Garantie afhandeling, refurbished product als garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ik heb een product dat na 2 jaar defect raakt garantie is 3 jaar fabriek garantie. (videokaart dus)

Product is aangeboden bij fabrikant voor RMA, product is defect bevonden en reparatie is niet meer mogelijk. Fabrikant neemt contact met mij op en bieden een model versie hoger aan maar wel refurbished een product met de zelfde leeftijd maar refurbished zonder history van gebruik.

Fabrikant geeft aan dit altijd te doen... Dit hoef ik toch niet te accepteren? Ik neem liever geen refurbished product aan omdat ik de gebruiker history niet weet onderdeel kan overgeclockt zijn geweest of 24/7 in een bitcoint farm te hebben gezeten.

Als ze mijn videokaart konden maken was ik akkoord gegaan als ze een nieuwe zelfde model boden was ik ook akkoord gegaan.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:27
Refurbished is vrij normaal hoor binnen de elektronische industrie. Refurbs zijn dan ook normaliter gewoon producten die door de fabrikant getest zijn en aan alle voorwaarden voor een conform product voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
Persoonlijk vind ik het na 2 jaar een prima oplossing.

Als je m net een week hebt, en gelijk met een refurbished opgescheept wordt is het een ander verhaal,
maar volgens mij is het nu best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

42dpi schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:06:
[knip]

Als ze mijn videokaart konden maken was ik akkoord gegaan als ze een nieuwe zelfde model boden was ik ook akkoord gegaan.
Als ze jouw videokaart repareren dan krijg je ook een refurbished product retour. Nieuw zal niet mee gaan vallen gezien de leeftijd. Ik denk dat je weinig te klagen zult hebben, een refurbished product is meestal in vrijwel nieuwstaat (technisch gezien), en je krijgt meestal nog 3 maanden garantie op het product of de resterende periode die nog geldig is voor het oude product.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang die het doet is het goed. Je garantieperiode word er verder niet korter of langer van. Zelfs als je een nieuwe had gekregen blijft je garantie over het algemeen dezelfde periode als die je al had.
Ik zie het probleem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:12
Ik ook niet. Zou al blij zijn dat ze een betere videokaart als alternatief bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zij bieden een vergelijkbaar alternatief. Een gebruikt product en het is ook nog eens een betere versie. Je kan aanvechten dat het geen redelijke alternatief is, maar ik denk niet dat je dat hard kan maken.

Dus ja, dat kunnen ze wel maken en ja, dat zul je helaas wel moeten accepteren.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Nee oke valid points, ik ga akkoord het is gewoonn ik heb absoluut geen zin om weer zonder te zitten of een defecte kaart laatste keer kosten mij al zo veel tijd om iets vervangends te verzorgen vandaar mijn zorg over de staat van refurbished.

Garantie laten ze lopen tot mijn oude kaart dus nog een jaar.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Even voor de duidelijkheid: consumentenbescherming over garantie e.d. geeft bepaalde verplichtingen aan de verkoper, de fabrikant kan gewoon zijn eigen regels maken. Een fabrikant mag bijvoorbeeld ook gewoon kosten rekenen voor garantie of garantie weigeren in gevallen waarin een verkoper het wel wettelijk verplicht is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of dit nu via verkoper of fabrikant was gegaan, erg nette oplossing, zeker als het zonder bijbetaling is.
Je krijgt een nieuwer model, in een goede staat (refurb > 2e hands).

Het artikel gaat na 2 jaar kapot. Er is simpelweg geen reparatie of vervanging meer mogelijk. Het enige alternatief dus is: iets wat de verwachte levensduur van wat je origineel mocht verwachten verlengt.
In die situatie staan ze zelfs in hun recht daarvoor een bijdrage te vragen.

/me zou handjes dichtknijpen met deze oplossing.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Ook ik vindt de regels hieromtrent nog wat vaag.

Je koopt een product met een verwachte levensduur. Deze raakt defect binnen de garantietermijn, is dat dan niet volledig voor het risico van de verkoper? Als er dan geen reparatie mogelijk is, zou er dan niet gewoon een nieuw artikel geleverd moeten worden?

Ik begrijp heus dat we soms blij moeten zijn met een geboden oplossing en dat het na 2 jaar lastig is om een videokaart te repareren maar volgens mij zit er dan voor de verkopende partij een risico aan en niet voor de koper??

Daarbij komt dat veel videokaarten na 2 jaar nog wel te koop zijn en dus is het artikel vervangbaar?

IANAL maar ik weet niet 100% zeker of je als consument verplicht kan (moet) worden om akkoord te gaan met een refurbished model.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Gadgeteer schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:51:
Ook ik vindt de regels hieromtrent nog wat vaag.

Je koopt een product met een verwachte levensduur. Deze raakt defect binnen de garantietermijn, is dat dan niet volledig voor het risico van de verkoper? Als er dan geen reparatie mogelijk is, zou er dan niet gewoon een nieuw artikel geleverd moeten worden?

Ik begrijp heus dat we soms blij moeten zijn met een geboden oplossing en dat het na 2 jaar lastig is om een videokaart te repareren maar volgens mij zit er dan voor de verkopende partij een risico aan en niet voor de koper??

Daarbij komt dat veel videokaarten na 2 jaar nog wel te koop zijn en dus is het artikel vervangbaar?

IANAL maar ik weet niet 100% zeker of je als consument verplicht kan (moet) worden om akkoord te gaan met een refurbished model.
Ik denk wel dat je als klant akkoord moet gaan met een refurbished model.
Reden: normaal gezien is het product dat je terugkrijgt - jou product, maar dan gerepareerd => refurbished.

Dat men je een ander refurbished product geeft is omdat dat gewoon sneller gaat.

Als je echt voet bij stuk houdt zullen ze je eigen kaart misschien wel repareren, maar kom dan niet klagen over de termijn terwijl je lekker ligt wachten tot jou kaartje naar china is gereisd, daar hersteld en terugkomt.

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 18:41
In tegenstelling tot wat Floppus zegt, kan de verkopende partij je NIET verplichten bij te betalen als het vervangende product de verwachte levensduur zal verlengen. Dit zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat retour gekomen producten in de regel worden vervangen door refurbs in plaats van gloednieuwe exemplaren (als die er nog zijn).
Pagina: 1