Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke macbook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik ben van plan een nieuwe macbook te gaan kopen (heb nu nog de 13" van medio 2010). Nodig tijd voor een nieuwe dus. Ik heb gebruik mijn laptop vooral voor webdesign en programmeren en wat te surfen en voor de game football manager (deze game vereist niet echt hoge prestaties).

De 15" retina valt al af wegens de prijs. Daarom ben ik nog aan het twijfelen tussen de gewone 15" of de 13" retina (2.4 of 2.6ghz?). Welke keuze denken dat jullie het beste is?

Groeten!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Persoonlijk zou de gewone macbook voor mij niet eens mee mogen doen in zo'n beslissing. Lage resolutie (wat gewoon not done is anno 2013), relatief dik tov de retina's, geen standaard SSD, geen haswell. Al met al krijg je met een retina model gewoon een laptop die veel beter past bij de tijd. Wel moet ik erbij zeggen dat de pro's waarschijnlijk 10 september ge-update gaan worden, maar wie weet...

Voor nu zou ik gaan voor een retina 13 in jou geval, maar nog beter is om even 10 september af te wachten.

Grillmeister

Verwijderd

Voor te programmeren heb je een hogere resolutie nodig dan die wat op de gewone 15 inch zit. Dus ga je moeten gaan voor een 13 inch retina want daar heb je meer plaats op je scherm.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 12:07 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:07:
Voor te programmeren heb je een hogere resolutie nodig dan die wat op de gewone 15 inch zit. Dus ga je moeten gaan voor een 13 inch retina want daar heb je meer plaats op je scherm.
Oke, vertel mij eens alles waarom een hoge resolutie NODIG is? :)

Retina is echt niet nodig op een afstand die groter is om het pixel-dichtheid verschil te merken.
Een gewone MacBook Pro voldoet ook prima, heeft zelfs een grotere I/O interface met veel meer aansluitingen en een CD/DVD "Superdrive" (gewoon een cd/dvd schrijver).

Als je wilt kan je daar zelf nog een SSD in zetten, en zelfs de superdriver er uit slopen en daar NOG een SSD in zetten, of HDD, depends on your preferences!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:07:
Bovendien is het niet per se zo dat je door die hogere resolutie meer werkruimte krijgt op de 13" Retina. Als je de standaardresolutie gebruikt heb je namelijk op de 13" Retina (2560x1600) evenveel werkruimte als op de standaard MBP 13" (1280x800), maar op de Retina is het veel scherper.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De standaard 13 inch en 15 inch non-Retina MacBook Pro's hebben waardeloze resoluties van respectievelijk 1280x800 en 1440x900 pixels. Hier kun je gewoon niet op designen. De 15 inch heeft wel een optie voor een 1680x1050 beeldscherm wat al wat draaglijker is.

Op de 13 inch retina kun je de resolutie scalen naar het retina-equivalent van 1680x1050 wat voor een 13 inch laptop veel screen real estate oplevert. Nadeel hiervan is dat het beeld wat aan scherpte verliest ten opzichte van de native resolutie (een beeld van 3360x2100 pixels wordt verkleind naar 2560x1600).

Voor webdesign is de MacBook Pro Retina sowieso nogal een mixed bag. Als je een normaal beeldscherm voor je hoofdwerkzaamheden gebruikt kan het wel, anders heb je geen goede indruk van het eindresultaat. Het probleem is namelijk dat de native resolutie bedoeld is voor josti's (alles is belachelijk groot) terwijl je op de scaled resoluties met scaling artefacten zit.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Femme schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:17:
De standaard 13 inch en 15 inch non-Retina MacBook Pro's hebben waardeloze resoluties van respectievelijk 1280x800 en 1440x900 pixels. Hier kun je gewoon niet op designen. De 15 inch heeft wel een optie voor een 1680x1050 beeldscherm wat al wat draaglijker is.

Op de 13 inch retina kun je de resolutie scalen naar het retina-equivalent van 1680x1050 wat voor een 13 inch laptop veel screen real estate oplevert. Nadeel hiervan is dat het beeld wat aan scherpte verliest ten opzichte van de native resolutie (een beeld van 3360x2100 pixels wordt verkleind naar 2560x1600).

Voor webdesign is de MacBook Pro Retina sowieso nogal een mixed bag. Als je een normaal beeldscherm voor je hoofdwerkzaamheden gebruikt kan het wel, anders heb je geen goede indruk van het eindresultaat. Het probleem is namelijk dat de native resolutie bedoeld is voor josti's (alles is belachelijk groot) terwijl je op de scaled resoluties met scaling artefacten zit.
Wat moesten ze dan toen de rMBP nog niet bestond :o
Ohja, toen deden ze niks omdat de resolutie te erg is om ook maar niets op te doen :P

/kidding

Maar even serieus, het is niet dat je er dood aan gaat, de oudere resolutie's zijn prima te doen!
Uiteraard is zo'n hoge resolutie scherm altijd beter (retina vind ik zo'n heerlijke commerciele naam :+ )
Maar dan toch, programmeren en een website coden, daar heb je gewoon geen hoge resolutie scherm voor NODIG...

Daarnaast zijn je prestatie's ook gunstiger op een lagere resolutie.
Ik ben het met je eens dat de resolutie's die er zijn gewoon om te huilen zijn.

Nogmaals: bedenk je je dan wel wat je allemaal meer krijgt bij een MBP tegenover een rMBP waar allemaal compromissen zijn gemaakt om dat ding zo dun mogelijk te maken.

Overigens:
nodig bijv.naamw.Uitspraak: [ˈnodəx] waar je niet zonder kunt Voorbeeld: `dringend nodig hebben`

[ Voor 3% gewijzigd door w4v3g0d op 06-09-2013 12:26 ]

• ReonBrack
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-03-2017
Als je veel Windows software gaat gebruiken als Visual Studio, SQL Management Server Studio, ed om te programmeren (voor school) dan raad ik zeker geen MBP aan. Ik volg nu al twee jaar Toegepaste Informatica en beklaag me toch dat ik een MBP heb gekocht.

Je kan wel Windows virtueel draaien, maar steek dan zelf toch maar extra RAM anders vlot dat niet echt lekker (al ben ik nu niet zeker of dat nog kan bij de nieuwe modellen zelf RAM bijsteken).

Bootcamp gaat een stuk beter maar als je heel de dag bootcampt in de les waarom heb je dan een MBP?

Het toetsenbord is minimaal om deftig te kunnen coderen IMO.

Verwijderd

De Macbook pro kan elke moment een Haswell refresh krijgen(aankondiging verwacht in september/oktober volgens macrumors), nu is wel het allerslechtste moment om er een te kopen. Het enige model wat actueel is, is de mba.

Persoonlijk hoop ik op een Haswell refresh van de non-retina 13 inch macbook pro met een resolutie verhoogd naar 1440x900, hoger vind ik alleen maar nadelig op zo'n klein 13 inch scherm. Dat zou mijn volgende laptop worden als vervanging van een 2010 mba.

De 15 inch modellen van Apple zijn vanwege de prijs eigenlijk nooit interessant.

• MekZi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-08 21:17
Ik zeg haal je een Macbook Air en sluit hem aan op een externe scherm wanneer je thuis bent. In mijn geval gebruik ik de laptop vaak buiten (op school) en gaat die dus vaak mee. Heerlijk licht en met de nieuwe 2013 model hoef je niet eens de oplader mee te brengen (8+ gebruik met gemak).

Heb zelf de Macbook Air 13 instap model medio 2012 met een Dell 24 U2412M (1980 * 1200).

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 08:18
Tja als je jezelf als respectvol designer ziet ga je sowieso niet alleen op een laptopscherm te werk neem ik aan..

Persoonlijk zou ik dan voor een Air gaan zoals MekZi ook al aangeeft.

Heerlijk licht voor onderweg en met het aansluiten op een ander beeldscherm heb je een snel genoeg systeem hiervoor. Eventueel kun je nog de i7 en 8gb uitbreiding kiezen ( wat ik persoonlijk wel zou doen kijkende naar het toekomstperspectief ) en tot en met vandaag krijg je bij Apple ook nog een 80 euro app store bon.

Maargoed het is natuurlijk waar jij waarde aan hecht, de een vindt een erg lichte laptop belangrijker voor onderweg en de ander verkiest resolutie boven gewicht.

Verwijderd

Topicstarter
Dankuwel iedereen voor de reacties!

Is er vanavond nu eigenlijk een nieuwe serie MBP aangekondigd? Of worden die gewoon stil aangepast en niet in het event aangekondigd?

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Komt blijkbaar pas in oktober (tegelijk met de maverick launch).

Grillmeister

Pagina: 1