NAS RAID indelen

Pagina: 1
Acties:

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-01 20:28
Ik wil een NAS aanschaffen D412+, echter wil ik bij voorkeur beginnen met 1 of 2 schijven van 3 of 4tb. Uiteindelijk moet hier data bij te komen staan en schijven bijgeplaatst kunnen worden. Ik heb echter heel weinig verstand van RAID en heb geen idee wat de juiste manier is en want het beste is.
Wat ik eigenlijk wil is het volgende:
Bij aanschaf van de eerste 2 3TB schijven wil ik 1TB gebruiken voor belangrijke data die ik graag ook gebackup wil hebben mocht er iets fout gaan. Is dit uberhaupt mogelijk om 1TB in een bepaalde raid in te delen , geen idee welke en de overige 4TB gewoon voor data te gebruiken die verloren mag gaan. (1TB belangrijke data, 1TB voor mirror van belangrijke data, 4TB voor overige data die verloren mag gaan).

Is het mogelijk om hier mee te starten, zo ja hoe zou de opstelling moeten zijn. Is het ook mogelijk om te starten met 1 schijf en de raid opstelling bij plaatsen van een 2e schijf te toe te passen voor die 1TB zonder de rest te verliezen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:47
RAID is geen backup, raid is gewoon een manier om een stapeltje harde schijven aan elkaar te knopen zodat je in het gunstigste geval bij uitval van een (of in sommige gevallen meerdere) schijven niet direct terug hoeft naar je backups :)

In jouw geval (je backup gaat op dezelfde NAS) zou ik de schijven afzonderlijk gebruiken, je data op één schijf zetten en die (laten) backuppen naar de andere schijf. Dit kan met backup-software die je op de Synology installeert, of je doet het via je werkstation. Andere optie is om te backuppen _naar_ een werkstation; dan kun je de schijven in je NAS desgewenst wel in RAID zetten. Bedenk daarbij wel wat dat betekend:

Uitgangspunt: 2x 3TB en 4x 3TB

Geen RAID
- 6 TB of 12 TB ruimte
- Als één schijf stuk gaat ben je de data van die schijf kwijt
- 2 of 4 blokken. Als je op één schijf ruimte tekort komt en je op de andere over hebt moet je handmatig gaan schuiven

RAID 0
- 6 TB of 12 TB ruimte
- Als één schijf stuk gaat ben je alles kwijt
- Eén groot volume. Je hebt dus niet het probleem dat je op de ene plek ruimte tekort komt terwijl je elders nog voldoende hebt

RAID 1
- 3 TB of 6 TB. Dit kost de helft van de ruimte
- Als één schijf stuk gaat heb je nog steeds alle data
- Een volume, geen 'versnippering' van ruimte

RAID 5
- Kan pas vanaf 3 schijven, kost één schijf aan ruimte. Bij 4 schijven heb je dus 9 TB
- Als één schijf stuk gaat heb je nog steeds alle data
- Een volume, geen 'versnippering' van ruimte
- In een NAS vaak niet al te snel qua schrijven in verband met gebrek aan cache

Bottom line: Zet je de backup van je data op hetzelfde apparaat: Geen RAID gebruiken, backup naar een andere fysieke disk. Zet je de backup van je data ergens anders: RAID 0 of RAID 1, wat jij wil (hoe erg is het als je 'onbelangrijke' data verloren gaat).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock