Workstation advies t.o.v. BBG

Pagina: 1
Acties:

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-03 15:03
Hallo allemaal,

Mijn laptop is gecrasht en moet vervangen. Plan is om een tablet te kopen voor onderweg en op de bank en gewoon een degelijke pc neer te zetten aangezien je relatief meer waar voor je geld hebt.

Ik doe e.a. met photoshop/illustrator en af en toe wat videomontage dus het systeem moet iets meer kunnen dan het basissysteem uit de BBG. Ik speel niet/nauwelijks spellen dus een gaming systeem is niet perse nodig. Het workstation systeem vind ik net aan de dure kant.

Eerste vraag, hoe verhoudt dat systeem zich t.o.v. deze opstelling:
Intel Core i7 2600K Boxed
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort
Western Digital Green WD20EARX, 2TB
Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)
Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B
XFX Pro 550W
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Tweede: Stel ik wil 100-200 euro besparen t.o.v. de workstation uit de BBG, waar zouden jullie dan naar kijken?

thnx alvast!

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-03 00:16
als je veel geld wilt besparen moet je naar de duurdere onderdelen kijken zoals: moederbord, cpu en vga.
daar zou je op kunnen bezuinigen en volgensmij heb je dat wel aardig gedaan (op je videokaart na volgensmij)

verder zou je 8 ipv 16 gb kunnen nemen maar met photoshop en videomontage is 16 wel handig.. mischien is 12 ook nog een optie.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Je kunt uit de BBG de 7770 geheel weglaten, je kunt je monitor op het moederbord aansluiten.
(tenzij je natuurlijk wel wat deftiger wilt gamen)

Het moederbord kan goedkoper wanneer je geen vPro dingen nodig hebt, kies een simpel B85 bordje (tenzij je wilt overklokken, dan wordt het geheel juist duurder).

Zo zonder videokaart kan de voeding goedkoper, de seasonic g360.
(met de 7770 is die overigens ook nog ruim voldoende)

Dan zit je al op een 150+ euro besparing.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2013 17:03 ]

• DutchDisturbed
Bedankt voor de tips!

= Dat vPro lijkt me voor een gewone thuispc weinig toegevoegde waarde hebben inderdaad. Een B85 bord zal 3 tientjes schelen? Morgen eens een kandidaat uitzoeken.

= Stel ik stop er toch een cd/dvd/bluray drive in. Kom ik dan niet in de problemen met een kleinere voeding?

= De opstelling die ik noemde is ongeveer 2 jaar oud en de pc van een bekende. Die voldoet qua performance wel aan wat ik wilde hebben. Die valt ongeveer 80 euro goedkoper uit als ik dezelfde grafische kaart er in zou zetten (kaart is niet meer verkrijgbaar). Is de BBG setup aanmerkelijk sneller? Of vergelijkbaar? Zou ik qua processor nog een stap terug kunnen doen om dezelfde performance te krijgen of beter van niet?

Opzich klinkt het wel aardig om in eerste instantie de 7770 eruit te laten. Mocht ik toch tegen grafische issues aanlopen kan ik er altijd nog wat bijplaatsen. In principe wordt de gpu voor video en monteren nauwelijk gebruikt tegenwoordig toch? (even vragen naar de hopelijk bekende weg)

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Onderdelen van PC's zijn de laatste jaren aanzienlijk zuiniger geworden dan veel mensen denken. Voor een systeem met een i7 en een flinke grafische kaart voldoet 400 Watt als absoluut minimum eigenlijk al. Met enkel een i7 erin komt je maximaal verbruik zo rond de 200 Watt te liggen (dat is hoog ingeschat met veel HDD's enzo). Met een 350 Watt voeding kom je dus niet in de problemen met een extra DVD-spelertje.

De i7 die nu aan de top staat (van het consumentensegment, de 4770K) is twee generaties verder dan de i7 in dit systeem en je kunt er ongeveer vanuit gaan dat het prestatieverschil per generatie zo'n 10% is. Dat maakt deze i7 dus ongeveer 21% sneller dan die 2600K. Daarbij heeft deze i7 iig de beschikking over Quicksync, wat met het werken met video's een voordeel oplevert (alhoewel ik niet zeker weet of de 2600K daar misschien ook niet over beschikt).

Het verschil tussen een i5 en een i7 van deze generatie in de door jou genoemde toepassingen zal uiteenlopen van 0 tot 30% in het voordeel van de i7. Deze is echter wel aanzienlijk goedkoper, dus je moet voor jezelf even afwegen je dat tijdsverschil praktisch gaat merken tijdens het werken. Als je elke dag full-time zwaar photoshopt kan het een voordeel opleveren, maar als het bewerkingen van een paar seconde betreft waarna je doorwerkt is de winst natuurlijk bijna nihil. Je zou wel kunnen stellen dat een i5 van nu ongeveer gelijk presteert aan de i7 2600K, en ik denk in de meeste gevallen zelfs iets beter.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• DutchDisturbed
Thnx!

Ik zie dat de oude i7 2600 bijna 100 euro duurder is in de pricewatch dan de nieuwere i5 4770. Als die dus vergelijkbaar zijn valt de 2600 dan dus sowieso af en kan ik toch mooi besparen.

Veranderingen:
- Dus in ieder geval nieuwe generatie processor. i5 of i7
- Kleinere voeding (waarom de bbg dan die 450 watt voor het workstation heeft?)
- Grafische kaart weggelaten
- SSD van 240 naar 120 (is toch voldoende?)
- B75 moederbord. (iemand tips? Geen flauw idee wat de verschillen zijn. Geluidskwaliteit vind ik enigszins belangrijk. Optisch? Ik zie nergens iets van onboard wireless, klopt dat?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 267,-€ 267,-
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 78,10€ 78,10
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Corsair Carbide 330R€ 76,30€ 76,30
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 123,50€ 123,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,75

In dit geval blijf ik met de i7 al onder de 800 euro, de i5 is nog 80 euro goedkoper. Keuze voor mijn protomonnee dus. Wordt het hele systeem 30% sneller van de i7? Dan is dat voor 10% hogere kosten wel een aardige deal.

Iets anders... ik zie dat het moederbord uit de bbg micro ATX is. Wat zijn voor mijn beide opties, zelfs inclusief videokaart, de nadelen van een kleinere kast? Mindere koeling? Meer geluid? De voordelen zie ik wel :P En wanneer ik toch een grote kast heb, is een gewoon atx board dan niet beter i.v.m. airflow? Ik zit in ieder geval te denken deze kast om te ruilen voor de Coolermaster silencio 550 i.v.m. het kaartlezertje en de hot swap mogelijkheid.

edit: overigens schijnt de 2600k ook quicksync te hebben (bron: Anandtech)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:03
Voor PS is een i7 niet zo heel veel sneller dan een i5: http://www.anandtech.com/bench/CPU/25
Voor videobewerking is het verschil tussen een i5 en i7 al wat groter: http://www.anandtech.com/bench/CPU/54
Aan jouw de keus of je dat verschil de meerprijs van een i7 waard vind.

Een microATX kast wordt wat krap met 3 videokaarten en een hele sloot aan hdd's. En zolang je die 3 stroom vretende videokaarten niet hebt, is warmteafvoer ook niet zo'n probleem.

Kaartlezer zou ik niet op selecteren. zo'n ding kost maar een tientje.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Kleinere kasten hebben gemakkelijker een probleem met de luchtdoorstroming als er een videokaart insteekt. Maar aangezien je geen videokaart erin zet en ook niet gaat overklokken zou je daar geen last van mogen hebben.
Het kan wel zijn dat de processorkoeler te groot is, maar dit zal van de kast afhangen.
De Cooler Master N200 zou bijvoorbeeld iets voor jou kunnen zijn. (nog goedkoper zou ik wel niet gaan)

• DutchDisturbed
@wappie Het verschil valt mij mee in ieder geval. Belangrijkste is dat de 4670 sneller lijkt te zijn dan de oude 2600 op deze vlakken. Hiermee was ik al aardig tevreden. Ik denk dat ik die 80 euro in mijn zak stop en achter hou om later toch een videokaart te prikken of als smoesje gebruik om over 2 jaar de processor te upgraden. Dit is net een nieuwe socket toch? Dus een volgende generatie zal waarschijnlijk op dit moederbord functioneren.

De keuze voor de coolermaster ging vooral om de hot swap mogelijkheid. En een tientje scheelt een tientje. Beide zijn +- dezelfde prijs en als het "gratis" is is het gratis. Volgens mij heeft de Corsair niet perse een duidelijk voordeel verder?

Die N200 is in ieder geval een goed formaat. Ik heb wel het idee dat deze een stuk meer geluid laat horen en wat minder bescherming tegen stof heeft?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:07

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Liveshort schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 18:43:
en je kunt er ongeveer vanuit gaan dat het prestatieverschil per generatie zo'n 10% is. Dat maakt deze i7 dus ongeveer 21% sneller dan die 2600K.
Ik snap de strekking maar hier reken je verkeerd in mijn ogen.

Stel een 2600k doet 100 sec. over een opdracht, en de opvolger (3770k) zou het 10% sneller doen word dat dus 90 sec. Dan zou de 4770k op zijn beurt weer 10% sneller zijn dan de 3770k wat dan dus 9 sec. is, oftewel doet deze er nog 81 sec. over. Dat is dus in totaal 19% sneller dan de 2600k en dus geen 21%.

Dat gezegd is het totale verschil ook nog eens een stukje kleiner in de praktijk, eerder 15% procent. (13% in single threaded en 16% in multi threaded aplicaties. Het verschil in energieverbruik is ongeveer 11% *.

Ontopic: Ik lees tegenstrijdige informatie van de TS, wil je nou een workstation of gewoon een allround pc waar je niet mee gaat gamen? Want misschien is een AMD cpu wel interessant en het hebben van zoveel intern geheugen overbodig. Ook de grootte van de ssd is dan wel weer discutabel.

* Deze getallen zijn gebaseerd op een vergelijking op cpuworld.com.

• wappiewappie
DutchDisturbed schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:28:
...
De keuze voor de coolermaster ging vooral om de hot swap mogelijkheid. En een tientje scheelt een tientje. Beide zijn +- dezelfde prijs en als het "gratis" is is het gratis. Volgens mij heeft de Corsair niet perse een duidelijk voordeel verder?
De 330R heeft iets betere koeling (al is de koeling van de 550 goed genoeg), stoffilters zijn makkelijk los te halen (Bij de 550 zo te zien ook) en de aansluitingen zitten aan de voorkant. Dat laatste is uiteraard persoonlijke smaak.
Als ik er zo naar kijk is de Silencio 550 is dus ook gewoon een goed kast. :+

Misschien nog even kijken of de kaartlezer ook SDXC kan lezen. Kan in de toekomst wel handig wezen.

[ Voor 15% gewijzigd door wappiewappie op 07-09-2013 18:37 ]

• Robbedem
Hippocampus schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:36:
Stel een 2600k doet 100 sec. over een opdracht, en de opvolger (3770k) zou het 10% sneller doen word dat dus 90 sec. Dan zou de 4770k op zijn beurt weer 10% sneller zijn dan de 3770k wat dan dus 9 sec. is, oftewel doet deze er nog 81 sec. over. Dat is dus in totaal 19% sneller dan de 2600k en dus geen 21%.
Het is wel degelijk 21% hoor. Je merkt direct dat jouw redenering niet klopt door twee processors te vergelijken waarvan de ene dubbel zo snel is. Deze is dan namelijk 100% sneller dan de andere.
Als de trage 100 sec nodig zou hebben, zou volgens jouw redenering de snelle er 0 seconden over doen. Dit klopt naturlijk niet. ;)
De fout in je redenering zit erin dat je snelheid gaat bekijken op tijdsbasis, maar tijd en snelheid zijn niet lineair afhankelijk, dus kan je niet zomaar het percentage tijd aftrekken.

De tijden zouden moeten zijn: 100 sec -> 90,91 sec -> 82,645 sec

Het is wel zo dat de tijdwinst steeds kleiner wordt, misschien bedoelde je dat?

• DutchDisturbed
Tegenstrijdige berichten hè? Dat zou best eens kunnen :) Iets met dubbeltjes en eerste rijen enzo. Plus wat is verschil tussen een allround computer waar je niet op kan gamen en workstation? Alleen dat de specs van de allrounder minder zijn? Ik zit een beetje met het budget en heb liever iets dat ik over 2 jaar een update kan geven, dan direct het beste waar je in verhouding misschien teveel voor betaald.

Ik moet er fatsoenlijk op kunnen photoshoppen, illustrator en e.a. aan video monteren en animeren.

Ik speel mijn muziek vanaf de pc. Dus hij moet aan een versterker kunnen hangen en fatsoenlijk geluid geven. Liefst gebruik ik de optische kabel die ik met mijn laptop ook gebruikte.

Is Intel voor mijn wensen niet het beste? Waarom zou AMD interessant zijn?

@wappie Ja toch? Ze leken me redelijk identiek, behalve de swap en kaartlezer. De iets mindere koeling is voor mijn setup denk ik niet zo cruciaal. Pas wanneer je m verder vol stopt zal je dat verschil merken.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je zegt dat je van laptop naar pc gaat, dus als je eerst dit alles op de laptop deed kan je de specificaties vergelijken. Ik ga er gemakshalve even van uit dat er geen 16gb intern geheugen in je laptop zat.
Het video monteren en animeren is een vrij ruim omschreven taak die soms juist baat heeft bij een goede videokaart. Maar als deze taken sporadisch voorkomen is dit minder belangrijk dan wanneer je er je boterham mee verdient (tijd = geld) vandaar dat een workstation vaak brute rekenkracht heeft en veel intern geheugen.

Als je wat geld wil besparen kan je dus ook minder intern geheugen gebruiken en (soms) wat langer wachten.
Ook kan je een AMD cpu overwegen omdat die in de regel iets goedkoper zijn dan die van Intel en een iets betere igp hebben.

En als je graag een optische geluidsverbinding gebruikt zal je een ander moederbord moeten hebben, want de Gigabyte GA-B85-HD3 heeft deze niet.

• DutchDisturbed
Aight thnx!

Ja op zich heeft photoshop wel ondersteuning voor een grafische kaart. Dus vandaar dat ik die er eventueel toch bij zou prikken.

Ik ben er niet fulltime mee bezig dus vandaar dat mijn budget voor nu wat lager ligt. Wat ik las is dat de socket van AMD relatief oud is en daarbij moet ik zelf de stroom betalen. Een Intel setup is volgens mij daardoor makkelijker te upgraden en betaald zichzelf terug i.v.m. lager stroomverbruik?

Ik ga eens kijken naar een ander moederbord. Wel lastig, zoveel features dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1ASRock B85M Pro4€ 66,30€ 66,30
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 64,02€ 64,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,20

Met een i5 en ''gewoon'' 8gb intern geheugen kom je er ook wel en dit moederbord heeft een optische uitgang voor het geluid. (Dit is geen workstation maar die ga je ook niet krijgen voor dit geld.)

Heb je ook nog een toetsenbord, muis, beeldscherm en o.s. nodig ?

• DutchDisturbed
Nee alle randapparatuur heb ik. De prijs begint wel heel erg af te zakken zo. Ik mikte op max 800 incl. bestellen. Maar doordat ik twijfelde over wel/geen videokaart en het voordeel van een i7 wilde ik wat overhouden om eventueel toch die kaart er bij te prikken. (Ik heb mijn eerste PC ooit zonder grafische kaart gekocht en dat was huilen geblazen, dus ik ben een beetje huiverig...)

Dat moederbord is een goede tip. Iets goedkoper ook nog, maar volgens mij praktisch dezelfde functies? Ik zat te vergelijken met de gigabyte die ik eerst had staan, maar op de website staat wel dat spdif zowel in als uit ondersteunt wordt. Hoe zit dat dan?

[ Voor 25% gewijzigd door DutchDisturbed op 08-09-2013 09:19 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor photoshop en illustrator kun je gewoon de GPU in de i5 gebruiken, die maakt het weinig uit wat voor gpu je hebt. Afhankelijk van welk programma je gebruikt en wat je precies doet qua videomontage zou je eerst kunnen kijken hoe het gaat met alleen de intel i5 gpu. Ik weet niet wat voor laptop je had maar misschien ben je al heel tevreden met de speedboost van een i5 4670. En een videokaart is zo'n beetje het makkelijkst te upgraden van alles.

specs

• DutchDisturbed
@mirp iemand heeft opeens wat leesvoer :P interessant topic! Jouw punt daar is om voor de i7 te gaan?

@maratropa Mijn laptop was deze acer. Dus die speedboost verwacht ik wel. Ik neem aan dat zelfs de igp nu beter moet zijn.

Ik ga het denk ik gewoon proberen met de i5. Geheugen hou ik op 16 aangezien ik dan zoveel mogelijk vrij kan maken voor de onboard gpu. Met 8gb blijft er wellicht wel erg weinig over.

Moederbord neem ik over. Las alleen dat asus en gigabyte wel echt het beste zijn? "De rest is rotzooi"? Of valt dat mee.

Ik heb e.a. eens door een psu calculator gehaald en kom incl. Een eventuele toekomstige upgrade (videokaart) uit op 314 watt. Is dat toch niet krap?

[ Voor 54% gewijzigd door DutchDisturbed op 08-09-2013 12:16 ]

• wappiewappie
314 W haal je alleen met een high-end videokaart zoals een HD7970 of GTX770.
Als je voor de voeding rekening houdt met een toekomstige videokaart, let dan wel op de aansluitingen van de voeding. De Seasonic G360 bijv. heeft maar één 6 pins pci-e stekker. Een kaart die meer dan 150W trekt kun je daar dus niet op aansluiten.

• DutchDisturbed
Ik heb de videokaart uit de BBG workstation genomen. Volgens mij zou deze maar max 75 watt moeten trekken. Er staat wel "450 Watt Power Supply is required" Zit je dan met je goede bedoelingen :D

Is het niet zo dat je met 90% verlies rekening moet houden? Dus 360w = effectief +-324w. Daarnaast moet je bij een aantal jaar gebruik vaak ook nog 10% tot 20% slijtage rekenen 260w - 290w

Ik heb het apparaat ingevuld met bovenstaande onderdelen :
regular moederbord
i5 4670
2 sticks ddr3 ram
Amd HD 7770
Regular Sata (daar valt die barracuda onder neem ik aan? green 5200 en high 10.000?)
optische drive
1 SSD
1 extra PCI (wifi kaart)
2 USB apparaten (printer, externe schijf, dac)
Front bay card reader (minstens, i.v.m. hot swap mogelijkheid van de kast)
2 fans

Daarmee kwam ik op die 314. Maar ik heb dan ook wel met alles rekening gehouden. Ik ga er vooralsnog wel vanuit dat ik die videokaart er toch nog in ga zetten. (zoals gezegd eerdere ervaringen met igpu zit me nog dwars)

@hippocampus Overigens verdraaid goed gevonden dat bordje! Genoeg features voor wat ik nodig zal hebben in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchDisturbed op 08-09-2013 19:12 ]

• wappiewappie
Dan klopt die psu calculator dus van geen kant. :N (zoals gebruikelijk)
Bij mijn systeem (i5-3570K met HD7850) meet ik tijdens een stresstest max. 260W uit het stopcontact.
Als ik het verlies in voeding daar vanaf haal kom ik op een verbruik van 230W.
Met een HD7770 kun je dus ammenooitniet 310W trekken.

Voor het bepalen van de voeding tel ik gewoon de tdp's van de cpu en graka bij elkaar op + 50W voor de rest van het systeem.
Als ik die berekening toepas op mijn systeem kom ik op 77+130+50 = 257W. Komt aardig in de buurt van het werkelijke verbruik. :*)

Huidige igp's zijn overigens niet te vergelijken met die van vroeger: http://nl.hardware.info/r...b-raider-1920x1080-medium

[ Voor 17% gewijzigd door wappiewappie op 08-09-2013 20:11 ]

• DutchDisturbed
@wappie Je hebt me overtuigd, samen met liveshort en mitsumark natuurlijk. Wat mensen die er verstand van zeiden te hebben raadden het af (vandaar dat ik nog wat tegen spartelde), maar dat was uiteindelijk wat minder gefundeerd advies naar mijn gevoel.

Ik ga het zonder extra gpu proberen in ieder geval. (Stak in die test trouwens die helft goedkopere AMD er even lekker bovenuit...Ik had inderdaad ook al gelezen dat zelfs Intel een aardige stap op gpu gebied heeft willen maken met de Haswell lijn, maar blijkbaar hoeft AMD op dat gebied nog niet te vrezen)

De i5 gaat erin, het systeem zou hiermee al presteren zoals het systeem dat ik als referentie in mijn eerste post opgaf. Hiermee zou ik in eerste instantie al tevreden zijn.

Wel hou ik de 16gb zodat ik de maximale 2gb voor de igp vrij kan maken. Anders hou ik maar 6gb over en dat lijkt me aan de weinige kant.

Het moederbord lijkt precies de features te hebben die ik nodig heb. Ik ben niet geinteresseerd in RAID en een grote hoeveelheid disks voor opslag. In dat geval zou ik allereerst voor een nas gaan voor data en backup. Ook ben ik niet geinteresseerd in overclocken. Dit is volgens mij het enige dat je mist t.o.v. de duurdere sets? 66 euro lijkt daarbij een koopje.. Ik zie niet waarvoor ik een duurder model zou moeten kiezen?

Dus staat nu op de lijst.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1ASRock B85M Pro4€ 66,30€ 66,30
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,68

Ik heb nu 100 euro budget over, ik kan dat
- Toch in het systeem stoppen. Wat is mijn beste optie dan?
- In mijn zak houden als excuus voor een upgrade met de volgende generatie.
- Investeren Pi + DAC opstelling. (leuk :D)

• wappiewappie
DutchDisturbed schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:26:
@wappie Je hebt me overtuigd, samen met liveshort en mitsumark natuurlijk.
Heel goed. 8)
Dan wacht ik nog even totdat je alles besteld hebt voordat ik je vertel dat je compleet verkeerde keuzes hebt gemaakt. :X

Het kiezen van van het moederbord vind ik ook altijd lastig. Bij zo'n goedkoop moederbord vraag ik me altijd af waar ze op bezuinigd hebben. Zijn het alleen wat extra functies die wegbezuinigd zijn of zijn er ook kwalitatief slechtere onderdelen gebruikt? Ik heb geen flauw idee.

• DutchDisturbed
ja daar twijfel ik ook wat over... En aangezien ik nog over hou wat betreft budget zou ik de kwalitatief slechtere onderdelen best willen vermijden. Helaas heb ik geen goede review kunnen vinden.

Ik vind die kast nog onnodig lastig. Ik dacht 10 euro te besparen met de silencio, maar nu zie ik dat de voorste usb 3 poort helemaal niet aangesloten kan worden op 1 van de headers. Wat is dat nu weer voor iets raars! In plaats daarvan moet je een kabel achterlangs leiden van de usb3 van je moederbord naar de voorkant.

• mitsumark
Een i5 4570 is 2 tientjes goedkoper (afhankelijk van de winkel) en niet noemenswaardig/merkbaar langzamer.
Je kunt eventueel een grotere SSD nemen en/of geld overhouden voor het geval je toch een videokaart erbij wilt.

• DutchDisturbed
Nee ik hoef inmiddels niet meer te besparen. Ik zit 100 euro onder mijn budget. Ik dacht alleen met de silencio een goedkopere kast te hebben, met als voordeel een hotswap bay en kaartlezertje. Ik dacht dat het temperatuurverschil wel mee zou vallen maar zie op hardware.info dat bij 200w verbruik de temperatuur op 43 graden ligt ipv 25 bij de carbide 330r en ook het geluid van de laatste minder is. Daarbij komt dus dat je een usb poort aan de achterkant kwijt bent en die op een of andere manier naar het front panel moet leiden. Niet zo zeker meer dus.

Vooral een review op hardware info waarbij ze de silencio op een gegeven moment een test niet meer hebben laten doen omdat e.a. nogal "verdacht begon te ruiken" hielp niet echt mee trouwens

qua moederbord zat ik nog te kijken naar de iets duurdere (2 tientjes) Asus H87PRO. Deze zou kwalitatief betere componenten hebben, maar ik zie bijvoorbeeld dat het shared geheugen maar tot max 1gb kan, ipv 1792. Maakt dat uit? Tegelijkertijd is de hdmi uitgang van deze wel in staat om een 4k resolutie te leveren. Maar het lijkt me dat als ik eventueel die stap ga maken wel handig om een videokaart bij te prikken en de processor te upgraden. Dus niet zo relevant.

[ Voor 37% gewijzigd door DutchDisturbed op 09-09-2013 13:19 ]

• DutchDisturbed
1 Ding nog. Het geheugen duurt wat langer om te bestellen (kan alleen bij MyCom) dus ik dacht eraan om Crucial ballistics geheugen bij te bestellen.

Niets raars mee? Goede keuze?

• Robbedem
Het is crucial, niet corsair. ;)
Geheugen waar je naar linkte lijkt mij OK.

• DutchDisturbed
Woeps... :) (even aangepast maar) ja het was 16gb en een klasse lager. Maar ook goedkoper dus voelde nattigheid. Van de overige specs snap ik niet zoveel.

• DutchDisturbed
Zo. Besteld! Domme vraag (dit is de eerste keer dat ik zo'n ding zelf in elkaar zet) had ik niet nog wat extra tools etc. bij moeten bestellen?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52

gwystyl

Beugeltje dan maar?

DutchDisturbed schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:41:
Zo. Besteld! Domme vraag (dit is de eerste keer dat ik zo'n ding zelf in elkaar zet) had ik niet nog wat extra tools etc. bij moeten bestellen?
Nee hoor, met een kruiskopschroevendraaier en wat geduld kom je een heel eind :). Het lastigst is kijken wat waar moet en alle verpakkingsmateriaal niet in de weg leggen. Kijk desnoods een paar computerbouwtutorials, dan zie je vrij snel wat handig is.

In het kort (uit mijn geheugen van het in elkaar zetten van mijn systeem een paar maanden terug)
- pak de onderdelen uit en zorg dat je weet welke schroefjes / beugeltjes waarbij horen. Je hebt soms niet alles nodig
- doe de CPU op het moederbord. Kijk in de handleiding van het moederbord hoe je de socket open en dicht moet doen. Het mag een beetje kracht kosten, maar ga niet doorduwen als het niet past..... de meeste processoren hebben een hoekje die een bepaalde kant op moet wijzen om hem correct te plaatsen.
- plaats de geheugenbankjes op het moederbord. Let hierbij op het nokje in de socket om er achter te komen hoe ze er precies in moeten.
- leg het moederbord op de backplate van de kast en kijk waar de gaten in je moederbord zitten. Op die plekken moeten afstandbusjes (meestal messingkleurig, worden met moederbord of kast meegeleverd) geschroefd worden.
- plaats de voeding in de kast, en bedenk vast welke kabels je nodig gaat hebben. Leg deze vast tactisch in de goede richting en buig overbodige kabels zo dat je er geen last van hebt.
- plaats de koeler op de processor
- zet nu het moederbord vast op de backplate, en plaats de backplate in de kast.
- sluit alle stekkers op het moederbord aan (aan/uit knop, reset knop, audio, usb vanaf front panel, grote 20/24 pins stekker vanaf de voeding, voeding voor de cpu-koeler)
- plaats de harde schijf en sluit deze aan op voeding en moederbord
- plaats evt de optische drive en videokaart

Nu ben je al zo goed als klaar. Kijk hoe je kabels lopen en probeer deze zoveel mogelijk langs de kanten te begeleiden of weg te stoppen. Ty-wraps zijn hierbij heel handig. Hoe leger het middengedeelte van de kast, hoe beter de airflow (tenzij je natuurlijk allerlei kabels voor een fan laat lopen)

Sluit stekkers naar het stopcontact, muis, toetsenbord en je monitor aan zodat je kan testen of alles werkt. Als het werkt, zet dan de kast op de plek waar je hem echt hebben wil en sluit eventuele andere kabels aan (audio, verdere randapparatuur)

• DutchDisturbed
chill thnx! Het lastigste lijkt me om te zorgen dat je goed aarde maakt en ik las opeens iets van koelpasta. Ik neem aan dat dit er gewoon bij zal zitten?

• mitsumark
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Dat tubetje rechts onderin de eerste foto is de bijgeleverde koelpasta.
Niet alles gebruiken, de tube is voldoende voor meerdere keren (ter grootte van een rijstkorrel is meer dan genoeg).

• DutchDisturbed
Top! Helemaal overheen gekeken. Morgen 2 uur moet het spul in huis zijn. Heel erg benieuwd.

Alvast gelezen
http://www.maximumpc.com/...u_and_apply_thermal_paste
http://nl.hardware.info/p...-rev2-door-lekker-biertje

en de reviews op tweakers natuurlijk!

enigszins gerustgesteld door de opmerking dat het niet erg is de koeler even op te tillen om te bekijken of er genoeg pasta op zit.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchDisturbed op 13-09-2013 16:35 ]

• Robbedem
DutchDisturbed schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:54:
enigszins gerustgesteld door de opmerking dat het niet erg is de koeler even op te tillen om te bekijken of er genoeg pasta op zit.
Hmm, daar zou ik toch mee oppassen hoor. Als je de koeler optilt en daarna terugzet kunnen er luchbellen gevormd worden die de warmtegeleiding verminderen. Gelukkig ga je niet overklokken zodat je minder warmte zal produceren en een eventuele luchtbel minder erg is.

Om er zeker van te zijn dat de koeler goed geïnstalleer is, kan je met Real Temp of andere monitoring software eens kijken naar de maximale temperatuur van de processorkernen na een tiental minuten Prime95 op small FFTs. Als de maximale temperatuur van de heetste kern onder de 75°C blijft zit je goed.

• DutchDisturbed
Ziet er goed uit dan lijkt me! Heb zelfs in de bios de fans op "silent" mode staan. Voorlopig gaat het als de brandweer. Al heel anders dan ik gewend was :D

Afbeeldingslocatie: http://www.yourivandijk.nl/cpu.jpg
Pagina: 1