Workstation / GamePC, budget €1500,-

Pagina: 1
Acties:

• kalikatief
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-03 11:21
Inleiding
Momenteel werk ik op een computer van begin 2008 (~5.5 jaar oud) waarvan de grafische kaart het aan het begeven is (artifacts in het bios, 3d games en soms ook HD videos), en omdat een vervangende kaart toch een aardige duit gaat kosten schaf ik liever een hele nieuwe machine aan dan dat ik een vervanger aanschaf, en over een jaar deze weer kan proberen te verkopen.

(Excuses voor de lengte; ik was het puntenlijstje aan het volgen en zag pas hoe lang het is geworden toen ik zojuist op Voorbeeld drukte...)
Huidige situatie
Ter indicatie van mijn soort gebruik: mijn huidige PC heeft een Asus P5K Pro moederbord met een Intel E6750 Core2Duo cpu. Deze wordt ondersteund met 4GB aan RAM en een enkele 8800GT voor de grafische zaken (idee destijds was dat ik eventueel nog een tweede kon aanschaffen voor SLI maar tegen de tijd dat het qua performance een 'noodzaak' was had ik financieel wat andere prioriteiten :)). Destijds was dat een zeer degelijke CPU en de GPU was qua bang-voor-mijn-buck een complete no-brainer. Ook begon mijn machine destijds met een RAID setup, alhoewel ik die heb moeten opbreken vanwegende een falende harde schijf (en dezelfde bovenstaande prioriteiten).

Deze machine heeft mij zeer goed gediend, maar het laat aan alle kanten te wensen over; met name sinds ik Windows 7 heb draaien die toch iets zwaarder is dan de XP die de eerste drie jaar de boel aanzwengelde. Het geheugen is veels te weinig voor de hoeveelheid applicaties die ik dagelijks gebruik (vooral browsers slurpen meer geheugen dan vroeger valt mij op) en ik zit recent vaak te wachten op het bijwerken van de working set als ik toevallig even wil Alt-Tabben uit een spel. Dan duurt het soms een goede 1 a 2 minuten voordat mijn PC weer op input reageert. Oorzaak hiervan is dus dat een HD gewoon niet meer goed genoeg is om het OS op te draaien, en dan mijn geheugen krap bij kas is. Daarnaast heb ik met maar twee cores heel snel dat mijn machine qua CPU aan de limiet zit. GPU-gewijs konden de meeste spellen het nog prima spelen, maar vooral shitty Minecraft had moeite om een goede fps te bereiken. (Optifine wist meestal de fps goed genoeg te houden om stutter te voorkomen, maar het scheelde niet veel.)

Momenteel heb ik een enkel 1920x1200 scherm er aan hangen, dat waren er vroeger twee.
Wat doe ik ermee?
Alles. ;) Maar serieuzer...

Als thuishobbyist gebruikte ik vroeger aardig wat Visual Studio en Eclipse, maar tegenwoordig gebruik ik vaker Python, Lua en andere talen die ik zonder zware IDE kan draaien. (Dit is deels ingegeven door de limitaties van mijn huidige machine die ik liever niet opzoek met de zware IDEs en bijkomende tools.)

Ik speel al mijn spellen ook op deze machine. (En nee, ik heb het niet over facebook prut, of andere simpele flash zooi. Verscheidene hoog tempo 3D fps, racespellen a la Grid / NFS / Burnout, Minecraft, etc). Hier komt vaak nog Skype bij (verschrikkelijk zwaar programma vergeleken met Teamspeak >.<).

Mijn vrienden zijn in de laatste jaren erg actief geworden op Youtube met het posten van videos (voornamelijk matches uit teamgames). Dit is iets waar ik zelf ook erg in geinteresseerd ben, maar mijn oude machine kon met geen mogelijkheid met Fraps opnemen en nog een speelbaar geheel overhouden.

Daarnaast doe ik momenteel zelf ook wat video-editing met bestaand video-materiaal (denk AMVs etc) voor zowel de lol als de leer, en de rendertijden van 1080p materiaal zijn verschrikkelijk genoeg dat mijn projecten momenteel liggen te verstoffen. (De echte renders kan ik 's nachts starten, maar gewoon het slepen van Clips, cuts, fades etc kost mijn oude ook te veel moeite.)

Op mijn oude machine had ik ook een aantal andere processen constant draaien; HTTP en FTP, maar soms hostte ik ook servers van spellen. Daarnaast heb ik bijna altijd uTorrent draaien.

Daarnaast verwacht ik ook mijn HD films op deze machine te bekijken; ik heb een heerlijke stoel en kan op mijn bankstel toch niet stil blijven zitten wanneer ik alleen ben. :)
Budget
Voor de kast en inhoud daarvan wil ik uiterlijk €1500,- uitgeven.

De DVD/Bluray speler zet ik waarschijnlijk overzet van de huidige machine. Qua monitor (Samsung SyncMaster 245B), toetsenbord (Qpad MK-85), muis, webcam & printer ben ik al voorzien; deze gaan mee van mijn huidige machine.
Wat denk ik nodig te hebben?
Ik wil weer een machine aanschaffen die tenminste 4 jaar lang in mijn behoeften kan voorzien. Ik heb gekeken naar de BBG, en ik zoek volgens mij eigenlijk naar een soort mix tussen het Mainstream Game Systeem en de Workstation.

Het gamesysteem heeft een processor die niet goed genoeg is; ik weet uit het verleden dat ik met de productklasse van de Core i5 tekort kom. Het werkstation met een i7 lijkt mij veel beter in staat aan mijn behoeften te voorzien. Qua koeling zit ik echter meer naar het gamesysteem te kijken; de Cooler Master Hyper 412S schijnt de mogelijkheid te hebben om stiller te zijn. De PC staat in de huiskamer, dus ik wil deze zo stil mogelijk hebben op de momenten dat dit mogelijk is.

Qua geheugen ben ik verdeeld. Met 4GB kom ik momenteel ruim te kort, dus 8GB is het minimum. Een paar jaar geleden had ik waarschijnlijk gedacht dat 8GB mij nog goed uit zou komen, maar programma's zijn in de laatste paar jaar veel meer gaan slurpen in mijn ervaring. Gooi er nog bij dat ik nu op semi-frequente basis filmpjes wil editen en renderen, en ik denk dat ik met 8GB en mijn nieuwe gebruiksgewoonten meteen weer in mijn oude situatie vast zit waar het binnen de kortste keren te langzaam werkt. (Het is natuurlijk makkelijk om er later geheugen bij te prikken als je zorgt dat je een slotje vrij houdt, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig met performance zit...)

Het gamesysteem lijkt een degelijke videokaart te hebben, maar ik mis eigenlijk iets dat mij over de streep trekt en zegt 'dit is een goede koop'. De 8800GT had destijds een geweldige prijs en ook geweldige prestaties die eigenlijk bij een hogere prijsklasse hoorde, en was in die zin een 'makkelijke' vreemde eend in het GPU landschap die geen gelijke heeft in de huidige markt. Ik wil iets dat lang mee kan, maar ik wil ook geen premium betalen om 3% betere prestaties te krijgen die ik misschien nooit opmerk vergeleken met een iets bescheider model. Ik heb verschillende modellen bestudeerd op de [url=http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus]GeForce Desktop Videokaarten lijst] om een gevoel te krijgen van de specificaties, maar om eerlijk te zijn kan ik al die getallen niet op waarde schatten.

Qua moederbord heb ik niet bepaald een voorkeur. Ik vind het fijn als deze een mate aan overklokken ondersteunt (als de machine wat ouder is en de garantie aan zijn eind is en moeite krijgt met de dagelijkse gang van zaken vind ik het altijd wel fijn om nog even te kijken wat ik er nog meer uit kan slepen voor zijn laatste dagen). Op mijn huidige machine heb ik het naar mijn zin gehad in het begin met een RAID setup, maar ik weet niet in welke mate dat nog van belang is nu dat de nieuwe machine een SSD krijgt. Voor de rest zijn bepaalde basiszaken wel fijn; met Wake-On-Lan, een gewhitelist IP in de routers instellingen en wat scripten op mijn webhost kon ik altijd leuk wat energie besparen gedurende de vakanties zonder mijzelf in de voet te schieten voor het geval ik mijn data toch nodig kon hebben.

SSD uit die modellen lijkt mij prima, geen klachten.

Ik weet niet of ik naast de SSD nog een extra interne HD nog nodig heb; ik heb recent een grote schijf voor mijn data aangeschaft van 3TB - deze is echter wel 5400RPM. Ik kan mij dus indenken dat ik toch wel 7200RPM harde schijf nodig heb om het gat op te vangen tussen de snelle SSD en mijn langzamere storage disk.

Qua voeding lijkt mij de voeding uit het Mainstream Game Systeem voldoende (Seasonic M12II 520W); ik stop er weliswaar een iets zwaardere processor in maar ben op de korte termijn niet van plan over te klokken, dus dat streept tegen elkaar weg. (Daarnaast heb ik veel pech met voedingen gehad in het verleden, mijn huidige systeem is de eerste in verscheidene generaties waar ik deze niet heb hoeven vervangen na 2 a 3 jaar, dus ik ga er van uit dat deze misschien al kapot is tegen de tijd dat echt wil overklokken. En ik wil niet te ver weg zitten van het ideale 'efficientiepunt' van de voeding in kwestie; de Wattjes tikken immers aardig aan door de jaren heen.)

Qua kast vind ik de Corsair Carbide 330R van het Workstation een stuk mooier, en het lijkt er op dat deze ook wat meer oog heeft op het concept 'stilte' dan de 300R. Ik weet niet of deze ook genoeg koelcapaciteit heeft, maar ik ga er van uit dat dit geen probleem is gezien het gebrek aan SLI / Crossfire om het echt warm te maken aan de binnenkant.
Merkvoorkeuren
Ik heb voor mijn huidige computer een AMD/ATI systeem gehad. Over de processor had ik niet veel te klagen van wat ik mij herinner, alhoewel er in mijn gedachten iets rondzweeft dat er op een bepaald punt toch wat strubbelingen waren die uiteindelijk wel waren opgelost. Met Intel heb ik nooit problemen gehad in ~20 jaar, en ik heb processors van alle Pentium varianten en andere productlijnen meegemaakt.

Qua videokaart geef ik zeker de voorkeur aan nVidia. In mijn ervaring hebben ze gewoon betere drivers en minder rotzooi. Dat oudere systeem zat met een aantal usermode programmas te klooien die je niet kon uitzetten, en dan crashte de display driver weer en werd het weer herstelt, etc. Ik heb nooit het idee gehad dat ik echt op die machine kon vertrouwen.

Mocht AMD echt veel beter naar boven komen volgens, dan will ik best de sprong weer wagen naar een dergelijk systeem... maar uit mijzelf heb ik meer vertrouwen in een Intel + nVidia combinatie.
Eisen / wensen
Na alle 'kracht kracht kracht' dingen die ik hier boven kies ben ik natuurlijk onredelijk genoeg om ook stilte en een gematigd stroomverbruik te kunnen hebben. Qua het laatste weet ik niet wat zich de laatste jaren heeft ontwikkelt, maar ik neem aan dat het met de juiste applicaties mogelijk is om de processor dynamisch wat onder te klokken wanneer ik alleen Skype, IRC etc aan heb staan.
Kort samengevat...
Ik ben met name onzeker over de grafische kaart en moederbord; deze hebben te veel specificaties en in het laatste geval ook nog eens te veel keus. Ik vermoed dat de laatste redelijk makkelijk is uit te vogelen door mensen met ervaring in de huidige hardwaremarkt, maar met mijn onzekerheden omtrend videokaart en in mindere mate de processor weet ik dus niet welk merk of model goed is; er is te veel keus! (Ik hoop dat dit niet als luiheid overkomt; ik weet niet op wat voor bomen ik moet letten in dat bos!)

Als ik hiernaast nog andere stomme keuzes of gedachten heb, corrigeer mij dan graag!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Vogens mij voldoet dit systeem aan je eisen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Gigabyte GA-Z87P-D3€ 97,01€ 97,01
1MSI N760 TF 2GD5/OC€ 235,-€ 235,-
1Corsair Carbide 330R€ 77,50€ 77,50
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 123,24€ 123,24
1Cooler Master Silent Pro Gold 550W€ 68,40€ 68,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 152,89€ 152,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,94
  • i7 4770K zoals je wou
  • moederbord waarmee je kan overklokken (je kan hier geen SLI/Crossfire mee draaien, maar ik heb niet de indruk dat je dat zou willen) Het kan zijn dat je beter Gigabyte GA-Z87-HD3, of nog een ander neemt, maar daar ken ik zelf niet genoeg van.
  • De GTX 760 kaarten zijn top midrange kaarten, de MSI Twin Frozer versie is wat stiller dan de concurrentie
  • Carbide 330R zoals je wou, laat voldoende ruimte open achter de PC, zeker omdat hier geen lucht langs opzij uitkan
  • goede stille koeler (iets koeler en stiller dan de Cooler Master Hyper 412S)
  • 16Gb 1600MHz geheugen op slechts 1,35V
  • voeding met efficiëntie van meer dan 88% (je kan hoger, maar dit is enkel de moeite voor systemen met een hoger verbruik)
  • SSD voor besturingssysteem en een hoop grote programma's

Je kan ook kiezen voor de Crucial 2.5" M500 240GB, die heeft extra capacitators die datacorruptie voorkomen bij een eventuele stroomuitval tijdens het schrijven.
Zoals je ziet, zit je nog lang niet aan 1500€ (niet dat dat hoeft ;) )
Je kan bijvoorbeeld een snellere, maar 100€ duurdere videokaart nemen: MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC
Je kan er een grote snelle HDD bijzetten: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, waarom worden er opeens zoveel M500's aangeraden, zal men geluisterd hebben?

Opzich is bovenstaand systeem prima, op een paar dingetjes.

Videokaart zou eventueel wat zwaarder kunnen. Ik weet niet hoe snel het VRAM gebruik omhoog gaat schieten, dus dat is een beetje gokken tussen de 2gb Nvidia's en 3gb AMD's. Mochten je programma's CUDA gebruiken zou ik zeker nvidia nemen.

De voeding is niet helemaal geweldig. CM maakt niet bepaald goede voedingen. pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt of, onder het mom van "de 1500 is nog niet op": pricewatch: Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless

Als CPU-koeler is een Thermalright Macho misschien een iets betere keuze, aangezien dat een zeer goede koeler is.

Kast is persoonlijk. Met zo'n systeem zou ik ook een erg nette kast willen hebben, zoals de R4 van Fractal Design.

En als SSD natuurlijk de M500 van Crucial. Lekker goedkoop, lekker veilig.

En een leuke HDD is natuurlijk altijd fijn, die aangeraden wordt is een prima HDD, snel, groot, goedkoop.

Trouwens, de reden dat de 8800GT zo lekker goedkoop was, kan ook wel eens komen door de beruchte flux ;) Leuk een geweldige kaart voor een spotprijsje, jammer dat hij na een paar jaar, vlak na de garantie ermee stopt :+ de GTX760 is lekker goedkoop voor zijn prestaties, de HD7870XT was dat ook, al is die nu minder intressant.

[ Voor 12% gewijzigd door RobinHood op 06-09-2013 02:00 ]

People as things, that’s where it starts.

• kalikatief
Robbedem schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 01:44:
Vogens mij voldoet dit systeem aan je eisen:

...
  • moederbord waarmee je kan overklokken (je kan hier geen SLI/Crossfire mee draaien, maar ik heb niet de indruk dat je dat zou willen) Het kan zijn dat je beter Gigabyte GA-Z87-HD3, of nog een ander neemt, maar daar ken ik zelf niet genoeg van.
Als ik de specificaties naast elkaar leg op de Pricewatch zie ik geen reden om hier naar te kijken. Met een nVidia kaart heb ik nooit iets aan Crossfire, en ik denk niet dat ik twee stuks van de de PCI 2.0 en PCI 3.0 poorten nodig heb. Op basis van de specificaties lijkt deze mij dus perfect.
  • De GTX 760 kaarten zijn top midrange kaarten, de MSI Twin Frozer versie is wat stiller dan de concurrentie
  • Carbide 330R zoals je wou, laat voldoende ruimte open achter de PC, zeker omdat hier geen lucht langs opzij uitkan
Prachtig. Ik had zelf eerlijk gezegd niet naar MSI gekeken; mijn ervaringen met hun laptops zijn slecht. (Maar dat waren meer problemen met de bouw- en batterij kwaliteit.) Ik heb voldoende ruimte achter mijn kast, geen probleem.
  • goede stille koeler (iets koeler en stiller dan de Cooler Master Hyper 412S)
  • 16Gb 1600MHz geheugen op slechts 1,35V
  • voeding met efficiëntie van meer dan 88% (je kan hoger, maar dit is enkel de moeite voor systemen met een hoger verbruik)
Qua koeler geloof ik. Ik ben blij dat je idd 16gb RAM aanraadt; het was lastig in te schatten of ik onnodig veel naar hoge getalletjes zat te kijken. Voeding efficientie ziet er prima uit; het gaat mij er voornamelijk om dat ik de plank niet volledig missla en onder de 80% efficientie kom te zitten.
  • SSD voor besturingssysteem en een hoop grote programma's

Je kan ook kiezen voor de Crucial 2.5" M500 240GB, die heeft extra capacitators die datacorruptie voorkomen bij een eventuele stroomuitval tijdens het schrijven.
De stroom is hier in 5 jaar tijd 3x uitgevallen, dus ik vermoed niet dat ik veel heb aan dergelijke capacitors. Echter heb ik niet genoeg ervaring met SSDs; hoe groot is de bende als het inderdaad uitvalt vergeleken met een HD? Kan CHKDSK etc. de rotzooi degelijk opruimen? Of kan de SSD zelfs beschadigd worden als gevolg van? Qua I/O specificaties lijkt de Samsung veel beter te zijn, en de prijs ontloopt elkaar niet zoveel, dus ik pak die dan liever en krijg er dan ook nog eens 10GB meer bij. :)
Zoals je ziet, zit je nog lang niet aan 1500€ (niet dat dat hoeft ;) )
Je kan bijvoorbeeld een snellere, maar 100€ duurdere videokaart nemen: MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC
Je kan er een grote snelle HDD bijzetten: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
Het budget van 1500,- was vooral bepaald op basis van mijn kijken naar de BBG. De onderdelen die ik daar op het oog had verschilden snel 50 of 100 euro, dus ik verwachtte dat met een BBG Game systeem van 1300 euro mijn eisen toch wel snel naar de 1500 zouden gaan. Ik zit voor veel zaken graag voor een dubbeltje op de eerste rang, maar uiteindelijk krijg je ook waar je voor betaalt. :)

Qua videokaart blijf ik twijfelen. Aan de ene kant is het fijn om iemand te zien zeggen 'je kunt best de 760 pakken'... maar aan de andere kant is er nog een andere poster. :D

VasZaitsev schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 01:57:
Hmm, waarom worden er opeens zoveel M500's aangeraden, zal men geluisterd hebben?

Opzich is bovenstaand systeem prima, op een paar dingetjes.

Videokaart zou eventueel wat zwaarder kunnen. Ik weet niet hoe snel het VRAM gebruik omhoog gaat schieten, dus dat is een beetje gokken tussen de 2gb Nvidia's en 3gb AMD's. Mochten je programma's CUDA gebruiken zou ik zeker nvidia nemen.
Ja, CUDA wordt inderdaad gebruikt, dus dat is inderdaad een andere goede reden om nVidia te kiezen.
De voeding is niet helemaal geweldig. CM maakt niet bepaald goede voedingen. pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt of, onder het mom van "de 1500 is nog niet op": pricewatch: Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless
Ik zal dit zeker meenemen. De fanless optie is opzich redelijk aantrekkelijk; bij mijn huidige systeem heb ik op een gegeven moment de casefans losgekoppeld en de zijkant er af gehaald omdat deze te luid waren geworden. (Nee, het is niet mooi, maar het stond ook niet in het zicht.) Met een luide voeding kan dat natuurlijk niet.
Als CPU-koeler is een Thermalright Macho misschien een iets betere keuze, aangezien dat een zeer goede koeler is.
Iedereen lijkt verschillende koelers aan te bieden. Deze is een van de duurderen. Hoe vergelijkt deze zich qua stilte? En is deze de meerprijs ook echt waard? De kamer waar de machine in staat wordt eigenlijk alleen maar warm op de warmste dagen van de zomer.
Kast is persoonlijk. Met zo'n systeem zou ik ook een erg nette kast willen hebben, zoals de R4 van Fractal Design.

En als SSD natuurlijk de M500 van Crucial. Lekker goedkoop, lekker veilig.

En een leuke HDD is natuurlijk altijd fijn, die aangeraden wordt is een prima HDD, snel, groot, goedkoop.
Dat is ook een mooie kast inderdaad. Aan de ene kant vind ik het bij die mooi dan de poorten bovenop ipv bovenaan zitten, maar ik weet niet in welke mate dit kleine verschil de meerprijs waard is. (Ook met het oog erop dat de huiskamer een keer op de schop moet, en ik niet per se ruimte overhouden boven mijn kast in zo'n situatie.)
Trouwens, de reden dat de 8800GT zo lekker goedkoop was, kan ook wel eens komen door de beruchte flux ;) Leuk een geweldige kaart voor een spotprijsje, jammer dat hij na een paar jaar, vlak na de garantie ermee stopt :+ de GTX760 is lekker goedkoop voor zijn prestaties, de HD7870XT was dat ook, al is die nu minder intressant.
In mijn geval heeft hij het lang genoeg vol gehouden: van januari 2008 t/m augustus 2013. Ik heb wat dat betreft niet te klagen gehad; er zijn in die tijd 4 harde schijven overleden die wel vlak voor of na hun garantieperiode de pijp uitgingen. :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

SSD's met powercaps zijn niet alleen nuttig bij stroomuitval in je huis, maar ook bij powerloss zoals bij BSODs, geforceerd opnieuw opstarten etc. Check voor de lol de SMART waardes en zoek "unespected power loss" op. Als de stroom van een SSD onderbroken wordt tijdens een schrijfactie heb je een grote kans op corrupte data.

Ik zou echt het risico niet willen nemen, en hij is ook nog eens lekker goedkoop. I/O is allemaal theoretisch en sequenteel. Random is veel belangrijker. Die 10GB extra is ook niet intressant,dat wordt gedaan om de NAND chips goed te houden.

De Macho is ongeveer de beste koeler die je kan kopen. Hij is vergelijkbaar met koelers die nog een stuk duurder zijn en met closed loop waterkoeling.

Als stilte zo belangrijk is, is de Fractal eigenlijk de enige keus. Ingebouwde fancontroller, 2 zeer stille fans meegeleverd, nogsteeds goede koeling.

• kalikatief
Bij een BSOD of geforceerd opnieuw opstarten heb je geen powerloss voor zover ik weet. Misschien dat het BIOS bij een re-initialize tegen de voeding zegt 'stop met je output naar de rest vd machine' voor een kleine seconde, maar ik vermoed dat dat zo'n vaart niet loopt. Immers, als een HD data in zijn buffers heeft en dezelfde soort power-loss meemaakt krijg je toch dezelfde situatie, of mis ik dan iets dat het een dozijn keer erger maakt in het geval van SSDs?

Daarnaast zet ik de automatische-reboot-op-bsod altijd meteen uit. (Ik heb gekeken naar de SMART voor mijn harde schijven, maar die missen de '0xAE Unexpected Power Loss' statistic, dus ik kan daar niets over zeggen.

De Samsung EVO is nog steeds wat beter dan the Crucial voor zowel random schrijven als random lezen, dus anders dan 'de EVO is een paar euro duurder' lijkt mij de Random I/O geen argument om voor de Crucial te kiezen.

Die koeler ziet er wel uit als een groot bakbeest, maar ik neem aan dat hij niet in de weg komt te zitten van de grafische kaart, dus die ziet er uit als een goede keus, ook volgens deze review. (Sidenote: ik neem aan dat al die koelers met hun eigen metsel-pasta enzo komen, toch? Dat is het enige punt van computers bouwen waar ik geen praktijkervaring mee heb gehad tot nu toe.)

Ik zal de Fractal nog eens bekijken; stilte is niet super belangrijk.. maar aangezien ik in mijn huidige machine de meeste fans al heb uitgeschakeld en dit door 'openluchtkoeling' heb vervangen is er een goede kans van dat ik mijn irritaties over het oude lawaai niet meer goed op frustratie-waarde kan schatten... en er dus wat meer aandacht aan moet geven bij mijn aankoop. Goed punt. :-)

[ Voor 6% gewijzigd door kalikatief op 07-09-2013 03:40 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De Macho is idd een beest, en komt met een flink zakje koelpasta, genoeg om hem 5x te plaatsen. Ik heb hem zonder moeite in mijn Fractal R4, wel moet je low profile geheugen gebruiken, anders zit het geheugenbankje het dichst bij de cpu in de weg.

SSD's zijn gevoeliger voor powerloss dan HDD's. CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid is erg intressant leesvoer. Daarop baseer ik trouwens mijn keuze voor de Crucial M500.

De M500 is momenteel langzamer [firmware updates kunnen hem sneller maken, is bij de M4 ook gebeurd] maar heeft een extra laag van bescherming tegen powerloss. De Samsungs zijn sneller maar hebben die bescherming niet. Het is een keuze die je moet maken. Ik zou de M500 nemen omdat een SSD toch al vreselijk snel is, het nut van nogeens 2x zo snel zie ik niet.

• Robbedem
@ VasZaitsev: ik neem aan dat je deze koeler bedoelt? Thermalright HR-02 Macho Rev. A Is idd een goede stille koeler, wel 17cm hoog, dus je kan niet zomaar elke kast nemen.

Ivm met de kast:
(benchmarks van http://nl.hardware.info)
  • Lian Li PC-7HX (internal black) (max hoogte CPU-koeler is 16,3cm)

29,9°C - 34,0dB(A) - 92,50€

plus: beste koeling, redelijk stil

min: geen grote stille koeler mogelijk waardoor de koeling en stilte teniet gedaan kunnen worden

• Cooler Master HAF XM

31,0°C - 34,7dB(A) - 94,00€

plus: redelijk stil, grote koeler mogelijk

min: luider dan Corsair Carbide 330R en Fractal Design Define R4 Pearl Black

• Corsair Carbide 300R (max hoogte CPU-koeler is 16cm)

31,6°C - 35,9dB(A) - 62,50€

plus: goedkoper

min: redelijk luid, geen grote koeler mogelijk

• Corsair Carbide 500R Black (max hoogte CPU-koeler is 16,5cm)

31,7°C - 38,2dB(A) - 92,50€

plus: fan-controller waarmee je het systeem zeer stil kan krijgen bij idle

min: luidruchtig als het systeem onder load is, geen grote koeler mogelijk

• Corsair Carbide 330R

32,7°C - 31,4dB(A) - 76,30€

plus: beetje goedkoper, zeer stil, grote koeler mogelijk

min: iets mindere koeling

• Fractal Design Define R4 Pearl Black

39,4°C - 32,9dB(A) - 89,00€

plus: fan-controller, stil, grote koeler mogelijk

min: niet zo'n goede koeling
Ik denk dat voor jou de Corsair Carbide 330R beter geschikt is dan de Fractal Design Define R4 Pearl Black omdat je wilt overklokken en goede koeling dus belangrijk is. Je geeft ook aan dat geluid wat minder belangrijk is voor jou.
Je kan ook nog kiezen voor de Cooler Master HAF XM omdat deze nog iets beter koelt ten nadele van geluidsproductie.

• kalikatief
VasZaitsev schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 03:53:
De Macho is idd een beest, en komt met een flink zakje koelpasta, genoeg om hem 5x te plaatsen. Ik heb hem zonder moeite in mijn Fractal R4, wel moet je low profile geheugen gebruiken, anders zit het geheugenbankje het dichst bij de cpu in de weg.
Mooi zo. De pricewatch geeft het niet aan, maar even googlen heeft aangetoond dat het geheugen dat ik op het oog heb inderdaad Low-Profile is, dus dat is prima.
SSD's zijn gevoeliger voor powerloss dan HDD's. CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid is erg intressant leesvoer. Daarop baseer ik trouwens mijn keuze voor de Crucial M500.

De M500 is momenteel langzamer [firmware updates kunnen hem sneller maken, is bij de M4 ook gebeurd] maar heeft een extra laag van bescherming tegen powerloss. De Samsungs zijn sneller maar hebben die bescherming niet. Het is een keuze die je moet maken. Ik zou de M500 nemen omdat een SSD toch al vreselijk snel is, het nut van nogeens 2x zo snel zie ik niet.
Dat is nog eens een interessante bak met informatie, en de informatie, dieptegang en conclusies zijn overtuigend genoeg dat ik inderdaad met je mee ga in die keuze. Het is eigenlijk mosterd naast de maaltijd, maar weet je of Crucial ook inderdaad werkt aan nieuwe, betere firmware voor de M500? Firmware heeft nog nooit een rol gespeeld bij aanschaf van een product voor mij, en de producten die ik heb krijgen nooit firmware updates (ik kijk altijd even tijdens mijn jaarlijke rondjes 'drivers updaten'), laat staan updates die de moeite waard zijn. :)

Robbedem schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 04:22:
@ VasZaitsev: ik neem aan dat je deze koeler bedoelt? Thermalright HR-02 Macho Rev. A Is idd een goede stille koeler, wel 17cm hoog, dus je kan niet zomaar elke kast nemen.
Dat is handige informatie waar ik niet eens aan gedacht had!
Ivm met de kast:
(benchmarks van http://nl.hardware.info)
...
  • Corsair Carbide 330R

32,7°C - 31,4dB(A) - 76,30€

plus: beetje goedkoper, zeer stil, grote koeler mogelijk

min: iets mindere koeling

• Fractal Design Define R4 Pearl Black

39,4°C - 32,9dB(A) - 89,00€

plus: fan-controller, stil, grote koeler mogelijk

min: niet zo'n goede koeling
Ik denk dat voor jou de Corsair Carbide 330R beter geschikt is dan de Fractal Design Define R4 Pearl Black omdat je wilt overklokken en goede koeling dus belangrijk is. Je geeft ook aan dat geluid wat minder belangrijk is voor jou.
Je kan ook nog kiezen voor de Cooler Master HAF XM omdat deze nog iets beter koelt ten nadele van geluidsproductie.
Ik denk dat ik het met je eens ben. Alhoewel de Fractal R4 meer USB poorten heeft bovenop, geef ik denk ik de voorkeur aan de Corsair Carbide 330R vanwege de iets simpelere look. Daarnaast vind ik de koeling inderdaad belangrijker, en de review die ik doorlas op hardware.info gaf mij nou niet veel vertrouwen in de Fractal ('hij komt goed uit de bus vergeleken met anderen maar we raden deze temperatuur toch niet aan') met lagere fansnelheden.. wat een fancontroller dus redelijk nutteloos maakt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik heb de R4 zelf, in combinatie met de Macho, en ik vind hem mijn cpu prima koelen, ook met fans op low. Mijn AMD 1100T [best een heethoofd] blijft redelijk koel. Heb nog geen stresstest ermee gedaan, maar moet wel goedkomen denk ik. Een fan aan de achterkant doet iig wonderen.

Er komen vast wel firmware updates uit, Crucial is altijd nogal van het updaten.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:34
kalikatief schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 05:07:
Daarnaast vind ik de koeling inderdaad belangrijker, en de review die ik doorlas op hardware.info gaf mij nou niet veel vertrouwen in de Fractal ('hij komt goed uit de bus vergeleken met anderen maar we raden deze temperatuur toch niet aan') met lagere fansnelheden.. wat een fancontroller dus redelijk nutteloos maakt.
Dat is zwaar overdreven van HWI. Met 3 graka's en flink overklokken wordt het wat kritischer, maar wat jij er nu in wilt zetten produceert helemaal niet zo heel veel warmte. Een R4 zal daar geen enkele moeite mee hebben.

• kalikatief
Fair enough. Om eerlijk te zijn geef ik wel mijn prioriteiten een beetje fout aan in mijn laatste post (ik was moe en ik wilde die lange post gewoon af hebben :)) en de stilte heeft hogere prioriteit dan dat minimale verschil tussen looks en USB sloten aan de voorkant. Als ik Robbedem goed begrijp is Corsair Carbide 330R zowel koeler als stiller. Misschien dat de Fractal R4 nog stiller kan zijn als de fans zachtjes worden gezet, maar hoeveel minder wordt het dan nog? 31dB is al erg redelijk; hoe veel lager kan de Fractal R4 dan nog komen met zijn fan controllers?

Zoals ik het nu begrijp is het de meerprijs waarschijnlijk niet waard.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik denk dat het eigenlijk niet uitmaakt. Als de Fractal mooier vind of die usb sloten nodig hebt, neem je die. Vind je de Corsair mooier en vind je de prijs leuker, neem je die.

Geen van die twee is een miskoop, en ik denk dat er geen geluidsverschil tussen zal zijn.

Mijn R4 is idle met fans op laag onhoorbaar als ik aan mijn bureau zit. De Corsair ken ik niet, maar ik verwacht hetzelfde. Die 1,5 db zal wss een meetfout zijn, en is onmerkbaar.

• kalikatief
Ok. :-) Misschien onderschat ik de decibellen sowieso; ik vind het lastig ze op waarde te schatten maar misschien zijn die kasten zelfs stiller dan mijn huidige PC met de meeste fans uitgeschakeld. (Ik kan hem horen als ik er naar zoek, maar het is ongeveer het geluidsnivo 'wind wanneer ik een kaars uitblaas', om maar een gekke vergelijking te maken. Niks dat echt de aandacht trekt. :-)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die 300/330R zal je wellicht wel kunnen horen aangezien die geen geluidsdempend materiaal heeft (in tegenstelling tot de fractal define series) ;)

• kalikatief
Kom op zeg, ik maak eindelijk een beslissing en nu twijfel ik alweer! :D

De 330R heeft wel in de specs staan:
Bijzonderheden: Uitgebreide stof en geluidswerende features.
En bij Afuture heeft deze ook nog als enige van alle Carbides de 'Quiet' aanduiding.

Mocht het geluid echter een groot probleem zijn, dan vermoed ik dat mijn buurman mij wel aan wat geluidsdempend materiaal kan helpen; deze werkte bij een kwaliteits luidsprekerfabrikant en gaat nog vaak langs bij zijn oude werkplek.

[ Voor 0% gewijzigd door kalikatief op 08-09-2013 01:50 . Reden: Carbide heeft een 'a'... ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Oh nevermind! wist niet dat de 330R geluidsdempend was!
go for it :)

• kalikatief
Ah, dus toch. :) Ik had wat foto's gepakt om te kijken of ik de stof kon herkennen, maar in een zwarte kast is het soms lastig om de verschillende vlakken te herkennen qua materialen, en ik wist mij er niet van te overtuigen dat er ook echt stof inzat.

• Robbedem
Ik vermoed dat de test bij HWI voor de Fractal Design Define R4 Pearl Black gedaan is zonder de middelste HDD-brackets te verwijderen. Die zullen de luchtstroming wel bellemerd hebben waardoor de koeling wat slechter uitvalt in vergelijking met de andere kasten.
Je kan die brackets echter verwijderen. Hoeveel graden koeler hij dan geweest zou zijn, kan ik echter niet zeggen.

De meerprijs van de Fractal tov de 330R zit hem natuurlijk in de fan-controller. Dit zal het systeem fluisterstil kunnen maken bij idle gebruik. De 330R zal daarentegen zachtjes blijven zoemen.
Onder load maken ze beide ongeveer evenveel lawaai.
Je moet zelf uitmaken of je dat 10€ waard vindt. ;)

• kalikatief
Beslissing gemaakt: het wordt toch de Fractal. Misschien heb ik de fancontroller niet nodig, maar doorslaggevend na al dit was dat Tweakers deze uitgebreid heeft gereviewd en als een van de betere kasten van 2012 heeft staan. (Ik had alle gebruikersreviews al gelezen, maar op de een of andere manier had ik de redactionele review over het hoofd gezien.) De mate van details en kwaliteit van de foto's gaven toch wat meer zekerheid vergeleken met de Carbide 330R waar de foto's en reviews die ik heb gezien mij toch minder van de kwaliteit van het producten lieten zien.

(Ik was wel besluiteloos, he? :D Sorry!)

• Robbedem
Dat is ook nogal logisch ,de 330R staat nog maar pas in de pricewatch vanaf 14 augustus 2013, veel reviews en foto's zullen er dan nog niet zijn. ;)
(review van de 330R: http://www.anandtech.com/...-carbide-330r-case-review)

(fractal is vanaf 25 juli 2012)

[ Voor 20% gewijzigd door Robbedem op 08-09-2013 22:03 ]

• kalikatief
Goed punt; daar had ik eigenlijk niet opgelet, denkende dat behuizingen toch redelijk tijdsloos zijn qua kwaliteit en performance. Eeb 'uitstekend' beoordeling uit 2012 zal zelfs in 2018 nog prima mee kunnen, toch? :) (Aannemende dat er geen nieuwe formfactors e.d. de marktstandaard worden in de tussentijd.)

Dit is wat ik uiteindelijk heb besteld. Hartstikke bedankt allen. :-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Gigabyte GA-Z87P-D3€ 97,01€ 97,01
1MSI N760 TF 2GD5/OC€ 234,99€ 234,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 104,40
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,33€ 88,33
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 37,90€ 37,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 124,65€ 124,65
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 86,30€ 86,30
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.197,48

[ Voor 84% gewijzigd door kalikatief op 09-09-2013 02:52 . Reden: Uiteindelijke bestelling toegevoegd. ]

Pagina: 1