Mijn vader wil volgende maand op safari. Hij wil dan mijn camera meenemen (een 500D).
Nu heb ik een 70-200L 4.0 non-is lens maar ik vrees dat die voor safari niet geschik is (te kort).
Dus we zijn samen een beetje aan het kijken naar de opties.
Hij wil wilde dieren goed op de foto kunnen zetten. Vogeltjes ter grootte van een mus zijn leuk maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om dieren die varieeren van Hyena's tot Olifanten en alles wat daar tussenzit.
De opties die ik tot dusverre gevonden heb:
1.4 extender voor op de al aanwezige 70-200 zodat de max range op 280 uitkomt.
Voordeel is dat het een goedkope oplossing is voor meer mm
Nadeel is dat 280mm nog altijd aan de lage kant is en dat fotograferen in weinig licht dan wel een enorme uitdaging kan worden.
100-400L mm
Voordeel: Volgens mij samen met de 50-500 os sigma de beste oplossing als je niet naar budget hoeft te kijken.
Nadeel: Duur
50-500 Sigma os
Voordeel: veel bereik (zie 100-400L)
Nadeel: ongeveer even duur als een 100-400L.
150-500 os Sigma
Voordeel: lekker veel bereik en een stukje goedkoper dan de 100-400L
Nadeel: Nog altijd een aardig bedrag en je mist misschien een stukje bereik aan de onderkant (50-150mm)
50-500 Sigma non-os
Voordeel: veel bereik en niet al te duur
Nadeel: geen image stabilisation wat op 500mm natuurlijk wel een probleem kan worden.
Ik neig zelf naar de 50-500 non os omdat er dan veel bereik is. Maar ik vraag me af hoe erg de OS gemist zou worden.
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is om mijn 70-200L 4.0 te verkopen en het geld bij een andere lens te doen. bijvoorbeeld de 50-500. Maar ga ik mijn 70-200 niet missen? Ik vind het een heerlijke lens, maar doe er wellicht te weinig mee.
Er zitten hier vast mensen met ervaring met safari.
Zijn er nog andere opties? Huren? Tamron? Overige merken?
Uiteraard zitten er aan alle opties voor en nadelen. Het probleem is een beetje dat mijn vader de mm's alleen nodig heeft voor een safari en een lens van 1500 euro kopen voor 1 vakantie is natuurlijk wel wat veel van het goeie.
2e hands is overigens ook geen probleem.
Edit: ik kom net deze tegen
120-400 os Sigma
Voordeel: redelijk bereik en scherp geprijst volgens mij.
Nadeel: Iets minder bereik dan de 500mm variant.
Dat lijkt dus een hele aardige optie. Temeer omdat ik die voor 600 euro 2e hands zou moeten kunnen vinden. Zou ik mijn huidige lens 70-200 verkopen dan hoeft er nog maar een paar 100 euro bij.
Maar dan blijft nog de vraag of ik mijn 70-200 niet ga missen.
Nu heb ik een 70-200L 4.0 non-is lens maar ik vrees dat die voor safari niet geschik is (te kort).
Dus we zijn samen een beetje aan het kijken naar de opties.
Hij wil wilde dieren goed op de foto kunnen zetten. Vogeltjes ter grootte van een mus zijn leuk maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om dieren die varieeren van Hyena's tot Olifanten en alles wat daar tussenzit.
De opties die ik tot dusverre gevonden heb:
1.4 extender voor op de al aanwezige 70-200 zodat de max range op 280 uitkomt.
Voordeel is dat het een goedkope oplossing is voor meer mm
Nadeel is dat 280mm nog altijd aan de lage kant is en dat fotograferen in weinig licht dan wel een enorme uitdaging kan worden.
100-400L mm
Voordeel: Volgens mij samen met de 50-500 os sigma de beste oplossing als je niet naar budget hoeft te kijken.
Nadeel: Duur
50-500 Sigma os
Voordeel: veel bereik (zie 100-400L)
Nadeel: ongeveer even duur als een 100-400L.
150-500 os Sigma
Voordeel: lekker veel bereik en een stukje goedkoper dan de 100-400L
Nadeel: Nog altijd een aardig bedrag en je mist misschien een stukje bereik aan de onderkant (50-150mm)
50-500 Sigma non-os
Voordeel: veel bereik en niet al te duur
Nadeel: geen image stabilisation wat op 500mm natuurlijk wel een probleem kan worden.
Ik neig zelf naar de 50-500 non os omdat er dan veel bereik is. Maar ik vraag me af hoe erg de OS gemist zou worden.
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is om mijn 70-200L 4.0 te verkopen en het geld bij een andere lens te doen. bijvoorbeeld de 50-500. Maar ga ik mijn 70-200 niet missen? Ik vind het een heerlijke lens, maar doe er wellicht te weinig mee.
Er zitten hier vast mensen met ervaring met safari.
Zijn er nog andere opties? Huren? Tamron? Overige merken?
Uiteraard zitten er aan alle opties voor en nadelen. Het probleem is een beetje dat mijn vader de mm's alleen nodig heeft voor een safari en een lens van 1500 euro kopen voor 1 vakantie is natuurlijk wel wat veel van het goeie.
2e hands is overigens ook geen probleem.
Edit: ik kom net deze tegen
120-400 os Sigma
Voordeel: redelijk bereik en scherp geprijst volgens mij.
Nadeel: Iets minder bereik dan de 500mm variant.
Dat lijkt dus een hele aardige optie. Temeer omdat ik die voor 600 euro 2e hands zou moeten kunnen vinden. Zou ik mijn huidige lens 70-200 verkopen dan hoeft er nog maar een paar 100 euro bij.
Maar dan blijft nog de vraag of ik mijn 70-200 niet ga missen.
[ Voor 16% gewijzigd door Klitse op 05-09-2013 15:06 ]