Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Naast fotograferen wil ik ook wat meer vidoes gaan opnemen/bewerken. Mijn camera heeft de volgende opname opties 24/25/30/50/60 fps @ 1920x1080p met full manual controls.

Wensen/Voorwaarden:
  • Niet in menus hoeven duiken voordat ik begin met filmen
  • Slowmotion mogelijkheden
  • Output zal zijn naar 60hz en 24hz schermen.
  • Opnames in PAL land
Beoogde workflow:
  1. Alles opnemen in 1080p @ 50 fps.
  2. Shutter speed van 1/50 aanhouden met ND filter (8 stops) voor buiten
  3. Post production NLE (Sony Vegas) met 24 fps timeline en de source vertragen met 4%
  4. Voor slowmotion source vertragen naar 48%.
  5. Alles renderen naar 1080p @ 24 fps.
Is de keuze voor 24 fps als output de juiste als ik er vanuit ga dat de videos afgespeeld worden op veelal 60hz (monitors/mobiele devices) en 24hz (TVs) devices?
Zal door het verwijderen van elk tweede frame de motion blur aangetast worden? Ik wil het strobe effect zo veel mogelijk voorkomen.
Is het misschien handiger om gewoon 1080p @ 24 fps op te nemen en voor slowmo een plugin te gebruiken? Krijg je dan problemen met onze lampjes @ 50hz?

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Als je frames gaat droppen, kun je inderdaad 1/50e 50fps schieten, maar bedenk wel dat dat erg veel motion blur geeft als je op 24fps gaat afspelen, aangezien je dan een 100% exposure van je frame hebt. Normaal gesproken is de 'regel' dat de shutter de helft van je frame open moet staan om een film effect te krijgen, zo werkten 'vroeger' de filmcamera's ook, het frame wordt maar de helft van de tijd belicht. Belicht je langer, krijg je een smurrie.