Inleiding
Momenteel werk ik op een computer van begin 2008 (~5.5 jaar oud) waarvan de grafische kaart het aan het begeven is (artifacts in het bios, 3d games en soms ook HD videos), en omdat een vervangende kaart toch een aardige duit gaat kosten schaf ik liever een hele nieuwe machine aan dan dat ik een vervanger aanschaf, en over een jaar deze weer kan proberen te verkopen.(Excuses voor de lengte; ik was het puntenlijstje aan het volgen en zag pas hoe lang het is geworden toen ik zojuist op Voorbeeld drukte...)
Huidige situatie
Ter indicatie van mijn soort gebruik: mijn huidige PC heeft een Asus P5K Pro moederbord met een Intel E6750 Core2Duo cpu. Deze wordt ondersteund met 4GB aan RAM en een enkele 8800GT voor de grafische zaken (idee destijds was dat ik eventueel nog een tweede kon aanschaffen voor SLI maar tegen de tijd dat het qua performance een 'noodzaak' was had ik financieel wat andere prioriteitenDeze machine heeft mij zeer goed gediend, maar het laat aan alle kanten te wensen over; met name sinds ik Windows 7 heb draaien die toch iets zwaarder is dan de XP die de eerste drie jaar de boel aanzwengelde. Het geheugen is veels te weinig voor de hoeveelheid applicaties die ik dagelijks gebruik (vooral browsers slurpen meer geheugen dan vroeger valt mij op) en ik zit recent vaak te wachten op het bijwerken van de working set als ik toevallig even wil Alt-Tabben uit een spel. Dan duurt het soms een goede 1 a 2 minuten voordat mijn PC weer op input reageert. Oorzaak hiervan is dus dat een HD gewoon niet meer goed genoeg is om het OS op te draaien, en dan mijn geheugen krap bij kas is. Daarnaast heb ik met maar twee cores heel snel dat mijn machine qua CPU aan de limiet zit. GPU-gewijs konden de meeste spellen het nog prima spelen, maar vooral shitty Minecraft had moeite om een goede fps te bereiken. (Optifine wist meestal de fps goed genoeg te houden om stutter te voorkomen, maar het scheelde niet veel.)
Momenteel heb ik een enkel 1920x1200 scherm er aan hangen, dat waren er vroeger twee.
Wat doe ik ermee?
Alles.Als thuishobbyist gebruikte ik vroeger aardig wat Visual Studio en Eclipse, maar tegenwoordig gebruik ik vaker Python, Lua en andere talen die ik zonder zware IDE kan draaien. (Dit is deels ingegeven door de limitaties van mijn huidige machine die ik liever niet opzoek met de zware IDEs en bijkomende tools.)
Ik speel al mijn spellen ook op deze machine. (En nee, ik heb het niet over facebook prut, of andere simpele flash zooi. Verscheidene hoog tempo 3D fps, racespellen a la Grid / NFS / Burnout, Minecraft, etc). Hier komt vaak nog Skype bij (verschrikkelijk zwaar programma vergeleken met Teamspeak >.<).
Mijn vrienden zijn in de laatste jaren erg actief geworden op Youtube met het posten van videos (voornamelijk matches uit teamgames). Dit is iets waar ik zelf ook erg in geinteresseerd ben, maar mijn oude machine kon met geen mogelijkheid met Fraps opnemen en nog een speelbaar geheel overhouden.
Daarnaast doe ik momenteel zelf ook wat video-editing met bestaand video-materiaal (denk AMVs etc) voor zowel de lol als de leer, en de rendertijden van 1080p materiaal zijn verschrikkelijk genoeg dat mijn projecten momenteel liggen te verstoffen. (De echte renders kan ik 's nachts starten, maar gewoon het slepen van Clips, cuts, fades etc kost mijn oude ook te veel moeite.)
Op mijn oude machine had ik ook een aantal andere processen constant draaien; HTTP en FTP, maar soms hostte ik ook servers van spellen. Daarnaast heb ik bijna altijd uTorrent draaien.
Daarnaast verwacht ik ook mijn HD films op deze machine te bekijken; ik heb een heerlijke stoel en kan op mijn bankstel toch niet stil blijven zitten wanneer ik alleen ben.
Budget
Voor de kast en inhoud daarvan wil ik uiterlijk €1500,- uitgeven.De DVD/Bluray speler zet ik waarschijnlijk overzet van de huidige machine. Qua monitor (Samsung SyncMaster 245B), toetsenbord (Qpad MK-85), muis, webcam & printer ben ik al voorzien; deze gaan mee van mijn huidige machine.
Wat denk ik nodig te hebben?
Ik wil weer een machine aanschaffen die tenminste 4 jaar lang in mijn behoeften kan voorzien. Ik heb gekeken naar de BBG, en ik zoek volgens mij eigenlijk naar een soort mix tussen het Mainstream Game Systeem en de Workstation.Het gamesysteem heeft een processor die niet goed genoeg is; ik weet uit het verleden dat ik met de productklasse van de Core i5 tekort kom. Het werkstation met een i7 lijkt mij veel beter in staat aan mijn behoeften te voorzien. Qua koeling zit ik echter meer naar het gamesysteem te kijken; de Cooler Master Hyper 412S schijnt de mogelijkheid te hebben om stiller te zijn. De PC staat in de huiskamer, dus ik wil deze zo stil mogelijk hebben op de momenten dat dit mogelijk is.
Qua geheugen ben ik verdeeld. Met 4GB kom ik momenteel ruim te kort, dus 8GB is het minimum. Een paar jaar geleden had ik waarschijnlijk gedacht dat 8GB mij nog goed uit zou komen, maar programma's zijn in de laatste paar jaar veel meer gaan slurpen in mijn ervaring. Gooi er nog bij dat ik nu op semi-frequente basis filmpjes wil editen en renderen, en ik denk dat ik met 8GB en mijn nieuwe gebruiksgewoonten meteen weer in mijn oude situatie vast zit waar het binnen de kortste keren te langzaam werkt. (Het is natuurlijk makkelijk om er later geheugen bij te prikken als je zorgt dat je een slotje vrij houdt, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig met performance zit...)
Het gamesysteem lijkt een degelijke videokaart te hebben, maar ik mis eigenlijk iets dat mij over de streep trekt en zegt 'dit is een goede koop'. De 8800GT had destijds een geweldige prijs en ook geweldige prestaties die eigenlijk bij een hogere prijsklasse hoorde, en was in die zin een 'makkelijke' vreemde eend in het GPU landschap die geen gelijke heeft in de huidige markt. Ik wil iets dat lang mee kan, maar ik wil ook geen premium betalen om 3% betere prestaties te krijgen die ik misschien nooit opmerk vergeleken met een iets bescheider model. Ik heb verschillende modellen bestudeerd op de [url=http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus]GeForce Desktop Videokaarten lijst] om een gevoel te krijgen van de specificaties, maar om eerlijk te zijn kan ik al die getallen niet op waarde schatten.
Qua moederbord heb ik niet bepaald een voorkeur. Ik vind het fijn als deze een mate aan overklokken ondersteunt (als de machine wat ouder is en de garantie aan zijn eind is en moeite krijgt met de dagelijkse gang van zaken vind ik het altijd wel fijn om nog even te kijken wat ik er nog meer uit kan slepen voor zijn laatste dagen). Op mijn huidige machine heb ik het naar mijn zin gehad in het begin met een RAID setup, maar ik weet niet in welke mate dat nog van belang is nu dat de nieuwe machine een SSD krijgt. Voor de rest zijn bepaalde basiszaken wel fijn; met Wake-On-Lan, een gewhitelist IP in de routers instellingen en wat scripten op mijn webhost kon ik altijd leuk wat energie besparen gedurende de vakanties zonder mijzelf in de voet te schieten voor het geval ik mijn data toch nodig kon hebben.
SSD uit die modellen lijkt mij prima, geen klachten.
Ik weet niet of ik naast de SSD nog een extra interne HD nog nodig heb; ik heb recent een grote schijf voor mijn data aangeschaft van 3TB - deze is echter wel 5400RPM. Ik kan mij dus indenken dat ik toch wel 7200RPM harde schijf nodig heb om het gat op te vangen tussen de snelle SSD en mijn langzamere storage disk.
Qua voeding lijkt mij de voeding uit het Mainstream Game Systeem voldoende (Seasonic M12II 520W); ik stop er weliswaar een iets zwaardere processor in maar ben op de korte termijn niet van plan over te klokken, dus dat streept tegen elkaar weg. (Daarnaast heb ik veel pech met voedingen gehad in het verleden, mijn huidige systeem is de eerste in verscheidene generaties waar ik deze niet heb hoeven vervangen na 2 a 3 jaar, dus ik ga er van uit dat deze misschien al kapot is tegen de tijd dat echt wil overklokken. En ik wil niet te ver weg zitten van het ideale 'efficientiepunt' van de voeding in kwestie; de Wattjes tikken immers aardig aan door de jaren heen.)
Qua kast vind ik de Corsair Carbide 330R van het Workstation een stuk mooier, en het lijkt er op dat deze ook wat meer oog heeft op het concept 'stilte' dan de 300R. Ik weet niet of deze ook genoeg koelcapaciteit heeft, maar ik ga er van uit dat dit geen probleem is gezien het gebrek aan SLI / Crossfire om het echt warm te maken aan de binnenkant.
Merkvoorkeuren
Ik heb voor mijn huidige computer een AMD/ATI systeem gehad. Over de processor had ik niet veel te klagen van wat ik mij herinner, alhoewel er in mijn gedachten iets rondzweeft dat er op een bepaald punt toch wat strubbelingen waren die uiteindelijk wel waren opgelost. Met Intel heb ik nooit problemen gehad in ~20 jaar, en ik heb processors van alle Pentium varianten en andere productlijnen meegemaakt.Qua videokaart geef ik zeker de voorkeur aan nVidia. In mijn ervaring hebben ze gewoon betere drivers en minder rotzooi. Dat oudere systeem zat met een aantal usermode programmas te klooien die je niet kon uitzetten, en dan crashte de display driver weer en werd het weer herstelt, etc. Ik heb nooit het idee gehad dat ik echt op die machine kon vertrouwen.
Mocht AMD echt veel beter naar boven komen volgens, dan will ik best de sprong weer wagen naar een dergelijk systeem... maar uit mijzelf heb ik meer vertrouwen in een Intel + nVidia combinatie.
Eisen / wensen
Na alle 'kracht kracht kracht' dingen die ik hier boven kies ben ik natuurlijk onredelijk genoeg om ook stilte en een gematigd stroomverbruik te kunnen hebben. Qua het laatste weet ik niet wat zich de laatste jaren heeft ontwikkelt, maar ik neem aan dat het met de juiste applicaties mogelijk is om de processor dynamisch wat onder te klokken wanneer ik alleen Skype, IRC etc aan heb staan.Kort samengevat...
Ik ben met name onzeker over de grafische kaart en moederbord; deze hebben te veel specificaties en in het laatste geval ook nog eens te veel keus. Ik vermoed dat de laatste redelijk makkelijk is uit te vogelen door mensen met ervaring in de huidige hardwaremarkt, maar met mijn onzekerheden omtrend videokaart en in mindere mate de processor weet ik dus niet welk merk of model goed is; er is te veel keus! (Ik hoop dat dit niet als luiheid overkomt; ik weet niet op wat voor bomen ik moet letten in dat bos!)Als ik hiernaast nog andere stomme keuzes of gedachten heb, corrigeer mij dan graag!