Huidige situatie:
- Stille (Win7)PC in woonkamer met 1x 2TB HD, (UTP)bedraad aangesloten.
- Als backup medium had ik een WD Live Book met 1x 2TB HD waarvan alleen de HD het nog doet.
- Meest kritische documenten worden ook nog handmatig 2-wekelijks op een 250GB USB-schijf weggezet
- Mediaspeler met Gb-aansluiting
Ik heb voor de PC een SSD (240GB Crucial M500) gekocht. Hierdoor heb ik nu 2x 2TB HD "over" voor dataopslag (films, muziek) en backup (foto's, documenten).
Nu zie ik voor mezelf 2 mogelijkheden:
(1) Ik zet de 2x 2TB als RAID-1 naast de SSD. PC blijft dan downloadstation en ik stream films vanaf PC.
+ geen extra kosten
+ geen extra apparatuur
+ snelle bestandsoverdracht (want niet over netwerk)
+ flexibel (onafhankelijk van bepaald merk/verplichte software)
- PC moet altijd aanstaan bij film kijken
- PC moet altijd aanstaan voor downloaden/parren/uitpakken (waarbij PC "minder" bruikbaar is)
(2) Ik koop een 2B NAS (bv Synology 213j)
+ content beschikbaar onafhankelijk van PC
+ energiezuiniger (echter terugverdientijd fors)
+ extra mogelijkheden eenvoudig instelbaar (eventueel IP-camera etc.)
- extra aanschaf + extra apparatuur en bedrading
- trager qua bestandsoverdracht
Ik hink hier dus een beetje op 2 gedachten. Van de ene kant zou ik vermoedelijk met wat ik nu heb plus de bestelde SSD een prima werkbare situatie kunnen inrichten. Van de andere kant zijn niet voor niets zoveel mensen zeer enthousiast over de mogelijkheden van een NAS en lijkt het me leuk om hiermee wat te prutsen.
Heeft iemand nog een andere suggestie?
Mis ik bij de door mij aangehaalde mogelijkheden nog groete plus/minpunten?
- Stille (Win7)PC in woonkamer met 1x 2TB HD, (UTP)bedraad aangesloten.
- Als backup medium had ik een WD Live Book met 1x 2TB HD waarvan alleen de HD het nog doet.
- Meest kritische documenten worden ook nog handmatig 2-wekelijks op een 250GB USB-schijf weggezet
- Mediaspeler met Gb-aansluiting
Ik heb voor de PC een SSD (240GB Crucial M500) gekocht. Hierdoor heb ik nu 2x 2TB HD "over" voor dataopslag (films, muziek) en backup (foto's, documenten).
Nu zie ik voor mezelf 2 mogelijkheden:
(1) Ik zet de 2x 2TB als RAID-1 naast de SSD. PC blijft dan downloadstation en ik stream films vanaf PC.
+ geen extra kosten
+ geen extra apparatuur
+ snelle bestandsoverdracht (want niet over netwerk)
+ flexibel (onafhankelijk van bepaald merk/verplichte software)
- PC moet altijd aanstaan bij film kijken
- PC moet altijd aanstaan voor downloaden/parren/uitpakken (waarbij PC "minder" bruikbaar is)
(2) Ik koop een 2B NAS (bv Synology 213j)
+ content beschikbaar onafhankelijk van PC
+ energiezuiniger (echter terugverdientijd fors)
+ extra mogelijkheden eenvoudig instelbaar (eventueel IP-camera etc.)
- extra aanschaf + extra apparatuur en bedrading
- trager qua bestandsoverdracht
Ik hink hier dus een beetje op 2 gedachten. Van de ene kant zou ik vermoedelijk met wat ik nu heb plus de bestelde SSD een prima werkbare situatie kunnen inrichten. Van de andere kant zijn niet voor niets zoveel mensen zeer enthousiast over de mogelijkheden van een NAS en lijkt het me leuk om hiermee wat te prutsen.
Heeft iemand nog een andere suggestie?
Mis ik bij de door mij aangehaalde mogelijkheden nog groete plus/minpunten?