Heeft de nieuwe voeding mijn pc gesloopt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-08 10:56
hallo mede tweakers,

Omdat ik graag een nieuwe videokaart wou, had ik grotere voeding nodig. Mijn keuze ging uit naar twee 6870's voor die ik de vandaag zou ophalen. Dus ik gisteren netjes naar de winkel een 750w voeding gekocht. Ik dacht bij mezelf, ik zet de voeding er alvast in.

Dus ik doe de voeding er in, druk heel vrolijk op de start knop: NIKS! alleen de lampjes op het moederboord knipperde voor een halve seconde. Dus ik dacht, ooh de kabels zitten niet goed. Ik een zitten staan prutsen, maar maakte niks uit. Daarna deed ik de oude voeding er in en hij deed het meteen. daarna weer uitgezet, en nog een keer de nieuwe geprobeerd en bij de eerste poging ging hij aan! alleen nu zijn er een aantal dingetjes mis mee. :-(

Windows ( 8 ) bevriest na 7 sec met het booten, mijn 2TB hdd start niet meer op(ook niet in andere pc's, dus ga er vanuit dat die dood is. wel een beetje jammer dat die pas 1 jaar oud is), ik kan geen nieuwe windows meer installeren omdat hij daar ook vastloopt net voordat je alle optie's kan klikken voor het installeren(dus toetsenbord, taal ect.) en de cpu word warmer met de nieuwe voeding( dus de cpu koeler van draait flink harder). De voedingen heb ik om maar te proberen buiten de kast laten liggen dus daar zou geen extra warme vandaan kunnen komen. Het warmer worden doet hij echter niet met de oude voeding. De rest van de problemen heb ik wel met beide voedingen.

Dit is allemaal gisteren gebeurt, en toen ik vandaag het nog een keer probeerde met de nieuwe voeding, wou hij helemaal niet opstarten, weer alleen lampjes en verder niks. De oude voeding start nog wel op, maar met de zelfde problemen(minus het warmer worden van de cpu).

Voor de duidelijkheid, de nieuwe videokaarten zaten er nog niet in. ik had dus nog niks veranderd aan mijn configuratie.

oude voeding: onbekende 400W
nieuwe voeding:MS-tech 750W met cable management system.

mijn pc;

mb: Biostar TA790GX A3+
cpu: amd phenom 2 x4 965
gpu: palit nvidia gt240 sonic
ram: 2x2 gb kingston valueram 1066mhz
ssd: ocz agility 3 60gb
hdd: seagate barracuda 2tb 7200rpm(werkt niet meer?)
kast: aerocool vx-e pro
en nog een oude pata dvd rw station

alle onderdelen zijn al wel bijna 4 jaar oud, maar de 2tb net een jaar en de ssd bijna 2

heeft iemand suggesties?

update 1
nieuwe installatie van windows 7 en xp doen het ook niet. 7 bevriest met installatie(zelfde verhaal), en xp na de installatie met het heropstarten na 2 sec.

[ Voor 3% gewijzigd door tom kaal op 06-09-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan jouw moederbord die nieuwe voeding wel aan/compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
daar ga ik wel vanuit, aangezien de aansluitingen er zitten, het moederboord ook niet zo erg oud is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
toch niet DEZE voeding hoop ik!?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
uuh :s die heb ik ja... maar kan het zijn dat mijn mb permanent is aangetast? Omdat hij met de oude voeding nog steeds al deze dingen vertoont. in die review heeft hij over die 4pins van de atx halen. hij bevriest nog steed, maar mischien lukt het vnvd met een clean install.Update: ben terug gegaan met voeding en ik kreeg heel netjes een nieuwe mee, maar nog steeds de zelfde problemen

[ Voor 46% gewijzigd door tom kaal op 07-09-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Review: "De 3.3V, 5V en 12V aansluiten liggen ongeveer 30-40% onder het voltage wat ze horen te hebben en de -5V en -12V zijn samengevoegd tot -8.9V."
OMG! Deze voeding moet je naar een ver en donker land brengen en in een actieve vulkaan gooien!
Gecondoleerd met het verlies van je hardware. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wacht.. Welke (nieuwe) voeding heb je meegekregen?

Probeer eens het volgende:
Oude voeding erin
Stroomkabel erin
Stroomkabel eruit
Powerknop indrukken, meerdere keren (ja, zonder stroomkabel)
Stroomkabel erin
Normaal opstarten

Je zou ook nog eens de CMOS kunnen wissen, zie manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:52
Die voeding is inderdaad niet super goed.

Je hebt er nu niks meer aan. Maar bespaar nooit op je voeding. De goedkope merken zijn niet voor niks goedkoop. Meestal leveren ze minder dan er op de doos staat. Hebben gekke piekken in de stroom. Dus koop een A merk aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja de voeding is de belangrijkste component en het hart van je systeem.
Problemen met de voeding zijn moeilijk te debuggen, bijvoorbeeld als storing of rimpel op de voeding 1x per week je pc laat vastlopen.

Een goedkope voeding verbruikt meer en het rendement kan dramatisch zakken naarmate hij veroudert. Voor de extra stroomkosten had je dan al een kwaliteitsvoeding kunnen kopen.

En als je echt pech hebt beschadigt ie je pc.... :-(
Geluk bij een ongeluk, je videokaarten zijn nog heel en gelukkig weet je de oorzaak zodat je niet nieuwe componenten blijft kopen die steeds weer stuk gaan.

Ik koop bij voorkeur een Seasonic en minimaal een met een 80+ label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
Bedankt voor de tips! Ik zal nu zeker een goede voeding kopen! Als ik thuis kom van werk vnvd zal ik het nog eens met de oude voeding proberen met dat trucje. Maar zou al mijn hardware kapot zijn? Of alleen mijn mobo. Want ik kan heb wel een geheugen test gedaan met dat de hiren's boot cd en die was geslaagd. Ook mini windows xp funtioneerde ook normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Alle hardware zit aangesloten op je moederbord. Dus het kan wel gebeuren ja. Houd met een voeding altijd rekening dat je per watt ongeveer €0,10 betaald voor een goede voeding (750W kost je dus zo rond de 75 euro). Goede voedingen komen bijv van XFX, Antec en Seasonic. In jouw geval is een 400W voeding ruimschoots voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2013 13:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
D4NG3R schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 13:39:
Alle hardware zit aangesloten op je moederbord. Dus het kan wel gebeuren ja. Houd met een voeding altijd rekening dat je per watt ongeveer €0,10 betaald voor een goede voeding (750W kost je dus zo rond de 75 euro). Goede voedingen komen bijv van XFX, Antec en Seasonic. In jouw geval is een 400W voeding ruimschoots voldoende.
Nee hij wil TWEE Radeon HD6870 videokaarten installeren, die kunnen per stuk al 200W full load verbruiken.
750W is dan zeker geen overbodige luxe.
Voor een kantoor systeempje is 400W idd wel ruim voldoende.

Power supplies from XFX are manufactured by Seasonic ;)
Moeilijk te zeggen wat er stuk is, een enkel onderdeel of meerdere... je zal alles moeten testen.

[ Voor 55% gewijzigd door Ploink op 07-09-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ploink schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 15:06:
[...]

Nee hij wil TWEE Radeon HD6870 videokaarten installeren, die kunnen per stuk al 200W full load verbruiken.
750W is dan zeker geen overbodige luxe.
Voor een kantoor systeempje is 400W idd wel ruim voldoende.

Power supplies from XFX are manufactured by Seasonic ;)
Moeilijk te zeggen wat er stuk is, een enkel onderdeel of meerdere... je zal alles moeten testen.
151W stuk. Een degelijke 550W voeding, zoals bijv die van XFX is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
ik wil inderdaad 2 kaarten hebben. ik ga maandag trg, en hoop dat ik m kan ruilen(met geld er bij) voor een betere, mijn oog gaat op naar deze: pricewatch: Corsair Builder CX750
verder heb ik de kabel er uit en op de knop drukken trucje uitgevoerd en het wissen van de CMOS, maar het zelfde resultaat. ik denk dat ik eerst een andere mobo ga kopen, want heb het idee dat het daar aan ligt.
ik hou jullie op de hoogte dmv deze post voor de gene die geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een Seasonic 520w of 620w is beter dan die Corsair.

Wss is je mobo idd dood. Met een beetje pech de rest ook. Slechte voedingen zoals de MS-tech moet je nooit maar dan ook nooit kopen. Het zou Tweakers eigenlijk sieren om die meuk of uit de pricewatch te trappen, of een flinke waarschuwing voor merken als Sweex, Trust, MS-tech etc te geven...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
Zal deze goed zijn? pricewatch: Seasonic M12II 750W 80+ Bronze of welke raden jullie mij aan(ik wil natuurlijk zo min mogelijk uitgeven, maar voorlopig genoeg wat overhouden, stel ik wil nog iets upgraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
VasZaitsev schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 18:04:
Een Seasonic 520w of 620w is beter dan die Corsair.
Corsair heb ik geen ervaring mee, maar is waarschijnlijk ook een van de vele OEM fabrikanten die de voeding door een ander laat maken en als je niet weet door wie dan vind ik het twijfelachtig.
Seasonic ontwikkelt en bouwt de voedingen echt zelf en als ze het aandurven de voeding onder eigen goede naam te verkopen dan zijn ze blijkbaar niet bang voor imago schade.
Het zou Tweakers eigenlijk sieren om die meuk of uit de pricewatch te trappen, of een flinke waarschuwing voor merken als Sweex, Trust, MS-tech etc te geven...
Ja maar ik vrees dat het juridisch gezien niet kan.
Plaats dus een review om anderen te waarschuwen, dat kan wel. :)
tom kaal schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 18:28:
Zal deze goed zijn? pricewatch: Seasonic M12II 750W 80+ Bronze of welke raden jullie mij aan(ik wil natuurlijk zo min mogelijk uitgeven, maar voorlopig genoeg wat overhouden, stel ik wil nog iets upgraden)
De S12II / M12II serie heeft zich al lang bewezen, dus die is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bij upgraden verbruik je eerder minder dan meer. Ik denk dat 620/650w meer dan genoeg moet zijn. 750w is echt overkill.

Seasonic en alles wat Seasonic gebruikt, zoals Antec en XFX zijn prima. Ook maakt Superflower goede voedingen en kunnen nog wat onbekendere merkjes prima meedoen, maar daar weet ik zo 123 de naam niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
ja dat zat ik me ook al te bedenken, ik ga voor een 620 of 650. ik moet even kijken of ik die van mij nog kan ruilen bij de winkel waar ik heb heb gekocht(gistron, koop ik bijna alle mijn onderdelen aangezien het 5 minuten van mij vandaan is en zijn de prijzen redelijk) het nadeel is echter het beperkte assortement, ze hebben van voedingen:antec, codegen, coolermaster, enermax, mstech en spire. als ik mijn geld niet trg krijg, koop ik een seasonic van 650w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het enige merk wat volgens mij nog redelijk is, is Enermax, maar zo heel veel weet ik er ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Antec is de enige die in dat lijstje welke goede voedingen maakt. De rest is allemaal matig of ronduit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Ploink schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:51:
[...]

[...]

OMG! Deze voeding moet je naar een ver en donker land brengen en in een actieve vulkaan gooien!
Gecondoleerd met het verlies van je hardware. ;w
Dit dus ;w

Zoals al eerder is vermeld: oude voeding er in, vaak de stroomkabel er in drukken & er uit trekken, vaak op de powerknop drukken, herhaal dit een stuk of 5/7 keer en probeer dan eens op te starten.

Wil het de eerste keren niet; blijf proberen!

Ben je op een punt gekomen waar je het niet meer ziet zitten: breng hem naar iemand toe die er redelijk wat verstand van heeft of als je het geld er voor over hebt/geld te veel hebt; breng hem naar de dichtstbijzijnde computerwinkel toe en laat hem nakijken.

Als ze vragen: heb je toevallig een andere voeding gebruikt? dan raad ik je aan om NEE te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan raad ik je aan om die alvast in te schakelen en je verliezen te claimen op de verkoper van de voeding. Die moet het dan maar uitzoeken met de fabrikant.

Verder zijn er genoeg goede voedingen, ook met cable management. Ik persoonlijk zou een 80 Plus Gold of Platinum nemen (zie deze lijst). Lees wat reviews & testen voordat je koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Durandal op 07-09-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
THROW OUT THAT POWER SUPPLY RIGHT ******* NOW ... not kidding that *** could burn your system

it's only fake 300w so no it wouldn't run it
Bron: http://www.tomshardware.co.uk/forum/358224-28-will

En het internet staat vol van systemen met dat onding die BSOD's geven, uitvallen en niet opstarten. Ik kan het dus enkel eens zijn met Ploink, het is ongelooflijk dat dat ding nog verkocht mag worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-09-2013 22:29 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 21:26:
Het enige merk wat volgens mij nog redelijk is, is Enermax, maar zo heel veel weet ik er ook niet van.
Enermax is wel wat beter dan redelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wou net zeggen enermax is vrij degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
Goed nieuws! Toen ik vanmorgen het nog maar een keer probeerde, heb ik zonder problemen windows 7 kunnen installeren (wel met mijn oude 400w :P ) de computer loopt niet vast of die onzin. maar nu word mijn wifi pci kaart word niet herkent, maar misschien dat deze wel echt kapot is. ga ik zo nog testen, heb nog een oude 54mbps kaart liggen. Ook wou ik windows 8 installeren vanaf usb, maar daar krijg in nu steeds een melding dat er geen driver is gevonden voor mijn dvd/hdd/usb station. ik probeer het eerst even vanaf een dvd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er toch echt eerst een fatsoenlijke voeding inhangen en dan zo kaal mogelijk beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
D4NG3R schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 21:27:
Antec is de enige die in dat lijstje welke goede voedingen maakt. De rest is allemaal matig of ronduit slecht.
Meen je dat nou echt serieus???
Antec maakt zelf voedingen? Sinds wanneer dan?

In dat lijstje zag ik Seasonic, daar maken ze de voedingen ook voor XFX en ook maken ze de voedingen uit de betere serie van Antec. Maar je hebt vast gelijk Seasonic zal wel niet zulke goede voedingen maken 8)7

Jij hebt immers info waarover de rest van de wereld niet beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
Gadgeteer schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:59:
[...]

Meen je dat nou echt serieus???
Antec maakt zelf voedingen? Sinds wanneer dan?

In dat lijstje zag ik Seasonic, daar maken ze de voedingen ook voor XFX en ook maken ze de voedingen uit de betere serie van Antec. Maar je hebt vast gelijk Seasonic zal wel niet zulke goede voedingen maken 8)7

Jij hebt immers info waarover de rest van de wereld niet beschikt.
Het ging om dit lijstje: (waar Seasonic dus niet in staat)
"ze hebben van voedingen:antec, codegen, coolermaster, enermax, mstech en spire."
Dit ging dus niet over goede voedingen maar over de voedingen die de lokale pc boer verkocht bij de TS

Dus misschien even rustig lezen i.p.v. iemand die probeerd te helpen volledig de grond in te trappen.
Verder voegt je post weinig tot helemaal niets toe.

Ontopic.
Word ook de hdd nu weer herkent die in eerste instantie ook niet meer in een andere pc herkent werd?
Het is zaak om alles goed te testen, want net als bij een blikseminslag zijn vaak de onderdelen niet stabiel meer na dat je een probleem heb gehad met voltages.

[ Voor 6% gewijzigd door Axewi op 09-09-2013 15:17 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom kaal
nee mijn hdd was dood, maar had nog garantie en heb dus al een nieuwe terug gekregen. deze word wel herkent. Maar ik krijg wel steeds met de installatie van windows 8 een melding dat het stuurprogramma van de dvd,usb of hdd niet gevonden is(ik boot vanaf usb). terwijl ik ten eerste windows 7 heb geïnstalleerd zonder problemen en ten tweede voor dit gedoe precies met de zelfde usb windows 8 wel zonder problemen heb geïnstalleerd(heb de usb gwn in de kast gelegt). ook word de pci wlan kaart word niet direct meer herkent, hiervoor moest ik een driver installeren waarna die het wel werkte. Eerst deed hij het gelijk met de windows drivers

Update: heb een bij gistron de voeding kunnen ruilen voor een andere(met bijbetaling) nu heb ik deze gekocht: pricewatch: Enermax Triathlor FC 650W en deze doet het perfect, normale spanningen en de pc gedraagt zich normaal

[ Voor 19% gewijzigd door tom kaal op 10-09-2013 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Enermax is dan ook een degelijk merk welke uitstekende voedingen maakt ;) .

• tom kaal
ondertussen heb ik een andere versie van windows 8(op dvd) en deze heb ik zonder problemen kunnen installeren. Ook word mijn nieuwe wifi adapter meteen door windows herkent. Dus het lijkt er op dat mijn computer weer helemaal naar behoren funtioneerd. Er zal wel te veel spanning op gestaan hebben staan en dat is er dan nu waarschijnlijk uitgelopen.

Verwijderd

tom kaal schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:13:

Update: heb een bij gistron de voeding kunnen ruilen voor een andere(met bijbetaling) nu heb ik deze gekocht: pricewatch: Enermax Triathlor FC 650W en deze doet het perfect, normale spanningen en de pc gedraagt zich normaal
Dat is een zeer goede keuze en daar heb je nog jaren plezier van. :)
Pagina: 1