• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een stukje advies. Ik weet nog niet 100% zeker of ik iets ga kopen maar dat is vooral afhankelijk van de prijs. Ik wil eigenlijk meer gaan doen met foto's op feesten en dergelijke. Denk daarbij aan discotheken, kroegen, festivals, etcetera. Bij dit soort situaties moet je al snel denken aan krappe ruimtes. Binnen 1-2 meter moet je foto's kunnen maken van groepen. Ruimte krijg je niet als je in de menigte staat. Een grote hoek is dus nodig. Daarnaast moet hij lichtgevoelig zijn. Ik zat te denken aan F2,0 of misschien ietsje hoger (om kosten een beetje binnen de perken te houden). Een Image Stabiliser is misschien wel handig om met langere sluitertijden te kunnen schieten.

Ik geef de voorkeur aan een lens met een flexibel brandpunt. Dat geeft net even wat meer flexibiliteit om ook close-ups te kunnen maken als er iets meer afstand is. Je kan immers in een groep mensen niet zomaar een paar meter verder lopen naar hét moment.

Het budget waar ik aan zit te denken is ongeveer 400 tot maximaal 800 euro. Goedkoper heeft natuurlijk de voorkeur maar ik wil zeker geen lenzen van 1.000+ (het is en blijft hobby en geen werk).

Ik heb een Canon 550D waar ik mee schiet. Heb de 50mm F1.8 al in gebruik. Deze lens zoomt alleen teveel om echt goed mee in een menigte te kunnen staan.

Ik heb al naar de volgende lenzen gekeken:

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (€620)
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM (€319)
Canon EF 28mm f/2.8 IS USM (€490)
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM (€320)
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon) (€420)

Heeft er iemand misschien advies? Wat is de beste keus, of zijn er nog anderen die ik zou moeten bekijken? Het is misschien veel gevraagd maar het is ook niet alsof je een burger koopt bij de mcdonalds.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22
Valt dit binnen je budget? En lichtsterk en zoom, zeker als je maar 1 a 2 meter hebt voor het maken van foto's van groepen. Dan heb je geen 50+mm nodig.

Sigma 18-35

Lichtsterke primes tussen de 18 en 35mm van f2.0 zijn ongeveer even duur als de sigma en zijn ongeveer even lichtsterk en kunnen niet zoomen.

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Dat was exact de lens die ik ook zou adviseren voor jouw situatie. Ik denk niet dat je op een andere manier een lichtsterke zoom met IS gaat vinden.

Als je ook met f/2.8 kan leven, is dit misschien een optie voor je: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Maar ik denk toch dat die Sigma beter geschikt is voor je.

[ Voor 46% gewijzigd door v0LrAtH op 06-09-2013 11:40 ]

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Zal tijdens veel sessies er ook een flitser bij hebben dus 2.8 moet ook nog wel lukken denk ik. Zit nog te kijken voor zo een los filtertje bovenop de flitser om er voor te zorgen dat het licht mooi diffuus wordt verdeeld. Ik heb het al eens eerder gezien maar heb het nergens gevonden. Het is een soort papiertje/plastic wat op de flitser wordt geklikt/plakt. De flitser in standje 45 graden omhoog en je krijgt er heel mooi diffuus licht van. Ik heb een omnibounce op mijn 430 EX II maar weet niet of dat hetzelfde effect teweeg brengt (had gisteren bij een feest de omnibounce niet bij me).

• v0LrAtH
Wat je zoekt heet een "bouncecard". En dat werkt wel degelijk. Perfect is het zeker niet in vergelijking met een volwaardige softbox, maar het is pakken beter dan direct flitsen. Maar een omnibounce werkt in theorie ongeveer evengoed denk ik. Tenzij je een hele grote bouncecard hebt ;)

[ Voor 61% gewijzigd door v0LrAtH op 06-09-2013 11:59 ]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 11:54
Eensch met de bovenstaande posters. Op volgorde van bruikbaarheid zou ik zelf deze opties kiezen:

- Sigma 18-35mm f/1.8
- Canon 28mm f/1.8
- Canon 17-55mm f/2.8
- Tamron 17-50mm f/2.8 (niet de VC versie).

Met de andere 17 / 18-50mm lenzen zoals die van Sigma of Tokina heb ik geen ervaring. De Tamron 17-50 is goedkoop en goed, maar ik zou eerder voor een prime zoals de 28mm gaan, mocht de Sigma te duur zijn.

By the way, een omnibounce is redelijk nutteloos om je flitslicht zachter te maken. Zoek maar eens naar de Rogue flashbender, die zijn daar best geschikt voor. Beste voor je foto's is sowieso al om de flitser van de camera te halen, hoewel een ringflitser voor party fotografie ook wel weer een leuk effect kan geven.

[ Voor 28% gewijzigd door TweakMDS op 06-09-2013 12:01 ]

• v0LrAtH
SndBastard schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:58:
[...]

By the way, een omnibounce is redelijk nutteloos om je flitslicht zachter te maken. Zoek maar eens naar de Rogue flashbender, die zijn daar best geschikt voor. Beste voor je foto's is sowieso al om de flitser van de camera te halen, hoewel een ringflitser voor party fotografie ook wel weer een leuk effect kan geven.
Die Rogue flashbender is naar het schijnt wel de Ferrari onder de bouncecards. Let wel dat hij in 2 maten bestaat (en groter is altijd beter natuurlijk ;)). Bovendien kan je die flashbender ook tot een lichttunnel vouwen, wat ook wel een geinig effect kan geven.

En een flash extension cord is natuurlijk ook altijd handig. Gewoon even Ebay afstruinen, want de merkproducten zijn hier echt wel veel duurder dan de goedkopere 3rd party producten. Zelf heb ik maar 16$ betaald voor een ETTL-cord van 150cm met krullen. Ideaal voor op verplaatsing.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Ik denk dat lichtsterkheid belangrijker is dan IS in geval van parties. IS houdt jouw beweging wel binnen de perken, maar niet die van het hossende feestvee. Als je de Canon 17-55mm f/2.8 niet kunt betalen, zou ik naar de alternatieven van Sigma en Tamron kijken in dat bereik (17-50mm volgens mij).

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12-2025

Arm1n

Zeven over half twee

Sinds kort is de sigma 17-50 OS flink in prijs gedaald, beter dan de Tamron variant, en doet niet veel onder voor de Canon die wel veel duurder is.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ben de laatste tijd steeds vaker op pad voor partyfotografie, morgen naar QBASE :) ik gebruik mijn Canon 70-200 2.8 heel graag voor bands en DJ's e.d. maar dat werkt niet goed als je groepen wilt fotograferen in de zaal. Hiervoor gebruik ik mijn Canon 15-85mm maar dan kun je niet zonder flitser. Nadeel van de 15-85mm is dat je geen f/2.8 hebt en af en toe mis ik dan de mooie DOF en bokeh en het nemen van foto's zonder flitser van een band of DJ is dan niet mogelijk.

Een lens puur voor partyfotografie dan zou ik je adviseren een f/2.8 zoomlens aan te schaffen zoals de Canon 17-55mm. Helaas is die me voor nu nog wat te prijzig, nog even sparen ;). Voor nu heb ik me deze week voor een prikkie een Canon 28mm 2.8 gekocht.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Sigma 17-50 f/2.8 en EX-430-II dan heb je een hele capabele set.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 22:59:
Sigma 17-50 f/2.8 en EX-430-II dan heb je een hele capabele set.
Ik zie niet helemaal wat het voordeel is van de sigma 17-50 voor party boven de 18-35 1.8. Behalve prijs.
Maar ik zou zeker de 18-35 + 430 kopen, als dat betekent dat ik nog even door moet sparen, dan zou ik dat doen. De 18-35 is met zijn 1.8 ruim een stop lichtsterker.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Universal Creations
De 17-50 heeft 35-50mm wat handig is voor portretten. Daarnaast gebruik je zelden een groter diafragma dan f/2.8 bij partyfotografie. Ik althans niet. Ok, dat is dan wel fullframe, maar dan gebruik ik ook vaak 50mm op f/4.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Diffusers voor flitsers zijn voor dit soort fotografie onzin.
Ik zou eerder kijken naar een lens die wat meer groothoek geeft. Dat is handig om een feest wat groter voor te stellen, om op wat kleinere afstanden te kunnen werken.

De Sigma 17-50 2.8 OS of de 18-35 f/1.8 lijken me de mooiste opties, of als je al een kitlens hebt, zou ik eerder aan een groothoek denken. Maar dat zijn ook een beetje persoonlijke keuzes.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik zou op fullframe genoeg hebben aan 50mm bereik qua tele, dus op crop genoeg aan 35. En ik schiet in de kroeg prima 2.8 op FF, dus dan is 1.8 een mooie op crop.
Ik denk dat de lens juist ideaal is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik heb de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) weten te vinden en zit te overwegen om die te kopen. Lekker flexibel. Groothoek, stabiliser en groot diafragma. Als het meezit kan ik hem snel in praktijk gaan brengen.

Ik gebruik een 430 EX II er al naast, die heb ik dus al in mijn "pakket" zitten. Verwacht met de flitser omhoog gericht en omnibounce er op sowieso al mooier licht te hebben dan ik bij de laatste set had.

Bedankt alvast voor zover! Verder misschien nog tips hoe je met een 550D de stagelights mooi kan opvangen? Had erg snel last van overbelichting. Of is dat echt iets wat je met nabewerking moet oplossen?

**edit**
en misschien tips voor autofocus in donkere situaties? Ik zit zelf een custom firmware te overwegen, als er firmwares zijn die bijvoorbeeld sterkere ruisreductie hebben en betere AF

[ Voor 13% gewijzigd door w4rguy op 06-09-2013 23:36 ]

• Universal Creations
w4rguy schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:35:
Ik heb de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) weten te vinden en zit te overwegen om die te kopen. Lekker flexibel. Groothoek, stabiliser en groot diafragma. Als het meezit kan ik hem snel in praktijk gaan brengen.

Ik gebruik een 430 EX II er al naast, die heb ik dus al in mijn "pakket" zitten. Verwacht met de flitser omhoog gericht en omnibounce er op sowieso al mooier licht te hebben dan ik bij de laatste set had.

Bedankt alvast voor zover! Verder misschien nog tips hoe je met een 550D de stagelights mooi kan opvangen? Had erg snel last van overbelichting. Of is dat echt iets wat je met nabewerking moet oplossen?

**edit**
en misschien tips voor autofocus in donkere situaties? Ik zit zelf een custom firmware te overwegen, als er firmwares zijn die bijvoorbeeld sterkere ruisreductie hebben en betere AF
Kijk vooral in Ervaringen partyfotografie deel 13 rond.
Maar AF in donkere situaties is makkelijk met een flitser die AF-hulplichten geeft (rood raster) en ruisreductie moet je lekker in de nabewerking doen (schiet vooral met raw).
Stagelights kun je "dimmen" door je flitser goed te gebruiken (wat harder inflitsen).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SndBastard schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:58:
By the way, een omnibounce is redelijk nutteloos om je flitslicht zachter te maken.
Een omnibounce kan wel degelijk werken, maar je bent erg afhankelijk van je omgeving. Zo'n ding strooit immers het licht alle kanten op en dan moet er maar net een (bij voorkeur neutraal en licht) vlak in de buurt zijn om dat verstrooide licht weer in de richting van je onderwerp (of achtergrond) te kaatsen. Anders is het inderdaad pure verspilling van flitskracht.

Afgelopen vrijdag op een bruiloftsfeestje nog prima gebruik gemaakt van een omnibounce, maar dat was dan ook in een witte feesttent, dus redelijk laag wit plafond en witte zijwanden.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 10-09-2013 08:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wat betreft flitser kun je ook kijken naar de modellen van Yongnuo. De oudere, goedkopere modellen zijn een beetje plastic maar bieden fantastisch waar voor je geld. De duurdere modellen zijn echter vrijwel copy's van de topmodellen van Canon.
Kijk eens naar de YN-565 en de YN-568EX (die laatste heeft ook high-speed sync). Daarmee heb je ongeveer evenveel kracht als de 580 van Canon voor veel minder geld.

Verkijk je niet op de prijzen in de nederlandse winkels, op eBay kun je ze een stuk goedkoper vinden (nieuw).

Ctrl+k

• v0LrAtH
Ik denk niet dat de TS hier veel aan gaat hebben, gezien hij al een Speedlite 430EX heeft. Hij was vooral op zoek naar iets om betere effecten met die flits te bereiken dan zijn omnibounce.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
v0LrAtH schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:32:
[...]

Ik denk niet dat de TS hier veel aan gaat hebben, gezien hij al een Speedlite 430EX heeft. Hij was vooral op zoek naar iets om betere effecten met die flits te bereiken dan zijn omnibounce.
Aah, dan heb ik niet goed gelezen. Ik zou de 430EX niet inruilen voor één van de door mij genoemde flitsers iig :P

Ctrl+k

Pagina: 1