Alienware GTX680m voor Precision

Pagina: 1
Acties:

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 12:40
Mijn huidige Dell M6700 notebook wil ik voorzien van een andere videokaart. Ik wil deze namelijk gaan gebruiken om te gamen. Deze beschikt nu over een Quadro K3000 kaart en wil hier een GTX680m in stoppen.
Het gaat om een MXM 3.0 type B aansluiting.

Als ik kijk op bijvoorbeeld eBay dan kom ik kaarten tegen als deze en deze.
Bij beide kaarten staat dat deze voor Alienware notebooks gemaakt zijn. Bij één van de twee staat zelfs dat er aan de hand van een firmware update mogelijk gezorgd wordt dat deze op andere notebooks kan functioneren.

Wat ik echter niet snap is hoe dit kan en waar ik mogelijk andere MXM kaarten uit kan halen?
Hopelijk kan iemand mij hierin adviseren.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

Nemesizz

Untouchable

Sommige videokaarten en/of laptops hebben een soort 'vendor-lock' in de firmware zitten. Dit houdt in dat de laptop alleen een videokaart accepteerd met een bepaalde firmware (of andersom, dat de videokaart alleen werkt in een laptop met de juiste firmware).

Je ziet dit wel vaker bij OEM's (metname laptops) dat ze alleen drivers accepteren van de fabrikant van laptop zelf, en niet van de fabrikant van de videokaart (regelmatig dat je ziet dat drivers gedownload van de site van AMD/Ati of nVidia de videokaart niet 'zien' en alleen werken met de drivers van de OEM, bijvoorbeeld Asus, Sony, enz).

Dat risico loop je dus als je probeert die 680M in je 'niet-alienware' laptop inbouwt.
Het kan ook gewoon werken zonder problemen, maar de verkoper (tenminste 1 van de 2 links die je geeft) zet het er wel nadrukkelijk bij, waarschijnlijk omdat ie geen zin heeft om de kaart terug te nemen mocht het niet werken.

Waar je vaak op moet letten bij MXM kaarten (of het nou versie 1, 2 of 3 is) is dat de kaart ook echt exact hetzelfde formaat heeft. Soms steekt een onderdeeltje iets meer uit bij een kaart en dan past ie al niet meer in je laptop. Nu heb ik even snel de Quadro met de 680m vergeleken en die zien er zo op het oog identiek uit, dus dat zal wel goed gaan.

Tweede punt waar je op moet letten is dat je koeling het wel aan kan. Bij laptops is de koeling vaak zo gemaakt dat ie voor specifieke hardware (meestal) voldoende koelt. Echter, als je er ineens een videokaart in zet die sneller is kan het zo zijn dat de koeler niet meer voldoet.
Nu zijn de Quadro en 680M qua chip wel gelijk (beide 104K als ik me niet vergis), echter heeft de 680M meer shaders en (mogelijk) iets hogere kloksnelheden. Het kan dus zijn dat je koeling er dan moeite mee kan krijgen.

Een MXM 680m van een andere fabrikant (niet van Alienware) loop je tegen de zelfde risico's aan. Mogelijke vendorlock, mogelijk kleine afwijking qua bouw van de kaart zelf, enz.

Ik denk echter wel dat je het veiligste af bent met een 680m van Alienware. Alienware is van Dell als ik me niet vergis, dus de kans dat de laptop de GPU wel accepteerd is dan iets groter.

Een videokaart upgraden bij een laptop komt aanzienlijk meer bij kijken dan de gemiddelde desktop PC ;) .

• JvdHoudt
Formaat heb ik inderdaad ook gekeken en vrijwel identiek benoemd. Heb toch even contact met Dell gehad

Eerst met de chat helpdesk. Hier kwam niet veel meer uit dan dat de kaart niet compatible was en dat Dell dit niet adviseert.

Echter heb ik ook telefonisch contact gehad. Deze meneer was wat behulpzamer.
Deze heeft inderdaad bevestigd dat het waarschijnlijk locked is met Dell drivers. Dit zou echter geen probleem moeten zijn wanneer je de drivers dan van de support site van Dell doet downloaden.
Ook heeft hij nagekeken of dit qua heatsink en montage geen probleem is. Dit zou geen problemen op moeten leveren.

Hij heeft mij dan ook geadviseerd een kaart voor de Alienware 17 notebook te nemen als ik dit wil gaan doen.
Nu dus op zoek gaan naar een kaart van dit type. Via Dell waren deze te krijgen voor 1000 excl BTW. Dat gaat een beetje ver buiten mijn budget.

Dat een GPU vervangen voor een notebook lastiger is dan een desktop is mij inmiddels duidelijk haha, maar had ik stiekem ook wel verwacht.

[ Voor 42% gewijzigd door JvdHoudt op 07-09-2013 17:00 ]

• JvdHoudt
Besloten om maar eens op zoek te gaan naar een GTX 680M kaart. De GTX 780M lijkt mij vanwege de hitte productie en prijs niet zo'n goede optie.

Blijken erg veel verschillende verkopers met soms behoorlijke verschillen qua prijs op eBay te vinden.

Zo heb je bijvoorbeeld deze en deze verkoper. Lijken mij verder dezelfde kaarten als ik de beschrijving mag geloven. De plaatjes wijken echter af van elkaar, heeft dit te maken met verschillende fabrikanten?

Iemand ervaring met de aanschaf van zulke componenten via eBay?

[ Voor 9% gewijzigd door JvdHoudt op 07-09-2013 17:08 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
JvdHoudt schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:00:
Besloten om maar eens op zoek te gaan naar een GTX 680M kaart. De GTX 780M lijkt mij vanwege de hitte productie en prijs niet zo'n goede optie.

Blijken erg veel verschillende verkopers met soms behoorlijke verschillen qua prijs op eBay te vinden.

Zo heb je bijvoorbeeld deze en deze verkoper. Lijken mij verder dezelfde kaarten als ik de beschrijving mag geloven. De plaatjes wijken echter af van elkaar, heeft dit te maken met verschillende fabrikanten?

Iemand ervaring met de aanschaf van zulke componenten via eBay?
De GTX 780M is wat efficienter qua energie gebruik en zal voor minder warmte zorgen dan de GTX 680M. De prijs van deze kaart is alleen wel een tikkeltje hoger inderdaad ;).

Veel verschil zitten er niet in de kaarten op Ebay, alleen de pcb heeft een andere kleur. Je ziet vooral veel GTX680M's langskomen uit een clevo en uit een Alienware M18X/M17X. Je kunt natuurlijk beter die van dell hebben.

Kijk goed bij recensies van de verkoper, dat zegt vaak genoeg of de componenten van enige kwaliteit zijn of niet :)

[ Voor 22% gewijzigd door JustwilliamNL op 07-09-2013 18:14 . Reden: -Foutje ]

• JvdHoudt
JustwilliamNL schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 18:11:
[...]

De GTX 780M is wat efficienter qua energie gebruik en zal voor minder warmte zorgen dan de GTX 680M. De prijs van deze kaart is alleen wel een tikkeltje hoger inderdaad ;).

Veel verschil zitten er niet in de kaarten op Ebay, alleen de pcb heeft een andere kleur. Je ziet vooral veel GTX680M's langskomen uit een clevo en uit een Alienware M18X/M17X. Je kunt natuurlijk beter die van dell hebben.

Kijk goed bij recensies van de verkoper, dat zegt vaak genoeg of de componenten van enige kwaliteit zijn of niet :)
Zowel de GTX 680M als de GTX 780M zijn gebaseerd op de GK104 kepler. Verschil in energie verbruik en warmte lijkt mij dan niet op te wegen tegen het prijsverschil tussen beide kaarten (€ 150 als ik even snel kijk)?

Als ik dan kijk naar de performance vergelijking tussen beide kaarten:
Afbeeldingslocatie: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/geforce-gtx-700m/geforce-gtx-700m-gtx-780m-performance.png
In deze vergelijking wordt AvP meegenomen, een spel waar ik toch wel redelijk wat uurtjes in steek. Een verschil van 15 frames ziet dan toch weer interessant uit.
Beangstigend verhaal. Deze beste meneer is van AMD naar NVIDIA gegaan wat problemen verzorgde met de heatsink als ik het verhaal zo lees. Als ik deze en deze mag geloven heb ik het geluk dat ik van NVIDIA naar NVIDIA upgrade. Dan zou ik de heatsink zonder problemen kunnen hergebruiken.
Ik ga wel zoeken naar een Alienware model, lijkt mij het veiligst in mijn geval.

edit: quote darkstone uitgebreid

[ Voor 3% gewijzigd door JvdHoudt op 07-09-2013 23:14 ]

Pagina: 1