• masterdome
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09-2025
Beste mensen,

Mijn grafische kaart (misschien andere oorzaak) maakt een hoog piepgeluid in Windows, dus niet fysiek, wanneer ik een game speel. Je hoort het amper, maar het is alsnog vervelend. Het is een Gainward GTX 670 Phantom.
Overige PC specificaties zijn:

AMD FX4300 met Hyper 212 Evo
Asrock 970 Extreme3 R2.0
XFX Pro 550W

Volgens psu calculators heeft mijn voeding voldoende power om dit alles te kunnen draaien. Geen een van de componenten is ge-overclocked.
Geluid komt voor in zowel front panel audio als in moederbord I/O aansluiting.
Tijdens browsen, films, Office etc. gebeurd dit niet, alleen als ik een spel speel. Gisteren cablerouting opnieuw nagekeken, niks zit in de weg van de grafische kaart.

Heeft iemand suggesties?

note: aangezien ik deze kaart van een medetweaker heb overgenomen zit er geen garantie meer op (denk ik)

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:27

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dat klinkt als storing vanaf je 'nieuwe' grafische kaart naar de onboard audiocontroller. De standaard antwoorden hierop zijn:
  • PC aarden
  • Grafische kaart in een ander slot
  • Andere geluidskaart, insteek of USB
  • Zelf een RF-schildje maken tussen beide componenten
Er is dus niets kapot, maar vervelend is het wel.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33
Klink als coil whine. Dat krijg ik met mijn Asus 7970Ghz ook als de FPS boven de 200 gaan. Ik heb het gefixt door een prog te installeren dat een max FPS instelt. Ik gebruik daar MSI....nogiets voor.

Disregard that. Ik lees nu dat je het via de audio hoort.

[ Voor 14% gewijzigd door tikkietrugjaap op 05-09-2013 14:27 ]

Prima.

• masterdome
Coil whine is dan niet alleen vanaf buiten maar ook vanuit Windows te horen?

nvm then xD

[ Voor 12% gewijzigd door masterdome op 05-09-2013 14:27 ]

• masterdome
Nextron schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:25:
Dat klinkt als storing vanaf je 'nieuwe' grafische kaart naar de onboard audiocontroller. De standaard antwoorden hierop zijn:
  • PC aarden
  • Grafische kaart in een ander slot
  • Andere geluidskaart, insteek of USB
  • Zelf een RF-schildje maken tussen beide componenten
Er is dus niets kapot, maar vervelend is het wel.
En met pc aarden, wat bedoel je dan precies? Ik heb de stekker van mijn voeding in een relatief nieuwe stekkerdoos, als ik het goed heb heeft die randaarding. Ik zou zoals jij net zei via een USB geluidskaart kunnen kijken of het opgelost is.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:37
masterdome schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:32:
[...]

En met pc aarden, wat bedoel je dan precies? Ik heb de stekker van mijn voeding in een relatief nieuwe stekkerdoos, als ik het goed heb heeft die randaarding. Ik zou zoals jij net zei via een USB geluidskaart kunnen kijken of het opgelost is.
Als je voeding niet direct contact met de rest van de behuizing contact maakt (of als hij gelakt is) dan kan het ook zin hebben om je behuzing los te aarden. Voor zover ik weet en zelf heb meegemaakt werkt dat tegen het voorkomen van een 50 Hz bromtoon, ik weet niet of een piepgeluid dezelfde oorzaak/oplossing heeft.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

Nemesizz

Untouchable

masterdome schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:32:
[...]
Moet je die stekkerdoos wel aan een geaard stopcontact hebben hangen anders helpt het nog niet ;)

Overigens denk ik niet zozeer dat het aan aarde ligt. Zelf heb ik ook een aantal PC's die ongeveer hetzelfde hebben, je hoort dan een piep of ruis over de speakers, soms bij muis bewegingen of een bepaalde resolutie van het scherm (en nee, geluid komt ook niet uit het beeldscherm), of na het inpluggen van een bepaald USB apparaat (niet eens alles, maar heb het ook soms bij bepaalde USB sticks).
Zelf heb ik nooit echt een logische oorzaak kunnen achterhalen.

• masterdome
Maks schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:35:
[...]

Als je voeding niet direct contact met de rest van de behuizing contact maakt (of als hij gelakt is) dan kan het ook zin hebben om je behuzing los te aarden. Voor zover ik weet en zelf heb meegemaakt werkt dat tegen het voorkomen van een 50 Hz bromtoon, ik weet niet of een piepgeluid dezelfde oorzaak/oplossing heeft.
Vanaf de onderkant staat hij op rubberen voetjes, (kast: Sharkoon Vaya). Het is overigens soms een bromtoon en soms een pieptoon.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Staat je mic net gewoon open tijdens het gamen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• masterdome
Ik heb een Samson C01U USB microfoon, ik kan kijken als ik die unplug wat er dan gebeurd. Maar denk niet dat het aan m'n mic ligt.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:44
millman schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:42:
Staat je mic net gewoon open tijdens het gamen?
dat heb ik ook eens gehad , irritant geluid maar was er gelukkig snel er achter wat het was

had last van rondzingende games en galm
zeker bij het hard geluid bij zacht geluid was het weg ....

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:37:
[...]

Overigens denk ik niet zozeer dat het aan aarde ligt. Zelf heb ik ook een aantal PC's die ongeveer hetzelfde hebben, je hoort dan een piep of ruis over de speakers, soms bij muis bewegingen of een bepaalde resolutie van het scherm (en nee, geluid komt ook niet uit het beeldscherm), of na het inpluggen van een bepaald USB apparaat (niet eens alles, maar heb het ook soms bij bepaalde USB sticks).
Zelf heb ik nooit echt een logische oorzaak kunnen achterhalen.
Ik heb de zelfde ervaringen. En bijna altijd was de boosdoener een brakke onboard audio chip, of het moederbord zelf. Want bij het uitwisselen van het moederbord was het probleem meestal weg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1