Toon posts:

I7 960 vervangen door i5 4670K voor gamen, of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Landgenoten*

Op dit moment moet ik mijn vertier qua PC games een beetje zien te vinden op mijn thans vier jaar oude i7 960 systeempje. Deze bak heb ik destijds gebouwd als deels game-PC, deels lab, deels file- en filmserver. Thans gebruik ik het lab nauwelijks nog, vooral ook omdat ik van m'n werk met gemak een tiental oude laptops mee kan roven of, nog beter, gewoon op kantoor m'n labje kan bouwen van die oude laptops en in m'n baas z'n tijd m'n baas 'n werk gaan zitten doen op m'n baas z'n stroomkosten en onder de airco van de baas.

Huidige systeempje:
i7 960 @stock (= 3,2 ghz, x4, HT)
12 GB RAM
Intel X25 SSD (160 GB)
GTX 580 1,5 GB
USB 2.0 poorten,
Sata 300 poorten,
nul vrije PCIe slots.

Ik game in 2560x1600 en wil dat ook blijven doen met de nieuw uit te komen spellen zoals BF4 en X:Rebirth.

Redenen om "iets" te willen doen aan dit systeem:
De voeding maakt kabaal, maar dat is een kwestie van vervangen (no-name voedinkje van 600 watt en 50 euro).
De SSD is te klein én als één van de interne HDDs belast wordt wordt de SSD sloom. Een nieuwe SSD lijkt de oplossing, maar om nou een 200 euro in een SSD te steken en die aan sata-300 poortjes te hangen die sowieso vertraging opleveren als de harddisks aangesproken worden is ook weer zo wat.
De USB 2 poorten - goedkope opslag in de vorm van 3TB USB3 disks hangt nu aan USB 2 poorten, met de muis, tobo en overige dingen erbij en je merkt af en toe dat muis en tobo haperen als er een schijf actief wordt. Niet handig voor je killstreak.
De GTX 580 met deze proc is niet in staat BF3 met alles op Low boven de 40 FPS te houden onder alle omstandigheden, en BF4 komt eraan. Ik weet dat ik nogal wat wil van die kaart, maar ik wil het en kan het betalen dus het is een actiepunt.

Dingen die ik dus eigenlijk zou willen:
- een mobo met sata600 poorten, USB3 poorten, en plaats voor:
- een GTX 770 met 4GB.
- een andere voeding (die komt er sowieso want ik word echt mezelf van de rammelende fan)
- een grotere SSD
En dan val je vanzelf ook in de kosten voor een nieuwe processor en een wolkje RAM.

Het geld groeit me niet op mijn rug; ik heb daar bankrekeningen en aandelenportefeuilles voor. Deze wil ik echter eigenlijk niet aanspreken als ik er niet merkbaar betere performance voor terug krijg. Wat ronddolen op het Web levert vooral veel tips op dat de vorige i5 niet zo veel sneller is dan mijn i7 en dat het misschien de moeite niet waard zou zijn; en dat déze i5 weer niet zó veel sneller is dan de oude - wel zuiniger. Maar twee keer niet héél veel sneller is wat anders dan "niet merkbaar sneller".

Dus zijn mijn opties op dit moment:
Uno:
Ik koop deze wishlist, trap hem in m'n Chieftec kast, verpats m'n huidige i7 en GTX 580 voor plusminusongeveerus 200 euro, en ben gelukkig met een merkbare boost in game performance.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Asus Z87-K€ 108,90€ 108,90
1MSI GeForce GTX 770 4GB GAMING€ 404,90€ 404,90
1Kingston KHX16C9X3K4/16X€ 112,90€ 112,90
1Thermaltake Smart 630W€ 55,02€ 55,02
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 193,99€ 193,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.074,61

Ik ben niet te beroerd om die CPU een stuk te OCen tot bijvoorbeeld 3,8 of 4,0 Ghz in plaats van de 3,4 waar hij stock op loopt - de extra kosten voor een koeler zijn geen probleem; er stata geen koeler in deze lijst omdat ik nog niet weet welke ik zou willen, maar ik hou er wel rekening mee in m'n budget.

Twee:
Ik koop een nieuwe voeding nu (want ik word gek anders) en dan van de winter als BF4 en XR uit zijn een nieuwe graka en modder nog een poosje door met m'n huidige SSD en processor. tot volgend jaar, bijvoorbeeld, op welk moment ik het geheel nog eens aanschouw. Ik zou hier graag wat motivatie voor vinden in de vorm van duidelijke benchmarks tussen een i7 960 en een i5 4670 in spellen maar helaas is me het niet gelukt die te vinden.

Drei:
De wishlist moet helemaal anders, want ik maak een enorme denkfout en kan voor ongeveer dit geld (rond de 1000 euro, pijngrens bij 1200) een PC knutselen die wél veel sneller is dan wat ik nu heb. Dan graag even aanwijzen waar ik fouten maak.

FAQ:
Wat, na enig advies inwinnen bij overige partijen, gebleken is:
- Nee, ik ga niet op een lagere resolutie gamen.
- Nee, ik wil niet minder dan 16 GB RAM. (m'n 12 zit nu regelmatig vol)
- Nee, ik wil geen SSD van een ander merk - deze ken ik en deze bevallen.
- Nee, ik wil geen AMD processor of videokaart.

Ik zou graag jullie advies lezen over welke van de voorgestelde keuzeopties het beste lijken en waarom.

* Geldt ook voor Nederlanders en Belgen

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 16:20 . Reden: Rood vet gemaakt wat rood vet had moeten zijn. ]

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:16

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ten eerste lijk mij er iets niet goed betreft drivers. Ik speel met een minder systeem, BF3 op medium, ten alle tijden boven de 50fps, regelmatig uitschieters naar 70fps? Misschien datje mobo de bottleneck is, en daardoor je hdd/ssd ook trager wordt?

Reden dat je geen AMD wilt? Dan kan je voor het zelfde budget, een dikkere pc neerzetten. Pak de duurste FX cpu, en je houd geld over voor een sterkere GPU?

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Topicstarter
NoFearCreations schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:11:
Ten eerste lijk mij er iets niet goed betreft drivers. Ik speel met een minder systeem, BF3 op medium, ten alle tijden boven de 50fps, regelmatig uitschieters naar 70fps?
In 2560x1600 hou je dat spel écht niet ten alle tijden boven de 50, hij kan zelfs tot de 40 afzakken als je op 48 of 64 spelers servers zit. Uitschieters naar veel meer dan 70 fps lukken ook wel, maar die dips moeten eruit.
Reden dat je geen AMD wilt? Dan kan je voor het zelfde budget, een dikkere pc neerzetten. Pak de duurste FX cpu, en je houd geld over voor een sterkere GPU?
Ten eerste heb ik al een verwarming, dus ik hoef geen 150 watt slurpende lawaaidoos onder m'n bureau, en in alle recente reviews die ik gelezen heb waar nieuwe AMDs vs nieuwe Intel procs gebruikt worden voor games komen de AMD cpu's eruit met meer dipjes en micro stutters. Daarmee heeft het idee naar AMd over te stappen weer redelijk afgedaan.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:16

NoFearCreations

3DPrint the world!

Excuus, ik speel inderdaad "maar" op 1920x1200, dus daar kan het verschil wel van komen. Lawaai kan je tegen gaan door er een waterkoeler op te zetten.

---RAWE CEEK!!!---

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:46
Met zo'n resolutie is de cpu niet heel belangrijk. Voor bf4 zal de cpu upgrade iig niet veel uitmaken denk, puur de gpu upgrade. Maar zo te zien wil je vooral upgraden voor usb3 en sata600 :)

Als je je nu ergert aan het geluid van de voeding zou ik daar misschien iets meer aan besteden, en reviews lezen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Resolutie-eis even gehighlight in de TS.

Lawaai kun je verplaatsen door er een WC op te zetten - uiteindelijk moet je toch diezelfde hoeveelheid warmte afvoeren. Bovendien is m'n kast redelijk geïsoleerd (handig, familie met een CNC machine die in kunststof werken, kun je nog eens maatgesneden isolatieplaten bestellen voor in je PC :+ ) dus het lawaai is op dit moment geen echt issue, en dat wil ik zo houden. (Behalve de voeding, maar dat is dus omdat die fan uit z'n lager gelopen is en feitelijk dus "stuk is". Buiten friggin garantie.)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 14:28 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:07

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Vraagje: Waarom ga je van i7 naar i5 ? (Ik kan me voorstellen dat je met de huidige cpu ook langer kan blijven werken juist omdat je toen geen i5 gekocht hebt.)

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:19
als je cpuboos er tegenaan houdt: http://cpuboss.com/cpus/I...60-vs-Intel-Core-i5-4670K

Ik zou je i7 niet eerder upgraden totdat je het geld (er voor over) hebt om een i7 van de nieuwste generatie te kopen, anders zit je over 2 jaar met hetzelfde probleem...

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:42:
Vraagje: Waarom ga je van i7 naar i5 ? (Ik kan me voorstellen dat je met de huidige cpu ook langer kan blijven werken juist omdat je toen geen i5 gekocht hebt.)
Nou, omdat ik zoals ik aangaf in de TS een geheel andere toepassing voor m'n PC heb nu dan vier jaar terug. Toen was het ding primair als lab en secundair als entertainmentmachine gepland, thans is het ding primair entertainment en doe ik er soms per ongeluk wat nuttigs mee. Gamen vereist geen hyperthreading, en dus heeft het voor zover ik het in kan zien geen nut een i7 te kopen in plaats van een i5.
Of het moet een 6-core i7 zijn. Maar die kosten dik 500 euro en dat is me wel een tikkie te gortig.
Als ik CPU Boss ertegenaan houd zie ik volledig synthetische benchmarks die op geen enkele manier een indicatie vormen voor real-life gedrag, al zeer zeker niet in games. Vandaar ook dat ik dat er expliciet en cursief bij vermeld.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 14:59 ]

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 07:03

GHE

Ik zou als ik jou was voor optie 2 gaan, vanwege dit (uit een ander topic):
Pykow schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:44:
AMD heeft aangegeven dat ze een nieuwe kaart gaan uitbrengen vlak bij de release van BF4.
Deze zal DirectX 11.2 bevatten (of 11.1), maar waar het op draait is dat de kaart meer taken overneemt van de CPU, waardoor de GPU iets meer belast wordt, maar je PC wel sneller kan rekenen met data.
Vooral Battlefield heeft hier profijt van. Dit is ook al zo bij BF3, dat een goede CPU het verschil kan maken.

...
Dan kun je tegen die tijd kijken of het echt nodig is om een compleet nieuwe PC te kopen, of dat een upgrade van je videokaart (met één van de nieuwe ATI kaarten) voldoende is. Zeker nu de games die je wilt gaan spelen nog niet uit zijn zou ik daar lekker op wachten.

Welke connectors je van je voeding nodig hebt voor die videokaart is natuurlijk nog wel de vraag, dus speel het dan wel op safe met het kiezen van een voeding (zeker als je voor Crossfire wilt gaan).

[ Voor 1% gewijzigd door GHE op 05-09-2013 14:55 . Reden: verduidelijking ]

• haarbal
In games doet een quadcore i5 het net zo goed als een quadcore i7.

De reden dat je je cpu en mobo vervangt is zo te zien meer omdat de usb en sata controllers overbelast zijn, maar goed, misschien kan je de ssd op een andere poort hangen? insteek usb kaartje? dunno, maar moet toch op te lossen zijn? Misschien is het een probleem met terugklokkende pci-e lanes of iets anders raars?

Voor battlefield 4 heb je waarschijnlijk geen nieuwe cpu nodig, zeker niet op die resolutie, mijn i5-750 op 4 GHz draait battlefield 3 iig prima op 100 fps (medium/low fps afgekapt, geen drops).

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 05-09-2013 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:54:
De reden dat je je cpu en mobo vervangt is zo te zien meer omdat de usb en sata controllers overbelast zijn, maar goed, misschien kan je de ssd op een andere poort hangen? insteek usb kaartje? dunno, maar moet toch op te lossen zijn?
SATA poortjes zijn op (had ik verteld dat het ding ook voor opslagserver speelde terwijl het m'n lab was? Er zitten 4 schijven in en 3 aan plus de SSD en de DVD/RW) en ik heb geen PCIe poorten voor de insteekkaart (ook in de TS). Want inderdaad, hier had ik al over nagedacht :+
Voor battlefield 4 heb je waarschijnlijk geen nieuwe cpu nodig, zeker niet op die resolutie, mijn i5-750 op 4 GHz draait battlefield 3 iig prima op 100 fps (medium/low fps afgekapt, geen drops).
Mjah, tijdens BF3 spelen komt het op momenten dat de graka het niet ál te druk heeft wel voor dat de CPU bottleneckt, maar ik hou niet zo heel erg bij wanneer precies wat nekt. Daar zou ik nog eens wat beter naar kunnen kijken inderdaad, daar zijn meen ik wel tooltjes voor.

Overigens even voor de duidelijkheid:
- Ja, SATA en USB poorten, een te kleine SSD en sowieso het hele ding uitelkaar moeten sjorren voor die voeding zijn de redenen dat ik nu overweeg het ding te vervangen, maar:
- Nee, ik doe dit niet alleen daar om: de performance in spellen is té vaak té marginaal dus als ik dat nu ook merkbaar kan verbeteren doe ik de upgrade nu.

Het gaat me er minder om of het "zo efficiënt mogelijk is" om nu te upgraden, maar om "heeft het überhaupt merkbaar nut". Dat ik meer geld uitgeef aan PCs dan gebruikelijk stoort me niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 15:07 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Eventjes los van de CPU discussie...

Met 8 Gb RAM heb je ook voldoende voor alle games nu beschikbaar en voor BF4, 5, 6 lijkt me dat ook geen probleem te worden. Beste setje prijs/kwaliteit op dit moment -->
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Daarboven kies je ook voor een hele dure SSD. Alternatief -->
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
(net zo goed en er zit ook een beveiliging op voor data verlies bij stroomuitval)

Ik weet niet of je die voeding gekozen hebt omdat je er ook nog SLI mee wil doen of gewoon omdat 600W+ leuk is maar voor SLI is ie niet geschikt en voor een 630W voeding heb je betere alternatieven...

Voor een SLI opstelling kan ik deze aanraden (eventueel de 750W versie van deze modellen):
pricewatch: XFX PRO650W
pricewatch: Seasonic G-Serie 650Watt

Zit je niet te wachen op SLI dan kan je voor de goedkopere 550W versies gaan van deze voedingen. Waarbij XFX goedkoper is en minder efficient dan de Seasonic G-Serie maar kwa bouwkwaliteit zeker niet moet onderdoen (rollen beide uit Seasonic fabriek, het voeding A-merk bij uitstek)
Hippocampus schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:42:
Je vraag is terecht maar wordt volledig beantwoord in zijn openingspost.
Je redenering slaat op niks, het is al gebleken dat games (met een halfhandvol uitzonderingen) nog steeds niks doen met extra cores of HT...

[ Voor 14% gewijzigd door Inrage op 05-09-2013 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus die FAQ, die gaan we eerdaags highlighten in neonflitsend blauwroodgeelgroen.
Want:
- 8 GB gebruik ik nu al regelmatig. Als ik extra oppas dat ik geen twee VMs tegelijk open heb én niet alt-tab uit spellen maar ze netjes afsluit én firefox af en toe dichtgooi kan ik nu wel onder de 8 GB blijven. Maar waarom zou ik dat willen. Ik heb nu 12, dat is net-aan genoeg voor m'n huidige dagelijkse gebruik.
- Reliability van die Samsung 840 SSD is prima, dat weet ik (want ervaring met 400+ van die dingen in bedrijfsomgeving) en de prijs is afdoende. Dus die wordt het gewoon.

SLI wil ik eigenlijk niet aan - dat is twee keer zoveel kaarten (stroom, herrie, plaats in de kast) maar niet twee keer zoveel framerate. En dat is als het eenmaal goed werkt bij het gekozen spel, wat ook sterk afhankelijk is van welk spel je speelt. Dan moet je nog voor 400 euro een set vinden die in de meeste spellen beter werkt dan een enkele 770 én niet meer dips oplevert, en dan kom je toch wel op de vraag of je dat echt moet willen, SLI. Maar als je conctrete voorbeelden kunt geven laat ik me graag overtuigen.

• haarbal
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:00:
[...]
Het gaat me er minder om of het "zo efficiënt mogelijk is" om nu te upgraden, maar om "heeft het überhaupt merkbaar nut". Dat ik meer geld uitgeef aan PCs dan gebruikelijk stoort me niet.
Als je in battlefield de model detail (of hoe ze het dan ook noemen) dan heb je best kans dat je ouwe i7 het niet meer zou trekken met de nieuwe gpu, dus dan heeft het wel merkbaar zin.

je hebt ook spellen waar per-core performance doorslaggevend is, zoals arma 3 en alle total war spellen, als je die wel eens speelt is het ook wel merkbaar.

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:46:
[...]
Als je in battlefield de model detail (of hoe ze het dan ook noemen) dan heb je best kans dat je ouwe i7 het niet meer zou trekken met de nieuwe gpu, dus dan heeft het wel merkbaar zin.
Hmm. Ik dacht dat model details opkrikken vooral GPU intensief was (want polycount omhoog) maar daar zal ik eens wat beter naar kijken dan; dank je, daar kan ik iets mee.

• haarbal
Meer polygonen is meestal eerder merkbaar bij de cpu, highend gpu's kunnen daar blijkbaar goed mee omgaan.

[ Voor 20% gewijzigd door haarbal op 05-09-2013 16:00 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dus naast het gamen is je pc nog steeds fileserver en draai je vm's ?

Verwijderd

Topicstarter
M'n files gooi ik niet weg, en één VMmetje blijft wel zeker draaien (sandbox voor torrentspul enzo). Een fileserver is geen boeiend onderdeel van je PC, dat is gewoon wat schijfjes en een netwerkkabeltje, beide dingen die nul impact op je performance hebben.

Die FAQ staat er niet voor niets - ik heb al een klein beetje nagedacht over wat het moet worden qua PC. De vraag is expliciet of het voor het gamen nut heeft tot vervanging over te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 16:19 ]

• Inrage
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:45:
OK, dus die FAQ, die gaan we eerdaags highlighten in neonflitsend blauwroodgeelgroen.
Want:
- 8 GB ...

- SSD ...

- SLI ...
Om maar even even flauw terug te reageren...

- RAM: Uit je topic leek het mij dat je enkel ging gamen op dit systeem en de rest ging doen op je werk pc's, tijdens je werkuren, achter de rug van je baas, blabla, ... Oei oei, sorry daarvoor...

- SDD, je wil geen goedkoper en beter alternatief, ok geen probleem, iedereen zijn ding, fuck advies hé.

- Bij SLI is het niet zo dat je met 2 kaarten 2x FPS moet verwachten, je kan wel met goedkopere kaarten samen meer FPS bereiken dan met 1 duurdere kaart. Het staat zeker niet voor 2x zoveel stroom of 2x zoveel lawaai. Concrete voorbeelden op Google.com Zelf draai ik 2xGTX660 (toen gekocht voor 2x156€) die sneller zijn dan een GTX680 (toen rond de 400€).

- CPU, waarop koop je al eens geen goede koeler waarmee je je oude CPU een pak kan overclocken. Dan kan je al eens testen of dit effect heeft op je FPS in BF3, tis geen verloren geld want je neemt het mee naar een volgende build.

Of je nu echt iets merkt van SATA 300 of 600 bij een SSD... dat betwijfel ik. "Veel sneller dan een HDD" of "Heel veel sneller dan een HDD", in FPS bij games en in dagelijks gebruik amper/geen verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door Inrage op 05-09-2013 16:28 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Welk moederbord heb je? Ik zit hier met een "gelijkaardig" systeem, enkel mijn grafische kaarten heb ik al een upgrade gegeven (AMD CF, dus waarschijnlijk niet interessant).
Ik heb hier een Asus U3S6 kaartje aangeschaft, en hoewel na de upgrade van mijn tweede grafische kaart dacht ik eerst ook dat ik niet genoeg pci-e sloten over had, maar blijkbaar zat er helemaal bovenaan toch nog een X4 slot verstopt die ik geheel over het hoofd gezien had.

Geen idee of jij even scheel gekeken hebt als mij, maar ik moest er even aan denken.

Ik ben ook momenteel aan het twijfelen voor een cpu + mombo upgrade. Mijn keuze gaat tussen:
* een i7 Haswell
* i7 IVY-E (van €500)
* of wachten op Haswell-E (omwille dat die geen quad core's meer hebben, en dan misschien de goedkoopste variant een mooie 6-core gaat worden) maar die laatste is nog lang wachten (minimaal een jaar)

Toch even mijn systeem; i7 920, Asus P6T deluxe V2, 24GB ram, 2xHD7970 CF, Intel X25-M 160GB, 9TB aan WD Green's (4 disks) op een Corsair AX750 voeding.

[ Voor 19% gewijzigd door kluyze op 05-09-2013 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inrage schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:23:
[...]
je wil geen goedkoper en beter alternatief, ok geen probleem, iedereen zijn ding, fuck advies hé.
Ah je begrijpt het. Ik heb mijn keuze al gemaakt en vraag dus niet om advies op dit punt. Mooi, kunnen we door:
- Bij SLI is het niet zo dat je met 2 kaarten 2x FPS moet verwachten, je kan wel met goedkopere kaarten samen meer FPS bereiken dan met 1 duurdere kaart. Het staat zeker niet voor 2x zoveel stroom of 2x zoveel lawaai. Concrete voorbeelden op Google.com
Vooral ook van een hoop getob met SLI, wat dus de reden is dat ik er niet voor gekozen heb.
Ik zal straks eens wat kaartensetjes naast elkaar houden en vergelijken met een enkele 770.
- CPU, waarop koop je al eens geen goede koeler waarmee je je oude CPU een pak kan overclocken. Dan kan je al eens testen of dit effect heeft op je FPS in BF3, tis geen verloren geld want je neemt het mee naar een volgende build.
Ik heb al een goeie cooler op m'n i7 960, maar de multiplier is locked dus ik moet de FSB opklokken, en dan wordt het geheel eerst instabiel en dán pas merkbaar sneller. De i7 blijft dus stock, helaas.
Of je nu echt iets merkt van SATA 300 of 600 bij een SSD... dat betwijfel ik. "Veel sneller dan een HDD" of "Heel veel sneller dan een HDD", in FPS bij games en in dagelijks gebruik amper/geen verschil.
Nee, mee eens. Maar ik heb nu een intel SSDtje met 70 MB schrijf max, dat is behoorlijk karig, en 160GB ruimte, en dat is gewoon écht te weinig aan het worden. Ik blijf opruimen, en omdat m'n Mydocs op D staat (want geen plek op C) worden bijvoorbeeld veel savegames tóch op de D schijf gegooid, wat weer tot merkbare hakkelingen leidt tijdens het spelen.
De SSD moet tóch vervangen worden, en dan graag gelijk goed. Alléén de SSD doen zie ik niet zo zitten ook omdat ik dan straks als ik nieuwe core onderdelen ga halen wéér Windows opnieuw kan gaan installeren. Daar heb ik wel eens geen zin in :+
kluyze schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:36:
Welk moederbord heb je? Ik zit hier met een "gelijkaardig" systeem, enkel mijn grafische kaarten heb ik al een upgrade gegeven (AMD CF, dus waarschijnlijk niet interessant).
Ik heb hier een Asus U3S6 kaartje aangeschaft, en hoewel na de upgrade van mijn tweede grafische kaart dacht ik eerst ook dat ik niet genoeg pci-e sloten over had, maar blijkbaar zat er helemaal bovenaan toch nog een X4 slot verstopt die ik geheel over het hoofd gezien had.
Dat X4 slot zit wat overheen of voor, zover ik me herinner.
Toch even mijn systeem; i7 920, Asus P6T deluxe V2, 24GB ram, 2xHD7970 CF, Intel X25-M 160GB, 9TB aan WD Green's (4 disks) op een Corsair AX750 voeding.
Asus P6T nogwat heb ik ook. 12 GB RAM, en de X25-M 160 GB intel (geen postville, een v1) en eh.. 6 GB aan WD Greens op een Coba voeding van de lokale PC boer (want m'n Zalman ging roken en ik ben niet-roker).

Oftewel, waarom heb jij mijn PC nagebouwd :+

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 16:44 ]

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

Je kunt toch gewoon alvast je moederbord inclusief processor upgraden? Dat presteert beter in het behoorlijk CPU-intensieve BF3/4 multiplayergedeelte en is weer wat zuiniger. De videokaart zou ik persoonlijk nog even mee wachten tot BF4 en AMD's nieuwe serie uit is. Daarnaast is een GTX 770 4GB behoorlijk zonde van je geld. De reviews die ik heb gezien geven aan dat er nauwelijks voordelen aan zitten tov 2GB. Mocht je toch meer geheugen willen, dan zou ik een GTX 780 of AMD 7970 nemen.
In jouw opties gezien zou ik voor 'Uno' gaan, vooral ook vanwege het geklier met opslag zou ik maar al te graag een nieuw moederbord nemen. Neem eventueel zo'n speciaal 'workstation'-model (zoals deze AsRockmet 10 satapoorten. Ik zou alleen een andere grafische kaart willen aanraden. Er zijn op zich wel vergelijkende reviews te vinden op het net over de zin/onzin van die 2GB extra op de 770, ik heb alleen geen zin om er ééntje op te zoeken :z
Optie twee was ook wel aardig geweest, maar je zit met je opslag wat niet lekker werkt op USB 2.0. Ik denk niet dat insteekkaartjes de oplossing zijn, en bovendien passen die niet meer. In mijn logica zit je dus aan een nieuw moederbord vast, of een opruiming van opslag en insteekkaarten, maar je hebt geen informatie gegeven over je huidige kaarten en opslag, dus kunnen we daar niet helpen.

Inrage; ik heb het idee dat KnetterGek maar al te goed weet wat hij wil. Hij heeft al gezegd dat die paar euro extra hem niet zal storen: zinnig upgraden gaat het om.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Ben de enige die vindt dat de TS heel onaardig doed tegen de mensen die hem advies willen geven? In ieder geval ga ik dit soort mensen niet helpen ;)

TS, die SSD is gewoon weggegooit geld. Die performance ga je bij het laden van BF4 echt niet merken hoor. "Deze ken ik en is bevallen". En mijn vriend heefd de EVO 250GB en is hem ook bevallen.

Verwijderd

Topicstarter
deraco96 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:42:
Je kunt toch gewoon alvast je moederbord inclusief processor upgraden? Dat presteert beter in het behoorlijk CPU-intensieve BF3/4 multiplayergedeelte en is weer wat zuiniger.
Dat is dus de hamvraag. Is dat zo.
De videokaart zou ik persoonlijk nog even mee wachten tot BF4 en AMD's nieuwe serie uit is. Daarnaast is een GTX 770 4GB behoorlijk zonde van je geld. De reviews die ik heb gezien geven aan dat er nauwelijks voordelen aan zitten tov 2GB. Mocht je toch meer geheugen willen, dan zou ik een GTX 780 of AMD 7970 nemen.
Hmm. Aan de ééne kant wordt er een hoop advies gegeven bij hoge reso toch voor de 4GB te gaan, aan de andere kant... facts.
Dat is wel een itempje inderdaad. Dank je.
In jouw opties gezien zou ik voor 'Uno' gaan, vooral ook vanwege het geklier met opslag zou ik maar al te graag een nieuw moederbord nemen. Neem eventueel zo'n speciaal 'workstation'-model (zoals deze AsRockmet 10 satapoorten. Ik zou alleen een andere grafische kaart willen aanraden. Er zijn op zich wel vergelijkende reviews te vinden op het net over de zin/onzin van die 2GB extra op de 770, ik heb alleen geen zin om er ééntje op te zoeken :z
Optie twee was ook wel aardig geweest, maar je zit met je opslag wat niet lekker werkt op USB 2.0. Ik denk niet dat insteekkaartjes de oplossing zijn, en bovendien passen die niet meer. In mijn logica zit je dus aan een nieuw moederbord vast, of een opruiming van opslag en insteekkaarten, maar je hebt geen informatie gegeven over je huidige kaarten en opslag, dus kunnen we daar niet helpen.
Een nieuw mobo moet er inderdaad komen - de hamvraag is vooral "is dit het moment."
Inrage; ik heb het idee dat KnetterGek maar al te goed weet wat hij wil. Hij heeft al gezegd dat die paar euro extra hem niet zal storen: zinnig upgraden gaat het om.
:>
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:48:
Ben de enige die vindt dat de TS heel onaardig doed tegen de mensen die hem advies willen geven?
Ik ben ook heel onaardig. Vooral als ik expliciet aangeef bepaalde dingen allang besloten te hebben en er geen discussie over te willen voeren en daar dan vervolgens toch uitvoerig over in de verdediging moet, dan kan dat wel eens op mijn BotteHorkZenuw werken. Daarom gaan we lekker on-topic: is dit het moment, ja/nee/geen mening.
In ieder geval ga ik dit soort mensen niet helpen ;)
Ik zie het.
TS, die SSD is gewoon weggegooit geld. Die performance ga je bij het laden van BF4 echt niet merken hoor. "Deze ken ik en is bevallen". En mijn vriend heefd de EVO 250GB en is hem ook bevallen.
En ik heb een Peugeot, en die bevalt ook. Maar dat is niet het gespreksonderwerp.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 16:56 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Optie 2.1: Koop die voeding (want dat is duidelijk nodig), koop een grotere ssd en tegen de tijd dat bf4 uitkomt een nieuwe videokaart. Kijk wat je I7 960 er van bakt en als het niet is wat je gehoopt had kan je de upgrade volledig maken door nieuw mobo/cpu/ram.

Verwijderd

Topicstarter
Optie 2.1 heeft voor mij als nadeel dat ik dan twee keer m'n PC uit elkaar moet trekken en herinstalleren. Ik heb daar beperkt zin in, maar als ik geen helder beeld kan maken over of nu upgraden nuttig is vrees ik dat ik daar inderdaad aan zal moeten.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:37:
[...]

Asus P6T nogwat heb ik ook. 12 GB RAM, en de X25-M 160 GB intel (geen postville, een v1) en eh.. 6 GB aan WD Greens op een Coba voeding van de lokale PC boer (want m'n Zalman ging roken en ik ben niet-roker).

Oftewel, waarom heb jij mijn PC nagebouwd :+
Ik heb wel de postville of de G2, maar als ik me niet vergis heeft jouw versie dus ook geen trim ondersteuning. Misschien dat je daar iets mee kan? Je kan trim simuleren als ik me niet vergis door de disk vol met enen (of nullen) te schrijven, maar dan ben je natuurlijk ook even bezig met imagen ed. van je SSD. Plus die eerste variant onderandere door omwille van het gemis aan trim kan niet zo goed om met een volle partitie. Mijn SSD is meestal maar ~50% vol. Ik heb bv. mijn pagefile op 128MB gezet (met een max van 36GB), hibernate staat uit enz.

Origineel had ik ook maar 12GB, maar ben terloops naar 24GB gegaan.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

(Ik reageer hier op Hippocampus voor de duidelijkheid)
Dat is inderdaad interessant, maar in dat geval 'moet' je nog steeds iets aan die storage te doen. Externe harddisks kun je slopen, en waarschijnlijk moet er dus nog een insteekkaart in het eerste slot kunnen. Enige wat daar in de weg kan zitten is de CPU koeler, die kun je of vervangen of een kwartslag draaien zodat hij naar boven blaast. Dat kan de temperaturen van je grafische kaart soms ook nog flink helpen, omdat er extra warmte naar boven wordt weggevoerd.
Voordeel van Optie 2.1 is wel dat je niet een CPU uit de huidige markt hoeft te nemen. Intel heeft namelijk sinds Sandy Bridge (-E) niet echt iets interessants meer laten zien, dus even afwachten kan wel verstandig zijn als je op zoek bent naar een flinke performance boost.

Kom je dus uit op
-Nieuwe voeding
-CPU koeler draaien of vervangen
-Sata 300/600 insteekkaart, met externe harddisks (of je moet die graag extern willen houden, dan zzit er niks anders op ze op USB 2 te houden, want USB 3 insteekkaarten zuigen behoorlijk hard)
-Nieuwe grafische kaart wanneer dat nodig is (niet zo'n ingrijpende operatie uiteraard)
-Nieuw moederbord + processor, RAM wanneer dat interessant is.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 05 september 2013 @ 17:00:
[...]
Ik heb wel de postville of de G2, maar als ik me niet vergis heeft jouw versie dus ook geen trim ondersteuning.
Dat is inderdaad correct. Maar deze SSDs lijden ook nit zo hard onder het gebrek daar aan als de toenmalig concullega's. Als ik nu performance testjes draai kom ik qua random schrijven nog steeds niet veel lager uit dan toen het ding net nieuw was, en hij staat regelmatig vol.
Misschien dat je daar iets mee kan? Je kan trim simuleren als ik me niet vergis door de disk vol met enen (of nullen) te schrijven, maar dan ben je natuurlijk ook even bezig met imagen ed. van je SSD. Plus die eerste variant onderandere door omwille van het gemis aan trim kan niet zo goed om met een volle partitie. Mijn SSD is meestal maar ~50% vol. Ik heb bv. mijn pagefile op 128MB gezet (met een max van 36GB), hibernate staat uit enz.
Mjah niet heel erg dus. Als ik wekelijks m'n PC moet gaan imagen om m'n SSD op orde te brengen mik ik dat ding eruit en komt er een nieuwe in. Maar zolang ik 30 GB vrij laat blijft hij redelijk performen dus dat is allemaal niet zó spannend, qua TRIM missen. Anders gezegd, de SSD zelf is niet te traag - alleen te klein.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn ervaring met een i7 860 op 3,3ghz met HT aan is dat ie met crysis / metro en allerlei andere games prima kan mee komen, als in, hij is echt nog niet maxed out. Ik heb er 12GB ram bij een een GTX 670 2GB, en nu een 120GB EVO. ( ik game op 1680 x 1050 trouwens ) Jouw set is sneller en vast nog beter te OC'en.

Ik zou EERST onderdelen kopen die het grootste verschil gaan maken waarvan je weet dat ze bottlenecken, dus 24GB ram er in, een 770 of 780, en 1 of 2 (in raid) EVO's. En dan kun je later er altijd nog een nieuw mobo+cpu bij zetten.

Ik zou niet te veel focussen op SATA 600, 2 120GB EVO's in raid en je heb ook 600MB per sec :)
En misschien is USB 3 er dan bij te zetten met een kaartje?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 05-09-2013 20:53 ]

specs

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 05 september 2013 @ 20:52:
Ik zou EERST onderdelen kopen die het grootste verschil gaan maken waarvan je weet dat ze bottlenecken, dus 24GB ram er in, een 770 of 780,
RAM heb ik afdoende, dat is geen probleem op het moment, maar jij denkt dat de graka de bottleneck is?
Volgens dit topic niet namelijk:
http://battlelog.battlefi...ew/2832654489840320059/1/
M'n CPU lijn zit volcontinue boven de GPU lijn, en schommelt bovendien als een gek.

En het maakt verdomd weinig uit of ik alles op Low heb of op High in bijvoorbeeld BF3, het loopt even goed of slecht. CPU belasting hangt 2 cores helemaal vol en één core tussen de helft en driekwart - of het nou op 40 of 60 fps loopt. Het feit dat ik straffeloos de details op kan voeren zonder performanceverlies (meer dan een framepje of twee) lijkt niet aan de graka te liggen dus.

Maar dat is één spel. Schiet ook niet heel erg op qua beslissingen nemen zo.
Ik zal eens kijken of ik van 't weekend even een setupje kan doen met een airco om die rig koud te krijgen voor een OC - als hij niet de hele tijd crasht moet er toch een conclusie uit kunnen komen zou je zeggen. Dat ging niet zomaar met dit bord, das waar ook. Dat ging met het originele bord wat ik had toen ik deze PC kocht maar dat is overleden na een maand of vier.

Van 't weekend maar eens kijken hoe dat hiermee moet dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 22:46 ]

• haarbal
vreemd dat met alles op low en zo'n enorme resolutie de cpu het nog moeilijk heeft.

misschien eens voor de grap testen met alle powersaving in bios uit, antivirus uit, ect.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nouja als BF daar graphs voor heeft en die zeggen dat dan is dat wel goeie info lijkt me, ik ken BF ook niet.. Misschien zit er 1 thread bij die toch nog wel wat meer mhz zou willen?

Maar ik las dat draadje even en daar zegt iemand ook: "One being lower than another means nothing unless one of them are at 100% usage and you are getting under 60 fps. "

Je hebt dus HT aan staan? Tussen welke % schommelt het -totale- gebruik van je proc tijdens BF?

specs

• haarbal
hier heb ik nog een prehistorisch plaatje van toen ik nog bf3 speelde.
afterburner log

i5-750 op 4 GHz houdt hem toch wel netjes boven de 100 fps, drops naar 40 zal niet aan je cpu hoeven liggen, ook al draait ie iets langzamer.

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 05 september 2013 @ 22:53:
Nouja als BF daar graphs voor heeft en die zeggen dat dan is dat wel goeie info lijkt me, ik ken BF ook niet..

Maar ik las dat draadje even en daar zegt iemand ook: "One being lower than another means nothing unless one of them are at 100% usage and you are getting under 60 fps. "
De loads zijn bij beide vrij laag volgens die graph, aan de andere kant geeft die graph ook de CPU belasting weer als rond de 33% terwijl Windows daar wat anders bij denkt dus hoe nuttig dit graphje is weet ik niet. Maar, ik wil me ook niet teveel op BF concentreren want alhoewel het zeker waar is dat de performance daarvan relevant is is dat slechts één spelletje.

Misschien is een 770 erin gooien en dan nog eens kijken niet persé de beste oplossing, maar het is op dit moment wél de enige manier die ik kan verzinnen om met deze bak te bekijken of de CPU daadwerkelijk aan een upgradeje toe is. MAar als alleen de GPU vervangen zou worden zou ik wel weer een 780 erin kunnen hangen. Maar als ik dat doe en de CPU meot ook... mjah.

Als de staatsloterij nou effe zou meewerken hoefde ik niet zo te peinzen. :/

• Inrage
deraco96 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:42:

Mijn advies was op zich nog zinnig...
Zeker als je wat verder dit leest...
maratropa schreef op donderdag 05 september 2013 @ 20:52:
Ik zou EERST onderdelen kopen die het grootste verschil gaan maken waarvan je weet dat ze bottlenecken, dus 24GB ram er in, een 770 of 780, en 1 of 2 (in raid) EVO's. En dan kun je later er altijd nog een nieuw mobo+cpu bij zetten.

Ik zou niet te veel focussen op SATA 600, 2 120GB EVO's in raid en je heb ook 600MB per sec :)
En misschien is USB 3 er dan bij te zetten met een kaartje?
Anyway, blijft een zinloos topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Inrage op 06-09-2013 09:51 ]

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:10
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:29:
[...]

Misschien is een 770 erin gooien en dan nog eens kijken niet persé de beste oplossing, maar het is op dit moment wél de enige manier die ik kan verzinnen om met deze bak te bekijken of de CPU daadwerkelijk aan een upgradeje toe is. MAar als alleen de GPU vervangen zou worden zou ik wel weer een 780 erin kunnen hangen. Maar als ik dat doe en de CPU meot ook... mjah.
Koop een nieuwe SSD/Voeding en een 770. Benchmark en test deze een weekend lang, als je dan toch merkt dat je CPU limited bent, kan je deze alsnog upgraden. Indien je GPU limited bent, kan je proberen om de 770 om te ruilen naar een 780 met bijbetaling. Is dat geen optie?

Wat ook wel een belangrijke vraag is, indien je alleen je videokaart een upgrade geeft, hoe irritant je die USB2 HDs vindt? USB insteekkaartje zou misschien ook wel handig zijn dan.

• haarbal
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:29:
[...]

De loads zijn bij beide vrij laag volgens die graph, aan de andere kant geeft die graph ook de CPU belasting weer als rond de 33% terwijl Windows daar wat anders bij denkt dus hoe nuttig dit graphje is weet ik niet.
De battlefieldgrafiek is geen % het is hoe lang de cpu en gpu over een frame doen in milliseconden. 33 betekent dus ~30 fps.

dat plaatje van mij is msi afterburner met fps en gpu load, fps blijft boven de 100 met een i5-750, een hogere resolutie is alleen maar extra belasting voor de gpu. Cpu limited lijkt me dus sterk, tenzij je de model detail op max zet.

Aan de andere kant, ook als je niet cpu limited bent, als de cpu eerder klaar is heb je minder input lag, ook al blijft de framerate gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door haarbal op 06-09-2013 11:25 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik zou je geld steken in dual 780 (of single Titan) ipv een nutteloze (muv energie efficiency) CPU upgrade

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 06-09-2013 11:20 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 12:14
Qua voeding kan ik de Be Quiet Dark Power Pro aanraden. Modulair met plenty kabels. Gebruik hem zelf al 5 jaar en geen gekke dingen. Met CoolerMaster voedingen kreeg ik een C2D Asus MB niet gestart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
C2D, is natuurlijk ook geen goede naam voor eender welke computerapparatuur. ;)
(sorry, kwam gewoon in mijn hoofd en kon het niet laten, ga maar verder on topic)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20
Zo 2 bladzijden gelezen en ben het overzicht al redelijk kwijt...
Als ik even probeer samen te vatten:
- Het is nog niet duidelijk over de CPU bij huidig gebruik een bottleneck is
- GPU is op dit moment geen bottleneck (aangezien verhogen details geen probleem is)
- Overclocken lukt je niet
- Je SSD is vooral te vol, maar ook een beetje te langzaam en wil hier verder geen advies over*
- Je installeert Windows het liefste maar 1 keer
- Voeding is stuk
- Huidige situatie met HDD's en USB apparaten is niet ideaal

Vergeet ik nog iets? Verder verwacht je vooral dat wij antwoorden op je vragen gaan geven, maar aangezien het allemaal vrij complex is (en hier niemand met een glazen bol is) ontkom je er niet aan om het 1 en ander te testen. CPU bottleneck kan inderdaad onderzocht worden door CPU gebruik te monitoren bij een vaste game benchmark. Daarna een overclock om te kijken of het probleem opgelost is. Overigens kan ik het me niet voorstellen dat je systeem gelijk instabiel wordt bij het verhogen van de FSB, dan heb je heel erg pech gehad bij je CPU.

GPU is op dit moment geen bottleneck, dus waarom zou je op dit moment een GPU vervangen? De gouden regel is het aanschaffen van computeronderdelen is dat je ze aan moet schaffen wanneer je ze nodig hebt, je kan altijd wel blijven wachten op een volgende serie. Maar andersom geld ook, wanneer je GPU op dit moment goed genoeg is kun je even doorsparen en een nieuwere snellere serie nemen wanneer de huidige GPU wél een bottleneck is.

Voeding gewoon vervangen door een degelijk exemplaar, vergeet niet dat alle onderdelen aangesloten zijn op je voeding en dat kortsluiting net zoveel kapot kan maken als alcohol (meer dan je lief is). Niet (teveel) bezuinigen op kwaliteit, maar wel een vermogen uitkiezen dat bij de pc past ipv "hoger is altijd beter".

HDD situatie is lastig, ligt het aan de controller (controller van de chipset of extra controllers op het MB). Op welke controller zitten de muis en toetsenbord? En is een USB3.0 insteekkaartje echt niet mogelijk? Verder zou ik me ook niet zorgen maken om sata300 vs sata600. Wat een SSD zo snel maakt is de random read/write snelheid. Sequentieel is gewoon veel minder belangrijk (wanneer ben je nou grote bestanden aan het overpompen) en op sata300 haal je nog steeds ~275MB/s.

*Je reageert vrij fel op het advies over de SSD, maar je moet je wel beseffen dat dit een openbaar forum is. Dit topic is er niet alleen om jou te helpen, maar ook om lezers met een vergelijkbaar dilemma van advies te voorzien. Op het moment dat jij een beslissing neemt die voor andere gebruikers niet het beste is (want mindere prijs/prestatie bijvoorbeeld) dan lijkt het me heel nuttig dat iemand daar een opmerking over maakt. Dat jij er niks mee doet is dan een heel ander verhaal.

Verwijderd

Ik hoop dat niet iedereen met een Peageot (zo heet 'ie toch?) zo onaardig ;) Zoals Jaapsander al zei, er zijn ook andere mensen die hieruit hun systeem maken. Daarom verwijsen we de mensen met een topic over een 1000E gaming PC ook altijd door naar een ander topic wat gaat over een 1000E gaming PC.

Mensen die jouw hier advies geven doen dit vrijwillig, dus een beetje respect zouden ze wel mogen krijgen (bedankt voor je snelle antwoord! Allereerst, bedankt).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
SouLmaN schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:49:
[...]
Koop een nieuwe SSD/Voeding en een 770. Benchmark en test deze een weekend lang, als je dan toch merkt dat je CPU limited bent, kan je deze alsnog upgraden. Indien je GPU limited bent, kan je proberen om de 770 om te ruilen naar een 780 met bijbetaling. Is dat geen optie?
Dit uiteindelijk gedaan. De 770 trekt zowat dubbele framerates tov. de 580 bij gelijk blijvende setting en als ik nu in BF3 die performance graph in de smiesjes hou (met dank aan haarbal voor de uitleg) zie ik dat de processor ineens geen bottleneck meer is. Ik gok dat die graph niet zó informatief is als hij zelf denkt, dus. Of ik snap die graph gewoon nóg niet, maar goed, de kaart zit er nu toch in en het loopt vloeiend dus lamaarwaaie :)

Ik zie nu wel met name in drukke stukken BF3 dat met de details op high de CPU belasting volgens Windows tegen de 100% aankachelt, dus die zal nu toch zo langzaamaan wel een beetje voor bottleneck gaan spelen, maar bij 55~60 FPS continue met alles op High vind ik dat wel gezegend; zeker ook omdat met VSync aan geforceerd in de driver dat nog steeds 55~60 fps blijft.

De rest van het budget heb ik nog deels opgestookt aan een 500 GB Samsunng EVO, een voedingkje dat bij het inprikken direct communiceerde dat de garantie in werking moest treden (middels rooksignalen }:| ) en een Windows 8 licentie. En de rest gaat voor aandeel spelen tot de volgende major release bij Intel, dan zien we wel weer verder.

Off-topic, en als afsluiter: Voor al die mensen die de TS lezen, zien dat ik niet op zoek ben naar algemeen advies maar uitsluitend en expliciet naar advies over of ik de CPU moet vervangen of niet, en dan tóch het topic gaan zitten ontsporen "omdat een ander het misschien ook wil lezen" en nog persoonlijk aanvallend gaan worden op het moment dat je vraagt on-topic te blijven: je wordt bedankt.

• haarbal
zou goed kunnen dat je nu tegen de cpu limit begint aan te hikken, mesh quality is een echte cpu killer, ik heb die wat lager staan.

[ Voor 11% gewijzigd door haarbal op 27-09-2013 13:41 ]

Pagina: 1