BSOD Nieuwe PC, roze scherm, driver probleem

Pagina: 1
Acties:

• Armend
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Sinds gister heb ik een nieuwe PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 171,95€ 171,95
1MSI B85-G43€ 74,70€ 74,70
1MSI N760 TF 2GD5/OC€ 235,-€ 235,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Corsair Carbide 500R White€ 96,86€ 96,86
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,95€ 54,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,60€ 16,60
1XFX Pro 550W€ 52,97€ 52,97
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 891,37

Deze lijkt regelmatig te crashen, voornamelijk bij games.
Op het begin had ik een Syncmaster T240HD aangesloten met de HDMI,
maar hij crashte met een bsod en vervolgens ging de PC zich constant opnieuw opstarten,
uiteindelijk werd het scherm volledig roze en kon ik niks meer. Vervolgens een Syncmaster 2232BW
aangesloten op DVI, maar deze crasht ook weer alleen het roze scherm komt niet meer.

Qua drivers heb ik alles van het moederbord (MSI B85-G43) geïnstalleerd en alles van de gpu (GTX 760).
Het systeem is door Azerty geassembleerd, dus eventueel kan het terug verzonden worden, al geloof ik niet dat er iets kapot is, maar dat iets van de drivers lijkt te botsen of verkeerd geïnstalleerd is.

BSOD:
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2013-09-04T22:15:20.245604800Z" />
<EventRecordID>1073</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>GEBRUIK-TUS753L</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">197</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0xffffffffffffff03</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x2</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0xfffff80002e03a18</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/13/09/05/deb.png
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/13/09/05/2p7.png

Qua temperatuur lijkt alles normaal te zijn, ook van de cpu ligt de temp tussen de 30/40C
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/309jx8l.png

-Windows 7 Ultimate, 64bits
-Huidige driver gpu: GeForce 320.49
-Huidige BIOS: 3.40
-Model mobo MS-7816
-VGA Bios Version: 80-04-BF-00.30
-EVO loopt in RAPID

Programma's, drivers e.d.:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ir74sl.png

Veel informatie en weinig idee wat de oorzaak kan zijn :\.
Vooral over het roze scherm kon ik weinig vinden.
Hoop dat iemand iets herkend, eventueel meer info
zal ik zo snel mogelijk geven indien nodig.

Bij voorbaat dank ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Armend op 05-09-2013 23:30 ]

• masterdome
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09-2025
Roze/groene scherm heb ik ook al eens gehad. Lag toen aan de kabel van m'n monitor, het kan ook zijn dat als je een bijv. een DVI/VGA adapter gebruikt de kleuren raar gaan doen als hij niet goed is aangesloten.

Wat de blue screens betreft, ik zou geen idee hebben. Memtest al gedraaid? http://www.memtest86.com/
Op USBtje zetten en via BIOS bootvolgorde wijzigen (of een bepaalde F key voor boot menu)

[ Voor 16% gewijzigd door masterdome op 06-09-2013 08:31 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Check of al je hardware er wel goed insteekt, 0x8000000000000002 is nogal vrij ruim als stop error

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 06-09-2013 13:50 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Geheugen of de voeding is mijn eerste gedachte.

Je kunt hem evt met 1 geheugen stick testen. Kijken of hij dan stabiel blijft draaien. Je kunt ook eens kijken naar de geheugen timings in de bios.

Voeding, ik ben niet kapot van de xfx 550 modulaire voedingen, toch een beetje budget en heb er eens matige reviews over gelezen. Lastig om uit te sluiten, of je moet nog een voeding hebben liggen en deze aansluiten.

Andere videokaart driver zou ook een mogelijkheid kunnen zijn,

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 14:05 ]

• Armend
masterdome schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 08:29:
Roze/groene scherm heb ik ook al eens gehad. Lag toen aan de kabel van m'n monitor, het kan ook zijn dat als je een bijv. een DVI/VGA adapter gebruikt de kleuren raar gaan doen als hij niet goed is aangesloten.

Wat de blue screens betreft, ik zou geen idee hebben. Memtest al gedraaid? http://www.memtest86.com/
Op USBtje zetten en via BIOS bootvolgorde wijzigen (of een bepaalde F key voor boot menu)
Het beeld werd volledige roze en er was geen beweging meer in te krijgen.
Ik ga eerst een clean install proberen, als het weer gebeurd draai ik
Memtest. Heb in meerdere reviews gelezen dat de geheugenmodules van
Ballistix nog weleens defect uit de fabriek komen.
Damic schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 13:50:
Check of al je hardware er wel goed insteekt, 0x8000000000000002 is nogal vrij ruim als stop error
Alles zit er strak in aan de binnenkant en ik zie geen losse kabels oid.
Ik last bij Windows over deze error dat er ongeveer 10 kantjes aan oplossingen
en mogelijkheden stond, hoopte dus dat iemand het zou herkennen. Ik las dat
iemand een vergelijkbaar probleem had, dat te maken had met audio drivers.
Nu zag ik wel dat ik Realtek en Nvidia audio drivers (3 in app beheer) heb,
dus misschien werken de 2 elkaar tegen of iets wat daarop lijkt?
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:04:
Geheugen of de voeding is mijn eerste gedachte.

Je kunt hem evt met 1 geheugen stick testen. Kijken of hij dan stabiel blijft draaien. Je kunt ook eens kijken naar de geheugen timings in de bios.

Voeding, ik ben niet kapot van de xfx 550 modulaire voedingen, toch een beetje budget en heb er eens matige reviews over gelezen. Lastig om uit te sluiten, of je moet nog een voeding hebben liggen en deze aansluiten.

Andere videokaart driver zou ook een mogelijkheid kunnen zijn,
De XFX is niet modulair en dacht dat deze kwalitatief gewoon gelijkwaardig waren aan Seasonic voedingen; zelfde fabriek?
Wat zou er mis kunnen zijn aan de driver die er nu op zit (GeForce 320.49)?
Dit is de laatste die MSI Live Update 5 lijkt te vinden.

Verwijderd

Is het gebruikte geheugen wel compartibel met het bordje ? ik vind deze namelijk niet zo snel terug op de lijst ...

Misschien is de voeding ook een probleem? dit kan eigenlijk niet gezien hij geassembleerd is bij een winkel maar goed het blijven mensen :)

loop even de hardware na op de Msi homepage misschien kom je er uit

Succes :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 18:19 ]

• Armend
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 18:10:
Is het gebruikte geheugen wel compartibel met het bordje ? ik vind deze namelijk niet zo snel terug op de lijst ...

Misschien is de voeding ook een probleem? dit kan eigenlijk niet gezien hij geassembleerd is bij een winkel maar goed het blijven mensen :)

loop even de hardware na op de Msi homepage misschien kom je er uit

Succes :)
MSI B85-G43 - moederbord - ATX - LGA1150 Socket - B75ProducttypeMoederbord - ATXChipsettypeIntel® H85 Express ChipsetProcessor socket1 x LGA1150 SocketCompatibele processorenCeleron, Core i5, Core i3, Core i7, Pentium G600 serie, Pentium G800 serieMaximaal ondersteund geheugen64 GBOndersteund RAM4 DIMM-sleuven - DDR3 SDRAM

Volgens mij zou het type RAM geen probleem moeten zijn.
Ik lees wel onder andere op Azerty en in een Tweakers review
dat men defecte modules heeft ontvangen.
productreview: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU review door bandidoloco
http://azerty.nl/0-750-47...ballistix-sport-gehe.html

Nu lijkt mij dit sterk in mijn situatie, omdat het systeem ook getest is bij de assemblage.
Al gaf je al aan, het zijn ook mensen :P.

Beste manier om geheugen te testen zonder in de kast te rommelen
is memtest?

Verwijderd

Ja inderdaad memtest is een prima progje maar kan echt wel lang duren deze test...

maar goed je moet toch wat

Wikipedia: Memtest86 meer info over dit progje Succes weer

• Armend
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 18:59:
Ja inderdaad memtest is een prima progje maar kan echt wel lang duren deze test...

maar goed je moet toch wat

Wikipedia: Memtest86 meer info over dit progje Succes weer
Na een clean install van windows lijkt alles goed te werken.
Zal de PC dit weekend flink stressen om te kijken of die weer crasht.
Mocht dat gebeuren, dan zal ik memtest draaien ;).

• Armend
-Gisteravond na 20min Battlefield 3 crashte de PC weer :\

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

-10uur lang heb ik memtest86 laten draaien, goed voor 8 passes.
Hierbij is geen enkele error naar voren gekomen. De beide sticks
hebben in de geheugen slots gezeten tijdens deze test.

-Na deze test gaan kijken of de voeding een probleem kan zijn.
Nu vond ik dit:

XFX
Here's the word from XFX on Haswell compatibility:

XFX power supplies use a +12V design that allows for a minimum of 0A so they will not have an issue with the new low power sleep states allowing the CPU to enter deep sleep mode without any problems. XFX manufacturing partner Seasonic in conjunction with Intel have worked together to confirm that all XFX Pro Series PSUs listed below are compatible with Intel's new 4th generation Core processor family for new CPU upgrades to current systems and future new builds.
And here's the compatibility list:

Pro Series Core Edition: PRO650W, PRO750W, PRO850W
Pro Series XXX Edition: PRO650W, PRO750W, PRO750W, PRO850W, PRO850W
Pro Series Black Edition: PRO750W, PRO850W, PRO1050W, PRO1250W
Pro Series Black Edition: Limited PRO1000W
The firm adds that its XFX Pro Series 450W and 550W units are not Haswell-ready. However, XFX is "working closely with Seasonic to develop a new 550W Gold Pro Series PSU that will be compatible later this year."
(04-06-'13 http://techreport.com/rev...su-compatibility-list#xfx)

Zou dit het probleem kunnen verklaren? Het komt erop neer dat de PC in normaal gebruik (internet, YouTube, downloads, tekstverwerken) wel gewoon goed lijkt te werken. Ook Unreal Tournament 2003/2004 draaide met 150+ Fps op Ultra zonder problemen voor zeker 2 uur.

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Haswell-ready gaat vooral over het afgenomen stroomverbruik van de Haswell-CPUs waarbij problemen kunnen optreden met opstarten of het draaien in idle-modus. Sommige voedingen hebben er problemen mee om op te starten of draaiende te blijven wanneer het totale stroomverbruik te laag is. Aangezien deze PC gewoon opstart en de problemen zich vooral voordoen bij het draaien van intensievere taken zal het probleem zeer waarschijnlijk ergens anders liggen.

Deze driver al geprobeerd?
http://www.nvidia.com/obj...t-326.80-beta-driver.html

Iets nieuwer, heeft een aantal bugfixes voor problemen met zwarte schermen (geen volle crashes, maar misschien wel relevant), zou ook wat sneller moeten zijn. Wel beta, maar aangezien het systeem toch al niet stabiel is kan deze versie zeker de moeite waard zijn.

Verwijderd

Misschien kan je een voeding lenen ? of tijdelijk omruilen bij de pc winkel waar je je pc heb gekocht

volgens mij ligt het toch aan deze voeding ...ik raad je aan een Cm voeding mocht dit uitkomen

• XpanD
Vreemde opmerking. De kwaliteit van de meeste Cooler Master voedingen is prima, maar ze concurreren vooral op prijs. Veelal Teapo condensatoren, vrij karige filters en een beste fluctuatie op de outputs - allemaal nog goed te doen, maar echt geweldig zou ik het nou ook weer niet willen noemen. Eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat de recente CM V-serie het prima doet, maar da's dan ook gebaseerd op een Seasonic (KM3) platform.

Drie keer raden wat er in deze XFX zit, trouwens... Jazeker, een Seasonic platform. Geen KM3, maar desondanks een prima basis die het ook in de tests die ik tot nu toe heb mogen zien best goed doet. Fluctuatie is mooi laag, de gebruikte condensatoren zijn van hoge kwaliteit en de voltages, hoewel enigszins vreemd, blijven onder normaal gebruik ook goed binnen specificaties. Dit is gewoon een prima voeding die dit systeem ook zeker bij zou moeten kunnen benen, eventuele defecten daargelaten natuurlijk.

Verwijderd

Een vreemde opmerking ? nou dacht het niet gezien ik uit ervaring spreek met mijn vorige configuratie
had ik een am3 pc met msi mobo en ook een xfx voeding met ook deze problemen heb ik de lokale pc boer geraadpleegt en die gaf als advies een cm voeding te gaan gebruiken en Voilà problemen waren opgelost

Dus geen vreemd idee, maar in mijn ogen misschien de juiste oplossing !!

• Armend
XpanD schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:53:
Haswell-ready gaat vooral over het afgenomen stroomverbruik van de Haswell-CPUs waarbij problemen kunnen optreden met opstarten of het draaien in idle-modus. Sommige voedingen hebben er problemen mee om op te starten of draaiende te blijven wanneer het totale stroomverbruik te laag is. Aangezien deze PC gewoon opstart en de problemen zich vooral voordoen bij het draaien van intensievere taken zal het probleem zeer waarschijnlijk ergens anders liggen.

Deze driver al geprobeerd?
http://www.nvidia.com/obj...t-326.80-beta-driver.html

Iets nieuwer, heeft een aantal bugfixes voor problemen met zwarte schermen (geen volle crashes, maar misschien wel relevant), zou ook wat sneller moeten zijn. Wel beta, maar aangezien het systeem toch al niet stabiel is kan deze versie zeker de moeite waard zijn.
Deze driver geïnstalleerd en bf3 opgestart met de instellingen geoptimaliseerd door GeForce Experience (ultra). Na 2 uur spelen nog steeds geen bsod, lijkt allemaal vloeiend te lopen.
Processor werd rond de 38-42°C, de graka rond de 60°C. Zat tussen de 60-90 FPS.
Ik zal nog even updaten of het stabiel blijf, lijkt dus geen hardware probleem te zijn.

Misschien een idee of iets van een stresstest of benchmarks te doen?

• XpanD
Dat is goed om te horen, hopen dat dat zo blijft! Ik raad persoonlijk altijd Unigine Heaven/Valley aan, vooral omdat deze twee kwa lading nog best op het spelen van een spel lijken. Furmark is ook een goede, al hebben sommige kaarten de neiging zich voor deze test terug te klokken.

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07-2025
Heb je de nieuwste bios voor je moederbord? En firmware/drivers van overige dingen op je moederbord?

[ Voor 39% gewijzigd door ViperTim op 08-09-2013 19:32 ]

• Armend
XpanD schreef op zondag 08 september 2013 @ 19:19:
Dat is goed om te horen, hopen dat dat zo blijft! Ik raad persoonlijk altijd Unigine Heaven/Valley aan, vooral omdat deze twee kwa lading nog best op het spelen van een spel lijken. Furmark is ook een goede, al hebben sommige kaarten de neiging zich voor deze test terug te klokken.
Resultaat van Heaven 4.0:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2ilyjpl.jpg

Leek mijzelf wel redelijk overeen te stemmen met de meeste gegevens van
benchmarks in dat segment. Helaas heb ik nog geen monitor met een
1920x1200 resolutie. Geen crashes meer gehad, dus nogmaals dank
voor de driver :). Temperaturen van de gpu zijn nog niet boven de 65°C gekomen.
Metro LL liep over het algemeen ook vloeiend (60-80fps), m.u.v. van een paar stressmomenten (20-30fps).
ViperTim schreef op zondag 08 september 2013 @ 19:30:
Heb je de nieuwste bios voor je moederbord? En firmware/drivers van overige dingen op je moederbord?
Ik gebruik MSI Live Update 5. Volgens mij komt daar al het nieuwe automatisch binnen. Er staan wel een paar dingen op waarvan ik niet weet/verwacht of/dat ik ze nodig heb. Veel lijkt handig te zijn voor overclocken, omdat de Z87 boards ook onder hetzelfde programma vallen.

Al deze drivers heb ik niet geïnstalleerd:
-Intel AMT Driver
-Intel Smart connect technology
-Realtek PCIE/DASH Network Drivers
-Realtek HD Audio Drivers
-Command Center
-Fast Boot
-Super-Charger
-Super RAID
-Intel Extreme Tuning Utility
-SafeSync

Misschien zit er nog wat tussen, dat wel aan te raden valt?

• XpanD
Blij om te horen dat alles opgelost lijkt te zijn, en nette resultaten! Ik haal ongeveer hetzelfde bij een vergelijkbare machine, dus dat zit inderdaad wel snor. :P

Van de genoemde programma's kan ik de Realtek HD Audio Drivers wel aanraden, mits er ook daadwerkelijk onboard geluid gebruikt wordt. De drivers voegen een paar opties toe en kunnen misschien ook de hardware wat efficiënter aansturen, al weet ik dat laatste niet zeker. Weinig tot geen ervaring met de andere (voornamelijk MSI/Intel) tooltjes, al wekt de naam "Fast Boot" wel de suggestie dat dat misschien handig kan zijn om sneller op te kunnen starten.

• Armend
XpanD schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:00:
Blij om te horen dat alles opgelost lijkt te zijn, en nette resultaten! Ik haal ongeveer hetzelfde bij een vergelijkbare machine, dus dat zit inderdaad wel snor. :P

Van de genoemde programma's kan ik de Realtek HD Audio Drivers wel aanraden, mits er ook daadwerkelijk onboard geluid gebruikt wordt. De drivers voegen een paar opties toe en kunnen misschien ook de hardware wat efficiënter aansturen, al weet ik dat laatste niet zeker. Weinig tot geen ervaring met de andere (voornamelijk MSI/Intel) tooltjes, al wekt de naam "Fast Boot" wel de suggestie dat dat misschien handig kan zijn om sneller op te kunnen starten.
Gaan deze drivers niet botsen met Nvidia drivers vraag ik me vooral af?
Er staat nu bij 'Besturing voor geluid, video en spelletjes':

-High Definition Audio-Apparaat
-NVIDIA High Definition Audio
-NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Fast Boot was even geïnstalleerd. Denk dat dit programma vooral
handig is voor overclockers, omdat je direct naar de BIOS kunt gaan
vanaf het bureaublad.
Qua opstarten ben ik van 3-5min 'Chrome-ready' naar 15sec gegaan.
Dit voldoet voor nu wel :).

• XpanD
Als er speakers op het moederbord aangesloten staan zou dat gewoon moeten werken, dan moet je hooguit even via de geluidsmixer van audioapparaat veranderen. Het bovenstaande "High Definition Audio-Apparaat" is waarschijnlijk toch al de chip op het moederbord, nu alleen nog met standaard Microsoft-driver. ;)

Het kan overigens geen kwaad om de standaarddriver te blijven gebruiken, je mist alleen wat extra opties (equalizatie, omgevingseffecten, extra instellingen voor microfoon).

• Armend
XpanD schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:49:
Als er speakers op het moederbord aangesloten staan zou dat gewoon moeten werken, dan moet je hooguit even via de geluidsmixer van audioapparaat veranderen. Het bovenstaande "High Definition Audio-Apparaat" is waarschijnlijk toch al de chip op het moederbord, nu alleen nog met standaard Microsoft-driver. ;)

Het kan overigens geen kwaad om de standaarddriver te blijven gebruiken, je mist alleen wat extra opties (equalizatie, omgevingseffecten, extra instellingen voor microfoon).
Ah ja, ik herinner me dit van de 1e installatie toen ik de bsod's had.
Uiteindelijk stonden er 2 volume-regelaars in de taakbalk :D.

Niet echt nodig deze mogelijkheden, meeste spelers hebben
van zichzelf ook een EQ :). Misschien wel handig zodra er een
nieuwe set 2.1 speakers of een toekomstig 5.1 setje wordt aangeschaft.
Nu het allemaal werkt is randapparatuur de volgende stap :).
Pagina: 1