Modem/router met goeie bandbreedtetoekenning/QoS

Pagina: 1
Acties:

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Ik heb momenteel een Wag160N en zoek eigenlijk een nieuwe modem/router (wifi accesspoint) waarmee ik beter het internet verkeer kan verdelen over verschillende devices (ip adressen).
De Netgear DGND4000 lijkt me erg interessant maar ik zie dat je daar met QoS alleen High/Low etc. kan opgeven (klopt toch?).

Maar ik zoek dus eigenlijk een modem/router waar ik hard kan opgeven hoeveel up en download limiet een specifiek device krijgt. Op die manier wil ik voorkomen dat als mijn vrouw op de tablet een youtube serie kijkt, ik tijdens het gamen soms een hogere ping heb.
Momenteel heb ik op haar laptop Netlimiter geinstalleerd en dat werkt perfect, echter kan ik zoiets niet vinden voor op een tablet.
Dus tenzij iemand een android app kent daarvoor, wie weet met welke router/modem ik een bandbreedte limiet kan instellen per ip adres/device.

• PuckStar
anyone?

kortgezegd: ik zoek een modem/router waar ik op ip adres niveau kan instellen hoeveel bandbreedte dat device krijgt.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Waar heb je zelf al op gezocht?

Heb je al eens naar DD-WRT firmware gekreken?
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Quality_of_Service

• PuckStar
Ik heb o.a. het deel over QoS in de manual van de DGND4000 gelezen. En ook wat reviews op diverse sites.
Wat telkens terug komt, en als ik het goed lees (interessant artikel!) ook bij de link die jij geeft, is dat je wel kan instellen dat een service meer prio krijgt maar ik twijfel dus of dat voldoende is om te voorkomen dat als mijn vrouw youtube kijkt op de laptop en ik ga gamen op de pc, het gamen niet gaat haperen.
Daarom dacht ik aan het hard opgeven (dat werkt nu ook goed dmv Netlimiter op de laptop, maar zoiets kan ik dus niet vinden voor android tablet) van bandbreedte limieten per device/ipadres, en dus niet aan QoS die dynamisch te werk gaat.

Of denk je dat QoS goed genoeg werkt dat ik 0,0 last heb tijdens het gamen als mijn vrouw youtube, dumpert etc. gaat kijken?
Dat ik dus mijn ip adres op Exempt zet, en de laptop en tablet op Standard.
Ik heb dus niet echt ervaring met QoS en heb mijn twijfels of dat "dynamische" stabiel genoeg is.

Hoe doen anderen dit?

PS draait die DD-WRT firmware op de DGND4000?

Verwijderd

Je kan "voorzichtig" naar Mikrotik kijken. Daar kan je per user, per IP of per poort instellen hoeveel Mbps hij mag hebben. Je kan ook zoiets van "minimaal 1 Mbps", en maximaal 6 Mbps indien het netwerk "rustig" is.

LET OP: Dit is dus voor ALLE traffic. Geen onderscheid in web, mail, torrents etc... Dus meer op fysiek niveau.

Mikrotik zijn niet de makkelijkste, je moet goed lezen (wiki's genoeg), maar het kan wel doen wat jij wilt.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
QoS is hiervoor speciaal gemaakt. Pakketten krijgen in geval van een hogere prioriteit altijd voorrang op een pakket met lagere prioriteit.

Als je mijn link bekijkt dan kan je bij DD-WRT op verschillende manieren een QoS aanmaken.
Namelijk
- Poortnummer
- IP adres
- MAC adres

QoS wordt onder andere gebruikt om bijv. VOIP over het bestaande IP netwerk te laten lopen, VOIP krijgt in dat geval een hogere prioriteit waardoor de verbinding voorrang krijg op de andere IP pakketten.
Het grootste voordeel hiervan is dat als alleen een VOIP verbinding is dan wordt de rest "in de wacht" gezet tot er ruimte is, als er geen VOIP verbinding is dan werkt alles normaal.

Je kan dan zelf kiezen hoe je de QoS wilt regelen, wil je voor safe gaan dan zou ik een QoS op MAC adres voor jezelf aanmaken en de rest normaal te afhandelen. In geval dat een pakket van jou computer afkomt zal deze altijd voorrang krijgen op de rest. Er is alleen een nadeel aan deze methode en dat is dat je als je bijv. iets download van het internet dat je dan ook voorrang krijgt en dus de verbinding dicht kan trekken. Het mooiste is om het op poort niveau te regelen. Je zal dan moeten kijken welke poorten worden gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door MdBruin op 10-09-2013 11:23 . Reden: in logischere volgorde gezet ]

Pagina: 1