Nut van isoleren fundering zonder kruipruimte.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
De meest voor de hand liggende isolatie maatregelen zijn al gedaan. Blijven over de meer incourante zaken.

Mijn huis, uit 1890 of zoiets, is toen ik het kocht onderheid en recht gezet. Op de palen is een betonnen vloer gestort waarop de muren (halfsteens met klamp) staan. Dus geen kruipruimte. Op die vloer 10cm EPS en daarbovenop een betonnen vloer met vloerverwarming. Deze vloer is door een dunne strook tempex gescheiden van de buitenmuur. Op deze vloer staan ook de voorzetwanden met 10cm dik steenwol.

Nu wil ik buiten in de grond tot zeg 40cm diep een 10cm dikke isolatie laag aanbrengen. En het boven de grond aangestuckte gedeelte en laag van 2cm dik om het niet al te afwijkend eruit te laten zien. Met dit idee naar een bedrijf geweest wat stuckwerk en gevelisolatie doet voor prijsopgave van de materialen. Want ik wil het allemaal zelf doen. Hun antwoord was dat het een zinloze investering is omdat een besparing niet merkbaar zou zijn.

Mijn vraag is dus of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Peter, zou je een schetsje kunnen maken van wat je voorstelt? Ik denk dat dat makkelijker te beoordelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hier een schetsje van het idee. Het gaat dan om de toe te voegen dunne en dikke laag EPS.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2l8kpdx.jpg

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als ik dit zo zie dan lijkt me dat ook niet bijzonder veel toevoegen. Het beetje oppervlak van de draagvloer dat je isoleert valt in het niet bij het ongeisoleerde gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Omdat de betonnen afwerkvloer met vv maar door een dunne isolatielaag is gescheiden van de koude buitenmuur is/was het idee om dan aan de buitenzijde nog wat extra isolatie toe te voegen. De ongeveer 50cm hoge stucklaag wil ik iets dikker maken met 2cm EPS en het gedeelte onder de grond met 10cm.

Maar als jij, net als de man van het isolatie bedrijf, het van weinig toegevoegde waarde vinden kan ik het idee beter laten varen. Misschien wel een idee om van de winter eens te kijken met een warmtebeeld camera.

Nog even een plaatje van de stucklaag.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1zelgmv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Het lijkt mij inderdaad niet zinnig. Wellicht kun je van de winter eens voelen of de vloer daar kouder is. Wel je vv even uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

JdM

Humbled

Het scheiden van vloer en muur heeft twee redenen:
- Voorkomen van contactgeluid (in jouw geval niet als hoofdreden belangrijk, omdat het over een buitenmuur gaat)
- Opheffen van een mogelijke koudebrug, de dikte van de scheiding is hierbij nauwelijks van invloed enkele mm voldoen al.

Ik vermoed dat je verwacht dat de buitenmuur de kou minder naar je vloer zal leiden en dat je het idee hebt dat dan dunne stukje isolatie te weinig is. Maar indien de vloer echt los staat van de muur, dan is er al helemaal geen sprake van verlies door een koudebrug en is het dus prima gescheiden van elkaar (al is het dus maar met in jouw ogen "dunne" isolatie).
Ik ben geen bouwtechnicus, maar zo heb ik dit soort zaken in elk geval altijd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je al eens warmtebeeldfoto's laten maken? Kijken hoeveel warmte er onder je fundering door naar buiten verdwijnt. Zo in eerste instantie zeg ik dat zo aan de buitenkant isoleren weinig toegevoegde waarde heeft.

Maar als op de foto's blijkt dat je behoorlijk wat warmte verliest dan zou ik het zeker overwegen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JdM schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 20:07:

Ik vermoed dat je verwacht dat de buitenmuur de kou minder naar je vloer zal leiden en dat je het idee hebt dat dan dunne stukje isolatie te weinig is. Maar indien de vloer echt los staat van de muur, dan is er al helemaal geen sprake van verlies door een koudebrug en is het dus prima gescheiden van elkaar (al is het dus maar met in jouw ogen "dunne" isolatie).
Ik ben geen bouwtechnicus, maar zo heb ik dit soort zaken in elk geval altijd begrepen.
Inderdaad, die dunne isolatie was precies mijn zorg dat er teveel warmte zou weglekken. Goed te horen en te lezen dat mijn zorg onterecht is. :) Nu zijn de kosten om de fundering te isoleren niet erg hoog, maar het is toch zonde van het geld en de tijd als blijkt dat je niet het gewenste resultaat bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Blissard en mkleinman. De vloerverwarming even uit zetten zal misschien wat lastig worden want eer die is afgekoeld en daarna weer opgewarmd. Misschien toch beter om eens met een warmtebeeld camera of temperatuurmeter te controleren want wellicht zijn er wel andere warmtelekken.

Ik denk dat ik dit idee maar laat rusten omdat de consensus is dat het weinig tot geen nut heeft. Bedankt voor het meedenken. Volgende idee is om, ondanks dat het hele huis al voorzien is van dubbel glas en deels HR++, voorzetramen te gaan maken.

Pagina: 1