Beste tweakers,
na het veranderen van mijn werkwijze qua computer (doei laptop, hallo vaste pc) ben ik aan het kijken wat voor mij de beste combinatie van onderdelen is. Het budget wat ik mezelf heb gesteld is 450-500 euro.
Wat ga ik doen met deze PC?
- School: geen tech gerelateerde studie, dus voornamelijk werkstukken uitwerken, aantekeningen uitwerken en internetten
- Incidentele games: Ik heb tot enige tijd geleden WoT gespeeld. Ik wil in de toekomst ook eens een shooter kunnen doen, maar die zal dan niet op ultra hoeven draaien. Denk aan spellen als GTA V, COD:Ghosts en BF3/4.
- Downloaden: er staat hier een server die het meeste downloadwerk doet, maar incidenteel moet er toch een NZBtje binnengehaald worden
- Films/series kijken: Full HD .mkv bestanden via VLC
Welke onderdelen heb ik al?
- Een 256GB SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 256GB
- Een 23" Full HD IPS scherm: pricewatch: LG IPS234V-BN Zwart
- Een muis en toetsenbord
- Geluid: pricewatch: Logitech Z-5500 Digital
Wat heb ik zelf al gevonden?
Via een combinatie van de BBG en reviews ben ik op deze lijst gekomen:
En waarom?
- Processor: Is een redelijk krachtige processor. De aanbevolen AMD Athlon II X4 750K Boxed van het BBG Budgetgamesysteem klinkt erg zwak. Ik wil ook voor de toekomst een snelle processor klaar hebben staan en het prijsverschil is gering.
- Moederbord: Bijpassend moederbord met veel aansluitingen. USB3.0 is erg handig en veel SATA-600 is leuk voor de toekomst
- Videokaart: Is volgens mij met mijn vereisten beste prijs/kwaliteit verhouding. Voor een tientje meer wil ik best een sterkere videokaart, maar de stap naar een stuk betere is gauw 5-7 tientjes extra?
- Behuizing: aanbevolen in de BBG, geen beter alternatief gevonden
- RAM: standaard RAM, kon het niet veel goedkoper vinden
- DVD speler/brander: standaard, handig om erin te hebben zitten
- Voeding: in de toekomst wil ik indien nodig ooit een extra 7850 kunnen toevoegen. Ook vind ik een modulaire voeding erg handig, voor het benodigde kabelmanagement
Wat zijn de twijfels?
Ik heb enkele twijfels bij deze samenstelling:
- Gaat deze pc redelijk stil worden?
- Is het aan te raden om (zonder over te klokken) op de processor een andere koeler dan de stockkoeler te plaatsen (zoals de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B)
- Indien ik ooit de processor wil gaan overklokken en een extra 7850 toevoeg, gaat de voeding dan nog sterk genoeg zijn?
- Zie ik iets over het hoofd wat een stuk beter kan?
Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!
groet
Wouter
na het veranderen van mijn werkwijze qua computer (doei laptop, hallo vaste pc) ben ik aan het kijken wat voor mij de beste combinatie van onderdelen is. Het budget wat ik mezelf heb gesteld is 450-500 euro.
Wat ga ik doen met deze PC?
- School: geen tech gerelateerde studie, dus voornamelijk werkstukken uitwerken, aantekeningen uitwerken en internetten
- Incidentele games: Ik heb tot enige tijd geleden WoT gespeeld. Ik wil in de toekomst ook eens een shooter kunnen doen, maar die zal dan niet op ultra hoeven draaien. Denk aan spellen als GTA V, COD:Ghosts en BF3/4.
- Downloaden: er staat hier een server die het meeste downloadwerk doet, maar incidenteel moet er toch een NZBtje binnengehaald worden
- Films/series kijken: Full HD .mkv bestanden via VLC
Welke onderdelen heb ik al?
- Een 256GB SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 256GB
- Een 23" Full HD IPS scherm: pricewatch: LG IPS234V-BN Zwart
- Een muis en toetsenbord
- Geluid: pricewatch: Logitech Z-5500 Digital
Wat heb ik zelf al gevonden?
Via een combinatie van de BBG en reviews ben ik op deze lijst gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-6300 Black Edition | € 101,- | € 101,- |
| 1 | ASRock 970 Pro3 R2.0 | € 62,45 | € 62,45 |
| 1 | MSI R7850-2GD5/OC | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Cooler Master N300 KKN1 | € 33,40 | € 33,40 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1609DS1S00 | € 49,53 | € 49,53 |
| 1 | Samsung SH-224BB Zwart | € 14,99 | € 14,99 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 447,27 | |
En waarom?
- Processor: Is een redelijk krachtige processor. De aanbevolen AMD Athlon II X4 750K Boxed van het BBG Budgetgamesysteem klinkt erg zwak. Ik wil ook voor de toekomst een snelle processor klaar hebben staan en het prijsverschil is gering.
- Moederbord: Bijpassend moederbord met veel aansluitingen. USB3.0 is erg handig en veel SATA-600 is leuk voor de toekomst
- Videokaart: Is volgens mij met mijn vereisten beste prijs/kwaliteit verhouding. Voor een tientje meer wil ik best een sterkere videokaart, maar de stap naar een stuk betere is gauw 5-7 tientjes extra?
- Behuizing: aanbevolen in de BBG, geen beter alternatief gevonden
- RAM: standaard RAM, kon het niet veel goedkoper vinden
- DVD speler/brander: standaard, handig om erin te hebben zitten
- Voeding: in de toekomst wil ik indien nodig ooit een extra 7850 kunnen toevoegen. Ook vind ik een modulaire voeding erg handig, voor het benodigde kabelmanagement
Wat zijn de twijfels?
Ik heb enkele twijfels bij deze samenstelling:
- Gaat deze pc redelijk stil worden?
- Is het aan te raden om (zonder over te klokken) op de processor een andere koeler dan de stockkoeler te plaatsen (zoals de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B)
- Indien ik ooit de processor wil gaan overklokken en een extra 7850 toevoeg, gaat de voeding dan nog sterk genoeg zijn?
- Zie ik iets over het hoofd wat een stuk beter kan?
Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!
groet
Wouter