Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureTryOut
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Hey Tweakers,

Ik heb recentelijke een mooie nieuwe game pc gebouwd. Alles werkt perfect alleen valt het geluid van de fans mij tegen, ook trekt de kast veel stof aan.
Ik heb er over na zitten te denken om over te stappen naar water koeling door deze redenen.
Maar ik weet alleen niet zo goed wat er allemaal gekoeld moet worden in je PC, en hoe dit allemaal met water koeling kan.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld je processor en GPU gekoeld kunnen worden met water. Voor de processor zit ik na te denken over de Corsair H80i. Ik weet dat die makkelijk te installeren is.

Maar bij de GPU wordt het voor mij al moeilijk. Ik heb een Gigabyte Geforce GTX 770 2GB, en deze bezit standaard al een 3-fan Windforce koeler. Is het wel mogelijk om deze te koelen met water? En zo ja, moet dan de Windforce koeler eraf?

En meer onderdelen dan dit weet ik niet. Mijn HDD draait op 7200 RPM en volgens mij heeft die geen koeling nodig, hetzelfde geldt voor mijn 2 SSD's. Maar hier ben ik niet zeker van.

Heeft bijvoorbeeld de RAM koeling nodig? Op het moment zou hij die krijgen van de stock fans van mijn kast, maar kan die dan ook met water gekoeld worden? Ditzelfde geldt voor mijn moederbord.

En als laatste, hebben de benodigde koelers ook onderhoud nodig? Ik heb begrepen dat wanneer je de Corsair H80i goed heb geinstalleerd, hier nooit meer wat aan gedaan hoeft te worden (behalve misschien vervangen als hij oud wordt natuurlijk).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ztefanwinter
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-02-2023
hey,
dat je fans veel geluid produceren kan aan het merk liggen van de fans. maar ook je behuizing speelt een rol bij geluid. als jouw behuizing niet goed afgesloten is kan hij inderdaad een herrie maken.

die corsair h80i is alleen voor je processor dus dan zou je naast die nog iets moeten halen voor je videokaart. ik zeg ga voor een custom waterkoeling, kun je ook wel aan een leuk prijsje aankomen en al helemaal bij vraag en aanbod.

als jij jouw videokaart wilt gaan waterkoelen moet inderdaad jouw luchtkoeler eraf. je zou dan voor een gpu-block moeten zoeken die op jouw kaart past. waarschijnlijk zal een universele wel aan de eisen voldoen. LET WEL OP: als jij jouw luchtkoeler eraf haalt vervalt wel je garantie die je misschien nog hebt.

je hdd staat gewoon op een normale snelheid ingesteld dus daar zou je je geen zorgen over hoeven maken. doe je dat toch dan kun je voor 5/6 euro een hdd koeler halen met 2 fans(in-out richting).
over ssd hoef je je ook niet druk te maken zover ik weet.

RAM of werkgeheugen heeft vaak zelf al koelstrips erop, wel als je de wat betere koopt als bijvoorbeeld corsair. als jouw ram dat niet heeft, zie je de geheugen chips erop zittten. als je veel aan gamen doet zou ik een paar koellatjes kopen als die er nog niet op zitten. die zijn heel erg makkelijk te bevestigen doormiddel van 2 schuifklipjes.

nog even over je waterkoeling. ga je toch voor de corsair dan zou je voor je videokaart nog iets anders moeten halen, dan zit je alweer met 2 radjes en 2 pompen, reservoirs, en extra leidingen. ik zeg ga voor een custom setje. je zou dan moeten zoeken naar een cpu block, gpu block, slangen, fittingen, een radje en een fan en reservoir.

onderhoud blijf je houden! ook bij waterkoeling. stel je voor dat je o ringen bij je koelblokken het begeven dan komt je hele systeem onder de coulant te zitten. dit wil je niet hebben. (daarom heb ik mijn 2 g5's de deur uit getrapt).

ik hoop dat je er hier een beetje mee uitkomt. als je vragen hebt kun je die gewoon stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Waterkoeling hoeft niet stiller te zijn en heeft ook problemen met stof.

Customsetjes kosten een vermogen en passen wss niet in je kast.

Als je cpu een stockkoeler heeft, is die vaak vrij lawaaierig. Eventueel kun je die dus vervangen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc574
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-04 18:31
Ik heb zelf een h100i die vind ik persoonlijk niet zo stil maar dat licht aan de standaard fans voor een gpu heb je tegenwoordig ook een waterkoeler: http://www.yorcom.nl/arti...ro-hybrid-nvidia-amd.html ik weet alleen niet of ze dit soort dingen ook van andere merken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-02-2023
Zo stil is waterkoeling niet, je hebt er ook fans voor nodig.
Vooral all in one kits zoals die van coirsair maken zelfs meer lawaai dan een high end air cooler met goede fans die je voor dezelfde prijs koopt

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ztefanwinter
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-02-2023
kortom het is dus beter om een goeie luchtkoeler te halen met stille fans.
ikzelf heb de noctua nh-d14 en daar ben ik erg tevreden over. ik hoor hem nooit in tegenstelling tot mijn hd6990. waterkoeling hoeft niet altijd beter te zijn. op die radiateurs zitten ook fan(s) die kunnen ook lawaai maken.
zoek fans die bij een hoge rpm weinig dB produceren
Pagina: 1