Dilemma: 2B NAS of RAID in PC

Pagina: 1
Acties:

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Huidige situatie:

- Stille (Win7)PC in woonkamer met 1x 2TB HD, (UTP)bedraad aangesloten.
- Als backup medium had ik een WD Live Book met 1x 2TB HD waarvan alleen de HD het nog doet.
- Meest kritische documenten worden ook nog handmatig 2-wekelijks op een 250GB USB-schijf weggezet
- Mediaspeler met Gb-aansluiting

Ik heb voor de PC een SSD (240GB Crucial M500) gekocht. Hierdoor heb ik nu 2x 2TB HD "over" voor dataopslag (films, muziek) en backup (foto's, documenten).

Nu zie ik voor mezelf 2 mogelijkheden:

(1) Ik zet de 2x 2TB als RAID-1 naast de SSD. PC blijft dan downloadstation en ik stream films vanaf PC.
+ geen extra kosten
+ geen extra apparatuur
+ snelle bestandsoverdracht (want niet over netwerk)
+ flexibel (onafhankelijk van bepaald merk/verplichte software)
- PC moet altijd aanstaan bij film kijken
- PC moet altijd aanstaan voor downloaden/parren/uitpakken (waarbij PC "minder" bruikbaar is)

(2) Ik koop een 2B NAS (bv Synology 213j)
+ content beschikbaar onafhankelijk van PC
+ energiezuiniger (echter terugverdientijd fors)
+ extra mogelijkheden eenvoudig instelbaar (eventueel IP-camera etc.)
- extra aanschaf + extra apparatuur en bedrading
- trager qua bestandsoverdracht

Ik hink hier dus een beetje op 2 gedachten. Van de ene kant zou ik vermoedelijk met wat ik nu heb plus de bestelde SSD een prima werkbare situatie kunnen inrichten. Van de andere kant zijn niet voor niets zoveel mensen zeer enthousiast over de mogelijkheden van een NAS en lijkt het me leuk om hiermee wat te prutsen.

Heeft iemand nog een andere suggestie?
Mis ik bij de door mij aangehaalde mogelijkheden nog groete plus/minpunten?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:06
Een fatsoenlijke NAS hoeft helemaal niet trager te zijn. En het voordeel van de NAS is, dat je bijvoorbeeld die handmatige backups naar dat losse USB schijfje kan automatiseren.

Je kan in de NAS vaak instellen dat hij gelijk moet beginnen met backuppen als er een USB device ingeprikt wordt. Scheelt weer wat handelingen.

Even niets...

• tollo71
  • Niet online
Ah, da's een goede tip. Kan ik mooi als argument naar de "baas" thuis gebruiken :).

Bedacht zelf nog dat een NAS vanwege het Linux OS wel eens minder gevoelig voor virussen zou kunnen zijn.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:06
Ook dat, maar omdat er ook geen virusscanner op staat blijven windows virussen wel OP je NAS staan.
Het verspreidingsrisico is dus juist weer groter.

Veel verschil maakt het dus niet 8-)

Even niets...

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:23
Als je een beetje snelle afhandeling koop dan geen J versie van Synology.
Zelf 1 gehad en had daar snel spijt van. De extra kosten zijn het zeker meer dan waard.

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 18:27
Wat voor processor heb je in je PC zitten? Zelf heb ik een intel 2500K, en daar heb ik echt totaal geen last van een minder bruikbare PC tijdens rarren en parren. Mocht jij ook een moderne processor hebben, vind ik dat het punt van een minder bruikbare PC een beetje wegvalt

[ Voor 25% gewijzigd door Pietjebelll op 06-09-2013 12:26 ]

• tollo71
  • Niet online
elan schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:03:
Als je een beetje snelle afhandeling koop dan geen J versie van Synology.
Zelf 1 gehad en had daar snel spijt van. De extra kosten zijn het zeker meer dan waard.
Hmm, snelle afhandeling maakt me niet heel veel uit. Het is wel een must dat de NAS HD-films moet blijven streamen tijdens downloaden/parren/rarren. Lukt dat niet met de DS213j?

@Pietjebelll:

Ik heb een i5 processor, dat was ook niet de bottleneck. Het was het feit dat de harddisk te druk bezig was met dat parren/rarren en dus niet/minder beschikbaar was. Omdat ik er nu een SSD in ga zetten lijkt me dat punt inderdaad niet meer relevant.

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:23
@Tollo71

Ik heb een 210j en 410j gehad. Echter deze 2 voldeden niet aan mijn verwachtingen. Wanneer hij aan het par en rar bezig was. Kon ik geen share vol benutten via een pc. Alles werd dan heel erg traag.
Gezien de beperkte hoeveelheid geheugen (wat niet uit te breiden is) en de tragere processor. Zou ik zelf voor een ds213 of 213 plus gaan. Of je kan een eigen nas maken. Die zijn altijd sneller, maar weer niet zuiniger als een synology.

Een ssd om te par en rarren zal inderdaad wel sneller gaan werken. Je zou ook nog kunnen zoeken naar een bijvoorbeeld een caviar black (64mb cache sata disk) Op 7200 toeren. Deze schijf maakt wel wat meer herrie. Maar is erg snel. Een ssd slijt snel met vele schrijf bewegingen. Dat is de reden waarom ik dat niet op een ssd uitpak zelf. Heb je alleen maar 1 partitie op je harddisk. Wat je zou kunnen doen is je ssd aansluiten en daar windows op installeren. En dan je oude harddisk gewoon gebruiken als data disk.
Dan zou je nog je wisselbestand van windows op je sata disk kunnen zetten ( scheelt ruimte op je ssd).
Of je kan je uitpak akties kunnen schedulen voor snachts. Met par&rar bijvoorbeeld.

Laat me weten hoe het gaat
Pagina: 1