Basic Game PC (Budget +/- € 450,-)

Pagina: 1
Acties:

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-04 19:34
Beste tweakers,

na het veranderen van mijn werkwijze qua computer (doei laptop, hallo vaste pc) ben ik aan het kijken wat voor mij de beste combinatie van onderdelen is. Het budget wat ik mezelf heb gesteld is 450-500 euro.

Wat ga ik doen met deze PC?
- School: geen tech gerelateerde studie, dus voornamelijk werkstukken uitwerken, aantekeningen uitwerken en internetten
- Incidentele games: Ik heb tot enige tijd geleden WoT gespeeld. Ik wil in de toekomst ook eens een shooter kunnen doen, maar die zal dan niet op ultra hoeven draaien. Denk aan spellen als GTA V, COD:Ghosts en BF3/4.
- Downloaden: er staat hier een server die het meeste downloadwerk doet, maar incidenteel moet er toch een NZBtje binnengehaald worden
- Films/series kijken: Full HD .mkv bestanden via VLC

Welke onderdelen heb ik al?
- Een 256GB SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 256GB
- Een 23" Full HD IPS scherm: pricewatch: LG IPS234V-BN Zwart
- Een muis en toetsenbord
- Geluid: pricewatch: Logitech Z-5500 Digital

Wat heb ik zelf al gevonden?
Via een combinatie van de BBG en reviews ben ik op deze lijst gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 101,-€ 101,-
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 62,45€ 62,45
1MSI R7850-2GD5/OC€ 129,90€ 129,90
1Cooler Master N300 KKN1€ 33,40€ 33,40
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1609DS1S00€ 49,53€ 49,53
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,27

En waarom?
- Processor: Is een redelijk krachtige processor. De aanbevolen AMD Athlon II X4 750K Boxed van het BBG Budgetgamesysteem klinkt erg zwak. Ik wil ook voor de toekomst een snelle processor klaar hebben staan en het prijsverschil is gering.
- Moederbord: Bijpassend moederbord met veel aansluitingen. USB3.0 is erg handig en veel SATA-600 is leuk voor de toekomst
- Videokaart: Is volgens mij met mijn vereisten beste prijs/kwaliteit verhouding. Voor een tientje meer wil ik best een sterkere videokaart, maar de stap naar een stuk betere is gauw 5-7 tientjes extra?
- Behuizing: aanbevolen in de BBG, geen beter alternatief gevonden
- RAM: standaard RAM, kon het niet veel goedkoper vinden
- DVD speler/brander: standaard, handig om erin te hebben zitten
- Voeding: in de toekomst wil ik indien nodig ooit een extra 7850 kunnen toevoegen. Ook vind ik een modulaire voeding erg handig, voor het benodigde kabelmanagement

Wat zijn de twijfels?
Ik heb enkele twijfels bij deze samenstelling:
- Gaat deze pc redelijk stil worden?
- Is het aan te raden om (zonder over te klokken) op de processor een andere koeler dan de stockkoeler te plaatsen (zoals de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B)
- Indien ik ooit de processor wil gaan overklokken en een extra 7850 toevoeg, gaat de voeding dan nog sterk genoeg zijn?
- Zie ik iets over het hoofd wat een stuk beter kan? :P

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!

groet
Wouter

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:56
De 750k is t/m 4 cores niet zo heel veel langzamer dan de FX6300, pas bij het gebruik van 6 cores is de laatste fors sneller (bij nieuwere games). Beide zijn goede bang for buck.

Zonder aparte cpu koeler zal hij onder load niet heel erg stil zijn, maar zo vaak zul je dat (nog) niet doen, hooguit tijdens games maar dan heb je het toch niet echt door (is mijn ervaring).
De big shuriken is inderdaad erg stil in idle, maar heeft niet zoveel koelvermogen en wellicht zelfs te weinig voor full load. Ik denk dat je beter voor de mugen 3 pcgh kunt gaan.
Of iets goedkoper: http://tweakers.net/price...;247755;291332/categorie/

De voeding is wel sterk genoeg voor een 2e videokaart en een overklok.
Ook goede: http://tweakers.net/price...;253418;256222/categorie/

Het 2e pcie slot van het moederbord (voor de 2e videokaart) is erg langzaam, dit zou de schaling wat kunnen beinvloeden.
Wil je dat dus echt zou ik even kijken naar een moederbord waarbij beide sloten op x8 (of x16) draaien.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/285746/categorie/

Doorgaans is het verstandiger om de kaart te vervangen wanneer hij niet meer voldoet (i.p.v. er een 2e bij zetten), op die manier kun je nu besparen op moederbord en voeding.

[ Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2013 00:16 ]

• The_Zohan
mitsumark schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 00:00:
De 750k is t/m 4 cores niet zo heel veel langzamer dan de FX6300, pas bij het gebruik van 6 cores is de laatste fors sneller (bij nieuwere games). Beide zijn goede bang for buck.

Zonder aparte cpu koeler zal hij onder load niet heel erg stil zijn, maar zo vaak zul je dat (nog) niet doen, hooguit tijdens games maar dan heb je het toch niet echt door (is mijn ervaring).
De big shuriken is inderdaad erg stil in idle, maar heeft niet zoveel koelvermogen en wellicht zelfs te weinig voor full load. Ik denk dat je beter voor de mugen 3 pcgh kunt gaan.
Of iets goedkoper: http://tweakers.net/price...;247755;291332/categorie/

De voeding is wel sterk genoeg voor een 2e videokaart en een overklok.
Ook goede: http://tweakers.net/price...;253418;256222/categorie/

Het 2e pcie slot van het moederbord (voor de 2e videokaart) is erg langzaam, dit zou de schaling wat kunnen beinvloeden.
Wil je dat dus echt zou ik even kijken naar een moederbord waarbij beide sloten op x8 (of x16) draaien.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/285746/categorie/

Doorgaans is het verstandiger om de kaart te vervangen wanneer hij niet meer voldoet (i.p.v. er een 2e bij zetten), op die manier kun je nu besparen op moederbord en voeding.
bedankt voor de informatie!

Ik zal een aparte CPU koeler later aanschaffen. Tijdens gamen hoeft hij inderdaad niet geweldig stil te zijn, als hij tijdens idle maar stil is
Ik kan op de voeding en moederbord erg weinig besparen denk ik. Ik wil graag een modulaire voeding, en dan is dit een van de goedkopere van een fatsoenlijk merk.
Ik ga voor de door jou genoemde moederbord. Scheelt 15 euro, maar daarmee is hij wel mooi op alles voorbereid :)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
SLI open houden op een 7850 lijkt mij niet de moeite. Je gaat beter af zijn met een upgrade. Crossfire/SLI is vooral interessant om meer prestatie te halen dan de top kaarten kunnen leveren en wordt normaal dus niet gebruikt in een niet-high-end systeem. ;)
Er zijn immers nadelen aan:
  • Hoger verbruik
  • meer warmteontwikkeling => meer lawaai
  • geheugen blijft beperkt (elke kaart heeft zijn eigen geheugen nodig, dus 2 kaarten in Crossfire/SLI hebben niet dubbel zoveel geheugen)
  • micro-stutter (Wikipedia: Micro stuttering)

• The_Zohan
Robbedem schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:07:
SLI open houden op een 7850 lijkt mij niet de moeite. Je gaat beter af zijn met een upgrade. Crossfire/SLI is vooral interessant om meer prestatie te halen dan de top kaarten kunnen leveren en wordt normaal dus niet gebruikt in een niet-high-end systeem. ;)
Er zijn immers nadelen aan:
  • Hoger verbruik
  • meer warmteontwikkeling => meer lawaai
  • geheugen blijft beperkt (elke kaart heeft zijn eigen geheugen nodig, dus 2 kaarten in Crossfire/SLI hebben niet dubbel zoveel geheugen)
  • micro-stutter (Wikipedia: Micro stuttering)
Hm, ik ga dat in de gaten houden. Het ging er mij meer om dat ik voor een relatief klein verschil in kosten een mobo heb die meer snelle pcie poorten heeft. Dit is ook handig als ik eens andere pcie toevoegingen zou willen doen

Dit is de uiteindelijke lijst zoals ik hem nu besteld heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 101,-€ 101,-
1ASRock 970 Extreme4€ 77,50€ 77,50
1Cooler Master N300 KKN1€ 33,40€ 33,40
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1609DS1S00€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,79

Mochten er nog lompe veranderingen in moeten wegens 'Oh wat stooooooom' dan gráág zeggen, kan altijd nog dingen terugsturen ;)

[ Voor 62% gewijzigd door The_Zohan op 06-09-2013 10:30 ]

• The_Zohan
Afgelopen weekend heb ik de nieuwe PC in elkaar gezet.
Dit is de gebruikte hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 101,30€ 101,30
1ASRock 970 Extreme4€ 77,80€ 77,80
1Cooler Master N300 KKN1€ 33,49€ 33,49
1LG IPS234V-BN Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z323€ 34,28€ 34,28
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,75€ 36,75
1Sharkoon Skiller€ 14,99€ 14,99
1Sharkoon FireGlider€ 20,-€ 20,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1609DS1S00€ 68,-€ 68,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,50

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/8632/u9wv.jpg

De plaatsing van de fans is als volgt:
Frontpanel: 2x 120mm - zuigen lucht naar binnen
Zijpanel achterin: 1x 120mm - zuigt lucht naar buiten
Achterpanel: 1x 120mm - zuigt lucht naar buiten
Processorkoeler: 2x 120mm - zuigen lucht de processor in, wat vervolgens door de boven- en onderkant van de koeler verdwijnt en door openingen boven en onderin de kast weg kan

Ik heb zoveel mogelijk gekozen voor stilheid (voor zover dat ik er iets over kon vinden). Nu maakt mijn computer echter best veel herrie in idle modus. Hij blijft echter wel lekker koel:
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/2521/o2wl.jpg

Wanneer ik de kast openmaak lijkt er best wat herrie van de voeding af te komen, niet zo erg als in dit filmpje, maar wel met hetzelfde soort geluid: YouTube: Seasonic S12II-520 the resonance noise
Heb ik gewoonweg de verkeerde voeding gekozen, of heb ik ergens anders iets fout zitten?

• Robbedem
Processorkoeler: 2x 120mm - zuigen lucht de processor in, wat vervolgens door de boven- en onderkant van de koeler verdwijnt en door openingen boven en onderin de kast weg kan
Normaal zet men de 2 fans van de processorkoeler in dezelfde richting blazend richting achterkant van de kast. Nu creëer je een zone waar de lucht stilstaat ter hoogte van de heatpipes, lijkt mij geen goed idee.
(Of heb ik jouw uitleg ivm processorkoeling verkeerd begrepen?)

• The_Zohan
Robbedem schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:00:
[...]
Normaal zet men de 2 fans van de processorkoeler in dezelfde richting blazend richting achterkant van de kast. Nu creëer je een zone waar de lucht stilstaat ter hoogte van de heatpipes, lijkt mij geen goed idee.
(Of heb ik jouw uitleg ivm processorkoeling verkeerd begrepen?)
Nee je hebt het goed begrepen. Ik heb voor de plaatsing van die 2 fans (ik twijfelde er bij de montage al over) gekeken naar het plaatje, daar begreep ik dit uit

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

je luchtstroom heeft nu een probleem.

Aan de achterkant blaas je lucht uit. Lucht die je ook in je koeltoren wilt hebben. Dus, allebei de koelers krijgen weinig lucht. En dat verhoogt de tempratuur behoorlijk.

Ik zou zeker de achterste fan op je koelblok omdraaien. Hoe je het nu hebt klopt van geen kant. De lucht staat zo goed als stil in dat ding en dat is zeker niet gezond. Gewoon lucht van voor erin, aan de achterkant eruit en dan je kast uit.

People as things, that’s where it starts.

• The_Zohan
Ik zal dat aanpassen
De cpu wordt echter totaal niet warm. Veroorzaakt dit ook het extra geluid denk je?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

de fans goed zetten zal stiller zijn.

Je zal, als het goed is, zien dat hij idle een tikje koeler is en onder load nog wat meer. Nu is de Mugen wel dusdanig groot dat je behoorlijk je best moet doen om de airflow dus danig te verkloten dat je cpu echt veel warmer wordt.

People as things, that’s where it starts.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

The_Zohan schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:11:
De plaatsing van de fans is als volgt:
Frontpanel: 2x 120mm - zuigen lucht naar binnen
Zijpanel achterin: 1x 120mm - zuigt lucht naar buiten
Achterpanel: 1x 120mm - zuigt lucht naar buiten

Ik heb zoveel mogelijk gekozen voor stilheid (voor zover dat ik er iets over kon vinden). Nu maakt mijn computer echter best veel herrie in idle modus. Hij blijft echter wel lekker koel:
Kiezen voor "stilheid" en er dan 6 fans in plaatsen (al zijn ze 120mm) is nogal contradictorisch.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• The_Zohan
VasZaitsev schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:34:
de fans goed zetten zal stiller zijn.

Je zal, als het goed is, zien dat hij idle een tikje koeler is en onder load nog wat meer. Nu is de Mugen wel dusdanig groot dat je behoorlijk je best moet doen om de airflow dus danig te verkloten dat je cpu echt veel warmer wordt.
Ja, ik dacht dat de temp van de cpu sowieso al behoorlijk laag was :P
Big Womly schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:37:
[...]
Kiezen voor "stilheid" en er dan 6 fans in plaatsen (al zijn ze 120mm) is nogal contradictorisch.
Ik dacht beter 6 fans op 20% dan 2 fans op 60% qua geluid?

• Robbedem
Ik denk dat je lage temps had omdat het systeem nog niet gestressed is geweest en dus niet veel warmte genereerde. Draai ff prime95 en je zal vast een verschil merken. ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:56
The_Zohan schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:12:
[...]

Ik dacht beter 6 fans op 20% dan 2 fans op 60% qua geluid?
Klopt, maar draaien ze wel op 20% dan?
6 120mm fans op 12V zal inderdaad wel wat herrie maken.
Pagina: 1