verschillende meningen:
• je mag alleen met een lege tandemasser tijden
• het gewicht van de tandemasser mag niet meer zijn dan het gewicht (massa ledig voertuig) van je auto
• de totale combinatie mag niet meer wegen dan 3500kg

Wie-o-wie kan mij van een juridisch juist antwoord voorzien?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:23
Qua rijbewijs (even uit mijn hoofd)
je mag een (geremde?) aanhanger trekken die zwaarder is dan 750 kg, dus dat lukt.
Aanhanger mag zwaarder zijn dan de auto.
Het totaal 'treingewicht' (auto plus geladen aanhanger) mag niet hoger zijn dan 3500 kg.

Qua auto: als de aanhanger 1000 kg is mag je dus nog maar 200 kg lading vervoeren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Toch best duidelijk volgens mij.

Maximale totale gewicht wat je met B mag rijden is 3500kg.

Je auto weegt 1367, er blijft dus nog 3500-1367= 2133 voor totale gewicht van de aanhanger.
Maar je aanhanger mag in totaal niet meer dan 1200 kg wegen als deze geremd is. Jij mag dus gewoon een geremde aanhanger rijden van maximaal 1200kg.

Als je auto nu 2600 kg had gewogen dan mag je dus geen aanhanger van 1200 kg trekken want dan is het totaalgewicht meer dan 3500 kg

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 06-09-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:16

BrZ

• het gewicht van de tandemasser mag niet meer zijn dan het gewicht (massa ledig voertuig) van je auto
Dit is veranderd per 19 januari 2013, dit mag tegenwoordig wel.
http://www.rijksoverheid....voor-het-rijbewijs-b.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:14
Uit de folder op die site:
Aanhangwagen of oplegger:
(1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of
(2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane
maximum massa
van ten hoogste 3500 kg
Belangrijk is dus om te weten dat je niet zozeer moet kijken naar het gewicht wat er in de aanhanger ligt, maar wat het MAXIMALE gewicht is wat die aanhanger mag hebben. Daarnaast is naast wat je volgens je rijbewijs mag trekken ook van belang wat je auto mag trekken.

Dus uitgaande van 3500-1367= 2133, mag je volgens je rijbewijs een aanhanger trekken die gekeurd is voor een maximaal toelaatbare massa van 2133kg. Echter, dat mag je auto weer niet trekken, die kan maar tot 1200kg geremd trekken (tandemassers zijn vaak geremd, maar controleer dit).

In dit geval mag je dus een tandemasser trekken die gekeurd is tot maximaal 2133kg, maar in de praktijk maar 1200kg weegt inclusief zijn belading.

Hebbes?? :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
BrZ schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:51:
[...]

Dit is veranderd per 19 januari 2013, dit mag tegenwoordig wel.
http://www.rijksoverheid....voor-het-rijbewijs-b.html
Mooi, een concrete bron. Dank! (Dat ik die niet kon vinden ... :X :$)

Uit die PDF:
Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Dat vette stuk lijkt me relevant in mijn situatie, de rest niet.

offtopic:
Ik ben ooit bekeurd voor een verkeerd geladen aanhanger, die boete was niet mild. Vandaar dat ik het graag erg zeker wil weten.
Groentenboer schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:59:
[...]
In dit geval mag je dus een tandemasser trekken die gekeurd is tot maximaal 2133kg, maar in de praktijk maar 1200kg weegt inclusief zijn belading.

Hebbes?? :+
Ik mag dus ongeveer 200kg aan lading meenemen. Dat moet voldoende zijn (het gaat om een hoog/laag-bed, die wegen volgens mij niet zwaarder dan 200kg. :)

[ Voor 17% gewijzigd door pven op 06-09-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
1000 kg voor de aanhanger lijkt me veel btw, ik rijd regelmatig een tandemasser met een drie meter bak, die weegt nog geen 500 kg leeg.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Overigens, voor de regelgeving maakt het niet uit of het een tandem- of enkelasser is; enkel het maximale gewicht en of hij (on)geremd is doet er toe :)
Tens schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:14:
1000 kg voor de aanhanger lijkt me veel btw, ik rijd regelmatig een tandemasser met een drie meter bak, die weegt nog geen 500 kg leeg.
+1. Maak eens een foto van dat plaatje? Is die 1000 mogelijk de maximaal toelaatbare massa?

[ Voor 53% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 14:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

edit

[ Voor 107% gewijzigd door Ghostrider op 06-09-2013 20:26 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Groentenboer schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:16:

+1. Maak eens een foto van dat plaatje? Is die 1000 mogelijk de maximaal toelaatbare massa?
Deze, maar dan wat ouder:
http://www.anssems-shop.n...ris-woody-301x132-2000kg/

(geremd/ongeremd heeft ook niets met je rijbewijs te maken, alleen met de specs van de trekauto btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Groentenboer schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:16:

[...]

Hij staat niet bij mij, morgen zal ik een foto maken. Ik begrijp net dat op dat plaatje twee gewichten staan: 1000kg en 2000kg. De persoon voor wie ik rijd ging er vanuit dat de tandemasser dan dus 1000kg weegt. Maar nu ik erover nadenk, is 1000kg eigenlijk best zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tens schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:28:
[...]
(geremd/ongeremd heeft ook niets met je rijbewijs te maken, alleen met de specs van de trekauto btw)
Daarom schreef ik ook regelgeving, ipv rijbewijs ;-) Bewust de bredere omschrijving gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pven schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:29:
[...]

Hij staat niet bij mij, morgen zal ik een foto maken. Ik begrijp net dat op dat plaatje twee gewichten staan: 1000kg en 2000kg. De persoon voor wie ik rijd ging er vanuit dat de tandemasser dan dus 1000kg weegt. Maar nu ik erover nadenk, is 1000kg eigenlijk best zwaar.
Maximale aslast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Moet het gewicht van de aanhanger eigenlijk op de aanhanger zelf staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Groentenboer schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:59:
Uit de folder op die site:
[...]
Belangrijk is dus om te weten dat je niet zozeer moet kijken naar het gewicht wat er in de aanhanger ligt, maar wat het MAXIMALE gewicht is wat die aanhanger mag hebben. Daarnaast is naast wat je volgens je rijbewijs mag trekken ook van belang wat je auto mag trekken.

Dus uitgaande van 3500-1367= 2133, mag je volgens je rijbewijs een aanhanger trekken die gekeurd is voor een maximaal toelaatbare massa van 2133kg. Echter, dat mag je auto weer niet trekken, die kan maar tot 1200kg geremd trekken (tandemassers zijn vaak geremd, maar controleer dit).
Het klopt bijna wat je zegt. Het gaat inderdaad om de maximale toegestane massa van wat de aanhanger mag wegen, maar ook wat de maximale massa van de auto is.

Zoals in die folder gesteld: én totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg. Pag. 5

Of te wel, 3500-1900 (maximale massa auto) = 1600 kg
In andere woorden, de maximale toegestane massa van de aanhanger op typegoedkeuring mag niet hoger zijn dan 1600 kg. Let op, het gaat hier niet om het leeggewicht of de echte massa, maar puur de toegestane maximale massa's.

Ik denk dat die 2000 kg die op het plaatje staat van de aanhanger de toegestane maximale massa is (bij veel tandemasser is het ergens in die buurt). En dus mag je die combinatie, ook al zijn de aanhanger en auto leeg, niet rijden met rijbewijs B. Je hebt hiervoor rijbewijs BE nodig om (verzekerd) over de straat te mogen.

edit Misschien een iets duidelijker uitleg
www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

[ Voor 4% gewijzigd door denza op 07-09-2013 09:21 . Reden: + Linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Al lezende concludeer ik dus dat ik van de wet iig met een B-rijbewijs een tandemasser met een bed erop mag trekken. Zo niet, dan heb ik het niet goed begrepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
Van de wet mag jij alleen die tandemasser trekken als de toegestane maximale massa van de aanhanger gelijk of lager is dan 1600 kg.

Of die tandemasser nou leeg is, een bed op staat, of 1.5 ton stenen maakt voor de <3500 kg regel niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
De ANWB legt het wéér anders uit:
Van al die rekenarij zijn we nog niet af, maar het wordt wel simpeler. Vanaf 19 januari geldt bij rijbewijs B namelijk uitsluitend nog de grens van 3.500 kilogram voor de combinatie auto plus caravan. Het is dus niet langer noodzakelijk om een auto te hebben die (leeg) meer weegt dan de caravan met inbegrip van het laadvermogen. Wel moet de auto de caravan natuurlijk mógen trekken (zie maximaal te trekken massa op het kentekenbewijs van de auto), maar ook die eis bestond al. De nieuwe aanhanger-eisen gelden zowel voor mensen die het rijbewijs B op 19 januari 2013 hebben, als voor degenen die het dan nog moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
uit de brochure van het ministerie:

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Hier wordt het werkelijke totaal gewicht genoemd, en niet het toegelaten gewicht, ben benieuwd waar karavantrekker zijn info vandaan heeft....

Pven zal wel onderweg zijn ondertussen... :9

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 07-09-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
Die folder van de rijksoverheid maakt het een stukje verwarrender. Want in dezelfde folder (pag. 5) staat dit:

Aanhangwagen of oplegger:
(1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of
(2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane
maximum massa van ten hoogste 3500 kg

En op de site van de rijksoverheid http://www.rijksoverheid....anhangwagen-besturen.html staat:

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
1) een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
2) een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen. De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

En volgens het reglement rijbewijzen: Artikel 15. 1.e http://wetten.overheid.nl...13#HoofdstukI_6_Artikel15
e. motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);

Qua maximale toelaatbare massa zijn de regels ook hetzelfde gebleven als pre 2013; echter is de regel veranderd dat nu de aanhanger wel zwaarder mag zijn dan de lege auto.

Maar ik denk inderdaad dat er nu toch al word rondgereden met een aanhanger, dus dat het nu toch niet meer uitmaakt. Al heeft de overheid het wel goed onduidelijk gemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door denza op 07-09-2013 13:19 . Reden: bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 22:53
Probleem is dat als je aan de kant gezet wordt boete vrij hoog is... en als je schade rijdt heb je een nog groter probleem :p

Volgens mij is het idd max auto 1900 + max aanhanger 2000 wat 400 kg teveel is voor B rijbewijs.

Beter simpel ongeremd ding regelen, of iemand met BE laten rijden.

Erge is dat hier nu al een paar man proberen het uit te vogelen, info komt van meerdere sites waarvan je verwcaht dat het goed is... en als er wat is moet oom agent ook maar net bij zijn qua regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 22:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:03:
Volgens mij is het idd max auto 1900 + max aanhanger 2000 wat 400 kg teveel is voor B rijbewijs.
Klopt, er wordt gerekend met de toegestane maximummassa's van zowel auto als aanhanger.

Dat het een tandemasser is maakt voor de wet niets uit. Zolang de wielassen zich minder dan een meter van elkaar bevinden is het voor de wet een "middenasser".

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
denza schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 13:09:
Die folder van de rijksoverheid maakt het een stukje verwarrender.
Volgens mij staat er gewoon 3x hetzelfde. Belangrijk is dus te weten wat de max belading + leeggewicht van je auto en aanhanger is (staat in het kentekenbewijs). Is de aanhanger + max belading minder dan 750 kg, altijd goed, anders moet totaal minder dan 3500 zijn. Tandemasser of de werkelijke lading maken dus niets uit.

Overigens maakt de belading wel uit, in die zin dat als je meer laad dan is toegestaan je ook daarvoor een bekeuring kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Maar de belading maakt voor het wel of niet mogen rijden van een aanhanger met alleen rijbewijs B niet uit, die gaan uit van het maximum gewicht.
Overigens zat mensen die een tandemasser vol gooien met zand of stoeptegels en daar vrolijk mee rond gaan rijden, terwijl ze dan vaak dik over hun maximum massa gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

Tomatoman

Fulltime prutser

denza schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:57:
Van de wet mag jij alleen die tandemasser trekken als de toegestane maximale massa van de aanhanger gelijk of lager is dan 1600 kg.

Of die tandemasser nou leeg is, een bed op staat, of 1.5 ton stenen maakt voor de <3500 kg regel niet uit.
+1 voor denza, hij legt het precies goed uit. De Focus heeft een TMM van 1900 kg, waardoor er voor de tandemasser nog een TMM van 1600 kg overblijft om onder het totaal van 3500 kg te blijven. Aangezien de meeste tandemassers een TMM van rond de 2000 kg hebben, mag jij die met rijbewijs B niet trekken. Of hij leeg is of volgeladen maakt niet uit.

Sterker nog: met die Focus mag je een aanhanger van maximaal 1200 kg trekken. Er is geen enkele tandemasser met een TMM van minder dan 1200 kg, dus mag jij hem gegarandeerd niet trekken. Dat dat ding als hij leeg is maar 400 kg weegt doet bij rijbewijs B wederom niet terzake.

Kortom: no way dat je die tandemasser mag trekken. Met rijbewijs B ga je ook geen andere auto vinden waar dat wel mee mag, want dan is ofwel de TMM van de combinatie te zwaar ofwel de trekkende auto niet sterk genoeg ofwel een combinatie van beide.

Zoek maar eens op GoT naar 'TMM', dan vind je genoeg hits met een soortgelijke onderbouwing. En ja, ik ben tamelijk stellig dat het inderdaad zo zit zoals ik zeg :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 09:12

Bullet NL

Eigen Wijs

toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane
maximum massa van ten hoogste 3500 kg

Dus maximaal TTM auto + TTM aanhanger mag niet meer dan 3500Kg zijn.... Precies zoals hierboven, probleem met tandemassers is dat ze inderdaad vaak een TTM hebben die op 2000Kg over hoger ligt, wanneer je auto dus een TTM heeft van meer dan 1500Kg hang je....

Het gaat dus niet om het gewicht wat je vervoerd, maar om het maximale wat je volgens de kenteken papieren van je auto en aanhanger mee mag nemen.

Pven zou dus geen probleem hebben wanneer hij aanhanger regelt met een TTM van maximaal 1200Kg, dan blijft hij onder het max trekgewicht van zijn auto en onder de totale terrein massa van de combinatie (auto+aanhanger) van 3500kg.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als ttm van aanhanger hoger is als max trekgewicht van de auto rij je ook nog eens onverzekerd rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Ik las laatst op tweakers dat het niet ging om wat je aanhanger maximaal mag wegen maar om wat hij werkelijk weegt incl. belading. Volgens mij kan je dan nooit controleren of iemand zich aan de regels houdt, moet je altijd wegen enzo dus het lijkt me logischer dat ze in alle gevallen de maximum toegestane massa's aanhouden.

Dan is het simpel, zolang het zooitje op papier getrokken mag worden en niet zwaarder is dan 3500kg dan mag het.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Wat je bij een eigen aanhanger nog kan doen is de TMM op papier terug laten zetten... Destijds onze tandemasser terug laten zetten naar 1200, met een eigen gewicht van 550 kg kunnen we nog zat laden en mogen we hem met iedere beetje stevige middenklasser rijden.
Met de nieuwe regels zou 1500kg waarschijnlijk ook nog gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 22:55:
Wat je bij een eigen aanhanger nog kan doen is de TMM op papier terug laten zetten... Destijds onze tandemasser terug laten zetten naar 1200, met een eigen gewicht van 550 kg kunnen we nog zat laden en mogen we hem met iedere beetje stevige middenklasser rijden.
Met de nieuwe regels zou 1500kg waarschijnlijk ook nog gaan...
Dat hebben wij bij de lokale scoutingclub ook gedaan. Wel het gemak van de grote bak, maar toch mag iedereen hem nog rijden. Handig, want er wordt voornamelijk lange lengtes pionierhout en tenten in vervoerd, dan kom je niet bijzonder snel aan die gewichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Aantal assen zegt niets over het laadvermogen of lengte van een aanhangwagen.
Voorbeeld van (goedkope) tandemasser die max 750kg mag wegen.
Geen reminrichting en goedkope assen. -klik-

Voorbeeld van (dure) enkelas die max 1350kg mag wegen.
Met reminrichting, stevig onderstel en goede assen. -klik-
NoxiuZ schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 19:59:
Ik las laatst op tweakers dat het niet ging om wat je aanhanger maximaal mag wegen maar om wat hij werkelijk weegt incl. belading. Volgens mij kan je dan nooit controleren of iemand zich aan de regels houdt, moet je altijd wegen enzo dus het lijkt me logischer dat ze in alle gevallen de maximum toegestane massa's aanhouden.

Dan is het simpel, zolang het zooitje op papier getrokken mag worden en niet zwaarder is dan 3500kg dan mag het.
Dat is het geval bij BE rijbewijs. Voorbeeld, mijn auto mag 2000kg trekken en weegt 1700kg. Als ik er nou een kar achter hang die incl. eigengewicht 3500kg mag laden, mag ik (met BE) mee rijden met een max gewicht van 2000kg incl. eigengewicht trailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Telde een tandemas ook niet als enkele as... of kon dat ook als dubbelas tellen?

Nadeel van een ongeremde tandemasser is dat je wel het extra gewicht hebt ivm vaak grotere aanhanger en extra as/wielen/banden, maar geen voordeel aan hebt aan extra laadvermogen, het kost je zelfs een hoop laadvermogen ten opzichte van een enkelasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zie het nut van zo'n kar ook niet.

Ik heb een enkelasser met MTM 1350kg en een dubbelasser met 2700kg. Afhankelijk van omstandigheden gebruik ik de een of ander. Voordeel van enkelasser is dat deze (beladen) makkelijker met hand is te verzetten en dat iemand met enkel B de kar mag rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mini Poeper op 03-12-2013 00:12 ]

Pagina: 1